konijnen vaccineren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zilla

Berichten: 1167
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Landsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:30

hoe oud moet je konijntje eigenlijk zijn om ingeent te worden?
Mijn knijnie is nu ongeveer 3,5 maand. Dat is zeker te vroeg he?
Het zou namelijk makkelijk zijn als dit beesie tegelijk gaat met zijn pappie, mammie en (zogenaamde) opa!!!

Ik zou je beesies toch laten enten...ze zouden toch maar ziek worden terwijl jij dat had kunnen voorkomen! Ik zou dat echt verschrikkelijk vinden....Maarja, je moet doen wat jouw het beste lijkt.

groetjes Zilla

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:42

Mijn zus laat haar konijnen altijd inenten voor myxematose. Hier zijn ZOveel konijnen die dat hebben, dus is de kans groot dat het overgebracht wordt. (door mugjes)
Het is wel een hele sneue bak als haar dochtertje van twee haar konijntje ziet zitten met dikke opgezwollen ogen....

Zij heeft zelf 4 konijnen en spreekt wat af met nog wat andere mensen. Soortemet groepskorting *LOL*

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:08

Ik laat mijn konijn ook enten. Ik heb haar uit een opvang, waar ze vorig jaar is geent. Dus binnekort krijgt ze een nieuwe prik.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:53

Weer eens de bekende site: www.konijnen.nl

Ik laat mijn konijnen tegen beide ziekten enten, het kost wel even wat (al is het bij onze da niet bijzonder duur), maar ik vind dat je als je de verantwoordelijkheid voor een dier neemt, dat je dan ook er goed voor moet zorgen. Bovendien is het heel normaal om katten te laten enten, terwijl je die gratis kan krijgen, terwijl het onzin is om voor een konijn, waar je tegenwoordig al snel 20 euro voor betaald, geld voor de dierenarts uit te geven.

Myx wordt inderdaad overgebracht door stekende insecten, ook binnenkonijnen kunnen het dus krijgen. VHS is volgens mij besmettelijk via mensen.
Overigens kunnen konijnen makkelijk een jaar of 10 worden, die van mij zijn 5 en waarschijnlijk 7, maar ik beschouw ze nog niet als oud. Doen ze zelf trouwens ook niet.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:10

Ik heb al heel veel konijnen gehad en er is er nog nooit een gestorven aan VHD of myxomatose. Ik zou alleen even bekijken in wat voor omgeving je woont. Of er niet teveel wilde konijnen in de buurt zitten. Bijvoorbeeld bij het bos of de duinen.
Zieke en zwakke dieren mogen sowieso niet geent worden. Je spuit namelijk de ziekte dood en verwakt in. De stof die nog meer in de enting zit is ook niet goed.Er zitten kankerverwekkendestoffen in.
Ik heb dus besloten om mijn konijnen niet te enten.
Je kunt ook bij je dierenarts navragen of deze ziektes vaak voorkomen.
Nou succes,

groetjes Inge

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:14

En als je je dieren ent heb je nog geeneens de garantie dat ze niet ziek worden. Het percentage weet ik niet precies. Ik dacht iets van 50%

groetjes Inge

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:04

piedro schreef:
hoe oud moet je konijntje eigenlijk zijn om ingeent te worden?
Mijn knijnie is nu ongeveer 3,5 maand. Dat is zeker te vroeg he?


Tussen de 9 en 12 weken mogen ze hun eerste inenting hebben. Tuurlijk hangt het er vanaf hoe goed je konijntje gegroeid is en dus of het lichaampje volgroeid genoeg is om de enting aan te kunnen, maar dat weet je DA wel.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 11:17

Ons konijntje werd ook altijd ingeent.
Ik ben heel blij dat we dat altijd gedaan hebben want hier in de buurt zitten veel wilde konijnen en soms waren die ook heel ziek. Scheve mond

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 11:19

Onze konijntjes worden ook niet ingeent, mag niet van mijn moeder Boos!
Onze katten trouwens ook niet, behalve het eerste jaar. Mn pony gelukkig wel.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 11:57

Het is Myxomatose ipv alle andere variaties *LOL*

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt overgebracht door stekende en bijtende insecten. (muggen, vlooien) en door onderling kontact tussen konijnen. Als een konijn myxomatose heeft, dan zien we eerst ontstoken ogen en later dikke oogleden en een opgezette vulva / penis. Daarna komen er allerlei bulten over het gehele lichaam. De meeste konijnen sterven binnen twee weken, ook ondanks diergeneeskundige zorg.

Rabbit Haemorrhagic Disease (het bloedende konijnen virus)

Het R.H.D virus ( ook wel Virus Haemorrhagic Disease genoemd) is in Europa een betrekkelijk nieuw virus.
Het virus wordt overgedragen door onderling kontact tussen konijnen, maar ook de urine en ontlasting is besmettelijk. Via deze uitwerpselen wordt de ziekte overgebracht door andere dieren, mensen, vogels en zelfs de wind. Konijnen jonger dan acht weken worden niet ziek, maar alle oudere dieren wel.

Soms sterven ze direct, soms worden ze erg ziek met hoge koorts. Ze hebben moeite met de ademhaling en bloeden uit de neus en anus. Een enkel konijn worden minder ziek en kan herstellen. Alleen konijnen kunnen R.H.D. krijgen; hazen hebben een eigen variant.

Tegen allebij bestaat een enting (helaas nog geen coctail, oftewel, extra duur). De VHS enting moet -zeker voor konijnen die buiten zitten/rondlopen- 2 keer per jaar.

Zelf ent ik mijn konijnen niet. We hebben er op stal 4 nu en dat wisselt nog eens (dan weer een nest jongen, dan weer een stel weg, dan weer een nieuw huisgenootje enz enz) en ik vind het simpelweg te duur om al die konijnen te enten tegen al die ziektes die ze vinden.

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:51

Ik ent mijn konijn wel ook een paar van de stalkonijnen heb ik geent, het is voor mij niet zo heel duur, mijn moeder betaald voor mijn konijn dat thuis zit €12 euro consult en €6 euro voor de entvloeistoffen. vaak neem ik dan tegelijk ook mee wat er op stal zit de laaste keer waren dat er 3, dus dan ben ik maar 18 euro kwijt. vind ik heel erg meevallen als ik dan kan voorkomen dat z'n beestje mixomatose of VHD krijgt. Dus in principe worden de stalkonijnen van Pinky_girl (aangezien we op dezelfde stal staan) ook ingeent alleen doet zij het niet *LOL*

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:12

_inge_ schreef:
En als je je dieren ent heb je nog geeneens de garantie dat ze niet ziek worden. Het percentage weet ik niet precies. Ik dacht iets van 50%

groetjes Inge


Je hebt niet de garantie dat ze niet ziek worden, maar ALS (die kans is echt al veel en veel kleiner) ze ziek worden is de kans dat ze overleven heel groot.