Eten jullie vlees op Goede Vrijdag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:23

fabienne schreef:
Orri het Christelijke paasfeest heeft een andere betekenis.
het joodse feest heeft verband met de exodus van mozes uit egypte (pesach), de kruisdood van jezus viel op diezelfde dag, het laatste avondmaal was waarschijnlijk een pesachfeest. de dag heeft dus 2 betekenissen voor christenen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:34

Tessebes schreef:
Ik kan wel even het verhaal achter de visdag vertellen.
Vrijdag is visdag, omdat op die dag de kruisiging van Jezus Christus herdacht moet worden. Het is een dag van onthoudingen en er moet sober gegeten worden. Vandaar dat er vis ipv vlees gegeten wordt.


Vis is duurder dan vlees, dus ik denk dat de rooms katholieken zich moeten gaan aanpassen aan de tijd!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:37

Prima schreef:
Vis is duurder dan vlees, dus ik denk dat de rooms katholieken zich moeten gaan aanpassen aan de tijd!
ze bedoelden waarschijnlijk geen gepocheerde zalmmoten prima Tong uitsteken

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:46

SuperPepeijn"]
[quote="Prima schreef:
Vis is duurder dan vlees, dus ik denk dat de rooms katholieken zich moeten gaan aanpassen aan de tijd!
ze bedoelden waarschijnlijk geen gepocheerde zalmmoten prima Tong uitsteken
[/quote]

slibtongen dan? Of rode poon? Tong uitsteken

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:48

Prima"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik kan wel even het verhaal achter de visdag vertellen.
Vrijdag is visdag, omdat op die dag de kruisiging van Jezus Christus herdacht moet worden. Het is een dag van onthoudingen en er moet sober gegeten worden. Vandaar dat er vis ipv vlees gegeten wordt.


Vis is duurder dan vlees, dus ik denk dat de rooms katholieken zich moeten gaan aanpassen aan de tijd!
[/quote]
Ik denk dat het om het idee gaat (sober eten op die dag) en om het herdenken en niet zo zeer of je nou een duur stuk zalm of een bal gehakt eet.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:06

fabienne schreef:
Orri het Christelijke paasfeest heeft een andere betekenis. Paashazen en eieren horen daar helemaal niet bij Haha!


En toch is dat hetgeen dat er gedaan wordt met Pasen terwijl het eigenlijk op de verkeerde datum is (Ostara 19-22 maart), het is namelijk een 'heidens' gebruik. Ik beweer verder niet dat Pasen niet christelijk is integendeel -ik moet even melden na correctie dat Pesach uiteraard joods is-( SP), ik zeg alleen dat de gebruiken van eieren en 'paas'haas overgenomen zijn van een veel ouder 'heidens' gebruik.
Zo is de 'kerst'boom ook voortgekomen uit de Yule boom....
Samhaim = Halloween... etc. etc.
Laatst bijgewerkt door orri op 18-04-03 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:38

Ja ik weet eigenlij kniet wat ik er nog over moet zeggen. Ik ben toch wel behoorlijk christelijk opgevoed, maar wij hebben niet echt gebruiken ofzo.

Wel denk ik niet dat het wat met het lichaam van Christus te maken heeft. En ja de vis hoor je toch eigenlijk over al in de bijbel terug komen, dus het klonk mij wel heel erg logisch eigenlijk.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:21

orri schreef:
Ik beweer verder niet dat Pasen niet christelijk is integendeel -ik moet even melden na correctie dat Pesach uiteraard joods is-( SP), ik zeg alleen dat de gebruiken van eieren en 'paas'haas overgenomen zijn van een veel ouder 'heidens' gebruik.
Zo is de 'kerst'boom ook voortgekomen uit de Yule boom....
Samhaim = Halloween... etc. etc.
:D volgens mij is het woord pasen ook afgeleid van het joodse woord "pesach" bij de immigratie van joden in nederland. hoe dan ook, christendom is verzadigd van heidense riten.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:22

Ja volgens mij heb jij helemaal gelijk SP Haha! Knipoog

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:45

Kan iemand even vragen aan mij of het me kan boeien?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:48

Nee geen vlees gegeten Lachen Maar omdat ik bestwel Tong uitsteken vegetaries ben. Arme diertje's Huilen