Vorige week vrijdag ontdekte mijn moeder een knobbeltje in haar rechterborst, is maar even langs de dokter gegaan, die haar vertelde dat ze even langs het ziekenhuis moest. Maandag naar het ziekenhuis geweest, haar rechterborst was in orde, maar aan de linkerkant zat wel iets! Dit hebben ze onderzocht en afgelopen vrijdag kreeg ze de uitslag: Borstkanker.
Toen ze het aan mij vertelde, zei ze erbij dat ze er heel vroeg bij waren. Omdat er nog helemaal niets te voelen was. Ze hebben dit dus eigenlijk per toeval ontdekt! Waar we ongelooflijk veel mazzel mee hebben, omdat de kans klein is dat het al is uitgezaaid etc.
Maar toch! Mijn moeder.. Maandag en dinsdag moet ze langs het ziekenhuis, woensdag wordt ze geopereerd en waarschijnlijk mag ze vrijdag alweer naar huis! Waarschijnlijk wordt ze nog wel bestraald etc.
Op een of andere manier spookte dit al door mijn hoofd, nadat ze van de dokter te horen kreeg dat ze even langs het ziekenhuis moest, maar dit is iets, waar je niet naar gaat vragen. Heel raar, maar ik had dus zo'n voorgevoel. Misschien omdat kanker hier ook in de familie zit. Mijn opa is eraan overleden, mijn beide oma's hebben borstkanker gehad en overleefd!, mijn ene oma heeft huidkanker wat nu goed onder controle is en mijn oom is overleden aan darmkanker.. Heel veel gevallen dus en ik ben bang dat ik hier ook mee te maken zal krijgen.. Ik zal mezelf maar goed in de gaten moeten houden, er zit niets anders op.
Ik weet zeker dat ze beter zal worden, er zijn tegenwoordig zoveel behandelingen. En borstkanker is volgens mij een vorm die goed te behandelen is!
Maar toch.. Mijn moeder..