Mijn moeder heeft borstkanker..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Mijn moeder heeft borstkanker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:25

Ik kan het nog steeds niet geloven en ik besef het ook alleen wanneer ik erover praat. Dan is het ineens allemaal echt!

Vorige week vrijdag ontdekte mijn moeder een knobbeltje in haar rechterborst, is maar even langs de dokter gegaan, die haar vertelde dat ze even langs het ziekenhuis moest. Maandag naar het ziekenhuis geweest, haar rechterborst was in orde, maar aan de linkerkant zat wel iets! Dit hebben ze onderzocht en afgelopen vrijdag kreeg ze de uitslag: Borstkanker.

Toen ze het aan mij vertelde, zei ze erbij dat ze er heel vroeg bij waren. Omdat er nog helemaal niets te voelen was. Ze hebben dit dus eigenlijk per toeval ontdekt! Waar we ongelooflijk veel mazzel mee hebben, omdat de kans klein is dat het al is uitgezaaid etc.

Maar toch! Mijn moeder.. Maandag en dinsdag moet ze langs het ziekenhuis, woensdag wordt ze geopereerd en waarschijnlijk mag ze vrijdag alweer naar huis! Waarschijnlijk wordt ze nog wel bestraald etc.

Op een of andere manier spookte dit al door mijn hoofd, nadat ze van de dokter te horen kreeg dat ze even langs het ziekenhuis moest, maar dit is iets, waar je niet naar gaat vragen. Heel raar, maar ik had dus zo'n voorgevoel. Misschien omdat kanker hier ook in de familie zit. Mijn opa is eraan overleden, mijn beide oma's hebben borstkanker gehad en overleefd!, mijn ene oma heeft huidkanker wat nu goed onder controle is en mijn oom is overleden aan darmkanker.. Heel veel gevallen dus en ik ben bang dat ik hier ook mee te maken zal krijgen.. Ik zal mezelf maar goed in de gaten moeten houden, er zit niets anders op.

Ik weet zeker dat ze beter zal worden, er zijn tegenwoordig zoveel behandelingen. En borstkanker is volgens mij een vorm die goed te behandelen is!

Maar toch.. Mijn moeder.. ;(

Anoniem

Re: Mijn moeder heeft borstkanker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:27

He, sterkte dan! :(:) Het komt vast wel goed!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:29

Heel veel sterkte! Wordt haar borst geamputeerd of alleen het foute weefsel weggehaald? Wel goed dat ze er zo snel bij is nu

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:29

Kanker is een nare ziekte.
Maar het hoeft tegenwoordig niet gelijk je dood te betekenen.
Artsen zijn steeds kundiger geworden in het behandelen van kanker.
Ik hoop dat je moeder na de operatie heel lang kankervrij mag blijven.

Sterkte.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:30

Sterkte meid, dat is geen makkelijke diagnose!
Gelukkig zijn ze er vroeg bij en is er grote kans dat er helemaal niks meer aan de hand is nadat ze onder het mes is geweest. Ze zullen haar nu iig wel goed in de gaten gaan houden, dat is wel fijn.

Zelf kan je ook vaak laten controleren, zeker wanneer het vaak in je familie voor komt, dan raden ze het ook aan toch?

:(:)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:31

Dat is wel ontzettend schrikken...:o Ik kan me voorstellen dat je er echt door geraakt bent, van slag ook. Als ik het zo lees klinkt het nog wel positief toch? Veel sterkte iig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:31

tja....dan in ene is het heel dichtbij...
borstkanker is ,zeer in een heel vroeg stadium ,heel goed te behandelen hoor!

Het idee is gewoon even wennen,zeker voor je moeder...
Ik ken aardig wat vrouwen met borstkanker die gewoon genezen zijn...alleen de chemo's zijn rot,en daar reageert iedereen ook nog anders op.

Wens je moeder heel veel sterkte van mij!
En jij natuurlijk ook(en de rest van de familie)!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:33

Wat schrikken zeg... Gelukkig zijn ze er snel bij!

Laatst was er een vrouwtje op stal dat ook borstkanker had (ook per toeval ontdekt in een vroeg stadium) en zij was binnen no time weer helemaal genezen! Dus hou je maar aan dat soort berichten vast... Heel veel sterkte!

Niekkie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:37

Pff dat is nieuws dat je liever nooit te horen krijgt!
Kanker is een nare ziekte,
maar gelukkig is het bij jouw moeder in een vroeg stadium opgemerkt,
dus dat is zeer positief!

Borstkanker is iets wat erfelijk kan zijn, dus als je zegt dat je beide oma's het hadden,
kan het heel goed zijn dat hier het geval is.

Sterkte meid!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:41

Jeetje meis... Heel erg veel sterkte! Wat ik je wel aan zou willen raden is om eens te informeren naar preventieve rontgenfoto's. Zeker omdat je oma en je moeder het nu hebben. Dan ga je 1 keer in het jaar geloof ik naar het ziekenhuis voor een rontgenfoto waarbij ze je borsten controleren op knobbeltjes.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:48

Trusthim: Ze proberen een borstbesparende operatie te doen, maar wanneer dit niet mogelijk is.. Zit er niets anders op dan 'm te laten amputeren. Wat imo niet zo heel veel uitmaakt, dan ben er iig wel zeker van dat daar niets meer zit.

Tara: Is dat al nodig vanaf 17 jaar? Ik kan natuurlijk altijd informeren..

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:55

hoe oud is je moeder?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:57

Ze is 46 jaar.. Rookt al heeel lang, maar leeft daarnaast best gezond. Hoop dat ze nu eindelijk eens inziet dat roken schadelijk is.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:00

Hé meid wat rot voor je :(:) Gelukkig zijn ze er vroeg bij, mijn vriendin (25) heeft op het moment ook borstkanker en is nu bezig met chemo, haar moeder is er een aantal jaar geleden aan overleden... Maar heel veel sterkte en altijd positief blijven denken !!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:01

Natuurlijk is roken schadelijk, maar borstkanker is genetisch. Kun jij je niet laten testen op het gen?

Heel veel sterkte en beterschap aan je moeder

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:06

K_im schreef:
Ze is 46 jaar.. Rookt al heeel lang, maar leeft daarnaast best gezond. Hoop dat ze nu eindelijk eens inziet dat roken schadelijk is.

das nog jong....tja roken is nergens goed voor...(alleen voor het geld wat het opbrengt aan accijns voor de staat..)
gewoon stoppen met roken...scheelt bergen geld en spaart ook je longen....die trouwens veel risico lopen met bortskanker...de kans is namelijk aanwezig dat als het ooit uitzaait(niet te hopen natuurlijk..)dat de longen aan de beurt zijn...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:07

K_im schreef:
Trusthim: Ze proberen een borstbesparende operatie te doen, maar wanneer dit niet mogelijk is.. Zit er niets anders op dan 'm te laten amputeren. Wat imo niet zo heel veel uitmaakt, dan ben er iig wel zeker van dat daar niets meer zit.

Tara: Is dat al nodig vanaf 17 jaar? Ik kan natuurlijk altijd informeren..

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes :)

Ik zou sowieso even informeren wat er mogelijk is. Kan nooit kwaad :)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:07

Heel veel sterkte ermee! Ik weet precies hoe het allemaal gaat, mijn oma en moeder hebben het allebei gehad! Beide zijn 2 maal geopereerd (eerst de tumor, later nog de lympfeknopen in de oksel) Beide zijn bestraald, maar mijn moeder heeft eerst nog chemotherapie gehad.
Mijn moeder is een jaar lang thuisgebleven van werk, ze heeft zich flink rot gevoeld door de chemo, maar ze heeft zich er doorheen geslagen.

Er is tegenwoordig veel hoop met deze ziekte, en steun haar maar goed, want ik kan je vertellen dat dit een zwaar jaar gaat worden wel, ik wens jou, je moeder en de rest van je familie veel sterkte toe! :(:)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:10

MarcoBorsato schreef:
Natuurlijk is roken schadelijk, maar borstkanker is genetisch. Kun jij je niet laten testen op het gen?

Heel veel sterkte en beterschap aan je moeder

Is borstkanker enkel genetisch 'bepaald' (of hoe zeg je dit?)? Ik dacht dat dit meerdere oorzaken had, oa. genetisch maar ook roken ed.
Ik zal eens op internet zoeken over zulke testen..

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:13

Je kan je zeker laten onderzoeken aangezien je moeder en oma allebij borstkanker hebben.
Ze gaan jou dan ook jaarlijks controleren, en zo ver ik weet kunnen ze genetisch vast stellen
hoe veel kans jij hebt dat je het ook krijgt.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:14

Muisbal schreef:
Heel veel sterkte ermee! Ik weet precies hoe het allemaal gaat, mijn oma en moeder hebben het allebei gehad! Beide zijn 2 maal geopereerd (eerst de tumor, later nog de lympfeknopen in de oksel) Beide zijn bestraald, maar mijn moeder heeft eerst nog chemotherapie gehad.
Mijn moeder is een jaar lang thuisgebleven van werk, ze heeft zich flink rot gevoeld door de chemo, maar ze heeft zich er doorheen geslagen.

Er is tegenwoordig veel hoop met deze ziekte, en steun haar maar goed, want ik kan je vertellen dat dit een zwaar jaar gaat worden wel, ik wens jou, je moeder en de rest van je familie veel sterkte toe! :(:)

Ik heb nog niets gehoord over een chemo, als het goed is en ik hoop het ook echt, krijgt ze die niet.. We zullen zien hoe het loopt, helaas heb je niet veel te zeggen over deze ziekte.. Ik zal haar altijd blijven steunen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:15

Ach meis, wat ontzettend naar zeg. Ik kan me de schrik nog goed herinneren dat ik thuiskwam van vakantie en hoorde dat mijn moeder borstkanker had.... Gelukkig is het met haar helemaal goed gekomen, al waren er een paar tegenslagen. Overigens heeft mijn moeder verder geen bestralingen of chemo's gehad, dus ook dat hoeft niet altijd.
Ik duim voor jullie dat het bij jullie ook meevalt allemaal.

Als er verdenking van erfelijkheid is, kan je moeder zich laten testen. Als blijkt dat zij het gen heeft, kan jij je ook laten testen. Dan zijn er mogelijkheden om je vaker te laten onderzoeken, ipv het standaard onderzoek vanaf 35 jaar, maar je kan ook nadenken over preventieve (dramatische) oplossingen. Dat is iets om over na te denken, maar dat kan later ook nog. Gezien je leeftijd hoef jij je op dit moment nog niet veel zorgen te maken, en je hebt denk ik momenteel wel genoeg aan je hoofd.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Edit: borstkanker kan genetisch bepaald zijn, maar kan ook ontstaan zoals veel soorten kanker: min of meer spontaan. Roken oid hoeven er niet altijd mee te maken te hebben. Maar van borstkanker is bekend dat het vaak erfelijk is.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:15

Mijn moeder heeft ook bostkanker gehad (niet uitgezaaid). Ze was toen ook ergens in de 40 als ik het me goed herinner. Ze heeft chemo en bestraling gehad en na jaren regelmatig onderzoek mag ze zichzelf nu officieel tumorvrij noemen. :)
Heel veel sterkte toegewenst! :(:)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:17

Het doet me echt onwijs veel goeds om te lezen dat er zoveel mensen zijn die het hebben overleefd, ik weet ook zeker dat dit bij mijn moeder het geval zal zijn!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:28

Och wat erg!!!
Ik weet precies hoe je je voelt, mijn moeder heeft het vorig jaar gehad, wat een hel was dat.
Mijn moeder heeft borst laten weghalen en heeft het overleefd en is nu 'schoon'.
Mocht je vragen hebben PB je maar!
Sterkte