Wonen in een chalet op een park

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolevdl

Wonen in een chalet op een park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 10:48

Ik vind dat het wel eens tijd wordt om het huis uit te gaan, maar ik ben nogal veeleisend wat betreft een plekje. Ik wil absoluut niet in een studentenhuis, ik wil geen badkamer of keuken of wat dan ook delen en ik wil een kleine tuin. Ik wil ook niet in de stad wonen.
Iets wat wel geheel aan mijn eisen voldoet is een chalet, lekker alles voor mezelf en een klein tuintje.
Maar die dingen zijn niet voor permanente bewoning. Hoe moet ik dat zien? Komen ze echt controleren of je er het hele jaar zit of mag je er gewoon niet inschrijven?
Ik kan opzich ingeschreven blijven bij mijn ouders.

Ik werk fulltime en verdien niet slecht (gewoon gemiddeld voor een 22 jarige) Volgens verschillende berekeningen op internet zou ik de hypotheek makkelijk kunnen betalen en blijft er nog genoeg over voor andere dingen. Bovendien staan mijn ouders altijd achter me.

Wie woont er nog meer in een chalet op een park (of iets vergelijkbaars)?

Equidea

Re: Wonen in een chalet op een park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:49

Ik volg even, vind z'n chalet prettiger dan een normaal huis, idem ditto voor mijn vriend.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:50

vaak als je kunt aantonen dat je er ook een periode NIET bent (paar weekjes je laten verwennen bij je ouders/vakantie) is dat al voldoende. Het hangt echter per gemeente af wat wel en niet mag, en hoe streng er gecontroleerd wordt.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:52

idd je mag er niet permanent wonen maar of ze controleren?
een colega van mijn vriend woont wel in een charlet permanent zij komen uit polen en huren het particulier

zij zijn nooit gecontroleerd maar weet niet hoe dat zit met de huurder etc

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:56

Mijn ex schoonzusje en haar vriend hebben een chalet op de boerderij laten plaatsen. Zijn ouders willen nl nog niet verhuizen zodat zij de boerderij in kunnen en vandaar deze beslissing.
Ookal is het hun eigen grond, dat chalet mag niet langer dan 3 jaar blijven staan. Ik vind zo'n chalet altijd wel gezellig, geeft me het idee dat ik op vakantie ben of in de sauna (al is het dan niet zo warm als in de sauna :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:58

Wij hebben bij ons op het park permanente bewoners, mogen zich er alleen niet inschrijven en betalen alleen de kavelhuur & gas / electra / water :j Chalet was 1malige aankoop.. Je moet alleen kijken of je wel een park hebt waar je het hele jaar op mag

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:05

zowiezo moet je ingeschreven blijven staan bij je ouders. je mag je volgens mij uberhaupt niet op zo'n park inschrijven.
en als ze inderdaad niet zo streng zijn, dan móet je gewoon op vakantie elk jaar :P zodat je een weekje ofzo niet thuis woont...

risico is wel dat het heel lang goed kan gaan, totdat ze er ineens achter komen en dan wordt je portemonnee wat dunner...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:07

Volgens mij kun je er geen hypotheek op afsluiten als zo'n huisje niet permanent bewoond mag worden.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:08

ze zullen het wel kunnen zien aan gas, water en electra gok ik.

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:10

Ik ben regelmatig een weekje weg, wel een paar keer per jaar.

Het chalet dat ik op het oog heb staat op een park dat het hele jaar geopend is. Heb het even opgezocht. Het staat alleen niet op eigen grond, ik kan niet vinden wat de huur van de grond kost. Even mailen dus.

Je kan toch een tweede hypotheek afsluiten voor een vakantiehuis (mijn ouders dan)

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:12

of je op een 'camping' wel of niet permanent mag verbljven verschilt per camping en per gemeente.

wat je ook na moet gaan is of een hypotheek wel mogelijk is, een hypotheek op een vakantiehuis/chalet is namelijk een 2e hypotheek, wat dus lastig is om af te sluiten als je geen eerste hypotheek hebt. Dan zou je bijvoorbeeld aan je ouders moeten vragen of zij de hypotheek op hun naam zetten en dat jij hem betaald....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:15

Ik heb een aantal jaren in een chalet gewoond tijdens mijn studie :) Maar ging wel de weekenden naar huis :j Hier zijn heel veel mensen die hier permanent wonen :)
Je kunt overigens wel een hypotheek afsluiten op de grond, alleen niet op het chalet meen ik :)
Let ook op dat als je een chalet koopt, dat je dat dan op eigen grond doet en niet op huurgrond. Hier in de buurt zijn erg veel mensen die hun chalet moeten laten afbreken omdat het op huurgrond staat en ze er af moeten..
Ons chalet is trouwens ook te koop O:) Staat op een prachtig park in Voorthuizen :) Het is moeilijk er afstand van te doen, maar omdat ik hier klaar ben met school en weer terug ben op Texel hebben we het niet meer 'nodig'.
[EA-CO] Te Koop: Red Ceder houten L-Chalet in Voorthuizen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:15

Welk park had je dan op het oog Nicole?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:16

Belastingtechnisch is een tweede hypotheek lang zo interessant niet als een eerste hypotheek.
En je ouders moeten het uberhaupt ook nog kúnnen afsluiten (voldoende inkomen hebben voor 2 hypotheken).

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:19

De laatste jaren zijn de gemeentes fanatiek bezig geweest met deze problematiek.
Waar sprake was van een illegale situatie is vaak gekozen voor een gedoogbeschikking, deze kan persoonsgebonden zijn of objectgebonden zijn. Bij persoonsgebonden mag dan alleen de bewoner er wonen zolang zij er woont. Bij objectgebonden mag iedere eigenaar van het object er wonen.
Vraag dus bij de gemeente na wat van toepassing is op het object wat jij op het oog hebt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:42

Mijn broer woont in een chalet op een park! Vind dat erg leuk! Ziet er daar gezellig uit. Ze hebben ook gewoon tuin enzo! Alleen is het huisje best klein! Ze verwachten nu een kindje, en het is krapaan voor met een baby erbij!
Maar zo met zijn 2en gaat het makkelijk :j

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:46

Je kunt wel een hypotheek krijgen op een chalet. Alleen niet 100 %. Ze financieren meestal tot de executiewaarde, dit is ong. 90 % van de vraagprijs. Je moet dus een gedeelte aan eigen geld hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:47

Bij ons in de regio zijn diverse parken waar 365 dagen per jaar gerecreerd mag worden. Waarschijnlijk ligt dat anders dan dat permanente bewoning is toegestaan. Ik vind het ook erg interessant en mocht ik op mezelf gaan, is dat zeker een optie.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:02

Hier een ervaringsdeskundige :D :

Mijn vriend en ik wonen op een recreatiepark. Ik heb 2 jaar geleden de grond en het chalet gekocht.
Het is betaald door voor het geheel een hypotheek af te sluiten. Het klopt dat de bank niet de gehele waarde wil financieren van zoiets. Omdat het park waar ik zit enorm in ontwikkeling was, is de bank ervan uitgegaan dat mijn geheel (grond+huisje) meer waard zou worden en is bij de waardebepaling daarvan uit gegaan. Uiteindelijk kon ik dus genoeg lenen om het te kopen. Voorwaarde was wel dat mijn moeder garant stond met het huis van mijn ouders. De hypotheekrente is aftrekbaar omdat dit mijn eerste/enige huis is en omdat dit mijn hoofdverblijf is.

Wij kunnen echter niet ingeschreven staan op dit adres. We mogen hier 365 dagen per jaar 'recreeren' of 'verblijven' maar we mogen er niet 'wonen'. Wonen doe ik dus bij mn ouders. Er zijn wel kavels op dit park met een woonvergunning, de grondprijs is hiervoor echter veel hoger en dat kon ik ff niet betalen....
Daarnaast betalen we per jaar parkkosten (vergelijkbaar met een VvE) en wordt het huisvuil niet opgehaald, maar dat moet in een perscontainer, waar we ook apart voor betalen. Sinds dit jaar word ik als 'grondbezitter' ook aangeslagen voor diverse gemeente belastingen, dat was eerder niet zo.
Andere dingen om rekening mee te houden: elektra kunnen we niet zelf afsluiten, gaat via het park, waardoor we zakelijke tarieven hebben, gas komt uit een tank en is dus duurder, kabel hebben we niet, dus TV via digitenne.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt, het is wel specifiek voor mijn situatie, het kan inderdaad enorm verschillen per gemeente. Pb evt voor meer info.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:11

Barramundi schreef:
Wij kunnen echter niet ingeschreven staan op dit adres. We mogen hier 365 dagen per jaar 'recreeren' of 'verblijven' maar we mogen er niet 'wonen'. Wonen doe ik dus bij mn ouders. Er zijn wel kavels op dit park met een woonvergunning, de grondprijs is hiervoor echter veel hoger en dat kon ik ff niet betalen....

De Wet op de Gemeentelijke Basisadministratie geeft aan hoe lang u ergens mag verblijven zonder u te laten inschrijven in het persoonsregister. Deze wet bepaalt dat wanneer u gedurende een half jaar langer dan vier maanden op uw adres verblijft, u zich moet laten inschrijven in het gemeentelijk persoonsregister. Dus men moet 4 maanden per jaar ergens anders dan in de recreatie woning verblijven.

Gemeenten die dus actief handhaven zullen deze wet hanteren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:18

pb kiwiko eens, die doet dit ook volgens mij

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:44

slimmerik schreef:
Gemeenten die dus actief handhaven zullen deze wet hanteren.

Voor zover ik weet is de "verblijven ipv wonen"-regel van de gemeente. Anders zullen ze bij ons dus wel niet 'actief handhaven'. Nogmaals; het verschilt per gemeente en meestal zullen ze op het park waar je wilt gaan wonen, precies weten wat er wel en niet kan en mag.

En tsja, als de gemeente ooit haar beleid gaat veranderen zou het kunnen dat er dingen voor ons gaan veranderen. Maar wie dan leeft, dan zorgt en dan zijn er met mij nog zo'n 250 mensen die ineens op straat staan...

@Wildgirl: Klopt, KiWiKo woont volgens mij zelfs bij mij in de buurt, wel in een andere gemeente, dus daar kan het wel weer heel anders zijn.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:22

KLopt, per gemeente is dit verschillend :j

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:29

Bijna in de achtertuin van mn ouders zit ook zo'n park, is deels voor caravans en tenten en een deel is chalet, vooral veel mensen uit het westen zitten ieder weekend hier op het park.
Nou stond er een gemeubileerd vrij nieuw stenen chaletje te koop, alles zag er top uit, hun terreintje omheind met mooi hekwerk alles, kostte amper 60.000
Kreeg ze alleen niet zo gek om het voor mij te kopen anders had ik het direct gedaan ;)
Houten chaletjes en wat kleiner zijn er vanaf 10.000/15.000 te koop, ook hier zag ik net op internet...hmm toch eens ff onthouden :D

Inschrijven mag idd niet op het park, maar mn paarden staan bij mn ouders dus daar kan mn post ook gewoon nog heen!

ik wacht nu dus maar weer op een huurhuisje van de woningstichting...

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:16

Je mag er dacht ik gewoon wonen, als het je postadres maar niet is. Dus als jij je post laat bezorgen bij je ouders, dan is 't oke. :)