Doorbraak, verzet van Irakezen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:32

Ik zou jullie van harte willen uitnodigen om eens te komen praten met jongens uit Rwunda................de tranen springen je in de ogen als je die verhalen hoort. Je wil niet eens weten wat ze hebben moeten doen om deze kant op te komen!

Een Rwuwandeze jongen maakt een keer per week mijn huisje schoon, hij is illegaal en is bijna uitgeprocedeert en moet terug naar Rwunda, waar hij niemand heeft, en zeker weet dat hij binnen no time dood gaat. Hij verdient bij mij wat bij! ( HEt schoonmaken gaat nergens over, maar goed, gun hem dat geld wel)

Daar zouden ze eens moeten ingrijpen, want het is verschrikkelijk daar!

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:46

dat is wat ik ook wilde zeggen... daar worden ook mensenrechten geschonden, mensen geslacht, maar volgens anderen ( :S ) hoeft er daar niet ingegrepen te worden :S (en wilde ook dat ik niet erover begon :S) Ik ben dus ook van mening dat ze daar ook wat aan moeten doen, net als andere landen waar het zo aan toe gaat.
(ik kende ook een afghaanse jongen, en met hem ook een werkstuk gemaakt over aghanistan. Nou als je hoort wat voor wreedheden er daar gebeurd zijn.. echt erg... (wordt weer misselijk als ik aan die beelden kijk, hadden plaatjes van afhakken handen, film van executies... Verdrietig ) en dat land vroeg x aantal jaar geleden hulp aan de amerikanen om die talibanen te verdrijven. De amerikanen weigerden, omdat er niets te halen viel. In het begin steunde ze juist de taliban omdat ze wapens konden verkopen en evt nog om de sovjets uit dat land te houden...........................................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 01:13

FatherB schreef:
ok lovely... maar had liever dat er waar dan ook opgetreden wordt... vind het gaar al die slachtoffers terwijl de zgn "beschaafde" landen toekijken :|


Daar heb je wel gelijk in. En je hebt ook gelijk als je zegt dat het op veel meer plaatsen in de wereld gebeurt. Vlakbij al, in Joegoslavië, iets verderweg in Rusland, de landen om de Zwarte zee, het middenoosten, ver in Azië, in Zuid-Amerika; waar eigenlijk niet?

Rwunda is een heel duidelijk voorbeeld van hoe tragisch kolonisatie kan zijn voor een land. Zoals ik het heb begrepen (het is mij ook maar verteld) konden de Hutu's en de Tutsi"s vroeger prima met elkaar overweg, de een deed dit en de ander deed dat (ik geloof dat de een beter was in Landbouw en de ander weer in veeteelt of zoiets), dat ging allemaal wel best, totdat de kolonisatie begon. Het schijnt dat dat het land en de verhoudingen enorm overhoop heeft gegooid en dat dat na de kolonisatie uitmondde in wat er nu aan de hand is. Volgens mij is het al heel lang aan de gang, ik kan me nog van jaren geleden herinneren dat er veel over in het nieuws was. Het is allemaal wat weggezakt en de aandacht is ook wat verlegd naar andere toestanden geloof ik.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:06

We zijn een beetje aan het afdwalen hier. Oorlog is niet altijd te begrijpen. Je kan wel aan redenen denken waarom oorlogen plaatsvinden en wat de rol van een VN in deze oorlogen is.

De VN geeft geen oordeel over hun lidstaten. Dat wil zeggen: de wereld is zo'n beetje bevroren met de huidige grenzen. Het is niet de bedoeling dat die grenzen veranderd worden omdat een land zonodig meer ruimte nodig heeft.

Een andere belangrijk deel is de soeveriniteit van de lidstaten. Dat betekent dat VN zich niet bemoeit met allerlei burgeroorlogen. Dat wordt namelijk snel een te grote rotzooi. Amerika mag van de VN dus niet eens meehelpen om burgers te bevrijden van hun regering. Wat dat betreft is dee aktie van Amerika ongegrond. Als we alle niet-democratische regeringen waar mensenrechten op een vreselijke manier worden overtreden moeten omvergooien, dan hebben we echt een derde wereldoorlog voor ons.

Waarom Irak en niet Ruanda? Vrij simpel: de strijdende partijen in Ruanda vormen op geen enkele manier een bedreiging voor de USA. Daarnaast is Ruanda toch meer een burgeroorlog situatie en Irak is meer een oorlogssituatie. Saddam heeft Koeweit en Iran al aangevallen en heeft er eigenlijk ook maar weinig spijt van dat hij dat ooit heeft gedaan. Als hij was blijven zitten, was hij met zijn stomme hersens misschien wel weer eens zo'n aktie begonnen. Daarnaast vindt hij bedreiging gewoon leuk en lachte hij zich ook nog eens een aap om 911. 911 heeft aangetoond dat Amerika wel degelijk kwetsbaar is, zelfs op heel grote afstand. Daarnaast heeft Irak nog steeds niet voor 100% voldaan aan de verplichtingen van het bestand dat aan het einde van GOI is gemaakt.

Toegegeven, de situatie in Ruanda is vreselijk, maar onder de huidige internationale wetgeving is daar weinig aan te doen. Daarnaast heeft er niemand voldoende eigenbelang bij om Ruanda wat menslivender te maken en zou een "bevrijding" van Ruanda gewoon een nieuwe kolonisatie van het land betekenen. Geen enkel land wil nieuwe koloniën, iedereen wil er juist vanaf.. Daarom wil Amerika Irak aan de Irakezen geven.

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:53

ok, dank u joostvangestel. Sorry voor afdwalen, maar nog 1 vraagje? Bestaat er nou een duidelijk link tussen osama en saddam/irak? Want 911 was een terroristische aanslag door bin laden, maar die konden ze niet vinden (toen ze dat deel van afghanistan bombardeerden), dus dan maar saddam aanvallen om de aandacht van het volk daarop te richten en niet op de 'mislukte' 911 wraak actie op osama? (hierover nog wel grappig filmpke: http://www.madblast.com/funflash/swf/if_youre_trigger_happy.swf)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:06

Volgens mij erg weinig link. Hooguit de volgende zaken:

1) Bin Laden is sterk geworden doordat er troepen van de VS in Saudi Arabië gelegerd zijn. Dat is de schuld van Saddam Hoessein.

2) Saddam Hoessein vond dat Amerika zijn verdiende loon kreeg met de akties van Bin Laden.

3) Ze hebben beiden een gegronde hekel aan Amerika en als hun de kans gegund wordt, zullen ze er alles aan doen om Amerika een pak slaag te geven (jawel, alles)

4) Ze hebben geen van beiden moeite met terrorisme.

Geen direkte link dus. De denkbeelden van OBL en SH zijn verder ook heel verschillend.

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 23:24

nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg. Lachen