Doorbraak, verzet van Irakezen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 19:04

Pipo schreef:
En verder heb ik dubbele gevoelens, want Amerika doet alsof ze het voor de mensen daar doet, maar dat is natuurlijk niet waar he!! Gaat puur om de centen, en verder niet.

Anders hadden ze andere landen ook wel aangepakt.


Die centen gaan niet alleen naar Amerika, maar ook Europa en Azie. En natuurlijk verdienen de Irakezen er zelf ook mee. Andere landen worden ook nog wel eens aangepakt, maar er is niet genoeg 'bewijs' om die landen zo op deze manier aan te pakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:08

Andere landen waar de mensen onderdrukt worden zijn niet interessant. Daar is geen olie namelijk!!

En tuurlijk gaan de centen niet alleen naar de Us, maar veel daarvan wel.

Dus daarom ben ik wat dubbel in mijn gevoel.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:10

Ja super hè!

Echt ook gaaf voor die mensen om eens te zeggen wat ze willen, nu zal de oorlog niet meer lang duren! Ik heb toch wel bowondering voor Bush dat hij dit heeft aangedurft hoor.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:30

Laten we in ieder geval hopen dat de beelden de waarheid goed vertegenwoordigen. Ik kan me best voorstellen dat de aanhangers van Saddam niet op straat komen om te juichen omdat een beeld wordt omvergehaald. In Bagdad wonen miljoenen mensen, daarentegen maken een paar duizend mensen al snel een juichende menigte. Hoeveel haat tegen de Amerikanen zit er nog in Irak? Zal men op democratische wijze toch tegen de Amerikanen zijn?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:36

Dit was een grote shiitische wijk (schrijf ik het goed?) in Bagdad, daar zijn ze blij dat ze van Saddam af zijn. In de andere wijken met meer Saddam-aanhangers wordt meer tegenstand verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:57

joostvangestel schreef:
Laten we in ieder geval hopen dat de beelden de waarheid goed vertegenwoordigen. Ik kan me best voorstellen dat de aanhangers van Saddam niet op straat komen om te juichen omdat een beeld wordt omvergehaald. In Bagdad wonen miljoenen mensen, daarentegen maken een paar duizend mensen al snel een juichende menigte. Hoeveel haat tegen de Amerikanen zit er nog in Irak? Zal men op democratische wijze toch tegen de Amerikanen zijn?

Daar dacht ik ook al aan. Saddam had (/heeft) zijn volk goed in de greep en ik herinner mij een veelvoud aan mensen die voor hem juichte, het is inderdaad afwachten hoe eensgezind de Iraki's zijn over de Amerikaanse inmenging.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:09

Het was natuurlijk te verwachten dat er in Bagdad ongeveer hetzelfde zou gebeuren als enkele dagen geleden in het zuiden van Irak. Euforie en mensen die eindelijk hun mond open durven doen.
Toch lijkt het me een gevaarlijke toestand momenteel. Veel mensen lopen gewapend rond, het is nu donker, en zoals overal zullen ook in Bagdad ongure elementen uit alle hoeken en gaten komen om misbruik van de situatie te maken.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:16

Vooral omdat er nu totaal geen gezag is in Irak zullen er vele zijn die daar van profiteren.
Het zal dus zeer zeker nog een poosje niet veilig zijn in Bagdad en er zullen geheid nog burgers zijn die hiervan het slachtoffer van worden.
En nu kriebelt de vraag.... waar is Saddam.... gevlucht? Dood? En wat gaat er gebeuren met zijn 'linker en rechter' handen? Die Sahaf bijv. in geen velden of wegen meer te bekennen...ik ben heel benieuwd wat er nog allemaal gaat gebeuren.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:32

enige idee wat ze met al die autobanden moeten?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 22:59

Hmm steek eens een autoband in brand en kijk wat het effect er van is. Prima verweer om te zorgen dat vanuit de lucht doelen niet zo makkelijk meer zichtbaar zijn.. Knipoog

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:25

Hmm...ja dat of de nachten zijn koud?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:38

Het feit dat ze het beeld hebben omgehaald, het feit dat ineens die marionet van een informatieminister niet meer op de TV verschijnt om te vertellen dat de Amerikanen nog ver van Bagdad zitten terwijl ze bij wijze van spreken al door de straten lopen (en ook echt liepen) spreekt al voor zich.

Helaas zijn ze er nog niet. Er zullen genoeg fanatici rondlopen die nog proberen een paar Amerikanen in hun val mee te slepen. Iedere Amerikaan die nu sterft is er een te veel....

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:40

Pipo schreef:
Andere landen waar de mensen onderdrukt worden zijn niet interessant. Daar is geen olie namelijk!!

En tuurlijk gaan de centen niet alleen naar de Us, maar veel daarvan wel.

Dus daarom ben ik wat dubbel in mijn gevoel.


Precies, nu worden ergens in afrika (land vergeten) massaal mensen vermoord, kinderen met messen bewerkt (lekkere sneden in hun gezicht en ogen eruit gepulkt enzo :S). maar daar is blijkbaar ingrijpen niet nodig??? :S (en niet vergeten de huti en de tutsi ofzo, dat was ook een slachthuis en geen enkel westers land heeft daar ingegrepen, of iig niet net als irak nu Frusty )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:41

Wil je alsjeblieft geen appels met peren vergelijken? Een burgeroorlog is heel wat anders dan wat er in Irak gebeurd (is)

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:43

ik ben blij voor het volk, maar de reden waarom ze deze oorlog begonnen zijn was onnodig... ze hebben geen chemische/massa vernietegings wapens gevonden. dat land kon amper zichzelf verdedigen... maar ja, bush enzo heeft het mooi omgepraat tot het bevrijden van het volk.

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:46

Cassidy schreef:
Wil je alsjeblieft geen appels met peren vergelijken? Een burgeroorlog is heel wat anders dan wat er in Irak gebeurd (is)


owja, yugoslavie was toch ook een burgeroorlog? Daar kwamen ze toch ook tot actie (ok de VN enzo, maar die vond nu ook geen reden om aan te vallen)
En wat is er anders? dat mensen killen met gas niet mag, maar met een ak47 wel? En kinderen mishandelen?
Als ze zgn vreede willen stichten en volkeren willen helpen, moeten ze wel overal doen, en niet alleen waar zij ook op vooruit komen (olie!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:49

Wil je niet te pas en te onpas het woord Olie in de mond nemen? Ik kan me niet voorstellen dat hoetie's en toetsies met gifgas smijten...en een bedreiging vormen voor de wereldvrede...

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:50

Chica schreef:
Hmm...ja dat of de nachten zijn koud?


lijkt me niet verstandig, overleef je de kou maar krijg je wel een verstikkingsdood Tong uitsteken

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:52

Cassidy schreef:
Wil je niet te pas en te onpas het woord Olie in de mond nemen? Ik kan me niet voorstellen dat hoetie's en toetsies met gifgas smijten...en een bedreiging vormen voor de wereldvrede...


Olie hebben ze zelf gezegd. (dat de raffinaderijen niet efficient genoeg waren enzo)
Dus zolang ze geen bedreiging voor ons vormen, mogen ze elkaar wel afslachten? Beetje jammer als men zo dacht...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 23:54

FatherB schreef:
ik ben blij voor het volk, maar de reden waarom ze deze oorlog begonnen zijn was onnodig... ze hebben geen chemische/massa vernietegings wapens gevonden. dat land kon amper zichzelf verdedigen... maar ja, bush enzo heeft het mooi omgepraat tot het bevrijden van het volk.


Saddam heeft toegegeven dat hij beschikte over massa vernietigingswapens, hoeveel meer bewijs heb je nodig?

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:00

Sypheron schreef:
Saddam heeft toegegeven dat hij beschikte over massa vernietigingswapens, hoeveel meer bewijs heb je nodig?


Zal ik wel gemist hebben, ookaal volg ik redelijk goed deze oorlog. Maar hebben ze die dingen zelf gevonden? Hebben ze die gebruikt? (als ie ze zou hebben, en het zag er zo slecht uit zoals het er nu voor hem uitziet, lijkt me dat hij niet bang is om ze te gebruiken). En ALS ie dat gezegd heeft kon net zo goed bluf zijn (maar okee, dat konden de amis dan niet weten).

(Ps. waren het beelden waar hij het zelf zei, of was het weer zo'n fake berichtje van de cia, net als toen ze zeiden dat ene hogepiet van saddams leger gevlucht was en vermoord?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:02

FatherB, in Joegoslavië als in Rwanda (waar de Hutu's en de Tutsi's wonen) was sprake van genocide op grote schaal. In Rwanda is geen troepenmacht van deze orde neergezet toentertijd, maar er is wel degelijk invloed uitgeoefend op de situatie aldaar. Overigens is dat ook niet meer dan terecht omdat de oorzaak van de burgeroorlog nog terug te voeren is op de kolonisatie, in a way.

Cassidy, zullen we het er op houden dat ieder mens wat nog sterft er eentje teveel is, ongeacht of het nu een Amerikaan, Brit, Iraki ofwatook is?? Ik hoop echt op vrede van nu af aan. Eerst moet deze oorlog goed aflopen, dan weer verder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-03 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:05

Ik denk dat, onafhankelijk van de reden van de oorspronkelijke aanval, er een heleboel Irakezen blij zullen zijn dat Saddam eindelijk zijn machtspositie kwijt gaat raken (als hij dat al is)
200.000 inofficieel vermiste personen hebben de hoetoes en toetsies niet voor elkaar gekregen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:07

Lovely schreef:
Cassidy, zullen we het er op houden dat ieder mens wat nog sterft er eentje teveel is, ongeacht of het nu een Amerikaan, Brit, Iraki ofwatook is??


Mee eens....maar fanatici, die doorgaan met vechten zonder enige reden, daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Okee, ze zijn gehersenspoeld, en okee, ze hebben misschien zelf het risico van een kogel in de rug. Maar als ze schieten, dwingt niemand ze om raak te schieten.
Ik heb het niet zo op Fanatici.....

overal waar "te" voor staat, is niet goed...

behalve tevreden......

FatherB

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:08

ok lovely... maar had liever dat er waar dan ook opgetreden wordt... vind het gaar al die slachtoffers terwijl de zgn "beschaafde" landen toekijken :|
Maar goed, hopen dat er nu wel een goede regering in irak komt. Ben iig blij dat ze van die tiran af zijn