Help..! Kip, kuikentje.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melaniiieee

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-10-08

Help..! Kip, kuikentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:20

Hoi hoi iedereen,
Mijn bruine kip ligt te broeden op eitjes, en ik ging dus net kijken. Nu is er een eitje uit aan het komen alleen als ik hem er onder leg duwt ze hem weg.. Nu heb ik het kuikentje onder de lamp gezet met hooi en schaafsel. En staat langs mij, wat moet ik doen ?
Hopelijk weten jullie iets.
Groetjes Melanie en het kuikentje
Laatst bijgewerkt door iefke op 22-05-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:24

Geen verstand van kippen, maar als het kuiken al uit het ei aan t komen is, moet ie dan nog wel onder de kip? Dadelijk plet de kip het kijken...
Maar nogmaals geen verstand van kippen!!

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:27

mmmh ik geloof dat die dingen altijd onder de kip moeten blijven liggen! misschien een kruikje in het bakje leggen, das lekker warm, wel met een doek eromheen uiteraard..

edit: Verder ben ik wel bang voor kippen, dus kom er nooit dichtbij om te kijken wat en hoe enzo..

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:30

Waarom laat je het kuikentje niet gewoon bij de kip? Ik heb er verder geen verstand van maar misschien komen kuikentjes wel gewoon uit hun ei naast de kip?

Kruikje erbij is niet nodig. Zorgen dat het kuikentje kuikenmeel en water heeft. Wij houden ze altijd op kranten maar zaagsel is ook prima. Je zult er wel een warmtelamp boven moeten hangen maar die kun je wel bij de boerenbond/aveve/welkoop ofzo halen :)

melaniiieee

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-10-08

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:33

Nou als ik het kuikentje eronder leg, dan zorgt de kip ervoor dat ze er weer onderuit is. Ze mag er gewoo niet onder..

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:34

Is dit het enige ei wat tot nu toe is uitgekomen? En lag dat ei al onder de kip uit toen je zag dat 't uitkwam of heb je toen onder de kip zitten kijken?

melaniiieee

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-10-08

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:36

Ja het enige, er was nog wel een kuikentje uitgekomen alleen dat is er helaas niet meer. Het eitje lag er all onderuit, en als ik het er terug onder leg, dan zorgt ze ervoor dat die eronderuit is

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:38

Wat is er met dat vorige kuikentje gebeurd dan?

Tja dit kuikentje zou je dus gewoon onder een lamp met kuikenmeel en water op kunnen laten groeien. Alleen of 't schadelijk is dat ie alleen opgroeit weet ik niet en of je die dan later zomaar weer bij de rest van de kippen kan zetten weet ik ook niet...

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:42

wat sneu

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:50

:n je kunt hem niet zo weer bij de kippen zetten. Dan pikken ze hem dood, ook als je hem erbij zet als hij volwassen is. Tenzij je kippen los lopen of echt veel ruimte hebben, dan wil het nog wel eens goed gaan. Als hij er nog niet helemaal uit is, zou ik hem terug leggen naast de kipe n kijken wat er gebeurd.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:55

Ja dat dacht ik dus ook al Lyonesse. Het enige wat je dan kan doen is wachten tot 't kuiken helemaal volgroeid is tot een volwassen kip en hem dan 's avonds bij de andere kippen zetten als ze slapen. Dan wil 't nog wel eens goed gaan.

melaniiieee

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:57

Het vorige kuikentje is overleden...
Het eitje was uitgekomen, toen ik kwam was het zover uit, dus ik dacht ik leg het er terug onder.. maat de kip wou dat niet. En toen is het uitgekomen.. en ik heb het het mee naar binnen genomen, onder de lamp en stro/etc

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:59

Tja ik denk dat het erg lastig wordt. Een kuikentje alleen op laten groeien tot kip/haan en dan nog proberen om hem bij je andere kippen te plaatsen...

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:00

Waar zijn je ouders? Misschien weten die wat je moet doen..

melaniiieee

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:03

Ja dat lijkt mij dus ook! maar ik vind het ook zielig, om het door de kip "dood" te laten pikken.. Want ik denk dat het niet gaat, bij de andere zetten. Of zou het ook gaan, er is een kip gaan broeien en die kuikentjes zijn weggehaald vanmorgen om hem er daar bij te zetten

melaniiieee

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:04

Die zyn dus niet thuis.. en zijn niet bereikbaar
TiaraBungy schreef:
Waar zijn je ouders? Misschien weten die wat je moet doen..

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:06


TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:06

Dus die andere kuikentjes zijn weggehaald bij de moeder? Omdat er 1tje is die niet bij de anderen kan.. Snap het niet helemaal.. :? :o

Wat doet de moeder als je het terugzet?

melaniiieee

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:08

dankje! ik ga het eventjes door lezen. TiaraBungy; als ik het terug zet, dan duwt ze hem gewoon echt weg. We hebben ook nog een andere kip die aan het broeden was, zij is haar kuikentje verloren vanmorgen. Zou ik dit kuiken daar bij kunnen zetten, want zij ligt nu nog wel in het nestje waar haar kuikentje is uitgekomen

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:21

Zou die kip dat niet gewoon expres doen, het naast zich uit laten komen en niet onder haar?
En als hij uit het ei is het beestje onder zich laten kruipen?
Zou de natuur gewoon zijn gang laten gaan, mammakip weet heus wel wat ze aan het doen is hoor.
Zou het in de gaten houden en als het kuiken niet geaccepteerd wordt het pas weghalen en me niet met het proces bemoeien.
En ja, er gaan ook pasgeboren kuikentjes dood, die gewoon ergens iets hebben wat niet klopt, kan goed zijn dat een moeder zo'n kuiken ook niet accepteerd omdat er iets mis mee is, dat zie je bij veel diersoorten, maar is dan al ten dode opgeschreven.

Je topic staat trouwens verkeerd en heeft een gruwelijk onduidelijke titel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:56

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:30

Ik zou het gewoon even aankijken en het kuikentje terugzetten. Wie weet wat er gebeurd. Als het uitgekomen is en de moeder accepteert het nog niet, haal je het weg.
Maar probeer het gewoon, voor het beestje.. ;)

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:32

Als je ze al terug zet, iig 's avonds als de kippen op stok zitten en niet zomaar overdag.

Moelie

Berichten: 1610
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:43

Een kip kan dit denk ik wel zonder jou hulp aan... Kan goed zijn dat ze hem wegduwde omdat ze jou geur aan het kuikentje rook, kan dus zijn geweest dat ze hem daarom afwees. Ik zou het de kip gewoon zelf laten doen en had het kuikentje als ik jou was niet weggehaald bij de kip.
Nu heb je de kans dat als je het kuikentje terugzet de kip hierdoor het kuikentje al helemaal afwijst.
Wel goed bedoeld maar waarsch kan jij het kuikentje niet beter opvoeden dan de kip zelf.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:01

Ik heb precies hetzelfde gehad. kip had 6 kuikens en de 7e lag nog in het nest uit het ei te komen terwijl mams het nest al had verlaten. Gewoon warm houden. ik heb het kuiken later weer bij moeder kip erbij gezet (na 3 dagen) en die liep gewoon met de rest mee....succes