Handdoeken ruiken niet fris na wassen/drogen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Handdoeken ruiken niet fris na wassen/drogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:03

Sinds ik op kamers woon loop ik met de was doen tegen een probleem aan.
Handdoeken en washandjes ruiken niet fris na het wassen en drogen aan de waslijn. Er hangt een vieze lucht in, penetrant, niet lekker in ieder geval. Ik was de handdoeken op 30 of 40 graden met de bonte was mee, en ze hangen vervolgens aan de waslijn. Mijn moeder zegt dat de onfrisheid komt omdat ze te langzaam drogen, ik weet echter niet wat ik hier aan moet doen? Bij mijn ouders hebben ze er overigens nooit last van, de handdoeken hangen daar aan de waslijn op de overloop op zolder te drogen en ruiken altijd heerlijk fris en schoon.

In de winter heb ik dit probleem niet, de handdoeken hang ik dan over de verwarming en dan zijn ze zo droog. Maar in deze periode is het echter een stuk lastiger. De was hangt nu aan een rek aan mijn kastdeur, en droogt niet ontzettend snel. Ik heb wel vrijwel altijd een raam openstaan voor frisse lucht, en zodra het kan gaat het raam wagenwijd open en de handdoeken hangen dan aan een rekje in het open raam. Met regen is dit echter niet mogelijk, en momenteel heb ik dan ook weer 2 niet lekkere, maar wel schone (als in; net uit de wasmachine) handdoeken hangen, plus wat washandjes. Ik heb verder ook geen buiten om de was aan een rek te hangen, en heb er alleen last van met handdoeken, de andere was ruikt wel prima.

Ik vind dit een erg vervelend probleem, misschien heeft iemand dé tip voor me? Ik heb al Robijn klein en krachtig (voor langere frisheid) gekocht, die ga ik morgen proberen, maar verder zie ik geen oplossingen? Zou wassen op hogere temperaturen helpen? Ik weiger om me af te drogen met een niet frisse handdoek :n , maar om met deze temperaturen nou de verwarming aan te zetten, alleen om de handdoeken sneller te laten drogen, gaat me toch ook wat ver!

ponyparadijs

Re: Handdoeken ruiken niet fris na wassen/drogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:05

Wasverzachter?

Ik doe eigenlijk altijd mijn handdoeken wassen met wasverzachter!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:08

Hmm..weet geen oplossing, heb hetzelfde met de basic-shirtjes van Vera Moda, die ruiken soms ook niet fris (naar kattep*s of iets dergelijks) als ze gewassen en gedroogd zijn. Ook met wasverzachter en ook als ik ze in de droger doe. Strange. Ga dit dus even volgen!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:09

Je zou eens kunnen proberen om de handdoeken op 60 graden te wassen, maar als de handdoeken in de winter wel lekker ruiken zou het hem daar eigenlijk niet in moeten zitten. (Het is overigens wel goed voor de wasmachine om af en toe wat heter te wassen, door de lage temperaturen van tegenwoordig lossen de vetten niet goed op en blijven daarom in de machine achter, wat voor een onfrisse geurende was/machine kan zorgen, zelfde probleem met afwasmachines).

Als het echt aan het te langzaam drogen ligt dan zou je misschien eens kunnen proberen of het sneller gaat met een ventilator die je ervoor zet?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:09

Zowiezo kun je ze wel wat heter wassen maar ik heb geen idee of dat helpt.
Ruiken je gewone kleren dan niet muf?
Robijn ruikt wel lekker in ieder geval.......

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:12

ponyparadijs schreef:
Wasverzachter?

Ik doe eigenlijk altijd mijn handdoeken wassen met wasverzachter!

Heb jij dan niet dat ze minder goed vocht opnemen? Ik vind een zachte handdoek heerlijk maar heb dan altijd het gevoel dat je er niet echt droog van wordt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:13

Ik ga zowiezo morgen de wasmachine goed schoonmaken en een kookwas draaien met azijn, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het niet aan de machine ligt, de rest van de was ruikt namelijk wel lekker!

Wasverzachter kan ik inderdaad proberen, maar dan moet ik de handdoeken voortaan wel altijd apart wassen. Ga het binnenkort eens proberen, handdoeken op 60 graden, met robijn klein en krachtig, en wasverzachter, en dan daarna drogen met een ventilator (heb nog een kleintje staan, wie weet helpt het).

Lastig probleem hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:14

Even een nachtje in een emmer met water en een scheutje azijn, dan uitwassen. Helpt een hoop :j
Ook soda door de was heen. :)

Wij gebruiken geen wasverzachter bij handdoeken, droogt zo heerlijk hard op, kan je lekker droogschuren... :=

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:16

Wasverzachter gebruiken die 'droogfris' is. Dat is nieuwe wasverzachter waarvan de was lekker blijft ruiken nadat die in de droger heeft gezeten.
Oepsie, ik denk ineens dat je geen droger gebruikt omdat je de was ophangt :)*
Ik heb ook een beetje hetzelfde probleem, ze stinken niet maar de handdoeken ruiken niet meer fris ondanks dat ik wasverzachter heb gebruikt.
Dus ik weet eig niet hoe je dit moet oplossen :$

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:18

Nou zeg inderdaad. Moet zeggen dat ik mijn handdoeken altijd in de droger droog en ze dus net zo goed drogen als dat ik ze zonder wasverzachter was. Merk geen verschil met vocht opname.

Als het aan je machine zou liggen zou toch alle was stinken?
Maar als je je handdoeken wast tussen andere was dan zou dat andere toch ook stinken?

Was de handdoeken altijd apart. Heb 1x per 2 weken een handdoeken was. Maar gebruik altijd wasverzachter. Ook voor de rest van de was. Vindt het gewoon lekker ruiken!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:19

Ik zou idd ook eerst proberen om je wasmachine eens een kookwas te laten draaien met azijn. Verder zelf ook even de bakjes en rubbers van de deur nagaan en indien nodig schoonmaken.

En dan je handoeken eens heet wassen, een keer met azijn en vervolgens met wasmiddel.

Vloeibaar wasmiddel in een bol in de trommel vind ik trouwens fijner in gebruik, ook qua frisse was, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten :+

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:19

Ik had dat probleem ook maar bij mij kwam het ook omdat mijn wasmachine niet goed schoon was dus ik heb hem helemaal schoongemaakt en hem laten draaien met glorix en nu ruikt alles weer fris.

Ik gebruik als wasverzachter altijd silan droogtrommelfris en die ruikt echt heel lekker omdat het parfum denk ik iets sterker is ofzo.
Laatst bijgewerkt door ShirleyM op 06-05-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:20

wij hadden daar de laatste tijd ook last van,
maar onze wasmachine zat dus wel lekker verstopt!
monteur erbij geweest, hele drap weer leeggehaald, en het ruikt een stuk beter!

misschien ruik je het met de handdoeken beter?
zou dat kunnen...
aangezien deze vaak dikker zijn( en persoonlijk ga ik ook niet aan onderbroeken e.d. ruiken...)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:22

Van langzaam drogen en stinken kan denk ik alleen sprake zijn als het in een vochtige/klamme ruimte zou hangen, dan kan die lucht erin blijven hangen, maar dan zou die ruimte (je kamer?) ook zo ongeveer moeten ruiken.

Wij hadden dat een tijdje met alle was, toen hebben we de wasmachine op 90 laten draaien met behoorlijk wat soda erin. Elke keer dat we dat deden rook de was een stukje fijner. we hebben het in totaal 3 keer gedaan ofzo, en nu is er niks meer aan de hand. Wij wassen nu wel alleen nog maar op 30.

Misschien heb je hier wat aan.

Succes ermee

edit: ik zie dat er al heel veel reacties zijn gekomen, was beetje langzaam met typen :P

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:22

het kan ook zijn dat het wasmachine kapot is en dat die niet meer warm wordt. Heb ik ook al eens gehad en omdat de handdoeken dikker zijn dan gewone was kunnen die wel eens gaan ruiken. Ik kan het ook mis hebben hoor !

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:27

ik heb er ook last van. wat bij mij wel werkt is o de was gelijk al shij klaar is uit de machine te halen en uit te hangen. maar echt helemaal weg is de geur echt niet. ik zal morgen eens een hete was draaien. ik zet hem trouwens ook altijd op verkorte stand... zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:28

Idd... even een keer aan het raampje voelen als hij aan het draaien is en je weet of hij nog warm wordt.

Misschien overbodig, als je de was erg lang in de machine laat zitten voor je het uithangt is ook niet zo bevorderlijk voor de luchtjes.

Linbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:31

Hoelang laat je de was in de machine zitten, na het wassen?
Het kan ook zo zijn, dat de was gaat stinken doordat het te lang in de wasmachine blijft liggen, voordat het wordt gedroogd.

Verder zou ik inderdaad een goede schoonmaak houden, soms zit de filter verstopt met prut en water.
Dan kan ook nog wel eens helpen.

Succes in ieder geval!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:34

Als mijn kleding soms nog wat muf ruikt (na het wassen) doe ik er wat van dat vloeibare wasmiddel op, dat heb je oa. van Robijn in zo'n spuitfles. En dan hang ik het nog even buiten en dan ruikt het weer heerlijk fris :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:34

Linbrug schreef:
Hoelang laat je de was in de machine zitten, na het wassen?
Het kan ook zo zijn, dat de was gaat stinken doordat het te lang in de wasmachine blijft liggen, voordat het wordt gedroogd.

Verder zou ik inderdaad een goede schoonmaak houden, soms zit de filter verstopt met prut en water.
Dan kan ook nog wel eens helpen.

Succes in ieder geval!

Daar dacht ik ook aan. De was moet je zo snel mogelijk na het wassen uit de wasmachine halen. Anders kan het ook daardoorgaan stinken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:37

centrifugeert je machine wel goed ? het kan zijn dat de was te vochtig uit de machine komt en daardoor nog langer erover doet om te drogen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:39

Kan het ook zo zijn dat je de handdoeken al te lang vochtig laat liggen voordat je ze wast? Dan ruiken ze al niet fris meer voor je ze de machine instopt, en dan krijg je ze in 1 keer wassen niet echt lekker schoon. Dan is de rest van de was wél lekker fris, maar juist je handdoeken niet.
In dat geval is het een kwestie van je handdoeken na het douchen al goed uithangen zodat ze kunnen luchten en drogen (dus vóórdat je ze wast).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:46

Dit komt omdat je wasgoed niet snel genoeg drogen kan. In de winter heb je de kachel aan, zomers zijn de temperaturen hoger dus droogt het sneller.
Nu zitten we even in een vervelende overgangstemperatuur, ej doet de kachel ook niet meer zo snel aan dus heb je sneller kans op rottingsluchten.

Wat kan helpen is de kachel eventjes aanzetten, of de was beter laten drogen weet niet hoe het met de droogcapaciteit staat van je wasmachine?
Want je kan dan het beste drogen met zo'n hoog mogelijk toerental. (Centrifugeren)
Ik heb dit ook wel eens gehad met spijkerboeken en truien, die bleven gewoon te lang nat en gingen dan enorm stinken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:49

ja handdoeken absoluut niet met andere dingen wassen
en geen wasverzachter erbij daar gaat het dus van stinken

ik kan mijn handdoeken bij wijze van 2 dagen nat in de machine laten zonder dat ze gaan stinken
dus heeft niks met de tempratuur te maken
gewoon handdoeken bij mekaar en ook een x op kookwas doen.

welk wasmiddel gebruik je
Laatst bijgewerkt door onley op 06-05-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:50

zoals je moeder (en andere) al heel wijs zeggen droogt je was niet snel genoeg, of anders gezegt het is te lang nat en dan gaat 't zo muf ruiken. Heb je niet de optie om een draad op te hangen 'ergens' en de was daar aan op te hangen? dat het meer ruimte heeft en dus sneller droogt? op zo'n rekje heeft je was namelijk vaak niet voldoende ruimte om snel te drogen. Imo als 't buiten vochtig is en je zet een raam open komt de vochtige lucht van buiten naar binnen dus volgens mij blijft 't dan juist vochtiger en droogt 't minder snel.

succes in ieder geval!

@ onley: 2 dagen nat in de wasmachine? := nou dat gaat hier dus écht écht niet hoor dat word een stinkboel dan!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 06-05-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt