Broetje met PDDnos, toekomst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Broetje met PDDnos, toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:46

Hallo allemaal,

Ik zat eigenlijk met een vraag of met een probleemstelling waar ik graag jullie advies over zou willen.

Ik heb een broertje van 17 jaar oud (in zijn hoofd nog 14), hij heeft PDDnos, een vorm van autisme. Hij zit op een praktijkschool waar hij 2x per week naar school moet en 3x per week loopt hij stage (wat overigens zijn eigen verantwoordelijkheid is dus als hij geen stage loopt zegt de school hier niks over). Op een ouderavond op school werd vertelt dat als de 'kinderen' niet wouden 'rekenen' tijdens de rekenles, dat ze dit ook niet hoefden te doen, dat ze ook iets anders mochten gaan doen, mits zij maar blijven zitten. De school vind dit eigen verantwoordelijkheid van de kinderen.

Als mijn broertje 18 is moet hij van school en wat heeft hij dan? Een paar flutcertificaatjes waar hij niks aan heeft en waar hij niks mee kan. En wat moet hij dan? Wie wil hem dan aannemen? Mijn vraag aan jullie is of jullie weten wat hij dán kan doen. Kan hij een MBO opleiding niveau 1 of 2 (?) doen met individuele begeleiding? Heeft een van de ouders hier ervaring mee?

Misschien klinkt mijn verhaal een beetje vaag, maar ik weet het fijne er ook niet goed van. :o

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-09 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Re: Broetje met PDDnos, toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:49

heb je dit aangegeven bij de school? ( of eigenlijk je broertje?) want hij is inderdaad oud genoeg om zelf beslissingen te nemen, of hij dit zelf kan/durft is wat anders.. Maar denk echt dat er met de school gepraat moet worden. Ik weet wel dat de begeleiding op het MBO niet altijd optimaal is, maar helemaal niet als je er niet naar vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:52

Ik weet niet of jij weet wat PDDnos inhoud? Mijn broertje mag dan wel 17 zijn, maar in zijn hoofd is hij nog 14 en gedraagd zich hier ook naar...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:56

Nee ik ken je broertje niet nee, misschien kon je dit beter toelichtten in je verhaal, want PDDnos valt niet uit te leggen ( ja tot een zekere hoogte..) Ieder mens met PDDnos is weer anders. Maar de tip die ik je gaf, is daar al iets mee gedaan?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:12

Is dit een speciale school? De minimale begeleiding verbaasd me, en klinkt ergens ver onder het niveau van de gemiddelde pdd-nosser. Er vanuit gaande dat je broertje alleen pdd-nos heeft en geen verdere verstandelijke handicap is er zoveel meer mogelijk!!

Allereerst, als hij straks 18 is kan hij kijken of hij in aanmerking komt voor een wajong uitkering. Daarbij krijgt hij dan ook een jobcoach die mét hem gaat kijken wat een goed idee is, bv doorleren of werkervaring opdoen.

Heb zelf Asperger, en een goede vriend van mij van mijn leeftijd heeft PDDNOS hij heeft nu volop begeleiding van een jobcoach. Ik ga niet zeggen dat het dan mákkelijk wordt, maar er is wel vanalles mogelijk :j Is er misschien een stichting MEE vestiging bij jou in de buurt? Vraag daar anders eens advies als je graag meer wil weten :j

Overigens, je zegt dat hij denkt als 14, dit hoeft níet op álle vlakken zo te zijn. Autisten kunnen inderdaad kinderlijker over komen op veel vlakken, maar dat betekent niet altijd dat het denkniveau ook zoveel jaar terug ligt ;) Verkijk je hier alsjeblieft niet op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:20

Bedankt voor de informatie Alwiene, ik heb dit topic geopend omdat mijn ouders met dit probleem zitten, maar niet assertief genoeg zijn om er iets mee te doen omdat ze denken dat er niks mogelijk is. Hier kan ik zeker iets mee, bedankt! :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:27

PDD- NOS is een autisme aanverwante stoornis. Hoe is zijn IQ? In welk opzicht is hij functionerende als zijnde 14?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:35

Hebben je ouders een PGB voor je broertje?
Je ouders (of jijzelf) kunnen en ook bij MEE terecht voor hulp en informatie.
Lees net dat Alwiene hetzelfde advies gegeven heeft.
Ik heb twee kids met PDD-NOS, ze zijn beide totaal verschillend, en hebben beide op verschillend gebied wat hulp nodig.
Ik vind de begeleiding op de school van je broertje erg vreemd, weten ze wel dat hij PDD-NOS heeft??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:40

Ja dat hebben ze, en er is ook een begeleider voor mijn broertje maar die doet meer dingen met hem om hem in de sociale omgeving meer te krijgen zeg maar. Op school weten ze dat hij PDDnos heeft, het is een praktijkschool. Maar ze laten hem gewoon aan zijn lot over.

detour; ik dacht dat zijn IQ in de 80 was, maar dit weet ik niet zeker. Hoe bedoel je je laatste vraag? :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:58

Hey Tinkerbell, ik werk met jongeren met een licht verstandelijke beperking waarbij het gemiddelde IQ tussen de 65 en 80 schommelt. Ook daarbij komt PDD-NOS voor.
Zij kunnen emotioneel bijvoorbeeld zelfs nog als jonger kind op dingen reageren, gefrutsreerd raken omdat ze hun zin niet krijgen maar ook simpelweg dingen niet snappen die bij hun leeftijd horen, lager onderwijs volgende, denk aan nivo groep 3 tot en met 6 vand e lagere school..

MBO kan een behoorlijke opgave zijn voor zo'n jongere, ze hebben bij ons speciaal onderwijs en kunnen best onzeker worden als ze zo enrom moeten presteren; als PDD-nosser is het leven al ingewikkeld genoeg op zich!

Is er iets wat je broertje te gek vindt, waar hij qua vaardigheden goed in is? Dus praktisch bezig zijn?

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:55

Mijn broertje heeft geen PDDnos aldus de testen maar ADHD, geen opleiding afgemaakt en die heeft nu een wajong uitkering en een jobcoach. Hij heeft wel geprobeerd MBO te doen met begeleiding, maar dat liep niet helemaal.

Zijn jobcoach kijkt met hem naar geschikte baantjes, gaat eerst eens bij het bedrijf op gesprek, gaat mee op sollicitatie gesprek en toen mijn broertje aan het werk was kwam hij alle dagen even langs om te kijken hoe het ging.

Dus er hoeft niet geen toekomst te zijn. Het is bij mijn broertje allemaal geregeld via het UVW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:27

Detour; wat jij zegt is bij mijn broertje helemaal het geval, als hij zijn zin niet krijgt, als hij iets niet snapt waar mijn ouders niet de tijd voor nemen, als hij zichzelf onbegrepen voelt en als zijn enige vriend (uit de omgeving) er is zeg maar. Dan gedraagt hij zich echt nog als een jonger kind.

Hij zit ongeveer altijd achter zijn playstation, op de voice talk (of hoe dat ook heet) met mede spelers waar hij het volgens mij goed mee kan vinden, 1 hiervan komt ook op zijn verjaardag.

Mijn broertje vindt koken helemaal geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:28

Marije; wat ik begrijp is dat jou broertje nu een geschikte baan heeft gevonden waar hij voldoende begeleiding in heeft gekregen vooral de eerste periode en een wajong uitkering krijgt?

De vader van mijn vriend werkt bij het UWV en die zegt dat mijn broertje 'echt niet' kans maakt op een wajong uitkering, dat hebben alleen 'echte achterlijke mensen' in zijn woorden. Die niks kunnen. Dat snapte ik even niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:42

Ik ben het niet zo eens met de aanpak van zijn huidige school. Zelf geef ik ook les aan zulke kinderen (alleen dan jonger, wel eenzelfde IQ en ook verschillende stoornissen, dus ook PDD-NOS komt voor) en imo heeft zo'n kind veel structuur en regels nodig om binnen te functioneren en is 'eigen verantwoordelijkheid' gewoon te hoog gegrepen voor die doelgroep. Bij ons op school moet je zelfs nakijken of iedereen het huiswerk in zijn agenda zet. :o Je wilt wel naar meer zelfstandigheid toe maar die moet aangeleerd worden en dingen die moeten gebeuren, moeten ook gebeuren, leuk of niet. Dat moet je later bij je baas ook tenslotte.
MBO niveau 1 kan wel qua doorstroming vanaf de praktijkschool, maar aangezien het MBO dus ook zelfstandiger is, is het imo wel van belang dat hij daar heel goed op voorbereid wordt, zodat hij dat kader van regels en gewoonten mee kan nemen naar het MBO.
Ik weet niet concreet wat zijn niveau is natuurlijk, ook bij ons op school is een groep leerlingen die niet verder gaat komen dan een vakopleiding, omdat zij gewoon echt niet de capaciteiten/werkhouding hebben om verder te komen. Maar dan hebben ze iig een vak geleerd en de meesten komen toch wel goed terecht bij een baas. Dan worden ze weliswaar geen zelfstandig ondernemer, maar goed, dat is ook geen must.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:22

Hey Urielle, wat boeiend, dat je dat werk doet, bij ons op het terrein is er ook speciaal onderwijs voor hen.

TS, is het iets voor hem om een opleiding te doen voor kok? het is natuurlijk- net als bij elk mens- belangrijk dat ze zelfvertrouwen opbouwen en aan de slag kunnen binnen hun mogelijkheden.
Denk dat er alleen maar meer frutratie ontstaat als je broertje wordt voervraagd.

mbt Pjoeters: Op de leefgroepen waar ik werk is de p.c. altijd een hot item, zo ook PSP's en dergelijke, we structureren altijd voor, maken een planning, anders verzanden ze daar in.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:13

Tinkelbell schreef:
Marije; wat ik begrijp is dat jou broertje nu een geschikte baan heeft gevonden waar hij voldoende begeleiding in heeft gekregen vooral de eerste periode en een wajong uitkering krijgt?

De vader van mijn vriend werkt bij het UWV en die zegt dat mijn broertje 'echt niet' kans maakt op een wajong uitkering, dat hebben alleen 'echte achterlijke mensen' in zijn woorden. Die niks kunnen. Dat snapte ik even niet.

De vader van je vriend zou er beter aan doen niet zo te praten over zaken waar hij duidelijk niets vanaf weet!!
De wajong uitkering is er voor mensen die voor hun achttiende arbeidsongeschikt zijn in mindere of meerdere maten. Omdat autisme aangeboren is valt het dus onder Wajong. Wil niet zeggen dat elke autist wajong krijgt, maar als je beperkingen hebt tov het uitvoeren van regulier werk is die kans er zéér zeker wel. Achterlijk hoef je voor een wajong allerminst ten zijn, ik vind die uitspraak knap triest, sorry :7

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:07

ik heb ook een vorm van ppdnos heb erg veel moeite met dingen die veranderen of als dingen niet gaan z oals ik het in mijn hoofd heb, ik heb gewoon veel structuur nodig en daar krijg ik begeleiding bij op school zo zijn mijn school tijden altijd vroeg beginnen, en mocht er wat weizigen dan hoor ik dat optijd. zodat ik daar rekening mee kan houden, veel dingen verwerk ik liever zelf dan dat ik er over praat, veel mensen begrijpen niet dat ik meer moeite heb met veranderingen maar als ik het dan uitleg hebben ze daar wel begrip voor ik kan namenlijk ontzettend uit mijn slof schieten als iemand op het laatste moment afzegt maar bij iedereen is het weer anders, ik doe zelf mbo 4 en dit gaat mij prima af ben zelf ook 17

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:14

Tinkelbell schreef:
Als mijn broertje 18 is moet hij van school en wat heeft hij dan? Een paar flutcertificaatjes waar hij niks aan heeft en waar hij niks mee kan. En wat moet hij dan? Wie wil hem dan aannemen? Mijn vraag aan jullie is of jullie weten wat hij dán kan doen. Kan hij een MBO opleiding niveau 1 of 2 (?) doen met individuele begeleiding? Heeft een van de ouders hier ervaring mee?

Ik zou in eerste instantie vooral stimuleren wat hij zelf graag wil doen en waar hij goed in is. Dan heeft hij de meeste kansen.