Vijvervraagje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Vijvervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:52

We hebben besloten dat er in onze tuin een 2e niet al te grote vijver gaat komen. Er ligt er al één van pakweg anderhalve meter lang, meter breed en 60/70 cm diep. De 2e gaat vergelijkbaar worden.
Mijn zoon wil erg graag een steur erin. Ik heb eens wat gegoogled, maar volgens mij is dat geen goed plan, want die wordt te groot en is nogal bewerkelijk.

Iemand een idee voor een leuk alternatief, behalve goudvissen e.d.?

juval

Re: Vijvervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:53

koikarpers, schildpadjes, winde's, kikkers/salamanders??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:55

Steur is idd bewerkelijk, je hebt dan een zeer goede vijverpomp nodig want ze hebben echt heel schoon water nodig, je moet goed oppassen met voeren omdat ze trager zijn dan andere vissen en lucht in hun maag kunnen krijgen als ze voer van de oppervlakte happen.
Daarbij zijn de meeste soorten ook niet geschikt voor een vijver, de meesten worden echt veel te groot, alleen de klein blijvende soorten zijn geschikt (max 1m) en zelfs die hebben een vijver van zeker 6 bij 3 nodig.
Maar als je 't ervoor over hebt kun je er ook veel plezier van hebben, ze zijn prachtig om te zien en heel gemakkelijk tam te maken.

Ander alternatief is misschien schildpadden of kikkers?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:01

Schildpadden had ik ook aan gedacht, maar hoe werkt dat dan? Dan zal je toch een eilandje moeten maken? En als ze de kant op kunnen klimmen, gaan ze er dan niet vandoor of blijven ze bij het water?

En kikkers is ook leuk. De ene vijver zitten al kikkers in. Zijn er voor de nederlandse vijver ook nog leuk gekleurde kikkers te koop of blijft het dan gewoon bij de welbekende bruine exemplaren?

Las ook iets over zoetwatermossels. Die zie je natuurlijk niet, maar die zouden wel nuttig zijn bij het filteren van het water? Iemand ervaring?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:01

Volgens mij heb je ook kleinere soorten. Wij hebben ook een steur in de vijver. We hadden er 2, 1 grote en 1 kleine. De kleine is helaas opgegeten door een reiger.
Je moet inderdaad oppassen met voeren. Onze andere vissen eten namelijk zijn voer op als je niet oppast. Wij hebben voer dat naar de bodem zakt, dus misschien is het handig om in de vijver een niveau verschil te hebben. En zorg ook voor een vaste plek met het voeren, onze steur (en de oude trouwens ook) kan het anders moeilijk vinden.
Verder hebben wij goudwindes en zilverwindes (schrijf je dat zo?) shibunkings (gevlekte vissen, weet ook niet of je dat zo schrijft) en een paar goudvissen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:04

Ik heb zoetwatermossels gehad, schijnen inderdaad goed te zijn voor filtering, maar ook een aanslag op je water wanneer ze dood gaan

Schildpadden lijken me echt heel erg gaaf in een vijver :D
Ze moeten inderdaad op land kunnen(zeker met dit weer, ze zijn gek op zonnen), en op land lopen ze inderdaad weg als het niet afgezet is
Toen mijn schildpad een keer op land liep stond ik er nog even versteld van hoe snel dat ging :))

Shibunkins bedoel je, dat is een goudvissoort :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:06

steur wordt groot ja ;) maar koi's net zo goed hoor.. en inderdaad wat anneliesdj zegt moet je goeie systemen hebben voor deze vissen om het water schoon te houden en het juiste klimaat te creeeren plus het water mag ook niet te warm worden. Ander alternatief weet ik niet, zoveel verstand heb ik er niet van. :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:07

Ja, daar was ik met schildpadden al bang voor. Hoog hoeft wat gaas niet te zijn neem ik aan, of zijn het nog klauteraars ook?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:09

Nee, naar mijn ervaring zijn het geen klauteraars (mijne is geloof ik een geelwang van zo'n 22 cm)
Hij heeft juist een beetje moeite met klimmen, waarschijnlijk door het gewicht van zijn schild ofzo
Daarom is het ook belangrijk dat de schildpad goed op het land kan komen zonder al te veel te moeten klimmen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:11

Oké, ga ik toch ook eens denken over schildpadjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:19

Bij schildpadden hoef je er niet direkt bang voor te zijn dat ze er vandoor gaan hoor, ze zullen niet ver gaan iig. Als je wilt kun je idd een afscherming maken, kan bv ook in de vorm van een verhoogde border.
Een rand van 35 a 30cm hoog zal voldoende zijn, tenzij je echt grote schildpadden hebt.

Ze hebben een verhoging nodig idd maar dat is heel simpel te maken, je kunt een plateau op een voet zetten maar ook een grote steen in de vijver leggen of een paar takken schuin uit het water laten lopen. Als je een eiland in de vijver maakt kun je ook de randen hoger maken zodat ze daar niet uit kunnen.

Schildpadden moeten wel binnen overwinteren trouwens, die kunnen niet zo goed tegen vorst, tenzij je vijver goed diep is en een flinke laag slib op de bodem heeft.

Winde's zijn ook erg leuk hoor, die springen heel mooi uit het water om insekten te vangen. Als je een lamp naast/in de vijver maakt en die 's avonds aan zet kun je daar mooi naar kijken, uiteraard wel opletten dat je de lamp zo plaatst dat je vissen niet uit de vijver kunnen springen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:54

Had ik gelezen van windes, dat is wel erg leuk en levendig natuurlijk.

Ga toch ook serieus nog eens nadenken over schildpadjes. Lijkt me wel erg grappig. :j

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:48

Nou, met schildpadden moet je toch redelijk uitkijken :+
Die van ons zitten binnen in 'n hele grote bak, met bovenop voor 'n groot deel met gaas afgezet, en daar is ie toch opgekomen, en die heeft hier vrolijk heel 't huis rondgelopen totdat ik 'm 's ochtends tegen kwam :=

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:29

wij hebben een klien vijvertje voor de schildpadden thuis, en daar zijn ze vorig jaar ook gewoon uitgeklommen, terwijl ze toch wel een stuk moesten klimmen om eruit te komen.
Gelukkig vonden we ze bij de buurman weer terug:P
We hebben ze de rest van het jaar er niet meer ingelaten.
Dit jaar maakt mijn vader met plexieglas een soort afscheiding.
Dit is glad en we hopen dat ze er dan n iet over kunnen klimmen.

Gaas zou ik trouwens niet doen, daar klimmen ze met gemak over heen, je kunt het ze niet makkelijker maken

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:04

Goudwinders vind ik ook altijd leuk om te zien!
Als je naar een vijverwinkel gaat zie je genoeg vissen ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:10

Waar kun je die zoetwatermossels kopen?

Wij hebben ook één zonnebaars in één van de vijvers. Verder heel veel stekelbaarsjes, voorntjes, 2 windes, 1 sluiergoudvis van bijna 30 cm. lang, zwarte vissen die in de zomer ineens veranderd zijn in goudvissen :? Iemand een idee wat dit voor vissen zijn of is dat normaal bij goudvissen? Worden die altijd zwart geboren? Al met al wel zo'n 300 vissen denk ik :D (vijvers zijn ook wel heel groot hoor) ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:37

Als je gaas redelijk hoog maakt, en aan de bovenkant naar binnen toe buigt zal het ze toch niet meer lukken om eroverheen te klimmen?

singasong schreef:
Waar kun je die zoetwatermossels kopen?

Gewoon in de dierenwinkel, ze kunnen ze iig voor je bestellen groothandels hebben ze sowiso

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:31

Je kunt beter zo'n betonnen borderrand gebruiken, staat nog mooier ook.

Kun je niet de vijverrand aan 3 kanten hoog maken zodat ze er niet uit kunnen? Doe je aan de 4e kant een stukje land en daar omheen borders, dan kijk je ook niet tegen dat lelijke gaas aan.

Zoetwatermossels zijn wel heel goed voor je vijver (houden hem schoon) maar je ziet ze natuurlijk nooit dus als je iets wilt om naar te kijken dan moet je geen mosselen nemen.

Singasong; heb je foto's van je vissen? Hoe groot waren ze toen ze verkleurden? Voor goudvissen is dat niet gebruikelijk, zijn het geen shibunkin's?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:37

Toevallig heb ik gisteren een foto gemaakt, ik ga ff zoeken....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:45

Ze zijn ongeveer 10 a 15 cm. groot. Sommige lijken ook eerst bruin te worden en daarna oranje. Er zitten er met sluierstaarten maar ook zonder. Vorige week ontdekten we ineens een witte (meer wit dan oranje) vis die de vorm had van een goudvis. Vorig jaar zat die er echt nog niet tussen.

Hier kun je i.i.g. op de laatste foto de vissen zien (en de vijvers) http://www.mijnalbum.nl/Album=GDZHTCH6

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:03

Die vissen op de laatste foto zijn gewoon zwartbruin, ik dacht dat ze goud/oranje waren geworden?
Maar ze lijken iig wel op shibunkin's maar ik kan ze zo niet goed genoeg zien om er wat van te zeggen.

Jullie hebben wel een heel mooie vijver zeg, erg leuk verzonnen, die rand van dakpannen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:07

goudvissen worden idd vaak donker geboren singasong.
onze winde's waren eerst oranje, maar worden met de jaren steeds witter. prachtige vijver heb je zeg!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:19

juval schreef:
koikarpers

Koikarpers hebben iets meer ruimte nodig (om te overwinteren minimaal 1,5 meter diep)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:49

En 1000L water per vis, dus in een vijver van 2x1x1 kun je maar 2 vissen houden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:08

anneliesdj schreef:
Die vissen op de laatste foto zijn gewoon zwartbruin, ik dacht dat ze goud/oranje waren geworden?
Maar ze lijken iig wel op shibunkin's maar ik kan ze zo niet goed genoeg zien om er wat van te zeggen.

Jullie hebben wel een heel mooie vijver zeg, erg leuk verzonnen, die rand van dakpannen.

Hebben wij niet verzonnen hoor. Was al zo toen we hier kwamen wonen en is denk ik al 25 jr. zo.

Ja, 'gewoon zwartbruin' zijn ze maar daar zijn er toch echt sinds vorig jaar een aantal helemaal oranje van geworden.
Ik heb nog even zitten googlen op shibunkin maar dat zijn toch meer gevlekte vissen? Die heb ik niet, behalve 2 die zwart met oranje zijn, maar die waren al zo toen ik ze kocht.

Juval, nu zijn de vijvers kwa begroeiing nog kaal. Alleen de dotters bloeien op dit moment (ook mooi) maar over een maandje zie je wss ook alle lelie's en andere mooie bloeiers en dan is het echt een genot om er naar te kijken.

Ik zou ook best koikarpers willen maar wij hebben er geen filter op dus dat kan dan niet.

Denk dat ik wel wat van die zoetwatermosselen wil als die zo goed filteren.