Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:09

Hoe oud wil jij minimaal zijn om aan kinderen te beginnen en waarom?

Ik lees wel eens over meisjes van mijn leeftijd (18) die bewust nu al kinderen willen, maar je bent zelf dan nog kind..., hoe kun je dan in godsnaam een kind goed grootbrengen?
Maar dan vraag ik me af, wat is dan wel een goede leeftijd....?

lesilla

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:11

36 eerst carriere en dan kinderen :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:12

Ik vind persoonlijk een jaartje of 27/28, minimaal. Mensen beginnen tegenwoordig al zo vroeg aan kinderen.. Ga eerst maar eens écht leven! Genieten van je jeugd en ervaringen opdoen, als je kinderen hebt is dat een stuk moeilijker. Ik denk dat je jezelf met de leeftijd van 27/28 écht volwassen mag noemen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:13

Ik wil minimaal een jaar of 23/24 zijn. En uiterlijk een jaar of 35. Denk ergens ertussenin. Mocht ik aan kinderen beginnen ;)

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:14

Ik denk dat dat niet aan leeftijd gebonden is. Ik ken meiden die op hun achttiende zo volwassen zijn dat ze wel klaar zijn voor kinderen, andere meiden zijn daar op hun 30e misschien nog niet klaar voor.
Ik zelf denk niet zo over de leeftijd na, als ik klaar ben met school, een goede baan heb, leuke vriend, oftewel als ik het een beetje voor elkaar heb dan ga ik misschien over kinderen nadenken, nu heb ik zoiets van eerst dat maar en dan zien we wel. :)

timilon

ik wilde helemaal geen kinderen...en als ik me toch zou bedenken dan wilde ik voor m'n 30e kinderen,ik wil geen "oude" moeder zijn.
maar ik wilde wel eerst een stabiele relatie met een prettig toekomstbeeld.
niets van dat alles is uitgekomen,ik ben 22,en net 23 als mijn eerste(en wss ook gelijk de laatste) kindje word geboren.
daarnaast ben ik ook nog alleenstaand.

dus jong moeder is wel "gelukt",de stabiele relatie niet.

Achterom

Ik wil geen kinderen.
Maar ik denk dat het heel lastig is om dit soort dingen in het algemeen te zeggen. Ik ben nu 29 en veel leeftijdsgenoten hebben al wel kinderen. Maar dat zijn vaak mensen die al jaren werken, en hun zaakjes op orde hebben.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:15

26 of iets later maar nog wel in de (eind) 20
waarom weet ik niet :+

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:16

Mrln90 schreef:
Ik denk dat dat niet aan leeftijd gebonden is. Ik ken meiden die op hun achttiende zo volwassen zijn dat ze wel klaar zijn voor kinderen, andere meiden zijn daar op hun 30e misschien nog niet klaar voor.
Ik zelf denk niet zo over de leeftijd na, als ik klaar ben met school, een goede baan heb, leuke vriend, oftewel als ik het een beetje voor elkaar heb dan ga ik misschien over kinderen nadenken, nu heb ik zoiets van eerst dat maar en dan zien we wel. :)

Maar er is een verschil tussen 'volwassen zijn' en genoeg levenservaring hebben om je kinderen goed op te kunnen voeden en de juiste dingen mee te geven. Hoe volwassen je ook overkomt op je 18e, je komt in principe nog maar net kijken in de 'grote mensenwereld'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:17

LauraMc schreef:
Hoe volwassen je ook overkomt op je 18e, je komt in principe nog maar net kijken in de 'grote mensenwereld'.

Mee eens :j

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:18

eigenlijk is het het beste voor het kind en voor je zelf om voor je 30ste kinderen te krijgen. maar ik denk dat ik rond mijn 29 pas aan kinderen ga denken mits ik een vaste vriend heb, carriere heb ik bij mijn vak niet dus daar hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden.
denk dat ik max 35 wil zijn omdat er dan te veel complicaties kunnen optreden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:18

Timilon, gefeliciteerd met je zwangerschap! al lijkt mij het wel heftig om dat zonder partner te moeten delen...

Ik wil eerst afstuderen, dan een baan hebben, dan een huis (lijkt mij wel handig :=), dan trouwen en dan pas kinderen.
Misschien over een jaar of 3 dat ik een poging doe om zwanger te raken :)
(ben dan 27)

(overigens zijn je hersenen pas volledig ontwikkeld op je 24, dus wat dat betreft ben je op je 18e nog niet volwassen)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:20

Vind ik ook, plus op je 18 moet je nog zoveel ontwikkelen dat geld voor ieder mens ondanks dat er mensen zijn die denken dat ze freak of nature zijn omdat ze al helemaal klaar zijn.
Kinderen is een hele grote verantwoordelijkheid en de basis om ze het optimale te geven kan je nooit hebben op je 18.
Niet alleen mentaal, maar ook omgevingsgericht en economisch.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:20

ik zal wel voor mijn dertigste kinderen moeten nemen, wanneer
ik ze natuurlijk wil.
bij ons in de familie zit veel baarmoederhalskanker, eierstokkanker, miskramen en nog meer rotzooi.
Dus wil ik ervan uitgaan dat ik mooie gezonde kinderen op
de wereld wil brengen zal ik er wat eerder aan moeten denken.
Wel vind ik dat je moet genieten van je leven, cariere maken vind ik niet genieten, maar gewoon werken .....
geniet van de zon, de lente, lieve leuke mensen, familie, dieren
en vrienden. En vooral LEEF !!!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:21

ik was 28, oud genoeg om van alles te hebben gezien en gedaan, jong genoeg om de energie te hebben kids te dragen en op te voeden en daarna nog een leuke periode "zonder" de kids voor de boeg te hebben. ach, waar je jezelf goed bij voelt toch..

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:22

ik heb altijd gezegd dat ik voor mij 25ste kinderen zou willen en dat is gelukt! heb een heerlijk ventje gekregen.
Ik ben nu nog 23 maar wordt volgende maand 24.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:23

26/27.
Maar ik weet nog niet zeker of ik kinderen wil hoor.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:24

na je 20ste,
eerst moet je leven en als je geleeft hebt kan je je op kinderen sorten.
want dan ben je toch verbannen aan je kind :D
ik hoef ze niet!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:27

Ik wil absoluut geen kinderen, laat ik dat voorop stellen :P

Ik denk dat naast leeftijd, vooral sociale omgeving en opleiding belangrijk is. Iemand die VMBO en daarna MBO doet kan op zijn 21ste al flink aan het werk zijn, WOers daar in tegen ronden vaak de studie pas een jaar of 2-3 later af. Daardoor wordt een lager opgeleide min of meer gedwongen eerder volwassen te zijn, terwijl ik zat WOers ken die met hun 23 nog steeds ongelovelijk student zijn en alles behalve trek hebben in een vaste baan, of hun eigen was doen :P

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:28

25-30 vind ik een mooie leeftijd. Dan hebben je kinderen geen te oude/te jonge moeder. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:30

Aan de ene kant zou ik nog lang geen kinderen willen omdat dat gewoon niet past in mijn leven en ik niet in staat zou zijn mijn prioriteiten anders te leggen en mijn leven in verband met een kind om te gooien, aan de andere kant zou ik niet te laat kinderen willen vanwege het "enorme" leeftijdsverschil tussen moeder en kind in dat geval. Oplossing: gewoon geen kinderen willen :+

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:30

Equidea schreef:
Hoe oud wil jij minimaal zijn om aan kinderen te beginnen en waarom?

Ik lees wel eens over meisjes van mijn leeftijd (18) die bewust nu al kinderen willen, maar je bent zelf dan nog kind..., hoe kun je dan in godsnaam een kind goed grootbrengen?
Maar dan vraag ik me af, wat is dan wel een goede leeftijd....?

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Het veschilt echt per persoon. Ik ben zelf 19 en werk al dik 1,5 jaar fulltime. Als ik nu al een kind zou willen dan zou dat zeker te weten goedkomen. Aan de andere kant heb ik een "vriendinnetje" van 20 die ik nog geen eens met een hond een weekend alleen thuis zou laten. :=

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:31

Ik heb altijd geroepen ik wil geen kinderen
ik wil eerst genieten van mijn leven.
en zekerheid hebben geen losse flodders maar 1 man waar ik mee gaat trouwen. en dan pas kinderen.
ik ben nu 37 jaar en heb sinds 3 halve maand een kindje
en ik ben er erg blij mee.
maar nu merk ik wel dat mijn oude leventje weg is.
je heb minder tijd voor de dingen die je altijd deed.
geen vrij heid meer die je gewend was.
Ik ben blij dat ik op late leeftijd een kind nam en niet op mijn 18 de.
dan had ik echt niet de dingen gedaan wat ik dus allemaal nu wel gedaan heb.
inplaats van alleen maar voor het kind moeten zorgen.
nee lekker eerst genieten van je leven en eerst dingen doen wat je wilde doen en uit eindelijk kan je aan een kind beginnen.

zo denk ik erover hoor :o

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:31

Eind 20, begin 30. :)

Ik wil eerst nog studeren, dus een kind in die periode is gewoon niet handig.
maar daarna zou ik niet weten wat me tegen zou moeten houden.
Ik weet van mezelf dat ik geen über-carriérevrouw zal gaan worden, zolang ik maar een leuke baan heb, dus ik zou het niet gaan uitstellen omdat ik carriëre wil gaan maken. :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:32

Ik was net 24, volgens de man die de pretecho liet maken was ik zelfs biologisch gezien al aan de late kant omdat je lichaam rond je 20e het meest klaar is om kinderen te krijgen :+

Ik vind het wel erg jammer dat je tegenwoordig onder maatschappelijke druk eerst carriere moet maken om er vervolgens achter te komen dat kinderen krijgen lang niet altijd makkelijk gaat na je 30e (ook daarvoor niet altijd) en vervolgens wil de overheid dat je zo snel mogelijk weer, het liefst fulltime, aan het werk gaat.