Oorlog in Irak

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:52

Persoonlijk heb ik sterk de indruk dat Bush Jr. dat moet afmaken waar pappa Bush mee begonnen is. Koste wat kost. Een verschrikkelijk op macht beluste familie in mijn ogen. Bah, wordt kotsmisselijk van die gasten.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:57

Indies schreef:
Ik heb het idee dat Bush denkt zich te moeten bewijzen.

Oorlog komt er nu toch wel...Als het aan Bush lag was de oorlog al lang bezig. Ik heb een hekel aan oorlog Misselijk

Wij hebben een voordeel: als er oorlog komt hoeft mijn broer niet naar Afghanistan


Je bedoelt dat ie dan niet naar afghanistan gaat maar naar irak?
Hij kan op het moment dat er oorlog uitbreekt in irak beter in afghanistan zitten hoor...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:57

ik vond oude bush veel liever overkomen dan jonge bush...met die rare grijns op zn gezicht...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:15

Net heel goed gesprek met Van Mierlo en Kappen in Netwerk. Van Mierlo werd zichtbaar boos om de , ieder voor zich zelf, politiek van de Europese landen. Terecht zegt hij dat als de landen van Europa dat rare souvireiniteits idee opgeven en meer zouden samenwerken Amerika echt met hen zou moeten samenwerken. Trouwens dikke kans dat Blair vanavond ook zijn baantje kwijt is. 80% van zijn volk wil niet dat hij zonder resolutie meedoet. Hoop dat het niet lang duurt, maar vechten is zo'n vreemde stad is heel link.

Dat arme Iraakse volk dat al zo lang als gijzelaar gebruikt is Huilen

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:16

Zover ik vanmorge hoorde op t nieuws vecht Nederland niet mee..
(is wat ik met mijn slaperige hoofd hoorde)...
Ik hoop dat Nederland verstandig blijft!

Bush is altijd uitgeweest op oorlog, hij wil ;het zo dus zal het zo gebeuren, er is geen weg meer terug!
Binnen 48 uur za; het gedonder beginnen, t enigste wat we kunnen doen is roerloos toe kijken hoe duizende mensen dakloos worden, hoe onschuldige burgers de dupe worden van Bush zijn machts spelletjes.
Tot strax zijn eigen burgers de dupe worden! en dan zal het pas echt hard om hard gaan!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:27

Stom he de hele wereld wil het niet en niemand kan het tegenhouden, helaas. Dit zal de verhoudingen in de wereld danig op zijn kop gaan zetten. De moslimwereld zal zich sterker gaan profileren, denk ik

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:29

Bush is eigenlijk een gigantische eikel, die oorlog gaat toch wel door of de andere landen het nou wel of niet goed vinden, die kneus denkt de wereld in zijn eentje te kunnen regeren. Het wordt tijd dat ie weer weggaat.

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:11

Diep triest gewoon!

Mijnheer de president, welterusten.
Slaap maar lekker in je mooie witte huis.
Denk maar niet te veel aan al die verre kusten
waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.
Denk vooral niet aan die zesenveertig doden,
die vergissing laatst met dat bombardement.
En vergeet het vierde van die tien geboden
die u als goed christen zeker kent.

Denk maar niet aan al die jonge frontsoldaten
eenzaam stervend in de verre tropennacht.
Laat die weke pacifistenkliek maar praten,
mijnheer de president, slaap zacht.

Droom maar van de overwinning en de zege,
droom maar van uw mooie vredesideaal
dat nog nooit door bloedig moorden is verkregen,
droom maar dat het u wel lukken zal dit maal.
Denk maar niet aan al die mensen die verrekken,
hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen zijn vermoord.
Droom maar dat u aan het langste eind zult trekken
en geloof van al die tegenstand geen woord.

Bajonetten met bloedige gevesten
houden ver van hier op uw bevel de wacht
voor de glorie en de eer van het vrije westen.
Mijnheer de president, slaap zacht.

Schrik maar niet te erg wanneer u in uw dromen
al die schuldeloze slachtoffers ziet staan
die daarginds bij het gevecht zijn omgekomen
en u vragen hoe lang dit nog zo moet gaan.
En u zult toch ook zo langzaamaan wel weten
dat er mensen zijn die ziek zijn van geweld,
die het bloed en de ellende niet vergeten
en voor wie nog steeds een mensenleven telt.

Droom maar niet te veel van al die dode mensen,
droom maar fijn van overwinning en van macht.
Denk maar niet aan al die vredeswensen.
Mijnheer de president, slaap zacht.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:13

Kippevel..
Waar heb je dit vandaan???

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:14

zooooo die is mooi en goed!!!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:22

Angelique18 schreef:
Kippevel..
Waar heb je dit vandaan???


Het is een tekst van een liedje van Boudewijn de Groot.
Helaas weer erg actueel op het moment. Schijnbaar leren we dus nooit van onze fouten. Verdrietig

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:24

nee dat blijkt wel weer he Boos!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:38

Ja, die Boudewijn die kon er wel wat van. Meneer de President is altijd nog goed. Laten we even niet vergeten dat in ieder geval alle presidenten sinds Kennedy wel een of andere oorlog hebben uitgevochten, dus het is nooit helemaal inactueel geweest.

Laten we trouwens ook niet vergeten dat er een president zit in Irak, iemand die zelf de oorlog is begonnen door Kuwait aan te vallen. Door de toenmalige vredesovereenkomst nooit na te leven, is die oorlog nooit echt opgehouden.

Nogmaals: niet om dit goed te praten. Als vergelijking: Finland heeft WOII verloren. Vreemd, want ze werden eerst door de USSR aangevallen. Om de USSR buiten te houden riepen ze de hulp van Duitsland in, dus werden ze na WOII toch schuldig bevonden. Resultaat: Finland raakte 20% van hun land kwijt, incluis de op een na grootste stad. Finland moest ook Miljarden betalen aan de USSR en konden geen Marshall hulp aannemen.

Finland wist donders goed dat dit onrechtvaardig was, maar wist ook donders goed dat als ze die betaling niet na zouden komen, de USSR het geld wel zou komen halen. Dit is niet anders. In-en-in triest Huilen , maar het is niet anders.
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 18-03-03 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:39

Ja hadden we het al over he, deze tekst. prima hoor even zo een reminder.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:10

Wat moeten ze dan?
Hoessein nog 12 jaar de wereld uit laten lachen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:22

Ik weet het niet. Misschien zal een oorlog best noodzakelijk zijn maar wat als de prijs te hoog is? De iraki zijn bang maar sommigen zien er wel het nut van in. Het is ook in hun belang dat Saddam ophoepelt, zodat hun land weer opgebouwd kan worden. Nu leven ze van dag tot dag. VAndaag met veel meoite aan eten gekomen via bonnen. MAar zal het ze morgen ook lukken? elke dag een nieuwe strijd voor iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:31

Desiree schreef:
Ik weet het niet. Misschien zal een oorlog best noodzakelijk zijn maar wat als de prijs te hoog is? De iraki zijn bang maar sommigen zien er wel het nut van in. Het is ook in hun belang dat Saddam ophoepelt, zodat hun land weer opgebouwd kan worden. Nu leven ze van dag tot dag. VAndaag met veel meoite aan eten gekomen via bonnen. MAar zal het ze morgen ook lukken? elke dag een nieuwe strijd voor iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn.


Hier heb je helemaal gelijk in..
Ik ben ook niet voor een oorlog maar een andere oplossing lijkt er niet te zijn...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:36

Wat te denken van die onschuldige mensenlevens die gaan vallen, want die gaan vallen! De woorden van Saddam zijn beangstigend, hij hoeft maar een beetje virus in ons drinkwater te stoppen en het is raak.
Bush is bezig af te maken waar zijn vader mee begon, helemaal eens. Maar hij is ook maar een marionet in het spel dat de 7 grootste oliemaatschappijen spelen. Daar draait het om: olie. Saddam is bijzaak, de inwoners van Irak nog meer. Het is walgelijk, schandalig en hoe hij het doet is schaamteloos. Ik hoop van harte dat hij de komende weken niet één keer één van zn beide ogen dichtdoet.
Het ergste is nog dat de VS zich deze oorlog niet kunnen veroorloven, eigenlijk. Maar ja, grote bek he? De buitenlandse staatsschuld van de VS is groter dan de buitenlandse staatsschuld van álle andere landen in de wereld bij elkaar. In de VS woont 4% van de wereldbevolking, zij maken met z'n allen 25 % van de wereld fossiele energie op. Ze weigeren het Kyoto-protocol te erkennen. Ze hebben in de hele states zeker 34 miljoen (!) mensen die afhankelijk zijn van voedselhulp, anders gaan ze dood. Dit is meer dan in het hele continent afrika, waar op dit moment een hongersnood aan zit te komen.
Ongelofelijk dat ze zo ontiegelijk arrogant zijn. Ik mag lijen dat de boel ploft en de rest van de wereld van het bazige stelletje daar af is. In de Volkskrant stond vandaag de term Pax Americana... veelzeggend genoeg wat mij betreft. Ik kan werkelijk waar niet begrijpen dat ze zo dom zijn dat ze dit doen, en dat wij zo dom zijn dat we het laten gebeuren. Ze nemen een wet aan dat ze NL mogen binnenvallen als er een Amerikaan voor het IIS wordt gedaagd... da's gewoon triest!

DunnitsMysteryJarig

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:19

Ik ga een hele leuke voorspelling doen.. egh eigenlijk niet leuk maar ok..
De machtsbasis van Saddam heeft ie mede te danken aan de amerikanen. Iran was 1 van amerika's grootste vijanden, ze hebben destijds Saddam gesteund zowel financieel als met wapenleverancies en technische kennis (hoe denk je dat saddam de know how heeft gekregen van chemische en nucleaire wapens juist, amerika engeland frankrijk)
Saddam was destijds Amerika's grootste bondgenoot en ze hebben toen mooi de andere kant op gekeken toen Saddam de chemische wapens inzette tegen Iran (iets waar ze hem overigens nu van beschuldigen).
Nu willen ze hem weg hebben, ok.. Ik voorspel het volgende, er komt een regering in bagdad die pro- us is . de eerste 2 jaar misschien 3 zal ie democratisch zijn daarna staat er wel weer een dictatortje op maar die is nog steeds pro- us .. Amerika staat dat dus toe (zal wel een goede olie deal aan vast zitten ) en over 20 jaar hebben we weer hetzelfde probleem..

Overigens verwacht ik ook niet dat Amerika Saddam te pakken krijgt.. egh de echt tenminste. Er is vast wel een dubbelganger die zich op wil offeren. Ze hebben bin laden wat dat betreft ook nog steeds niet.

Amerika verwacht dat dit een oorlog wordt die wel ff gaan winnen.. Winnen gaan ze hem wel maar niet ff. Ik denk dat het een guerillia oorlog gaat worden.. Saddam gaat deze oorlog niet uitvechten in een open woestijn maar in de steden waar de "smart bombs" van de US minder effectief zijn, tenminste ervan uitgaande dat de US geen grote aantallen burger slachtoffers wil hebben.. Waarschijnlijk intresseert hun dat niet echt maar ze kunnen het niet maken tegenover de rest van de wereld.
Het gaat een slepende oorlog worden waarbij Saddam erg gebruik gaat maken van het feit dat er burgerslachtoffers vallen, dit om de rest van het midden-oosten meer aan zijn kant te krijgen.. Ik verwacht overigens niet dat andere landen hem zullen helpen.
Terwijl de oorlog voorduurt (het is vrij bekent dat het amerikaanse leger errug slecht is in guerillia oorlogen.. lees b.v. vietnam) zal er een enorme toename zijn van terrorisme. Hoewel er genoeg extremistische facties zijn die Saddam liever zien verdwijnen, Al Quada is daar dus wel 1 van aangezien saddam die zijn land uitgeflikkerd heeft (Saddam - Bin laden connectie is ook BS) zien ze Amerika als een grotere vijand. Zeker de grotere groeperingen zullen dit gebruiken als rede om aanvallen te plaatsen.. En reken maar dat die niet alleen amerika zullen treffen maar ALLE landen die amerika steunen, ben ook een beetje bang dat turkije het heel moeilijk gaat krijgen.
Het leuke is dat iedereen overigens Noord Korea vergeet.. NK heeft een dicator aan de macht die momenteel 10 keer erger is als Saddam en die heeft toegegeven over een nuclear arsenaal te beschikken.. Ik zelf sluit het niet uit dat het voor hem een heel goed moment zou zijn om ZK aan te vallen op het moment dat amerika druk bezig is in Irak.. En egh die nucleare raketten van NK hebben een veeeeel groter bereik als de raketten die saddam op dit moment in zijn bezit heeft..
Het zou dus heel goed kunnen dat amerika straks een oorlog heeft op 2 fronten want ze kunnen ZK ook niet laten stikken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:56

Laui, het feit dat Bush oorlog wil zegt niet dat de amerikanen oorlog willen he, veruit de meesten zijn er net zo tegen al de mensen hier in europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:39

Bij ons op kantoor is een verzoek uit gegaan om af te zien van het maken van (vlieg)reizen voor kantoor, in verband met verhoogd risico op terroristische aanslagen. Nu is het nog een ontmoediging, het kan ook een verbod worden.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:26

Bush Jr. wil gewoon het werk afmaken, wat z'n vader niet gelukt is.
Ik hoorde vanochtend ook de opmerking op TV, dat voor wanneer Irak eenmaal "overwonnen" is, dat er alweer gezocht wordt naar een nieuw "slachtoffer" bv Noord Korea.
Bush is echt een beetje boel heerszuchtig. "Amerika (ikke) is het beste en wij (ikke) overheersen de wereld". Die indruk geeft hij tenminste op mij.

Ik ga volgende week dinsdag op vakantie naar Egypte, tenminste dat ligt in de planning. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt of dat door kan gaan of dat er een negatief reisadvies zal komen.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:32

Ik heb vandaag nog geen een nieuwsbericht gehoort, dus ben benieuwd wat er nou precies gaat gebeuren.. Lips are sealed

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:41

Ninaka schreef:
Ik ga volgende week dinsdag op vakantie naar Egypte, tenminste dat ligt in de planning. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt of dat door kan gaan of dat er een negatief reisadvies zal komen.


Mijn ouders zitten nu nog in Egypte en moeten vrijdag terugkomen. Ik ben ook heel bang dat er nog iets met ze gaat gebeuren voor ze veilig hier in Brussel landen. Ze zijn ook een dikke week geleden met een bang hart vertrokken. (Bovendien waren ze normaal gezien twee weken eerder op vakantie geweest, maar die reis is afgelast geweest door het reisbureau.)
Iedereen zegt wel dat er in Egypte niet zo gauw gevaar gaat zijn als de oorlog in Irak uitbreekt, maar ik heb mn twijfels. Ik ben bang dat zodra de oorlog uitbreekt, in heel de islamitische wereld er aanslagen gaan komen tegen "het Westen", oa de toeristen dus...

denk je dat je je reis zou kunnen annuleren ov de oorlogsdreiging??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:44

Volgens mij dekt een reisverzekering niet tegen dingen die met oorlog te maken hebben, je annuleringsverzekering waarschijnlijk ook niet.
Mijn idee is om voorlopig de Mediterannee niet over te steken en de Atlantische eigenlijk ook niet.