Vriendschap, waarom is het zoals het is?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vriendschap, waarom is het zoals het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:33

Ik zit weer eens in een dipje, en wat ik dan ga doen is nadenken en ik begin me serieus af te vragen waarom vriendschap zo ingewikkeld is...
Ik studeer nu heel ver weg en zie daardoor maar weinig van mijn vrienden thuis meer, het blijkt dat van mijn vriendenkring er maar 2 overgebleven zijn waar ik nog contact mee heb. Eentje die ik al lang ken, en een vriendschap van een paar jaar. Maar ook voor die twee heb ik weinig tijd, en zij ook voor mij, is jammer maar op het moment niet veel aan te doen. Ik hoop ze wel te behouden, maar ik mis ze wel.
Nu hier op mijn studie zijn er een stuk of 3-4 mensen waar ik ook vrienden mee hoop te worden, maar ik durf niet zo goed. Ik ben bang om weer gekwest te worden, om weer iemand te vertrouwen, en vervolgens weer als een baksteen te vallen. Ik vind het gewoon zo eng.
Elk jaar op de middelbare kreeg ik een vriendin, elke keer voelde het als of zij mijn hartsvriendin zou worden, na een jaar kwamen we in een andere klas terecht, en was de vriendschap weer over, het intieme was weg, hoi en hoe is het, maar meer ook niet. Dat vind ik zo jammer, waarom mag ik niet iemand houden, waarom mag het niet langer duren?
Ik denk dat mijn beste vriendin van vroeger, maar mijn beste vriendin is, maar ook bij haar voel ik me niet zo op mijn gemak, zij is namelijk een allemansvriend, kan met iedereen overweg en dat is mijn probleem, ik ben het beste in een 1-op-1 vriendschap, ik heb ook de neiging om jaloers en ietwat bezitterig te worden. En die fout wil ik niet meer maken, maar hoe kan ik dan aan iemand laten weten dat ik die persoon als een goede maat beschouw, want voor je het weet voelt diegeen zich teveel in beslag genomen.
Pff, waarom toch???

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:10

Ik heb het geluk een allerbeste vriendin te hebben die me een paar dagen geleden nog een brief gaf, waarin ze me vertelde hoeveel ik en onze vriendschap voor haar betekenen. Lovers Zij is mij zo gruwelijk veel waard, ze snapt me zonder woorden en ik kan met alles bij haar terecht. Haar verliezen zou mijn hart breken. Ik heb naast haar nog een vriendin die erg veel voor me betekent. Bij haar kan ik ook altijd aankloppen en mijn verhaal kwijt, maar de basis die ik met mijn beste vriendin heb, heb ik met haar (nog) niet.

Ik weet uit ervaring hoe moeilijk vriendschappen zijn, hoe mensen je kunnen bedonderen als je het niet verwacht. Het is moeilijk iemand te vinden die jouw persoontje accepteert zoals je bent en daarmee om weten te gaan.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:15

Ik heb ondertussen geleerd me niet gelijk helemaal in een vriendschap te storten. Als de vriendschap dan wat minder wordt dan ben je daar ook niet zo teleurgesteld door. Bij veel mensen is het toch wel een beetje uit het oog uit het hart. Bij mij werkt dat zo niet, en bij jou waarschijnlijk ook niet. Wat je kan doen is je vriendinnen regelmatig een kaartje sturen, dan weten ze dat je aan hun denkt en toch probeert, ondanks de drukte, contact te houden. Toen ik zelf in een andere plaats ging studeren vond ik dat ook moeilijk. De dagen dat ik thuis was had ik zoveel te doen, en zij ook, dat het lastig was een afspraak te maken. Toch probeer ik regelmatig wat te plannen, maar het is vaak niet meer zo dat je even bij elkaar langs fietst. Scheve mond
Nog wat anders: bij een vriendin had ik altijd het idee dat je daar alles in moest vinden. Ik wilde met haar kunnen lachen, serieus praten, sporten, enz. enz. Maar nu weet ik gewoon dat het zo niet (altijd) werkt. Met sommige vriendinnen kan ik supermelig zijn, met anderen heb ik meer serieuze gesprekken. En als je niet verwacht in 1 persoon alles te vinden word je daar ook niet boos of verdrietig om.
Met je klasgenoten zou ik lekker meer contact zoeken. Je hoeft niet gelijk dikke vriendinnen te worden, maar het is gezellig om meer leuke mensen te leren kennen toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:20

Kinta, dat is het probleem niet (je laatste 2 zinnetjes), ik kan met iedereen wel overweg, heb maar aan 1 iemand een hekel. Ik maak snel oppervlakkige vrienden waar ik ook lol mee heb, maar ik wil gewoon meer goede vrienden, iemand die ik ook kan vertrouwen en dergelijke. Ook kom ik nog regelmatig mensen van die oude vriendengroep tegen maar het blijft zo oppervlakkig en dat vind ik jammer.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:44

Kinta schreef:
Ik heb ondertussen geleerd me niet gelijk helemaal in een vriendschap te storten. Als de vriendschap dan wat minder wordt dan ben je daar ook niet zo teleurgesteld door.


Dat heb ik inmiddels ook geleerd. Ik heb ook al veel teleurstellingen
gehad wat vrienden betreft, dat komt ook omdat ik me altijd helemaal
in een vriendschap stortte.
Mijn laatste hartsvriendin had ik jaren geleden op het voortgezet onderwijs, daarna zijn er alleen maar gewone vriendinnen geweest.

Met 1 iemand van bokt heb ik een bijzonder goeie vriendschap opgebouwd. Als ik met problemen zit of wil mijn hart uitstorten dan kan
ik dat altijd bij haar doen. Ze zal altijd voor me klaar staan ook al woont ze zo ver weg van mij.

Berry ik heb laatst al een keer gezegd: thank you for being my friend!!
Je bent een wereldmeid Lovers

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 00:12

Vriendschappen kun je niet afdwingen. Dat groeit... Ik herken je verhaal heel goed. Ik zie mijn vrienden veels te weinig, omdat ik super druk ben met school/stage/mijn paarden/vriend enz enz enz. Ik merk ook dat contacten wat minder worden, maar daar ben ik ook zelf bij. Als ik mijn beste vriendin een poosje niet heb gezien bel ik haar, kletsen we bij en is het goed. Het duurde bij mij ook vrij lang voordat ik echt een vaste vriendengroep had. Ik denk dat dat vanzelf komt. Vriendschap dwing je niet af, dat komt vanzelf. Vrienden zullen je hele leven gaan en komen, en sommige zullen vrienden blijven.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 00:13

Een echte harstvriendin heb ik nooit gehad. Soms dacht ik van wel maar dat verwaterde zo opeens, heel gek maar niks aan te doen. Zo liep het wel vaker met vrienden. Op de middelbare had ik een groep vriendinnen. Maar sinds ik van school af ben spreek ik ze vrijwel nooit meer. Een aantal nog wel eens soms maar bij de meeste blijft het bij Hoi als ik ze tegenkom.

Het gekke is altijd dat als je denkt dat een vriendschap nog wel eens een tijdje zou kunnen duren je na 3 maanden opeens niks meer tegen elkaar te zeggen hebt of ze je laten vallen. Dan verwaterd het weer. Maar de personen waarvan je denkt dat je maar een klein tijdje goed met ze kunt opschieten, je er na een jaar nog steeds mee kan opschieten. Zo liep het bij mij wel en daar ben ik best blij om

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 00:32

Tot voor kort deed ik erg mijn best om alle vriendschappen die ik had in de afgelopen 10 jaar proberen te bewaren. Dit is gewoon onmogelijk, vrienden heb je voor een bepaalde fase van je leven.
Iedereen neemt na een tijdje weer een andere weg en daar horen ook weer andere vrienden bij. Bind je niet teveel vast op een échte vriendschap met mensen die je nog niet zo lang kent, ga gewoon leuke dingen doen en dan merk je vanzelf wel waar het schipt strandt Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 01:27

Er moeten bepaalde draadjes tussen mensen zitten en die kunnen door afstand steeds dunner worden.

Ik verlang en verwacht niks van vriendschappen. De één gaat sneller voorbij dan de andere. Met de één blijf ik gezamelijke interesses houden wat de vriendschap bindt en bij de ander zitten we spiritueel of psychisch op dezelfde golflengte.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 01:31

Naz schreef:
Tot voor kort deed ik erg mijn best om alle vriendschappen die ik had in de afgelopen 10 jaar proberen te bewaren. Dit is gewoon onmogelijk, vrienden heb je voor een bepaalde fase van je leven.
Iedereen neemt na een tijdje weer een andere weg en daar horen ook weer andere vrienden bij.


Helemaal mee eens, ben een half jaartje terug ongeveer ook een groep vrienden 'verloren'. Maar dat kwam gewoon omdat ik druk was met school en omdat ik geen zin meer had om uit te gaan, waar zij dus wel veel tijd in staken (dat uitgaan was het enige waar we elkaar zagen). En ja dan is het snel voorbij. Kort daarna kwam ik een van mijn beste vrienden weer tegen, had hem al heel lang niet meer gezien ivm verhuizing maar sindsdien hebben we weer goed contact Lachen Ik mis het niet dat ik geen grote groep vrienden heb. Ik heb voldoende aan een paar mensen om me heen. Daarnaast zie ik mijn vriendin ook als een van mijn beste vrienden die ik heb. Zij is mij absoluut het meest waardevolste in mijn leven. Lovers

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:11

Hmmz Maya, meid.. zoiets had ik eigenlijk al lang in de gaten, nadat je ooit geschreven had moeilijk vrienden te maken...

Ik ken heel mn leven al twee soorten vriendschappen:
* De groepen waar je lol mee hebt en die vaak maar 1 binding hebben, na 1 tot 3 jaar uit elkaar, wisselende ruzietjes, etc.
* Vrienden waar je goed mee op kan schieten, niet alles mee deelt, maar zeker wel alles mee zou KUNNEN delen, je op je gemak voelt en gespreksstof hebt als je alleen met diegene bent, etc

Ik heb nooit een echte beste vriend of vriendin gehad, maar daar heb ik ook geen behoefte meer aan, ik heb snowdon en heb geleerd mn tijd in mn eentje te vullen. Samen met iemand of andere is vaak leuker, maar alleen zijn af en toe heb ik nodig. In een groep voel ik me nooit op mn gemak, er is altijd wel iets waardoor het bijna misgaat. Ik heb nu een paar mensen, vooral meiden, maar ook 2 jongens, waar ik nog contact mee heb. Vanwege de afstand vooral via mail, msn en smsen. Maar daar ben ik gelukkig mee, als ik met iemand wat afspreek is het altidj gezellig. Misschien juist omdat je niet continu bij elkaar op schoot zit bij wijze van.

Dus Maya, ik heb al lang gemerkt dat wij goed met elkaar kunnen opschieten, misschien dat jij soms denkt dat t van mijn aknt niet zo is ofzo, maar dan komt dat doordat ik een "allemansvriendje" ben voor anderen. Ik ga met velen om, maar kan met maar weinig zo goed praten als met jou. En dat ik dit open op bokt zet ipv PB zegt denk ik ook wel genoeg?

*ik ben trouwens wel nieuwsgierig wie bij ons in de klas je nu precies haat

Nou ik hoor nog wel van je! En ik bedacht me net trouwens dat als huis voor mij en stal voor jou doorgaat, dat we elkaar dan wel erg vaak zien en spreken *LOL*

Sterkte meid en een knuffel aan Amanda!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:32

Misschien dat ik daarom geen 'beste' vriendin meer wil. Het enige wat je er achteraf van hebt is verdriet.
Vrienden zijn voor het leven zeggen ze, nou d8 het niet!

Ik heb zeker niet te klagen hoor. Genoeg klets vriendinnen, stap vriendinnen en ook mensen waar ik bij terecht kan als ik me poedersuiker voel.
En tja, ook bij mij veranderen die nogal eens.
Zeker als je van school veranderd of wat dan ook.
Nu heb ik eigenlijk wel een vast groepje. Maarja, je weet nooit voor hoelang natuurlijk.. Toch ben ik blij met ze Haha! Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:43

Ben weer thuis, en voel me wat beter, ik zie het leven weer wat zonniger in, en dankzij jullie heb ik een aantal dingen om over na te denken. Misschien verwacht ik wel te veel en moet ik dat minder doen, maar het zal allemaal wel weer goed komen.
Enne Leon, heb je nog een pb gestuurd, die spreekt wel voor zich ...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 10:16

Ik ben vorig jaar verhuist van Breda naar Nuenen en ben toen ook ontzettend bang geweest dat ik al mijn "oude" vriendinnen zou kwijtraken. Met een aantal mensen is dat ook gebeurd. Dat vind ik vervelend, maar het zegt denk ik ook wel iets over de vriendschap op zich.
Juist de mensen van wie ik het eigenlijk niet had verwacht, houden contact. We zien elkaar maar 1x per maand meestal, omdat we alledrie werken, op school zitten en onze paarden hebben. Maar we bellen regelmatig en we weten van elkaar wat er allemaal speelt.
Intussen heb ik ook hier nieuwe mensen leren kennen waar ik erg blij mee ben.

Ik denk idd dat je er niet vanuit moet gaan dat een vriendschap voor het leven is. Bij iedere keuze die je maakt laat je bepaalde dingen achter je, en daar horen soms ook vriendschappen bij.
Ik ben er zelf wel makkelijker in geworden wie mijn vrienden zijn. Iemand die geen energie steekt in een vriendschap, ben ik eerder geneigt om 'af te schrijven'.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 10:46

Ik ben het niet eens met degenen die vinden dat je geen beste vriend of vriendin hoeft te hebben. Pas als je er een of twee misschien wel, hebt zoalsik, besef je hoe waardevol ze zijn. Verder vind ik dat je vriend/vriendin iemand moet zijn aan wie je alles kwijtkunt. Mijn vriend is mijn soulmate en ik zou het niet anders willen zien.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:22

Barb schreef:
Met 1 iemand van bokt heb ik een bijzonder goeie vriendschap opgebouwd. Als ik met problemen zit of wil mijn hart uitstorten dan kan
ik dat altijd bij haar doen. Ze zal altijd voor me klaar staan ook al woont ze zo ver weg van mij.

Berry ik heb laatst al een keer gezegd: thank you for being my friend!!
Je bent een wereldmeid Lovers


Wat ontzettend lief van je!! Lovers
Je kunt erop rekenen dat je ik nog altijd voor je klaar zal staan en desnoods spring ik meteen in de auto om naar je toe te komen!

Jij bent ook voor mij een echte vriendin waar ik altijd op kan rekenen!
Ik zou je voor geen goud meer kunnen missen uit mijn leven!!
En dat allemaal naar aanleiding van een pb waarin jij me feliciteerde met de aankoop van Ynse! Haha!

That's where friends are for!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:38

ik heb altijd een beste vriend(in) gewilt maar had het nooit er kwam altijd wel iemand tussen die diegene weer van mij afpakte.
ik wil nu niet zeggen dat ik eenzaam ben nee dat zeker niet... ik heb een leuk vriendje en een super pony...
ik heb ook wel vrienden maar dat is meer van hoi, alles goed? ja? oke mooi...
er is wel iemand waar ik graag mee omga en zij (denk ik) ook met mij, maar ik zie haar zo weinig... Scheve mond


Citaat:
That's where friends are for!

aan dat nummer had ik altijd zo'n hekel omdat ik daarbij altijd besefte dat ik geen "echte" vrienden had...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:50

Ik herken wel bepaalde dingen in je verhaal, zoals blijkbaar veel meer mensen dan je dacht zo aan de reacties te lezen.

Ik heb zo´n 1.5 jaar geleden aan einde aan een vriendschap gemaakt, kwam van beide kanten wel, met mijn ´beste vriendin´ die ik al 10 jaar kende. Ik zal jullie niet vervelen me de details, maar ja, ik mis haar heus nog wel. De dingen die we samen deden en alles konden bespreken. Aan de andere kant zijn er vrij veel dingen in mijn leven verandert en ik vraag me af of onze vriendschap daardoor zowiezo niet door zou zijn verandert. Dat zal ik nooit weten.
Ik heb er wel heel veel dingen voor terug gekregen.

Sinds ik een relatie heb met mijn kanjer die zo´n 130 km verderop woont loop ik ook met de neus tegen de feiten aan. Vriendinnen die je ineens minder ziet doordat mijn vriend en ik alleen de weekenden samen zijn. Het blijkt dan ineens maar weer dat vriendschap vooral blijft bestaan omdat je iets gemeenschappelijks hebt, een hobbie of zo. En zodra dat wegvalt wordt de vriendschap vaak ook minder. Dat is mijn ervaring en volgens mij hebben anderen dat ook wel mogen ervaren.

Ik heb een stel hele lieve vrienden en die zie ik dan weliswaar iets minder, maar zijn me daarom niet minder waard.

Je kan niet bij mensen in het leven kijken en waarom ze bepaalde dingen doen. Maya, als je vrienden wilt dan mag je daar best direct in zijn, vind ik. Het gaat niet meer zoals vroeger op de kleuterschool. Dat ´beste vriendinnen´ heeft op latere leeftijd een hele andere betekenis dan vroeger. Durf open te zijn en laat zien wie je bent. Wellicht als je een start maakt om over bepaalde intiemere of persoonlijke dingen te praten met iemand waarbij je je op je gemakt voelt, maakt dat voor de ander ook makkelijker.
Wie weet zit hij of zij met dezelfde gevoelens als jij.

Succes en BPen mag altijd!

You go!!!!!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:06

Ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb jaren lang een beste vriendin gehad maar door een naar ongeluk in hun familie is sindsdien het contact verwaterd. We zagen elkaar steeds meer en als we een keer iets afspraken was ik altijd de aanleiding voor. Ik mis haar heel erg maar vriendschap moet van twee kanten komen en dat kwam het niet meer.

Op de middelbare school had ik ook niet veel vriendinnen maar dat kwam ook door het feit dat ik simpel weg een muur om me heen had gebouwd om niet meer teleurgesteld te worden. Juist door die muur was het heel moeilijk om vriendschappen te maken. Mensen drongen niet tot me door. Gelukkig heeft 1 iemand die muur voor me kunnen afbreken en daar ben ik hem nog steeds heel erg dankbaar voor. Lovers

Ook nu op het HBO is het niet makkelijk voor hechte vriendschappen. Ik woon immers nog thuis en mijn school is niet bepaald om de hoek,
maar Maya als er iets is. Ik ben er voor je. Mijn mobiele nummer heb je (mocht je die niet zo snel kunnen vinden; op msn en via pb ben ik ook altijd bereikbaar *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:43

Iedereen bedankt voor de reactie's, ik snap nu een aantal dingen, en er zijn een aantal andere dingen die ik moet leren te accepteren, maar het komt wel goed, ik ga er met goede moed tegenaan. Want ik geloof wel dat er zoiets als een beste vriend(in) is, ik heb dat gehad, weliswaar voor korte tijd, maar daardoor voel je zoveel beter als het even wat moeilijker is, maar die is er nu nog even niet, hopelijk later wel, maar we zullen wel zien.