Darwin VS God en andere goddelijke zaken:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Darwin VS God en andere goddelijke zaken:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:38

Naar aanleiding van een ander topic dat steeds offtopic gaat wat ook wel sneu is voor TS: Hier het topic om te discussieren over Goddelijke zaken.

Achterom

Re: Darwin VS God en andere goddelijke zaken:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:39

Uhm... wat wil je precies? :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:40

Precies wat ze zegt Wendy ;) Een discussie die in een ander topic loopt hierheen brengen zodat dat topic OT kan blijven

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:42

Ja in het andere topic ging het over een meisje dat werd afgezeken door haar lerares omdat ze tegen homo's was, of iig vond dat er wat mis is met ze, en van daaruit ging het naar de evolutietheorie en toen dacht ik... Laat ik eens een topic openen waar het wel ontopic verder kan gaan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:52

Misschien handig dat je dan even een fatsoenlijke openingspost maakt met een linkje naar dat andere topic?
Ik heb het andere topic inmiddels gevonden hoor, maar snapte het eerst even echt niet :o? ;)

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:53

In de quest van februari staat een artikel over Darwin en 6 misvattingen van zijn theorie. Wel leuk om te lezen!

Overigens vind ik het belangrijk dat er over zowel Darwin als het scheppingsverhaal op de middelbare school gesproken moet worden. Zo kunnen de leerlingen hier hun eigen mening over ontwikkelen. Maar ik geloof dat dat ook wel op bijna iedere school gebeurdt. Kan me wel voorstellen dat het onderwerp op sommige scholen wat eenzijdiger belicht wordt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:56

beide theorieeen maken deel uit van de les- en onderwijskernen binnen het voortgezet onderwijs, het is echter waar wat plagom zegt: vaak wordt er eenzijdig belicht vanuit normen en waarden van de school en haar personeel.
wanneer een onderwijsgevende echt goed is in haar/zijn vak, brengt hij het onderwerp neutraal en zonder eigen oordeel. dit is heel erg moeilijk, omdat je eigen visie en mening hierover je leven en leefstijl voor een zeer groot gedeelte bepalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:39

Wendy schreef:
Misschien handig dat je dan even een fatsoenlijke openingspost maakt met een linkje naar dat andere topic?
Ik heb het andere topic inmiddels gevonden hoor, maar snapte het eerst even echt niet :o? ;)

Darwin VS God is toch duidelijk?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:07

plagom schreef:
In de quest van februari staat een artikel over Darwin en 6 misvattingen van zijn theorie. Wel leuk om te lezen!

Overigens vind ik het belangrijk dat er over zowel Darwin als het scheppingsverhaal op de middelbare school gesproken moet worden. Zo kunnen de leerlingen hier hun eigen mening over ontwikkelen. Maar ik geloof dat dat ook wel op bijna iedere school gebeurdt. Kan me wel voorstellen dat het onderwerp op sommige scholen wat eenzijdiger belicht wordt.

Akkoord dat er mag over gesproken worden, maar beiden als de enige echte volledige waarheid verkondigen vind ik wel fout. Zoals dus blijkbaar op de school van dit meisje wel gebeurt...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:13

plagom schreef:

Bij ons op school niet. Wij hadden geen godsdienst, dus kregen eigenlijk alleen de evolutietheorie mee. Natuurlijk ken ik het scheppingsverhaal wel, maar ben van mening dat daar weinig van waar is.
Ik geloof overigens niet in de evolutietheorie. Imo is het geen theorie, maar gewoon de waarheid. Keiharde feiten :) Dit moet ik denk ik ook wel vinden, aangezien mijn complete opleiding er van afhankelijk is ;) Geloven dat God de wereld heeft geschapen kan in mijn werkveld haast niet samengaan, denk ik zomaar.

Overigens heb ik alle respect voor mensen die geloven. Iedereen is in mijn ogen vrij om te geloven waarin hij of zij wilt, zolang dit geen (kwetsende) gevolgen heeft voor een ander. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:19

Ik kan gewoon niet geloven dat de wereld en aller erop en erom is geschapen door 1 god.
In de evolutietheorie heb ik me nog niet heel erg verdiept, maar tot nu toe vind ik die al veel aannemelijker klinken dan de scheppingstheorie.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:21

De evolutietheorie geeft veel antwoorden. Kijk alleen maar naar genen. Hoe verwant we wel niet zijn met sommige apensoorten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:22

Het een sluit het ander niet uit als je in het scheppingsverhaal volgens de bijbel het woord "dag" vervangt door "periode" klopt de volgorde prima.

Daarnaast gaat Darwin ervan uit dat evolutie altijd geleidelijk gaat en niet schoksgewijs terwijl aangetoond is dat dit laatste veel meer voor de hand ligt. Als we daar God nou de "schuld" van geven kan je beide best met elkaar verenigen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:23

waarom kan dat in jouw werkveld niet samengaan sieltjuh? is het niet zo dat ook in de medische wereld nog regelmatig wonderen gebeuren die vanuit professie en kennis niet te verklaren zijn?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:29

Ik zeg ook vooral niet dat alles wat in de bijbel staat trouwens onzin is. Ik denk dat het vooral een heel "geromantiseerd" verhaal is, gebaseerd op echte gebeurtenissen.

Nogmaals, Darwin heeft met zijn evolutietheorie ook niet altijd op de goede weg gezeten, maar het heeft wel zeker bijgedragen. Kijk alleen maar op medisch gebied :)

@ benangelique: absoluut met je eens dat er nog genoeg te "ontdekken" is, maar in mijn ogen heeft dat niets met een God te maken.
Misschien heb ik het wat ongelukkig verwoord. IK zal het persoonlijk niet samen kunnen doen. Ik denk, dat als ik gelovig was geweest, toch aan mijn geloof was gaan twijfelen, als je de informatie krijgt, wat wij op school hebben gekregen.

[edit] Misschien totaal offtopic, maar ik heb in mijn relatief korte leven al genoeg dingen meegemaakt, dat mij er van overtuigd dat de wereld nou eenmaal niet eerlijk in elkaar zit, en als er een God had bestaan Hij bepaalde gebeurtenissen niet had laten gebeuren. De evolutietheorie is trouwens ook een hele chagrijnige theorie, als je er goed over nadenkt. Mensen leven om op te groeien, zich voort te produceren en vervolgens te sterven. Ik kan me voorstellen dat mensen dan willen geloven, dat er na het leven hier op aarde meer is, want dat is nou eenmaal een veel leuker vooruitzicht.
Laatst bijgewerkt door Sieltjuh op 12-02-09 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:33

ik geloof niet of wel, of niet.... kortom ik ben er nog niet uit.
er zijn veel dingen die gebeuren waarom je zou kunnen twijfelen aan de bijbel en aan God, maar er zijn volgens mij ook evenzoveel dingen om er juist wel op en in te vertrouwen.
hoe meer informatie je krijgt, hoe moeilijker het is om te geloven in jouw waarheid.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:03

MarcoBorsato schreef:
Wendy schreef:

Darwin VS God is toch duidelijk?

Als je weet wie Darwin is wel ja :D
Maar ik zou niet weten wat het is.. ik ga het even opzoeken in de wiki

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:19

Marchador, meen je dat nou serieus :o
Darwin is de bedenker van de Evolutie theorie ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:38

Darwin... Het is vandaag zijn 200e verjaardag..... DARWIN!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:39

Zijn er niet ook een aantal diersoorten naar hem vernoemd?
Like de darwinvink?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:46

Marjo_x schreef:
Marchador, meen je dat nou serieus :o
Darwin is de bedenker van de Evolutie theorie ;)

Ja dat meen ik echt serieus :o
Sorry, nee ik kan me niet herinneren dat ik ooit van Darwin gehoord heb. :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:46

Ja, hij heeft wel meerdere dieren naar zoch vernoemd, en er is geloof ik ook zoiets als een darwinaward (correct me if i'm wrong)

Maar voor iemand uit zijn tijd heeft hij toch knap veel onderzoek gedaan met beperkte middelen, logisch dat niet alles klopt en er dingen van hem later onderuit gehaald kunnen worden, maar dat laat niet weg dat hij enorm veel successen heeft behaald en de geloofswereld op zijn kop heeft gezet voor veel mensen.

Het is goed om na te denken over hoe dingen zijn ontstaan, en ik vind het nog steeds heel bijzonder hoe er medische onverklaarbare wonderen kunnen gebeuren, ik vind het ook super dat ze gebeuren maar ik geloof niet dat daar een ''god'' achter zit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:30

Sieltjuh schreef:
Ik zeg ook vooral niet dat alles wat in de bijbel staat trouwens onzin is. Ik denk dat het vooral een heel "geromantiseerd" verhaal is, gebaseerd op echte gebeurtenissen.

Nogmaals, Darwin heeft met zijn evolutietheorie ook niet altijd op de goede weg gezeten, maar het heeft wel zeker bijgedragen. Kijk alleen maar op medisch gebied :)

@ benangelique: absoluut met je eens dat er nog genoeg te "ontdekken" is, maar in mijn ogen heeft dat niets met een God te maken.
Misschien heb ik het wat ongelukkig verwoord. IK zal het persoonlijk niet samen kunnen doen. Ik denk, dat als ik gelovig was geweest, toch aan mijn geloof was gaan twijfelen, als je de informatie krijgt, wat wij op school hebben gekregen.

[edit] Misschien totaal offtopic, maar ik heb in mijn relatief korte leven al genoeg dingen meegemaakt, dat mij er van overtuigd dat de wereld nou eenmaal niet eerlijk in elkaar zit, en als er een God had bestaan Hij bepaalde gebeurtenissen niet had laten gebeuren. De evolutietheorie is trouwens ook een hele chagrijnige theorie, als je er goed over nadenkt. Mensen leven om op te groeien, zich voort te produceren en vervolgens te sterven. Ik kan me voorstellen dat mensen dan willen geloven, dat er na het leven hier op aarde meer is, want dat is nou eenmaal een veel leuker vooruitzicht.

Dat is nou grappig. Ik heb al zoveel meer dingen meegemaakt die mij ervan overtuigd hebben dat God WEL bestaat... ook al is de wereld niet altijd eerlijk. De mens heeft nog altijd een eigen wil, waardoor de hele boel hier aardig naar de knoppen aan het gaan is.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:38

ik ben ook voor de evolutietheorie, geloof echt niet dat de wereld door iemand is gemaakt zeg maar..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:29

Ik geloof wel degelijk in de evolutie, en ik geloof ook in de Bijbel.
Wat ik niet geloof is het verhaal in de Bijbel dat de aarde en alles wat daar op bestaat in die zes dagen (a 24h) geschapen is.
Als je per dag een paar Miljoen jaar rekent, kom je aardig in de richting.
Dus geloof versus evolutietheorie hoeft geen controversielie discussie te worden.
Als de Darwinisten, en Bijbelfanaten allebei nou eens conscessies deden, kwamen ze uiteindelijk tot dezelfde slotsom: het ontloopt elkaar niet zoveel...:x