HELP!!! Incassobureau?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandoline

HELP!!! Incassobureau?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:06

Hoi allemaal!

Eigenlijk speelt dit al een tijdje, maar ik weet zelf niet zo goed wat ik ermee moet doen.

Ik heb eind december op een site wat besteld, wat toen niet geleverd kon worden.
Echter, stond op de site dat het wel nog gewoon op voorraad was, dus na een paar keer gebeld te hebben met het bedrijf, konden ze het product uiteindelijk toch leveren. Anderhalve week nadat ik het product binnen had gekregen, word ik door het bedrijf opgebeld, terwijl ik net in een drukke bespreking zit, en vertellen ze me dat ze een fout hebben gemaakt, en dat ze het geld weer hebben teruggestort. Ik natuurlijk gezegd dat ik het na zou kijken, en uiteraard terug zou storten als dit het geval was. En het is natuurlijk geen excuus, maar door alle heisa tijdens de bespreking, heb ik er eigenlijk niet meer aan gedacht. Tot ik vorige week het product weer tegenkwam in de kast, en alles snel heb gecheckt. Heb het toen ook meteen teruggestort, en niets meer van gehoord. Tot ik vandaag een brief in de bus kreeg van een incassobureau. Of ik het bedrag + de bedragen voor het incasseren (dus ruim plus 60 euro) over wilde maken, aangezien ik in gebreke was gebleven bij dit bedrijf. Aangezien je dit binnen 5 dagen moet betalen, heb ik dat dus meteen gedaan vandaag. Maar ik vraag me af, of dit wel zomaar mag? Ik heb ook even lopen Googlen, en daar staat op elke site, dat ze je minstens 2 waarschuwingen moeten sturen. Tuurlijk, ik geef toe dat het ontzettend stom is, maar ze hadden even kunnen bellen of een brief sturen. Moet ik het hierbij laten, of het toch nog eens aankaarten bij het bedrijf?

Marjo_Wystan

Re: HELP!!! Incassobureau?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:16

ik snap je even niet, want zoals ik het zo lees heb je twee keer betaald? zo ja, hoef je geen incassokosten te betalen en moet je even je betaalbewijs sturen. ingebrekestelling is wat je nu hebt gekregen, die is verplicht, maar dat doet t incassobureau, t zou netjes zijn als t bedrijf ook een brief zous turen eerst, maar volgens mij hoeft dit niet wettelijk. verder hoor je er iets over terug te vinden in de algemene voorwaarden van t bedrijf, die heb je geaccepteerd (hoewel hier vast ook onderuit te komen valt, de meeste algemene voorwaarden kan je accepteren zonder ze te lezen, officieel hoor je algemene voorwaarden eerst te openen, te lezen (lees: doorscrollen) en dan hoor je t pas te kunnen accepteren)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:44

Ik zou even een belletje naar het incasso bureau doen!
Als je de situatie uitlegt en erbij vermeld dat je inmiddels al betaald hebt, wordt hij vaak kwijtgescholden..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:46

Ik zou het incassobureau even goed inlichten over hoe het precies is gegaan,jij hebt namelijk in het eerste geval keurig en op tijd het bedrag overgemaakt en het betreffende bedrijf heeft een foutje gemaakt door het bedrag weer terug te storten.
Dat jij vervolgens vergeten bent om binnen de gestelde tijd het bedrag weer terug te boeken is natuurlijk wel jouw fout,maar je word onder een belangrijke bespreking gestoord en is het in mijn ogen menselijk dat je wel eens iets vergeet,heeft het bedrijf overigens tijdens het telefoongesprek vermeld wanneer het bedrag uiterlijk weer moest worden terug gestort?of hebben ze je nog iets van een herinneringsbrief gestuurd?
Bovendien betreft dit een fout van beide kanten en is het bedrag weer terug gestort voor de incassobrief op de mat viel.
Dus hebben beide handelingen elkaar gekruist.
Jij kunt aantonen dat het betreffende bedrijf in de fout is gegaan door terug te boeken,ook kun je aantonen wanneer jij het geld weer hebt terug geboekt en op de incassobrief zal vast een datum staan wanneer deze is opgesteld.Als jij je geld over hebt gemaakt voordat deze brief is opgesteld kunnen ze je volgens mij niets maken.

Het valt mij trouwens wel op dat bedrijven steeds sneller een incassobureau inschakelen.
Ik kreeg vorig jaar een bureau achter me aan voor een bedrag van 34,50 euro, rekening was tussen tijdschriften terecht gekomen waardoor ik 1 maand te laat was,verder geen brief meer gehad met een waarschuwing maar ook direct een incasso brief op de mat

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:26

Ik zou ook even contact opnemen met wat er precis gebeurd is. Stuur ze de bewijzen maar op dat jij eerder al betaald hebt.
Overigens hoe dat met die aanmaningen zit zou ik niet weten of ze er echt minstens 2 op moeten sturen ofzo. In ieder geval contact met ze opbellen, zij kunnen je ook het hoe en wat vast wel vertellen!

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:30

Marjo_Wystan schreef:
ik snap je even niet, want zoals ik het zo lees heb je twee keer betaald? zo ja, hoef je geen incassokosten te betalen en moet je even je betaalbewijs sturen. ingebrekestelling is wat je nu hebt gekregen, die is verplicht, maar dat doet t incassobureau, t zou netjes zijn als t bedrijf ook een brief zous turen eerst, maar volgens mij hoeft dit niet wettelijk. verder hoor je er iets over terug te vinden in de algemene voorwaarden van t bedrijf, die heb je geaccepteerd (hoewel hier vast ook onderuit te komen valt, de meeste algemene voorwaarden kan je accepteren zonder ze te lezen, officieel hoor je algemene voorwaarden eerst te openen, te lezen (lees: doorscrollen) en dan hoor je t pas te kunnen accepteren)

Ik heb het afgelopen weekend toevallig betaald, en heb vandaag de brief gekregen.
Maar weet niet of dat dan op tijd genoeg is, lijkt me wel, maar ik weet echt niet hoe het werkt.
De algemene voorwaarden, weet ik niet eens, ga eens kijken of ik die terug kan vinden ergens.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:31

Wendy: Nee, ze hebben het toen niet over een uiterlijke betaaldatum gehad, alleen of ik het nog even wilde terugstorten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:12

Mandoline schreef:
Wendy: Nee, ze hebben het toen niet over een uiterlijke betaaldatum gehad, alleen of ik het nog even wilde terugstorten.

Als er geen uiterlijke betaal datum is gesteld tijdens het telefoongesprek kun jij dus ook nergens uit opmaken binnen welke termijn het bedrag terug gestort moest worden,logisch gezien was alles al keurig betaald en is door schuld van het bedrijf dit alles ontstaan.Ik vind persoonlijk dat ze jou nu niet moeten laten boeten voor een fout die zij zelf gemaakt hebben.
Als je nou een wanbetaler bent zou ik het incassobureau nog logisch vinden,maar dat is nu totaal niet ter sprake.

Even contact opnemen met het betreffende bedrijf en het incassobureau,en hopen voor jou dat zij zich ook eens van hun beste kant laten zien,succes ermee

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:17

Begrijp ik goed dat jij alsnog vorige week het geld hebt teruggestort? Dan hoef jij nu niets meer te doen. Eventueel zou je het incassobureau en het bedrijf nog kunnen bellen om te zeggen dat je het al hebt overgemaakt. Het heeft elkaar gewoon gekruist en dat gebeurt zo vaak, dat is geen enkel probleem.

Het geld dat je vandaag hebt overgemaakt had je alleen niet over moeten maken. Je hebt immers al betaald dus waarom zou je nog een keer betalen? Zie dat nu maar eens terug te krijgen.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 11:28

Falona schreef:
Begrijp ik goed dat jij alsnog vorige week het geld hebt teruggestort? Dan hoef jij nu niets meer te doen. Eventueel zou je het incassobureau en het bedrijf nog kunnen bellen om te zeggen dat je het al hebt overgemaakt. Het heeft elkaar gewoon gekruist en dat gebeurt zo vaak, dat is geen enkel probleem.

Het geld dat je vandaag hebt overgemaakt had je alleen niet over moeten maken. Je hebt immers al betaald dus waarom zou je nog een keer betalen? Zie dat nu maar eens terug te krijgen.

Ik heb het even nagekeken, en ik heb het dus zondag middag overgemaakt, en gisteren kreeg ik de brief.
Moet ik gewoon alleen het incassobureau bellen, of beide bedrijven?

Tja, dat incasso moet binnen 5 dagen betaald worden, en ik zag het al helemaal gebeuren dat ik dan nog meer moest betalen, omdat ik geen enkel idee heb hoe het werkt, heb dit nog nooit bij de hand gehad.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:45

Ik zou voor de zekerheid beiden bedrijven bellen. Het bedrijf kan contact opnemen met het incassobureau om het ongedaan te maken. Maar jij kan zelf ook aan het incassobureau je verhaal vertellen. Zij zullen je ook wel zeggen wat je moet doen.

Succe sin ieder geval.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:59

Mandoline schreef:
Ik heb het even nagekeken, en ik heb het dus zondag middag overgemaakt, en gisteren kreeg ik de brief.
Moet ik gewoon alleen het incassobureau bellen, of beide bedrijven?

Jij hebt dus zondagmiddag het geld overgemaakt een maandag de brief ontvangen? Die brief is dus vrijdag of zaterdag op de bus gegaan, ze hadden dus jouw betaling nog niet kunnen zien.

Voor de volgende keer: eerst even bellen voordat je geld over gaat maken. Waarschijnlijk was het toch wel goed gekomen omdat betaling en brief elkaar hebben gekruisd. Nu wordt het erg lastig om het geld terug te krijgen en je hebt de incassokosten betaald die je waarschijnlijk niet had hoeven te betalen als je eerst gebeld had.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:03

Ik heb het bedrijf (dus het incassobureau) dus gebeld, en die vertellen mij dus dat ik dan de kosten die het bedrijf van mij kreeg voor het product wel terugkrijg, maar de kosten die gemaakt zijn voor hun (dus de incassokosten), dat ik die wel gewoon moet betalen, dus dan schiet ik er nog niets mee op. Vind het dan een beetje vreemd dat ik die kosten ook moet betalen...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:05

Wat raar, de betaling en de brief hebben elkaar gekruist. Dan is het toch zo dat die kosten komen te vervallen?
Ik zou het bedrijf waar je de bestelling van hebt ook even bellen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:07

Marchador schreef:
Wat raar, de betaling en de brief hebben elkaar gekruist. Dan is het toch zo dat die kosten komen te vervallen?
Ik zou het bedrijf waar je de bestelling van hebt ook even bellen.

Of ze echt komen te vervallen weet ik niet, maar vaak doen ze er dan niet al te veel moeite mee voor. Maar die incassokosten zijn nu al betaald en terugbetalen daar doen ze helaas niet aan.
Daarom zeg ik ook dat je de volgende keer eerst moet bellen en dan pas betalen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:09

Dan zal dat dus per incassobureau ook erg verschillen.
Wij geven ook altijd het advies om contact op te nemen met zowel het bedrijf waar je (in dit geval) besteld hebt en het incassobureau.
Normaliter komt het te vervallen (bij ons dan) :), mits de debiteur de betaling kan aantonen.

Wat ik ook wel zie is dat debiteuren rechtsbijstand om hulp vragen, misschien ts kan je dit ook doen?

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:21

Het word nog vager. Heb nu net een brief in de bus gekregen, waar een heel ander bedrag op staat. Het eerste bedrag (wat ik dus betaald heb) was 85 euro, nu krijg ik een en dezelfde brief binnen, waarop staat dat ik 53.30 moet betalen.

Maar Marchador, wat niet echt handig is, is dat ik het zondag heb betaald, en op de brief (de eerste) staat 6-2, en deze die ik nu krijg, staat 9-2.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:22

Het lijkt mij ook, dat als ik hun bel dat het inmiddels al betaald is, dat hun gewoon kunnen melden hoe het is, en dat ik de rest van de kosten gewoon terugkrijg? Ik vind het een rare gang van zaken allemaal zo.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:25

Hoe bedoel je precies met die brieven die je kreeg?
je kreeg de eerste brief op 6 februari, van het incassobureau neem ik aan. hieron stond een bedrag dat je binnen 5 ? werkdagen moest betalen. En nu krijg je de tweede brief van hun waarin weer staat dat je binnen 5 werkdagen moet betalen?

In ieder geval zou ik het (maar dat is mijn mening) betwisten. zowel bij het incassoburau als bij het bedrijf waar je besteld hebt.

Want heb je dat bedrag nu twee keer betaald?

Het is inderdaad wel wat vreemd

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:27

Als jij kunt aantonen dat je betaald hebt vóórdat de brief van het incasso bureau binnen kwam dan zou ik never nooit de extra gemaakte kosten gaan betalen. Alles berust op een misverstand. Jij had in eerste instantie netjes betaald, bedrijf maakt een fout door het terug te storten, waarna jij weer een fout hebt gemaakt door het te vergeten. Beide partijen hebben dus evenveel fouten gemaakt. Jij hebt je goede wil getoond en wat mij betreft is het daarmee afgehandeld.

Bezwaar maken tegen de extra kosten en het daarbij laten. Lijkt me sterk dat ze er een procedure voor gaan opstarten.

Succes

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:30

Normaliter als je een brief krijgt van een incassobureau, staat daar bij mocht u het bedrag al hebben overgemaakt, kunt u deze brief als ongeschreven zien. Echter dan met andere woorden. Als jij het bedrag al had overgemaakt voordat je die brief binnen had, zou ik echt even naar je rechtsbijstand oid gaan, want je kunt aantonen welke datum je hebt overgemaakt en dan hoef je die extra kosten echt niet te betalen.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:52

Marchador schreef:
Hoe bedoel je precies met die brieven die je kreeg?
je kreeg de eerste brief op 6 februari, van het incassobureau neem ik aan. hieron stond een bedrag dat je binnen 5 ? werkdagen moest betalen. En nu krijg je de tweede brief van hun waarin weer staat dat je binnen 5 werkdagen moet betalen?

In ieder geval zou ik het (maar dat is mijn mening) betwisten. zowel bij het incassoburau als bij het bedrijf waar je besteld hebt.

Want heb je dat bedrag nu twee keer betaald?

Het is inderdaad wel wat vreemd

De eerste brief is opgemaakt op 6-2, en die heb ik gisteren gehad, daar was het bedrag (hoofdsom+rent+buitengerechtelijke kosten+informatiekosten) 85.00. Dit moest ik binnen 5 dagen betalen, dat heb ik gedaan op zondagmiddag.
Nu krijg ik net een brief binnen, opgemaakt op 9-2 waarin staat dat ik ( hoofdsom+rente+buitengerechtelijke kosten+informatiekosten|) van 53.30 moet betalen. Ik zie nu wel dat ze waarschijnlijk een fout hebben gemaakt in de berekening, maar het blijft wel raar.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:54

He verdorie, ik zie nu dat het 9-2 pas van mijn rekening is afgeschreven. Dat is ook weer lekker, denk je het op tijd gedaan te hebben, verwerken ze het pas de volgende dag natuurlijk. Dat betekent dus dat ik het gewoon moet betalen neem ik aan. Stom

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:57

Gewoon even bellen als je denkt dat het niet kopt of er meer informatie over wilt.

Ja, maar dan heeft het toch nog elkaar gekruisd? Zie jij niet op welke datum je het hebt over gemaakt? Dus niet wanneer het is afgeschreven?

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:12

Marchador schreef:
Gewoon even bellen als je denkt dat het niet kopt of er meer informatie over wilt.

Ja, maar dan heeft het toch nog elkaar gekruisd? Zie jij niet op welke datum je het hebt over gemaakt? Dus niet wanneer het is afgeschreven?

Ik heb het zeker te weten zondag overgemaakt (heb ik nog bewijs van op m telefoon) maar aangezien het zondag is, word het dan maandag pas overgemaakt. Maar het heeft elkaar inderdaad gekruist.