Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
SuperPepeijn"]
hoe kan het dat god zelf onchristelijk bezig is?
[/quote]
Waarom en hoe is God dan in jouw ogen onchristelijk bezig?
[quote="SuperPepeijn"]
zoals de tegenstrijdige verhalen over de wederopstanding, waarvan de bijbel de enige bron is overigens?
[/quote]
Wat zijn volgens jou de tegenstrijdige verhalen over de wederopstanding? En volgens mij is de Bijbel daarvan niet de enige bron. Een aantal Romeinse historici hebben hier ook over geschreven (sorry, kan zo niet op hun namen komen ).
[quote="SuperPepeijn"]
en feiten die al lang en breed wetenschappelijk weerlegd zijn (6000 jarig bestaan vd aarde, evolutie, het zondvloed verhaal?
[/quote]
Zoals al eerder gezegd. Bij God is een dag als duizend jaar en duizend jaar als een dag. Dat plaatst al deze vermeende bewijzen in een heel ander licht.
[quote="SuperPepeijn schreef:als paarden een god hadden, hoe zou die er dan uit zien? hebben paarden een ziel appie?
Appie"]wat bedoel je? wezens zonder ziel?
[quote="SuperPepeijn"]hoe kan het dat god zelf onchristelijk bezig is?
[/quote]Waarom en hoe is God dan in jouw ogen onchristelijk bezig?
[/quote]de vernietiging van sodom en gomorra, de allesomvattende vernietiging van de zondvloed waarbij geen kind, dier of ander leven wezen gespaard bleef, de plagen voor de egyptenaren (en vooral de laatste waarbij elk kind dat niet van joodse komaf was afgeslacht werd door de engel des doods), niet erg christelijk (hebt uw naasten lief) vindt je wel?
[quote="SuperPepeijn"]
zoals de tegenstrijdige verhalen over de wederopstanding, waarvan de bijbel de enige bron is overigens?
[/quote]
[quote="Appie"]
Wat zijn volgens jou de tegenstrijdige verhalen over de wederopstanding? En volgens mij is de Bijbel daarvan niet de enige bron. Een aantal Romeinse historici hebben hier ook over geschreven (sorry, kan zo niet op hun namen komen ).
[/quote]
je bedoelt waarschijnlijk suetonius. die schrijft over een chrestus (een veel voorkomende naam onder de slaven) niet over christus. ja, de bijbel is de enige bron van de wederopstanding.
een paar tegenstrijdigheden mbt de wederopstanding: volgens markus 16:2 kwamen de beide maria's naar het graf toen de zon opging, maar volgens johannes 20:1 was het nog donker en was alleen maria magdalena aanwezig. volgens lukas gingen er drie vrouwen: maria magdalena, johanna en maria.
volgens mattheus 28:1-2 opende een pas aankomende engel het graf in de aanwezigheid van de maria's, maar volgens lukas 24:3 was de steen al weg toen ze aankwamen, volgens johannes 20:1 ook. volgens markus was er geen engel die aan kwam vliegen, maar 1 jongeling in het graf. volgens lukas 2 mannen in blinkende kleren, die later pas engelen worden genoemd. johannes houdt het ook op 2 engelen
volgens johannes is maria niet zelf het graf ingegaan maar heeft ze snel petrus en "de andere discipel" (waarom zou deze niet met name genoemd worden?) gehaald, die het graf leeg vonden. daarna verschenen de engelen pas en alleen aan maria magdalena. volgens lukas komt petrus ook opdagen, maar pas nadat de vrouwen in het graf zijn geweest.
[quote="SuperPepeijn"]
en feiten die al lang en breed wetenschappelijk weerlegd zijn (6000 jarig bestaan vd aarde, evolutie, het zondvloed verhaal?
[/quote][quote="Appie"]
Zoals al eerder gezegd. Bij God is een dag als duizend jaar en duizend jaar als een dag. Dat plaatst al deze vermeende bewijzen in een heel ander licht.
[/quote]klopt er iets niet? geen probleem, het moet waar zijn dus is het anders bedoeld. als de bijbel daadwerkelijk woord gods is, moet het toch onfeilbaar begrijpelijk zijn?
[quote="SuperPepeijn"]
als paarden een god hadden, hoe zou die er dan uit zien? hebben paarden een ziel appie?
[/quote][quote="Appie schreef:Dus dieren zijn zielen. Maar dieren hebben geen ziel, het zijn zielen.
SuperPepeijn"]
de vernietiging van sodom en gomorra, de allesomvattende vernietiging van de zondvloed waarbij geen kind, dier of ander leven wezen gespaard bleef, de plagen voor de egyptenaren (en vooral de laatste waarbij elk kind dat niet van joodse komaf was afgeslacht werd door de engel des doods), niet erg christelijk (hebt uw naasten lief) vindt je wel?
[/quote]
Dat is altijd de grote vraag. Hoe kan een goede God zelf kwade dingen doen, scheppen en toelaten? Het is juist zo dat God d.m.v. het kwaad een geweldig doel bereikt. Want juist het kwade maakt het goede zichtbaar. Ik citeer nu even een dominee omdat die het zo mooi verwoordt: ‘Het kwaad is een instrument in Gods hand om een volmaakte schepping tot stand te brengen. Een schepping die Hem niet slechts looft als Schepper maar ook en vooral om Zijn genade en liefde die anders nimmer zichtbaar waren geworden.’
En Zijn wegen zijn voor de mensen ondoorgrondelijk. De wegen naar God verlopen noodzakelijkerwijs via lijden.
[quote="SuperPepeijn"]
je bedoelt waarschijnlijk suetonius. die schrijft over een chrestus (een veel voorkomende naam onder de slaven) niet over christus. ja, de bijbel is de enige bron van de wederopstanding.
[/quote]
Nee, misschien zit ik er naast, maar volgens mij was het eneTacitus en volgens mij ook Suetonius.
W.b.t. de evangelieen van Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes. Het is idd waar dat een ieder een wat andere versie heeft mbt Jezus en zijn opstanding. Wat precies de juiste versie is, is niet duidelijk. Maar een ieder heeft het op zijn eigen manier beleefd en als zodanig beschreven. Maar uiteindelijk gaat het om het evangelie van Jezus, dat is het belangrijkste.
[quote="SuperPepeijn"]
SuperPepeijn schreef:
en feiten die al lang en breed wetenschappelijk weerlegd zijn (6000 jarig bestaan vd aarde, evolutie, het zondvloed verhaal?
Appie schreef:
Zoals al eerder gezegd. Bij God is een dag als duizend jaar en duizend jaar als een dag. Dat plaatst al deze vermeende bewijzen in een heel ander licht.
SuperPepeijn schreef:
klopt er iets niet? geen probleem, het moet waar zijn dus is het anders bedoeld. als de bijbel daadwerkelijk woord gods is, moet het toch onfeilbaar begrijpelijk zijn?
[/quote]
Juist voor de mensen zijn veel dingen niet begrijpelijk. Wij kunnen daarin God niet evenaren. Zoals ik al zei, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. God maakte de tijden. Hij hééft ook de tijd. Wij hebben bijv wel horloge’s, maar geen tijd.
[quote="SuperPepeijn"]
wat bedoel je? wezens zonder ziel?
[/quote]
Dieren zijn dieren. Dieren zijn zielen. Dus dieren hebben geen ziel, het zijn zielen. Van deze zielen hier wordt gezegd dat ze wemelen en krioelen. Daarin onderscheidt bijv de fauna zich van de flora. Planten, bomen enz. zijn geworteld in één plaats en bewegen zich niet voort. Ze wemelen en krioelen niet. Nergens heten planten in de Bijbel 'zielen'. Zie Gen.1 : 20,21
[quote="SuperPepeijn schreef:ik snap trouwens niet hoe iemand wel in een onsamenhangend en tegenstrijdig verhaal als de bijbel kan geloven en .
SuperPepeijn schreef:appie, ik snap er werkelijk geen drol van. sorry. behalve je 1e stukje: het doel heiligt dus de middelen. misschien moet god maar eens met osama gaan praten.
SuperPepeijn schreef:je kent tacitus dus? die had nou niet bepaald sympathie voor de christenen en zijn verslag is daarom meer reeel. volgens hem is het christendom ontsprongen uit een joodse sekte.
SuperPepeijn"]
het is jammer dat je op een dergelijke manier jouw geloof zo moeilijk toegankelijk maakt door dit soort vage verhalen. ik ben immers niet tegen het christendom opzich. als je al van 1 christendom kan praten want binnen het christendom zijn heel veel verschillende opvattingen en zolang die niet op 1 lijn zijn is er geen geheel. ik geef notabene aan dat er veel tegenstrijdigheden in de bijbel zijn.
[/quote]
Hoe bedoel je op een dergelijke manier het geloof zo moeilijk toegankelijk maken? Het is juist helemaal niet moeilijk toegankelijk! God wil iedereen als Zijn kind aannemen. Juist door voor jezelf zoveel vragen op te roepen en zoveel wetenschappelijk probeert te verklaren, maak je het jezelf erg moeilijk.
[quote="SuperPepeijn schreef:wat betreft osama, lees de pentateuch en vergelijk. ik maak trouwens de vergelijking niet, maar dat doe je zelf als je praat over het doel heiligt de middelen.
SuperPepeijn"]
appie, het geloof is moeilijk toegankelijk als de bijbel letterlijk wordt opgevat, als historisch document wordt gezien en wetenschap het tegendeel bewijst. verder maak jij het ontoegankelijk met vage verhalen.
[/quote]
Sorry dat ik in jouw ogen vage verhalen schrijf. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Maar Gods Woord is al heel duidelijk uitgelegd in de Bijbel.
[quote="SuperPepeijn"]
leven is lijden en daar heeft god niets mee te maken. als jij zegt "Het is juist zo dat God d.m.v. het kwaad een geweldig doel bereikt" dan begrijp ik daaruit dat het doel dus de middelen heiligt, en maak je zelf een vergelijking tussen god voor de joden (of in het NT voor de gelovigen) en osama voor de moslim fundamentalisten, niet ik..?
[/quote]
Ik maak zeker niet die vergelijking! Jij begon met die vergelijking omdat jij mijn (en ook Gods woorden) woorden totaal verkeerd interpreteert!
[quote="SuperPepeijn"]
maar goed je zegt nu dus dat je dat niet zo bedoelt hebt en dat het logisch is dat anderen lijden (zoals alle uitgemoorde dieren, kinderen en complete volkeren in het OT) voor gods wil. waar is gods liefde dan?
[/quote]
Het is niet Gods wil dat mensen lijden. De mens zelf heeft het er zelf naar gemaakt.
[quote="SuperPepeijn schreef:vind je het nu echt vreemd dat ik er geen drol meer van begrijp?
SuperPepeijn schreef:Appie schreef:
Het is niet Gods wil dat mensen lijden. De mens zelf heeft het er zelf naar gemaakt.
Pepeijn schreef:
wat KAN ik nou in godsnaam met dit soort uitspraken? constructieve en positieve visie hoor. nog een paar van dit soort dingen en je legt onze discussie wel een snelle dood op.?