Callcenters zijn er om op te lichten, wat denk jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Callcenters zijn er om op te lichten, wat denk jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:01

Na aanleiding van het topic over de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) ben ik hier erg benieuwd naar. Wat vind jij van callcenters en vind jij dat oplichting hierbij dicht in de buurt komt, of zeg je dat men er zelf met hun hoofd bij moet zijn en niet zomaar overal akkoord op moeten zeggen?

Voorbeeldje, ik wil het hier dus niet specifiek over de NEM hebben maar over deze verkooppraat!

:

Ik heb bij de NEM gewerkt in een callcenter. Hierbij belden wij de mensen op met de mededeling dat ze binnenkort wel eens een lagere energierekening KUNNEN verwachten. Ze blijven bij dezelfde maatschappij alleen wij gaan hun energie LEVEREN.

In mijn ogen een fijne mededeling, zou er zo aan mee doen. ECHTER, zitten hier een heleboel zinnen verstopt, die je zo niet op zou merken. Zoals dit:

''binnenkort wel eens een lagere energierekening KUNNEN verwachten''. In dit geval betekend het dikgedrukte woordje dat het mogelijk is, maar niet met 100% zekerheid wordt gegeven.

''Ze blijven bij dezelfde maatschappij alleen wij gaan hun energie LEVEREN.'' Kortom, het enige dat er veranderd is de naam van je energieleverancier, dit wordt namelijk de NEM. Echter betaal je wel gewoon voor je vorige/andere maatschappij. Extra kosten dus..

Dit hoor je te weten, kom je ook te weten, als je jezelf er een beetje in verdiept. Daarom is mijn mening dus ook, dat ik vind dat callcenters geen oplichters zijn.

Zodra je wordt gebelt door een callcenter, en iedereen weet nu wel een beetje hoe dat klinkt. Behoor je je hoofd erbij te houden, goed op te letten naar wat er gezegt wordt, en vervolgens mocht je interesse hebben, EERST even te zoeken naar dit bedrijf en/of aanbieding. VOORDAT je ja zegt, een voicelog laat maken en ergens de komende tijd aan vast zit.

Ik zou nooit via de telefoon of aan de deur zomaar ergens ja op zeggen, mits ik weet hoe het in elkaar steekt. Als mensen niet naar de leuke verkooppraatjes zouden luisteren, en hun verstand er bovenop zouden gooien, zit je nooit ergens aan vast waarbij je denkt dat dit niet eerlijk is geweest.

Dan mogen de verkooppraatjes nog zo mooi overkomen, er worden altijd zinnen gebruikt met MOGELIJK 100% veilig, of zeker weten WEL EENS een prijs. Dit is geen gekmakerij, ze zijn gewoon slim bezig.

Wat vind jij?

Gelieve callcentermedewerkers zowel anderen in hun waarde laten, het is maar een discussie en we worden niet opgegeten. :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:07

Meteen als ik merk een callcenter aan de lijn te hebben geef ik aan dat als ik iets anders wil, ik zelf wel op zoek ga. In dezelfde adem wens ik ze dan ook een prettige dag en hang ik meteen op :D

Verder neem ik telefoontjes met een 'onbekend' nummer ook niet op.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:08

EeCee ik denk dat je het topic niet helemaal begrijpt. Ik probeer een discussie op gang te zetten over het hele callcentergebeuren en dan wel of je dit als oplichting kan/hebt ervaren of niet.

Liezel1

Re: Callcenters zijn er om op te lichten, wat denk jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:13

Naar aanleiding van mijn reactie in een vorig topic:
Nee, niet alle callcenters zijn oplichters. Ik werk zelf ook op de outbound afdeling van een verzekeraar. Wij bellen alleen mensen met een bestaand contract, om ze ergens van op de hoogte te stellen:
- onderverzekerd
- collectiviteit niet meegenomen in de aanvraag, dus dat zou goedkoper kunnen
- offertes die mensen zelf hebben aangevraagd terugbellen
- mensen erop attenderen dat het contract bijna afloopt
- aanbiedingen, kortingen die ze kunnen krijgen

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:13

Oke :o

Dan kan ik zeggen dat ik wel eens goed geluisterd heb naar zo,n gesprek. Dit soort gesprekken zijn inderdaad zo in elkaar geflanst (door een zeer goede communicator) dat je er makkelijk in kunt trappen als je niet goed luistert. Mensen horen vaak wel maar luisteren nl. niet. En daar wordt zeer handig gebruik van gemaakt!

Tja, dan ben je als klant boos dat je er toch bent ingetrapt en eigenlijk geen poot hebt om op te staan. Begrijpelijk dat het dan toch als oplichting wordt ervaren. Terwijl het dit juridisch niet is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:14

Ik vind het geen oplichting. Als je goed luistert en doorvraagt het je binnen no time de addertjes onder het gras ontdekt. Als mensen na een zin van een callcenter al ja zeggen dan hebben ze niet goed de mogelijkheden onderzocht. Dat blijft toch eigen verantwoordelijkheid vind ik.
Eigenlijk is het net als met reclames op TV, als alle autofabrikanten zeggen dat zij de beste auto hebben geloof je dat ook niet meteen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:15

EeCee schreef:
Meteen als ik merk een callcenter aan de lijn te hebben geef ik aan dat als ik iets anders wil, ik zelf wel op zoek ga. In dezelfde adem wens ik ze dan ook een prettige dag en hang ik meteen op :D

Verder neem ik telefoontjes met een 'onbekend' nummer ook niet op.

Dat kán dus soms heel jammer zijn.
Ik maak ze ook mee, mensen die meteen de hoorn erop gooien. Begrijpelijk, want er zit veel troep tussen de callcenters. Alleen in ons geval gaat het om een bestaand contract, dat goedkoper kan, en die lopen deze mensen mis.... erg jammer...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:16

Eerlijk gezegd, vind ik dit wel oplichting.
Ik zelf ben genoeg bij de pinken om dingen thuis fatsoenlijk na te lezen, maar er zijn genoeg mensen (denk aan bejaarden enzo) die dit totaal niet kunnen en op die manier ergens in trappen waar ze achteraf slechter af zijn. Verder heb ik zelf met de NEM te maken gehad. Ik werd gebeld en ik heb het verkooppraatje aangehoord en aan het eind van het gesprek werd mij gevraagd of ik een offerte wilde ontvangen. Ik heb aangegeven dat dat oke was zodat ik het thuis uitgebreid kon nalezen. Kreeg ik het pakket thuisgestuurd, bleek dat ik al aangemeld was als klant van de NEM! Kijk, en dat noem ik dus ook oplichting. Daarom heb ik gelijk gereageerd met het verzoek dit onmiddelijk te cancellen omdat ik hiervan niet gedient was. Maar ik weet zeker dat er een heleboel mensen zijn die niet zullen weten wat ze hiermee aanmoeten.

Dus Ja, ik vind het zeker oplichting!!

Ik snap so wie so niet hoe jij het in zo'n callcenter hebt uitgehouden. Ik kan me niet voorstellen dat je er vaak vriendelijke reacties krijgt. Ik wordt helemaal gestoord van alle callcenters die ik aan de lijn krijg. (effe of-topic).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:17

Ik ben het ermee eens dat het een zekere zin van oplichting is...
Ik heb zelf ook 'gewerkt' in zo'n center... wel 1 maand! Toen was ik het al weer zat pensioenverzekeringen aan te smeren aan vooral wat oudere mensen die niet goed ( kunnen) luisteren.

Het is geen oplichting in de zin van beloven en waarmaken, maar zeker wel er zo'n draai aangeven dat het addertjes wel erg diep verstopt ligt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:18

@Liezel, als ik een telefoontje krijg van een instantie waar ik ben aangesloten hoor ik ze wel aan hoor. Gister toevallig UPC aan de lijn gehad voor een enquete over hun dienstverlening. Tuurlijk vijf aanbiedingen gekregen waar ik niets aan heb...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:20

Nou moet ik er wel bijzeggen, dat wij zodra we iemand aan de lijn krijgen die aangeeft niet meer gebeld te willen worden, er ook een aantekening van maken, zodat die persoon daadwerkelijk niet meer gebeld wordt.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:22

Daar ben ik het met je eens liezel, echter is dit een hele andere kant van het callcentergebeuren. Zodra het erop aankomt dat er klanten gezocht worden en de verkooppraatjes vliegen de lucht in, al is het nog zo'n onzin..is het dan aan ons om dit oplichterij te noemen of zitten we gewoon al in 2009, waarbij je overal van deze praatjes ziet. Moeten wij dan niet gewoon wat verstandiger zijn inplaats van alle schuld op de tafel van meneer callcenter te gooien?

Monty, ik hield het voor door als een van de weinige gewoon zo eerlijk mogelijk te blijven (naarmate ik de informatie wist te vertellen) en het te respecteren dat niet iedereen van mijn belletjes gediend was. Deze verwijderde ik netjes uit het systeem, echter worden ze nog wel eens terug geplaatst door de telefoonnummer verstrekkers (of mijn vorige baas :Y) ). Is inderdaad een andere discussie, maar met vriendelijkheid kom je een heel eind :).

Rosita wat je daar zegt, daar doelde ik nu op. Maken wij niet allemaal onze verhalen altijd wat sterker? Doet niet iedereen dat eens? En vooral in reclames, je hoort het overal.

Tegenwoordig koop je de chips vanwege de grootte van de zak, zodra je hem opendoet blijkt hij maar halfvol te zitten. Echter staat er op de verpakking wel de exacte hoeveelheid dat erin zit.. gekmakerij dus. Maar of dat oplichting is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:23

Nee het is geen oplichting, maar.... ik vind wel dat er meer en duidelijker mogelijkheden zouden moeten zijn om op een dergelijke toezegging terug te komen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:24

Als ik naar mijn (inmiddels overleden) opa kijk, vind ik het inderdaad erg neigen naar oplichting.

Die man werd letterlijk plat gel*ld door gladde praatjesmakers die zonder rancune hun producten doordrukten. Na zijn overlijden hebben we meer dan 60 (!) abonnementen op moeten zeggen die hem via de telefoon waren aangesmeerd, terwijl hij dacht dat hij meewerkte aan enquetes. Drie maal raden waar zijn pensioen naartoe ging, walgelijke praktijken vind ik het.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:24

Wendy schreef:
Nee het is geen oplichting, maar.... ik vind wel dat er meer en duidelijker mogelijkheden zouden moeten zijn om op een dergelijke toezegging terug te komen.

Ben ik het mee eens. Maar zodra het nog legaal is om dingen mooier aan te smeren dan dat het is ben ik bang dat dit er niet van zal komen. Een enkeling is eerlijk, maar het wordt door de rest verpest. En bromfiets, dat is inderdaad misselijkmakend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:26

Ik ben het er helemaal mee eens dat veel mensen de dupe hiervan worden hoor! Daarom zou er denk ik iets moeten zijn dat dit soort mondelinge toezeggingen niet bindend kan zijn oid.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:30

Precies Wendy dat bedoel ik nu!! Maar zodra mensen een voicelog willen maken wordt dit hele bandje opgenomen! En raad eens, er wordt als eerste in die band heel DUIDELIJK herhaalt dat er een bandopname wordt gemaakt, anders mogen ze namelijk niets toesturen. Daarna worden alle dingen herhaalt en moet de klant hier ja of akkoord op antwoorden, het rekeningnummer en adres herhalen en klaar! Zo makkelijk is het!

En dat bedoel ik nou. Wees dan als geinteresseerde niet zo stom om dit gelijk per telefoon te doen. Maak NOOIT maar dan ook nooit een bandopname voordat je weet waar je aan toe bent. Vooral bij een nieuwe energieleverancier zitten zoooveel addertjes onder het gras. Waarom doen mensen dan alsnog mee aan die bandopname, je koopt toch ook geen brood zonder dat je weet hoe je moet betalen? Waarom doen mensen dan wel die opname maken zonder dat ze echt weten wat het inhoud!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:41

Zoals hier boven beschreven over die offerte die je aan vraagt en dat je vervolgens direct lid bent, dat vind ik een vorm van oplichting. Voor de rest vind ik callcenters geen oplichters. Vaak heb je als je even goed luistert direct wel door wat wel en wat niet klopt aan de vaak toch gladde praatjes. Ik werk zelf ook in een callcenter en merk vaak genoeg dat mensen gewoon niet goed luisteren. Onze gesprekken verlopen trouwen totaal niet zoals in veel andere callcenters.
Citaat:
Even vb van hoe het ook kan
Goede morgen, u spreekt met Froukje van het (naam van een krant), spreek ik met de heer of mevrouw (naam klant)
Het is fijn dat ik u even tref, ik wil u ook gelijk even gerust stellen want ik bel niet voor een vast abonnement (ik bel voornamelijk voor kranten).
We zijn namelijk begonnen met een leuke proefactie en u kunt nu 5 weken lang de krant lekker in huis ontvangen voor slechts 3,- euro per week, dat is een eenmalig bedrag van 15 euro (ja want ook daar gaat het vaak fout, mensen luisteren half en denken 5 week voor 3 euro) U kunt dan zelf bepalen wanneer die 5 week in gaan en het makkelijke is ook dat wij het daarna weer automatisch voor u stop zetten en dat u dus na die 5 week nergens aan vast zit.
Nu was mijn vraag of u het leuk zou vinden om daar een keer 5 week gebruik van te maken

Als het dan vervolgens ja is, controleren we de gegevens, noteren banknummer en melden dan vervolgens nog even voor de duidelijkheid dat het gaat om 5 week de krant voor 15 euro, dat het automatisch weer stop, en dat er ook een bevestigings brief komt waar dat allemaal nog weer in staat.
Willen mensen niet: Zou ik u dan wellicht nog wel mogen vragen wat u dan tegen houdt? En als dat besproken is wens je de klant nog een hele prettige dag.
(we bellen ook voor conversie en vaste werving, maar dit voorbeeldje geeft goed weer hoe we werken.

En dan vind ik het dus geen oplichting. We zijn duidelijk, vriendelijk en correct. Ik heb regelmatig leuke reacties over de manier van werken. Zo had ik vanmorgen nog een mevr die half op had gehangen maar die ik tegen een ander nog hoorde zeggen dat ik een keurig meisje was en zo vriendelijk bleef, daar doe je het toch voor?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:43

tja, het is maar net hoe je alles opvat. Mn schoonzusje heeft nu een deurwaarder achter haar aan omdat ze een abo op een krant zou hebben.
Wat is het verhaal: ze heeft op een zaterdagmiddag in de stad akkoord gegeven voor een proefabo van een bepaalde krant.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:48

Ik luister niet meer naar zulke telefoontjes en hang meteen op. Het kost je nl altijd geld, want ze bellen om at te verdienen. ;)
Echt oplichting zal ik het niet noemen, maar het is wel een erg opdringerige verkoopmethode. Ik kan me voorstellen dat er mensen "intrappen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:53

ik heb in 3 verschillende callcenters gewerkt.
Mar echt oplichten ja ik weet t niet, je verzwijgt soms wel eens dingen en je dieuwt ( of nouja je probeert ) de mensen t product wel door de strot heen.
opzich best leuk werk maar niet om lang te doen vond ik.
Ikzelf word eigk nooit door een callcenter gebelt ( gelukkig )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:58

Ik heb echt een hekel aan alle bellers die mij van alles aan willen smeren.. Hoe ze iedere keer aan mijn nummer komen weet ik niet.

Ik vind het misleiding als je niet duidelijk aan iemand uitlegt wat wel en wat niet gaat gebeuren. Het is misleiding omdat de NEM er in dit geval misbruik van maakt dat mensen niet goed luisteren. Als men het op de juiste manier zou uitleggen, zou er ook minder op ingegaan worden, dus in mijn optie is het gewoon nepperij. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:05

Gelukkig was ik laatst zelf alert genoeg om degene die me belde voor de voeten te gooien dat ze écht m'n bankrekeningnummer niet nodig had om me een informatiepakket toe te sturen. En dat ik nooit en te nimmer meewerk aan bandopnamen, zéker dus niet om alleen maar een informatiepakket in de bus te krijgen. Dit ging trouwens niet om de NEM (die ik ook vaak zat aan de lijn heb gehad :r ) maar om een telecomaanbieder.
Nadat ik doorvroeg over het zogenaamde 'informatiepakket', kwam stotterend de aap uit de mouw: het ging eigenlijk om 'iets wat ik binnen twee weken weer op kon zeggen hoor'. En 'dat ze me dat later in het gesprek heus wel zou hebben verteld hoor mevrouw'.
Dus heb ik gezegd dat ik het oplichting vond, en dat ik hoopte dat ze vooral géén bejaardentehuizen ging bellen met dezelfde misleidende praatjes. Toen ik vervolgens om de naam van de telefoniste vroeg, klonk alleen nog maar 'goede avond mevrouw' - tuuttuuttuut........ :x

Wat ik zelf trouwens ook gek vindt: ik heb mijn nummer geblokkeerd voor dit soort telefoontjes. Werd ik laatst gebeld door een Belgische dame, die zei dat die blokkering dus alleen geldt als die callcentra vanuit Nederland bellen????? Iemand dit vaker gehoord????

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:08

Ik denk dat de meeste callcenters gewoon bezig zijn goed geld te verdienen, oplichten is imo ook geen sprake van.
wel van mensen die niet goed luisteren en heel naief ja zeggen; ik heb jaren in de outbound gezeten voor 10 tallen producten en ik verkocht als een tierelier maar nooit oneerlijk geweest tegen de klant

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:10

Ik werd laatst binnen een week 2 keer door de Lotto gebeld. Heb de 2de keer gezegd dat ze hun administratie op orde moeten houden dan hadden ze geweten dat ik geen belangstelling had.