Waarom wel/niet schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Waarom wel/niet schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:29

Naar aanleiding van dit [LZP] Schrijven met een ter dood veroordeelde topic, hier de vraag:

Waarom zou jij wel of juist niet met een ter dood veroordeelde (uit de USA, of nederlander die bijv. in een thaise gevangenis zit) schrijven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:32

Ik zou het wel doen. Ongeacht wat iemand gedaan heeft, ik geloof serieus dat het grootste gedeelte niet opzettelijk naar iemand toe is gegaan met een bijl in de kofferbak om diegene te vermoorden. Er staan verhalen bij van mensen die met iemand vochten, waarbij iemand achterover klapte, met zijn hoofd op het beton sloeg. Degene die de klap gaf heeft die man nog naar het ziekenhuis gebracht, waar hij helaas is overleden. Amerika: doodstraf. Een mens blijft een mens, wat je ook gedaan hebt, en ik denk dat iedereen, zelfs als je op death row zit het recht heeft op iets aan menselijk contact, zelfs al is het maar via een brief.

Maar zo ben ik ook niet ervoor om de namen van misdadigers bekend te maken. Als het systeem jou gestraft heeft hoef je daarna niet de rest van je leven nog door de maatschapij veroordeeld te worden.

ikkemetwikke

Re: Waarom wel/niet schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:34

absoluut niet.
ik snap het eigenlijk ook niet zo goed.
had in dat topic ook de vraag gesteld,of het ook uit een stukje sensatielust is.
natuurlijk zijn die mensen, ook gewoon nog steeds mensen,die eenzaam zijn, maar dat zijn veel mensen die geen misdrijf gepleegd hebben ook,die door ziekte,oid aan huis gekluisterd zitten, die verdienen de aandacht en afleiding meer denk ik.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:34

Ik zou het juist wel doen , omdat ik van mening ben dat echt niet alle mensen die daar zitten slechte mensen zijn. Tuurlijk je hebt er een paar gekken tussenzitten. Maar ook een hoop onschuldigen. Lijkt me wel fijn om een steun te zijn voor die (eenzame) mensen. En het lijkt me ook heel interessant om hun verhaal en hun gevoelens te weten.

Maar ik heb er toch wel moeite mee om mijn adres te geven.. ( kijk denk ik teveel tv ;) )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:36

ikkemetwikke schreef:
absoluut niet.
ik snap het eigenlijk ook niet zo goed.
had in dat topic ook de vraag gesteld,of het ook uit een stukje sensatielust is.
natuurlijk zijn die mensen, ook gewoon nog steeds mensen,die eenzaam zijn, maar dat zijn veel mensen die geen misdrijf gepleegd hebben ook,die door ziekte,oid aan huis gekluisterd zitten, die verdienen de aandacht en afleiding meer denk ik.

Waarom hebben die mensen meer recht op aandacht en afleiding? Die mensen hebben internet, kunnen tv kijken, een taxi bellen en naar de film gaan of naar familie. Mensen op deathrow in texas hebben geen recht op menselijk contact, geen tv, weinig peroonlijk bezit. Ik vind dat deze mensen ook recht hebben op het feit dat ze weten dat er iemand aan ze denkt. Iemand, wie dan ook, desnoods aan de andere kant van een oceaan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:36

zou geen moeite hebben met adres te geven zoals hierboven staat want ze hebben de doodstraf en komen ws toch niet meer vrij..

maar zou het persoonlijk toch niet doen maar dan meer uit het feit als je er eenmaal mee begint moet je het ook volhouden omdat die persoon helemaal uitkijkt naar je brief en ik niet weet als ik dat wel jaren vol zou kunnen houden ( drukte enz)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:37

Ik wil het ook graag doen, ik denk dat sommige een grove fout begaan hebben en er best wel spijt van hebben maar jammer genoeg zitten ze op deathrow jaren te wachten tot men ze een dodelijke injectie geeft.
Sommige zoals Vjesta zegt doen het zonder dat ze het gewild hebben.

Wij kunnen zo iemand een beetje de pijn verlichten en hun moraal opkrikken.

Ja er zitten zware criminelen tussen waar ik geen medelijden voor zou hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:42

Waar zou die sensatie dan uit moeten bestaan? Ik haal er nl zelf niks uit waarvan ik zeg, nou zeg, dit is me toch gaaf, spannend of weet ik het wat. Het is gewoon een mevrouw of een meneer die je niet kent en vast zit. Ik heb er een geschreven en heb een keer gevraagd wat hij gedaan had, want dat wist ik niet, en hij zei dat hij het wel eens zou vertellen als hij er aan toe was en ik heb het laten rusten. We hebben het voornamelijk over paarden gehad, want hij had een ranch met koeien en paarden, en over zijn indiaan zijn, want het zat hem erg dwars dat hij zijn medicijnbuideltje niet meer mocht dragen en geen rituelen uit kon voeren enzo.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand nou speciaal gaat schrijven omdat ze alle sappige details van de moord willen hebben.

Ik schreef, en ga nu schrijven (met een Afro american, ik zoek wel een gekleurde uit omdat blanken automatisch eerder worden gekozen) om die persoon het plezier van post ontvangen te geven. Niet omdat ik er zelf wat uit wil halen. Die ik nu ga schrijven is trouwens geen moordenaar, maar dat had voor mij niks uitgemaakt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-01-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:43

Je weet nooit zeker of iemand wel of niet de waarheid spreekt en alleen daarom zou ikhet al niet doen. de meeste mensen zitten daar niet voor niets. bovendien als je hoor dat mensen als dutrouix (schrijf je dat zo?) vrachtladingen met post krijgen van vrouwen vind ik dat eigelijk gewoon ziek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:47

Silvaantje schreef:
Je weet nooit zeker of iemand wel of niet de waarheid spreekt en alleen daarom zou ikhet al niet doen. de meeste mensen zitten daar niet voor niets. bovendien als je hoor dat mensen als dutrouix (schrijf je dat zo?) vrachtladingen met post krijgen van vrouwen vind ik dat eigelijk gewoon ziek.

Je weet NOOIT van wie dan ook zeker of ze de waarheid spreken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:47

Er wordt een HK topic opgezet voor degenen die schrijven, lijkt me dat de discussie waarom wel/niet dan gewoon in het oude topic kan.