uitkering 22 jarige

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juline

uitkering 22 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 23:48

aangezien ik gemerkt heb dat er aardig wat mensen hier op bokt veel verstand hebben van geldzaken stel ik toch maar even mijn vraag hier.

na een aantal opleidingen gedaan te hebben heb ik nog niet gevonden wat ik wil. dus ben gaan werken. dit waren slecht bijbaantje waar niet van rond te komen viel of onsamenhangende tijden nou ja bij de meeste was er aardig wat mis.
nu begint het toch allemaal wat te dringen en wil ik komend schooljaar toch weer een opleiding beginnen. maar tot die tijd is er inkomen nodig. nu zat ik er over te denken of een uitkering mogelijk is maar na wat rond snuffelen op verschillende sites kwam ik tegen dat je 27 moet zijn om een uitkering aan te kunnen vragen en dan ook nog eens 26 weken full time gewerkt moet heben in een tijd van 36 weken.

jongeren onder de 27 hebben een werkleerplicht en moeten dus naar school of maar het onderbetaalde baantje achter de kassa aan te nemen. heb een jaar in de winkel gestaan en verdiende daar ernstig weinig dat ik 40 uur moest werken om net de rekeingen te betalen.

nu is dus mijn vraag is de info die ik heb in kunnen winnen waar of kan ik morgen het cwi bellen en een uitkeringaanvraag doen zonder allerlei plichten naar de gemeente toe?
mocht ik toch onder de werkleerplicht val blijf ik uiteraard liever zelf op zoek naar een andere baan

hopelijk snappen jullie dit onsamenhangende verhaal en kunnen jullie mij verder helpen

pantuf

Re: uitkering 22 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:51

Waarom schrijf je je niet in bij een uitzendbureau die hebben heel vaak wel werk hoor, op je vraag over de uitkering kan ik geen antwoord geven

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:54

Je kunt toch ook een ander baantje zoeken, bijv. in de thuiszorg? Vaak flexibele uren, verdient goed, zo'n 10,- netto per uur.

Als je dan een deeltijdopleiding volgt kun je toch wel 20 uur in de week gaan werken? Verder kun je kijken of je huursubsidie en studiefinanciering aan kunt vragen, ik dacht dat je tot je 30e dat aan kan vragen maar zou je op moeten zoeken bij de IB-groep. Je kunt ook een studentenkrediet aanvragen, je moet dat later dan terugbetalen als je je opleiding afhebt en werkt.

Tenzij je in de ziektewet o.i.d. zit dan zou je gewoon een uitkering aanvreagen, maar volgens mij zijn er zat mensen die op zichzelf wonen en daarnaast studeren.

Succes!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:57

Je bent 22 en gezond neem ik aan, toch normaal om dan 40 uur te werken, zo niet meer om rond te komen!

Denk dat een uitkering er niet in zit. Uitkering is een vangnet voor mensen die in een situatie komen waardoor ze niet kunnen werken. Niet om ff af te wachten waar je zin in hebt om te gaan doen of omdat 40 uur teveel is.

Inschrijven uitzendburo, alles aanpakken én 40 uur werken! Daar wordt je volwassen van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:58

Als je een WWB uitkering aanvraagt, ben je verplicht om werk te zoeken. Verder zal ik je weinig kans geven aangezien die nieuwe wet er is. Een WW uitkering krijg je zowiezo niet, aangezien je misschien zelf weg gegaan bent bij je baas en geen 26 van de 39 weken hebt gewerkt. En 40 uur achter de kassa is helemaal niet slecht voor het salaris hoor, ik vind het een prima salaris.
Laatst bijgewerkt door purny op 09-01-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:59

Het is inderdaad zo dat je geen uitkering kan krijgen. De uitkeringsinstantie ziet het namelijk zo: Je kan werken en je eigen geld verdienen, dus dat moet je ook maar doen. Ze gaan er gewoon van uit dat je altijd minimumloon krijgt (waar je ook werkt) en dat bij een full time baan voldoende is om net je rekeningen te betalen. Je kan eens uitzoeken of je misschien recht hebt op toeslagen, maar als ik dit zo hoor heb je weinig kans.
Er zal voor jou denk ik helaas weinig anders op zitten dan toch dat onderbetaalde baantje aan te nemen. Één klein voordeeltje: Het is maar tot september..

@ purny: Voor WWB moet je volgens mij toch 27 zijn en dat is ts niet..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:00

Er zijn twee soorten uitkeringen, dat waar jij het over hebt is een WW-uitkering en daar heb je inderdaad alleen recht op als je lang genoeg hebt gewerkt. Iedereen die werkt betaalt daar premie voor. Het is dus een soort verzekering voor als je zonder werk komt te zitten. Daarnaast heb je nog een bijstandsuitkering, dat moet je niet zien als een verzekering maar een sociaal vangnet. Als je zo'n uitkering aanvraagt wordt er getoetst of het wel echt nodig is. Er wordt dan bijvoorbeeld ook gekeken of je eigen vermogen hebt of huisgenoten die wél inkomen hebben. De meeste gemeenten hebben regelingen waarbij jongeren meteen aan een baantje of een opleiding geholpen worden. De kans is dus groot dat een uitkering er voor jou niet in zit. Je kunt natuurlijk altijd naar het CWI voor meer informatie, maar bedenk van tevoren goed of het je wel waard is. Ze willen dan namelijk echt alles van je weten, en waarschijnlijk zadelen ze je dan alsnog binnen de kortste keren op met een baantje dat je niet wilt hebben, maar toch moet nemen omdat je anders geen uitkering meer krijgt. Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:00

zoek een baan in de zorg die betalen erg goed
met name ziekenhuis baantjes
in de keuken bv

woon je opzelf ?
zoniet dan krijg je zowieso geen volle uitkering omdat je ouders dan voor je moeten zorgen
je krijgt dan iets van 300 euro meen ik

het is voor mij nu ook 3 jaar geleden en ik ben er gelukkig weer uit

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:02

Inguhh schreef:
Het is inderdaad zo dat je geen uitkering kan krijgen. De uitkeringsinstantie ziet het namelijk zo: Je kan werken en je eigen geld verdienen, dus dat moet je ook maar doen. Ze gaan er gewoon van uit dat je altijd minimumloon krijgt (waar je ook werkt) en dat bij een full time baan voldoende is om net je rekeningen te betalen. Je kan eens uitzoeken of je misschien recht hebt op toeslagen, maar als ik dit zo hoor heb je weinig kans.
Er zal voor jou denk ik helaas weinig anders op zitten dan toch dat onderbetaalde baantje aan te nemen. Één klein voordeeltje: Het is maar tot september..

@ purny: Voor WWB moet je volgens mij toch 27 zijn en dat is ts niet..

Dat bedoel ik met de nieuwe wet. Staat in mijn tekst Knipoog

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:05

purny schreef:
Dat bedoel ik met de nieuwe wet. Staat in mijn tekst Knipoog

Zullen we t er maar op houden dat het al laat is? Knipoog Heb daar idd overheen gelezen...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 00:06

het is erg moeilijk om in breda een baan te vinden. thuis zorg moet je achteraf ook nog aan de belasting betalen dus blijft er ook niet veel meer over.

woon momenteel weer thuis dus dat scheelt al wel maar je blijft toch uitgaves hebben.

zodra ik de opleiding ga volgen krijg ik weer stufi maar dat duurt dus nog een poos en daar zullen toch ook de schoolkosten van betaald moeten worden.

het gaat meer om de tijd er tussen. dus van nu tot de opleiding dus augustus ofzo

en pri_lady ik weet niet of jij hard wordt van je eigen kapot werken voor een salarisje van 400 euro per maand? nee daar krijg ik alleen psychische klachten door. mijn leven is niet al te gemakkelijk geweest.

maar iedereen heel erg bedankt voor de reacties. ben nu al weer een stuk verder

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:10

nee, je krijgt geen uitkering.

Je moet werken voor je geld.

Tenzij je ziek bent en niet kunt werken.

Als je meer wilt verdienen: raad ik je een baan met onregelmatige werktijden aan. (bv horeca of in de zorg) dan verdien je meer.
Succes met het orienteren op een nieuwe studie! Zet m op!

Ik heb in je profiel gespiekt: kun je niet geluidsvrouw worden (betaald?)

Eerlijk gezegd zou ik het ook wel zo eerlijk vinden. Ik hardwerkende burger die veel belasting moet betalen heb geen zin om mensen te onderhouden die geen zin hebben om te werken omdat ze niet weten wat ze willen. Bedoel ik niet persoonlijk, maar zo voel ik het wel.

De uitkeringen zijn trouwens niet hoog. Mocht je recht hebben op WW dan moet je iedere week solliciteren en dat is echt niet leuk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:14

toch proberen om te gaan werken hoor
ik heb ook een zwaar leven achter de rug

ik was een alleenstaande WERKENDE moeder
maar toch een heerlijk gevoel om te werken voor je eigen centen

en in breda en omgeving heb je ook ziekenhuizen
die betalen goed
de thuiszorg daar in tegen is altijd minder

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:15

juline schreef:
en pri_lady ik weet niet of jij hard wordt van je eigen kapot werken voor een salarisje van 400 euro per maand? nee daar krijg ik alleen psychische klachten door. mijn leven is niet al te gemakkelijk geweest.

Voor niets gaat de zon op meid!

Desnoods ga je in de spoelkeuken staan, verdien je echt wel meer mee dan 400 euro per maand.
En dat je leven niet al te gemakkelijk is geweest... als iedereen zo zou denken, dan zou 99% van de bevolking in een uitkering zitten Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:18

ik geloof er geen bal van dat er in zo'n grote stad als breda geen werk te vinden is..

je moet er wel moeite voor doen want werk komt je niet aanwaaien...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:19

400 euro voor een fulltime baan?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:22

Anders is werken in een callcenter misschien iets voor je? Ik weet niet hoe het in Breda is natuurlijk, maar dat is één van de weinige dingen waarvoor hier (noorden van het land) altijd wel mensen gevraagd worden. Mijn zusje doet het momenteel ook en vindt het tegen de verwachtingen in nog leuk ook. *LOL* Ach, en geld=geld en voor die paar maanden moet het helemaal wel te doen zijn. Knipoog

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 00:22

begrijp me inderdaad niet verkeerd het is niet zo dat ik lekker op me luie gat wil gaan zitten en uitkering wil gaan trekken heb juist een hekel aan zulke mensen...

het is meer om deze erg moeilijke periode te overbruggen. van hoge schulden en het wekelijks solliciteren gesprekken te hebben en dan afgewezen te worden.

vandaag ook gesprek gehad solliciteer je op een vacature geeft uitgebreide info motivatie enz enz nodigen ze je uit en het eerste wat ze zeggen is ja ik zoek een chef-kok terwijl ik solliciteerde voor hulp-kok. nee heb me papieren niet voor chef. wel voldoende ervaring. (aantoonbaar) steek je weer moeite en tijd en uiteraard hoop in iets waarvan ze meteen hadden kunnen zeggen dat ze me niet konden gebruiken.

dit is slecht 1 voorbeeld van hoe het loopt
vaak hoor je er ook niks meer van ondanks telefoontjes en dergelijke.
doe er echt me best wel voor

en na nu ongeveer 3 jaar zo op en af gegaan te zijn had ik zoiets van is een uitkering niet mogelijk?

@rakni het zit dus in de planning om dus een opleiding geluidstechniek te gaan doen maar het nadeel in deze branche is dat het veelal freelance werk is en ik daar dus een startkapitaaltje voor nodig heb en dus nu nog niet kan beginnen op af en toe dus een los klusje na

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:23

Sappos schreef:

dat kan al helemaal niet want dat is zwaaaaaaaaaaar onder het minimumloon...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:23

Ga alle uitzendbureaus af en ga gewoon werken. Met een minimumloon kan je rondkomen op jouw leeftijd terwijl je zelfs nog thuis woont. Niet selectief zijn, werk is werk. Ik verdiende op mijn 22e ook het minimumloon, woonde op mezelf (hoge huur) en had ook nog eens een paard elders in de verkoop/training staan. En toch kon ik rondkomen. Niet makkelijk, maar het lukte me wel.

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:24

Sappos schreef:

Ja hoeveel uur moest je werken dan voor die 400euro?
Het gaat allemaal niet vanzelf en zonder opleiding krijg je waarschijnlijk ook geen top(droom)salaris..

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 00:25

maar als jullie toch alleen maar bot kunnen reageren reageer dan liever niet of graag een slotje.

heb dit topic niet geopend om te horen dat ik niet moet zeuren en maar moet werken. ik vroeg alleen of een uitkering voor mij mogelijk was en nu weet ik dat het dus niet mogelijk is dus ga ik echt wel verder met het zoeken naar baantjes

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 00:26

32 uur voor 400

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:26

Ik snap ook niet dat er in Breda geen werk zou zijn, als er zelfs in uithoeken waar ik woon soms geen mensen te krijgen zijn, tjonge..
TS ga anders in een fabriek werken, gewoon als produktiekracht en dan in drie ploegen, dat verdient riant!!
Iemand van 22 verdient snel 1400 euro.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:27

Op je 22e zijn er genoeg baantjes waarvan je kunt leven, misschien leef je gewoon te duur?