Paard ziek, wel of niet gaan werken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Paard ziek, wel of niet gaan werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:46

Pfff ik zit zo in een dilemma.
Gisterenavond heeft mijn oude ruin van 31 jaar koliek gekregen, zelfde avond gelijk laten spuiten en de nacht afgewacht hoe hij zich hield.
Eigenlijk had ik al met de DA afgespoken dat als hij vanmorgen niet beter was we hem zouden laten inslapen maar dat besluit is mij nu toch net iets te hard en hebben we overlegt dat we het nog even aan zien.

Nu werk ik in een kledingwinkel, heb hier 2 jaar geleden bewust voor gekozen nadat ik 5 jaar lag een baan heb gehad waar ik weinig vrijheid had qua tijden (politieagent geweest).
Omdat het met 9 paarden, een vriend die hoefsmid is en een stiefzoon van 12 jaar heb ik besloten dat ik werk wilde waar ze niet afhankelijk zijn van me, als er iets is dat het niet erg is dat ik een vrije dag neem ect ect.

Gisterenavond heb ik gelijk met mijn maneger gebelt dat ik wat later zou beginnen omdat ik een ziek paard heb en dat ik niet weet hoe het afloopt en heb afgesproken om rond 12 te beginnen.
Vanmorgen dus gelijk contact op genomen met de DA en afgesproken dat we rond 12 uur weer contact opnemen met elkaar.

Zou het nu gek zijn als ik naar mijn werk belde, uitlegde dat het nog niet beter gaat met het paard en dat ik hem liever niet alleen laat (als het echt zou moeten kan ik wel regelen dat er iemand op hem komt passen maar ik moet tot 21.00 werken en dat is mij eigenlijk veelste lang en in vind het niet eerlijk om Laly nu alleen te laten).

Wat zouden jullie doen in dit geval, heb dus al een paar jaar geleden bewust gekozen voor een baan waar ik met speodgevallen zonder grote problemen thuis kan blijven.

Paardenmeis1

Re: Paard ziek, wel of niet gaan werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:47

Waarom bel je je manager niet en probeer je het met hem/haar te regelen? Dat je bijvoorbeeld een paar uurtjes komt. Of je telefoon bij je houd en weg kan als het nodig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:49

Ik zou absoluut bij mijn paard blijven, wat voor baan ik ook zou hebben. Ja
Lijkt me echt afschuwelijk als je in zo'n onzekere, nare situatie zit....... Verdrietig
Ik hoop dat je paard het gaat redden en ik wens jullie samen heel, heel veel kracht en sterkte toe!!! Ach gut

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:50

Ik zou niet gaan. Een paard op die leeftijd en dan koliek is toch wel een reëel risico op overlijden en ik zou dan bij hem willen zijn. Desnoods regel je dat je wat minder lang hoeft te werken en dat je weg kan op het moment dat je gebeld wordt dat hij achteruit gaat.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:50

Gewoon bellen. Als ze zonder je kunnen dan is je paard nu gewoon even belangrijker.

Ik duim voor jullie trouwens.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:52

Hye dit komt mij zeer bekend voor. Ik heb destijds met mijn baas kunnen overleggen, dat ik mijn telefoon bij me mocht hebben en dat er iemand paraat stond wanneer ik weggeroepen werd voor het paard. Ik werk in de zorg en die mensen leven natuurlijk ook erg met je mee, maar hoe dat precies in een winkel gaat weet ik niet. Ik zeg altijd Nee heb je Ja kun je krijgen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:59

Ik zou bellen en bij je paard blijven! Op die leeftijd koliek is niet niks. Stel dat het fout afloopt en je bent niet bij zijn einde? Dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.
Succes met je beslissing en met je paard!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:00

Dank jullie wel..
Heb gelijk een belletje gedaan, eigenlijk komt het niet uit maar ze kan zich helemaal voorstellen dat ik zo niet weg wil gaan.
Heb afgesproken om weer te bellen nadat ik contact heb gehad met de DA.
Ik wil juist door mij werk mezlef geen meer druk op gaan leggen en Laly eerst nog een kans geven voordat we een heel hard besluit moeten maken.

Pfff geloof dat ik gewoon helemaal hoteldebotel ben om het feit dat Laly niet op orde is, een jong dier kan nog weleens iets hebben en daar zonder problemen boven op kruipen maar op zijn leeftijd is het natuurlijk de vraag hoe hij zich houd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:03

Toen mijn ruin van 18 jaar aan het afzien was van een tumor mocht ik helaas niet thuisblijven, mensen hebben twee dagen aan een stuk voor mij bij hem gebleven en toen zijn moment van gaan er bijna was heb ik met heel veel ruzie en tranen toch mogen doorgaan, op voorwaarde dat ik de volgende dagen mijn 'verspeelde' uren zou inhalen.

Vriendin van mij haar baas was echter veel meer begripvol! Zij mocht perfect thuisblijven toen haar paard met hele zware koliek op stal lag.

Ik vind het zelf niet raar, als je manager weet hoe gek je bent van je paard begrijpt hij/zij dat wel...

Veel succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:09

Het ligt eraan wat je werkgever zelf voor band met dieren heeft. Bij ons heeft het merendeel van het personeel dieren, we hebben het onderling ook vaak over onze dieren, ook met de werkgever. Ik werk in een restaurant waar honden naar binnen mogen, en waar we zelfs een hok met kippen hebben die door iedereen liefdevol verzorgd worden.
Op mijn vorige werk was er echter niemand die iets met dieren had, als daar iets met mijn dieren gebeurd was, was het een grote strijd geworden om vrij te kunnen krijgen.

Nu kunnen we allemaal wel heel erg hard roepen: ik ga gewoon niet, maar zo werkt het niet. Je zult toch echt toestemming moeten hebben....

TS heel veel sterkte en kracht toegewenst

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:25

Ik snap dat het voor je manager vervelend is, hij zit toch in ene met iemand minder... Ik zou gewoon goed blijven overleggen en als het kan proberen heen te gaan.. Op die manier toon je bereidheid en zal je manager ook meer bereid zijn om begrip te hebben voor je situatie..
Ik heb gelukkig een vrij flexibele werkgever en ik weet ook zeker dat ik bij ziekte van mijn huisdieren vrij kan krijgen mits het werk zich daar neit heel erg tegen verzet... (er kunnen afspraken zijn die belangrijk zijn en niet verzet kunnen worden, dan verwachten ze me wel natuurlijk)...

In ieder geval heel veel sterkte en blijf vooral overleggen met je werkgever, daarmee kom je tot de beste oplossing voor beiden en creeer je het meeste begrip!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:31

ik denk dat ze het wel begrijpen op je werk....en trouwens wat heb je aan iemand die op hete kolen zit en er met z'n gedachte niet bij is...sterkte...komt de koliek niet door een lipoma?komt vaak voor bij oudere paarden,meestal redden ze het dan niet,de darm word afgekneld...hopelijk is dat het niet...

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:35

Komt me bekend voor, bij mij was het dan wel een bijbaantje, maar ik had om 17.00 moeten werken en hoorde die middag dat 't paard 90% zeker zijn bovenbeen had gebroken en dus ingeslapen moest worden. Voor de zekerheid nog naar Utrecht doorgestuurd voor foto's en heb geen moment getwijfeld, ben gewoon meegegaan. Mijn moeder heeft toen mijn werk gebeld dat ik niet kon komen, vonden ze helemaal geen probleem gelukkig.

Achteraf bleek het been niet gebroken te zijn, maar bleek ze een zware peesblessure te hebben, wat nog wel vrij goed zou kunnen genezen, dus is ze toch niet ingeslapen. Maarja, dat verwacht je van tevoren niet.

Sterkte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:37

Fijn dat je werkgever daar begrip voor op kan brengen. Maar ik denk maar zo: menigeen met kinderen die een kind ziek thuis heeft kan ook zomaar thuis blijven, en dan is het wel goed? Voor een ander is een paard een dier, voor ons zijn het onze kinderen. Een werkgever zou toch echt een kwaaie aan me hebben als hij daar moeilijk over deed.
En je kunt mij niet vertellen dat het nu in Januari in die kledingwinkel storm loopt.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:40

Mijn merrie is in september ook ziek geweest ( darmontsteking) en we moesten haar heel goed in de gaten houden dus de hele nacht erbij geweest enzo. De volgende dag zou weer mijn eerste werkdag zijn na mijn vakantie..ik heb toen opgebeld en uitgelegd en nog 2 dagen extra vrij opgenomen. Ik zou er toch niet bij zijn met me hoofd op me werk als ik niet op me paard kon letten.

Sterkte!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:44

Eej Geerke.

Ik was van plan om nog een beetje positief te blijven en niet met mijn koppie te gaan hangen vandaar dat ik vanmorgen de beslissing niet heb kunnen maken om hem al in te laten slapen.
De beslissing had ik eigenlijk gisteren al gemaakt als hij zich nie beter zou gaan voelden maar ja niet is zo verradelijk als een verdrietig mensen hart.
Al zo'n 10 jaar roep ik heel hard, als Laly iets overkomt dan doen we er niet veel meer aan, achteraf was dat natuurlijk wel erg gemakkelijk gezegt want nu probeer ik hem toch te redden tot in het redelijke.

Ga zometeen de Da weer bellen en voorstellen om Laly Fenadine en parafine te geven.
Ook ga ik zo langs de welkoop om slobber te halen moscht Laly nog willen eten, met dit weer moet hij eigenlijk wel eten in zijn buik hebben om op temperatuur te blijven.
Is er nu wel iets anders aan de hand dan alleen een verstopping dan zullen de medicijnen even aanslaan maar zal hij ook weer snel terugvallen en dan kan ik alsnog besluiten samen met de DA wat wijs is te doen.
1 ding is zeker hij blijft hier op het land, ga niet meer met hem reizen en mocht ik toch moeten besluiten dat het zo niet langer gaat dan laat ik hem tussen zijn vriendjes inslapen.

Ondertussen ben ik ook heel opgelucht dat ik vanuit mijn werk zo "gesteunt" wordt want zo voelt het wel.
En dat heb ik aan jullie te danken want anders had ik nu nog lopen stressen met ik moest doen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:45

Cassidy schreef:
En je kunt mij niet vertellen dat het nu in Januari in die kledingwinkel storm loopt.

Hahahaha nee het is momenteel echt te triest voor woorden.
Grote probleem is alleen dat een collega van mij gisteren met voetbal training zijn kniebanden uitgerekt/gescheurt heeft en er dus 2 zijn uitgevallen.
Maar in deze tijd is het helemaal niet zo erg om even minder personeelskosten te hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:48

Ik werk bij mijn vader en voor mij zelf als hoefsmid.
Er is vaak wel wat te regelen, bij rare dingen mag ik van mijn vader altijd wel naar huis maar wil zelf de gemiste uren wel inhalen (andere dag, 's avonds als mijn vriend op de beesten kan passen oid).
Mijn eigen klanten hebben zelf ook paarden, dus in geval van nood is een afspraak vaak wel om te zetten.

'Gelukkig' mankeren mijn beesten altijd wat 's avonds of in het weekeind.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:50

Ik sluit me bij Twiggy aan.... wat voor baan het dan ook moge zijn, mijn paarden zijn me meer waard dan een baan....
Enige andere oplossing zou voor mij zijn wanneer mijn ouders erbij kunnen zijn en ik mijn telefoon altijd aan kan laten staan om zo als het nodig is erheen te scheuren...

Fijn dat je op je werk gesteund wordt en sterkte met je paard!
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 08-01-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:51

sterkte joh! Vriendjes zijn?
idd, fijn dat ze op je werk zo steunen OK dan!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:54

Fijn dat je bij je paard mag blijven.
Ik zou hem ook niet in de steek willen laten in jouw situatie.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:00

Super fijn dat werkgevers zoveel begrip hebben. Ook ik heb met 5 paarden ook wel eens wat bij de hand qua gezondheid enzo..maar ik realiseer me ook, dat het strikt genomen niet het probleem van mijn werkgever is. Ik kies voor eigen dieren en moet daarvoor ook oplossingen regelen, zou eruit zien...

In zeer dringende gevallen kan ik ook altijd weg en neem tijd voor tijd op of iets dergelijks, maar ik maak het niet automatisch het probleem van mijn baas...dat ik deze hobby verkies. Dat mis ik wel een beetje in bovenstaande reacties. En ja...wij willen brood op tafel en ja een werkgever wil een werkende kracht. Ook redelijk toch?

Sterkte met je paard trouwens.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:04

Fijn dat je baas er geen probleem van maakt!
Ik ben erg benieuwd hoe het met je paard afloopt!
Ik duim voor een goed herstel!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:07

De laatste weken heb ik aardig wat keren naar huis moeten gaan omdat de da zou komen, is nooit een probleem geweest zolang de uurtje maar óf worden opgenomen óf worden ingehaald. Iedereen is wel altijd heel begripvol alhoewel ze allemaal 0,0 affiniteit met paarden hebben dus dat is wel een fijn idee! Maar kan me ook voorstellen dat er werkgevers zijn die er minder begrip voor kunnen opbrengen..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:07

Ik zou ook thuis blijven.

Heb zelf een hele begripvolle baas, die het echt prima vindt als ik 's ochtends naar mijn paard ga onder werktijd om bijvoorbeeld medicatie te geven of hem buiten te zetten/binnen te halen. Hij maakt zich daar niet druk om.
Maar zegt wel: zolang de leerlingen er niet onder lijden en je bereikbaar bent in de tijd dat je weg bent én dat je de afspraak niet uitbuit. En dat doe ik ook zeker niet.
Anderzijds ben ik er ook altijd als mijn baas vraagt of ik ergens bij aanwezig kan zijn. Het komt van twee kanten.
Ik ben heel blij met de flexibiliteit.

Beterschap met je paard!