Op de werkvloer :-S

Moderators: Murthul, Muurp, EvelijnS, Berdien

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eilandje

Op de werkvloer :-S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 14:56

Ik vroeg mij af of er onder de werkende Bokkers mensen zijn die:

- als ze recht hebben op 32 vakantiedagen per jaar (20 'echte' vakantiedagen + 12 recuperatiedagen omdat ik 40-urenweek doe ipv 38-urenweek), die niet allemaal opnemen, maar bijv maar 25 & de andere dagen gewoon komen werken

- als ze 's middags een uur middagpauze hebben, elke dag max een half uur nemen, terwijl ze dat ander half uur niet kunnen recupereren

- iedere dag overuren doen terwijl ze die n kunnen recupereren?

Kijk hé, ik ben misschien beetje naïef Verward , nog maar half jaar afgestudeerd enz, maar ik heb sinds ik werk altijd geprobeerd om niet teveel overuren te doen, terwijl dat hier de bedrijfscultuur is, ik zit hier sowieso al 45 uur per week & dt vind ik eerlijk gezegd meer dan voldoende, soms doe ik wel eens meer, maar enkel als het echt moet, & een volledig uur middagpauze heb ik ook nog bijna nooit genomen, meestal 3 kwartier ofzo.

Daarnet begon de manager echter tegen mij te zeuren, & ik moet zeggen dat ik daar toch wel nogal door op mijn tenen getrapt heb. "Hij nam, toen hij nog geen eigen bedrijf had, nooit al zijn vakantiedagen op". & dus moet ik dat ook maar niet doen? "& Hij had gemerkt dat we tegenwoordig meer dan een half uur midagpauze namen." So, hebben we toch recht op?

Vroeg me af of er nog bedrijven zijn waar er zo'n bedrijfscultuur heerst? Ik ben al op zoek naar ander werk, heb een tijdje geleden al besloten dat de tijd rijp is voor een meer uitdagende functie dan het administratief werk dat ik hier doe (heb tenslotte een universitair diploma, ben dus overgekwalificeerd voor dit werk), maar dat schiet jammer genoeg niet echt op Boos!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:28

ik ken inderdaad meer bedrijven waar ze je met een scheef oog aankijken als je voor zes uur de deur uit durft te gaan. Boos!
Waardeloos!
Hoe komt het dat mensen overspannen worden, tja, als je geen vakantiedagen op mag nemen....
Waarvoor krijg je ze dan wel in hemelsnaam?? Schijnheilig
Ook is mijn ervaring dat dit binnen een bepaald bedrijf toch wel scheelt van kantoor tot kantoor. Op ons kantoor is geen overwerkcultuur, terwijl op het kantoor van hetzelfde bedrijf in een andere plaats dit wel zo is.
Erg verstandig van je om over te stappen naar een werkplek waar je je meer thuis zult voelen. (ik zit trouwens bij een van de Big Four....)
Dat ga ik gelukkig ook doen. Er zijn hier zelfs mensen op kantoor die van mening zijn dat ze zelfs niet ziek kunnen zijn, want ja, ze kunnen niet gemist worden... Schijnheilig
Echter, vanaf een bepaald niveau wordt er wel van je verwacht dat als er overgewerkt moet worden, je hier ook geen probleem mee hebt, en dat je deze uren niet mag schrijven (wij werken in de dienstverlening, vandaar uurtje factuurtje.....). Boos!

ik begin per 1 april bij een redelijk lokaal kantoor, lijkt me stukken relaxter werken. Haha!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:34

Zo, dat is wel een aparte manier van met je personeel om gaan zeg. Je pauze is namelijk vrije tijd, jouw tijd. Je mag dus zelf kiezen wat je ermee doet.

Het lijkt mij prettiger voor jezelf als je op zoek gaat naar een werkgever die je inzet waardeert en die je weet te motiveren op een betere manier. Deze manier van werken is niet gezond.

Zelf werk ik vaak zat wat over en soms vul ik wel eens een briefje in voor mijn overuren, voornamelijk als het echt voor een dossier is en het meer is dan een uur. Verder laat ik het allemaal gewoon op zijn beloop, ik snoep ook wel eens wat en het moet echt geven en nemen zijn. Hier wordt het wel gewaardeerd als je je inzet gelukkig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:43

ja dat komt heel erg veel voor...in alle bedrijfsculturen. Of er geldt een soort ongeschreven regel dat je vanaf een bepaalde functie geacht wordt over te werken.

Ik ben een paar jaar organisatie-adviseur geweest en dat is toch wel vaak de geldende bedrijfscultuur.
Mijn antwoord is altijd: als je standaard te veel uren moet werken om je werk gedaan te krijgen, dan zijn er twee mogelijkheden:

- je bent niet geschikt voor je baan, waardoor je teveel uren moet maken om het rond te krijgen, of bijvoorbeeld omdat je niet goed kunt plannen
- je werkgever behoort tot de uitbuitorganisaties, pleegt uiteindelijk roofbouw op zijn personeel en bedeelt je teveel werk toe, zonder dat het personeel hiertover een goed gesprek met de werkgever begint...

Kortom: een keer overwerken is nooit erg, maar structureel overwerk, das dommigheid.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:47

Bij ons is het ook raar. Ik werk 34 uur met flexibele wertijden. Ik kan tussen 7 en 9 beginnen. Het maakt verder niet uit tot hoe laat ik werk, ik hoef namelijk geen telefoondiensten te draaien.
In het begin zei mijn baas dat ik zelf mocht kiezen of ik 4 of 5 dagen ging werken.
Ik werk nu vijf dagen. 3x 8 uur en 2x 5 uur. Toch kijken mijn collega's soms raar op als ik om 12 uur weg ga. Ik kan er toch ook niets aan doen dat zij wel 2 x per week tot 17.00 moeten. Toch voel ik me dan schuldig en werk dan ook maar wat langer.
Ik neem dan 1 keer per twee weken een dag vrij. Dit vinden ze ook niet normaal!
Ik weet eigenlijk niet wat ik verder nog kan doen om ze niet jaloers te maken. Ik heb nu eenmaal een andere functie.
Als er iets af moet blijf ik altijd net zo lang tot het af is .

Zo gaat het nu eenmaal bij de meeste grote bedrijven. Ik vind het wel heel leuk daar en wil graag blijven. Ik heb ook wel hele leuke collega's maar je hebt er altijd een paar tussen zitten waar je niet mee kunt.

Mijn baas doet er gelukkig niet moeilijk over.

Ook bekend als Kim20!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie