Weten wat er aan de hand is.... typisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weten wat er aan de hand is.... typisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:38

Tsja. Ik weet het ook niet.
Het valt me heel erg op dat mensen altijd moeten weten wat er is gebeurd als er iets gebeurd.
Neem bijvoorbeeld als er iemand is gevallen, zit te huilen o.i.d., heeft een wond/kneuzing. Binnen een mum van tijd staat er een hele groep mensen om heen. Terwijl je in principe 2 of 3 mensen nodig hebt. Er is ook geen enkele reden dat ze er gaan staan, ze doen dat gewoon. Zelf betrap ik me er ook wel op hoor. Ik zeg niet dat ik dat niet doe. Maar waarom doen we dat nou eigenlijk? Het heeft geen enkele nut voor die persoon. Hooguit dat ie nog méér in paniek raakt, of zich schaamt omdat er niet echt iets aan de hand is. Ook gisterenavond weer, was er iemand bewusteloos neergevallen o.i.d. omdat diegene iets verkeerds én teveel had gedronken. Ambulance erbij met sirene, en er renden gewoon mensen achteraan. Hele opstopping in die straat, want iedereen wou het zien. Je moest echt je best doen om erlangs te komen, terwijl de andere straten opeens veel leger waren. Maar waarom doet een mens dit eigenlijk? Als je er zo over nadenkt is dat best wel..... raar. Zijn we altijd op zoek naar drama ofzo? Live soapseries?

Ik heb geen idee waarom ik het hier typ, maar het valt me echt gi-gan-tisch op. Toen ik in het winkelcentrum was met een rolstoel (lees: [VVDD] Hoe je je 1e ruiterkamp níet wil laten verlopen ), zag je ook íedereen kijken. Je voelde ze gewoon kijken. Want ja, er is íets gebeurd, maar WAT. Is dat gewoon echt nieuwsgierigheid, je 'instinct' om anderen te helpen of is het gewoon omdat mensen altijd op zoek zijn naar iets nieuws zeg maar?

Ben benieuwd hoe andere bokkers erover denken. Vandaar dat ik het plaats Lachen .

Brand los!

Anoniem

Re: Weten wat er aan de hand is.... typisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:01

Sensatiezoekerij dat is het Lachen

Net als dat mensen in de Middeleeuwen gingen kijken hoe er iemand opgehangen werd.....

Is een nogal ziek trekje in de menselijke geest, denk ik Lachen

Instinct om te helpen is het zeer zeker niet. er is zelfs aangetoond dat, als je in het water zou vallen en er zelf niet uit kunt komen, de kans dat je verdrinkt groter is als er een heleboel mensen omheen staan, als wanneer er maar 2 of 3 staan Bloos!

Ze staan dan echt ijskoud te kijken hoe je doodgaat. 't Is nogal walgelijk als je erover nadenkt.

Het is zelfs gebeurd dat iemand die suïcidaal was op een brug stond en er een menigte bijstond die hem aanmoedigde om te springen....... Scheve mond
Sensatiezucht. 't Zelfde als naar Big Brother of die real-lifesoaps kijken. Of naar Peter R. de Vries, die verdient door op die neiging in te spelen, heel veel geld. Hij doet het heus niet om de wereld wat mooier te maken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:19

Tja als er een goede vriendin van mij aan het huilen is of van streek is en er zitten al 2 mensen bij dan ga ik er ook heen. Gewoon omdat ze mijn vriendin is en ik graag wil helpen.
Bij grote ongelukken etc. is het voor een groot deel idd sensatiezoekerij en ramptoerisme. Op de weg zie je het ook veel: als er een file staat en je komt met je auto langs de plaats van het ongeluk is de file ineens opgelost.
Mensen rijden langzaam om maar even een glimp op te vangen van andermans ellende.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:41

Ik doe het zelf nooit omdat ik dan weet dat ik er zelf overstuur van raak Bloos Maar bij een groot ongeluk ofzo zoek ik vaak wel op internet op wat er is gebeurd Bloos Al is dat meer ook voor mijn eigen gemoedsrust. Anders blijft het de hele dag in mn hoofd hangen.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:01

Oh ik vind het vréselijk. Als er iemand huilt staat er meteen een hele groep omheen. En dat zijn dan niet eens vrienden van diegene (want dat vind ik logisch, dat je een vriend(in) wil troosten), dat zijn gewoon onbekenden. Net als wanneer ik met mijn oom over straat ga. Hij zit al jaren in een rolstoel en dan moet je mensen ons eens zien aangapen. Vreselijk, die sensatiezoekerij!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:01

We zijn nieuwsgierig. Knipoog

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:16

Hmm denk inderdaad voornamelijk de nieuwsgierigheid..

Zo had ik laatst gehad, ik hoorde een erg luide klap vlakbij, dacht al aan een ongeluk.. tsja nieuwsgierig als ik ben ga ik even kijken wat er aan de hand is .. Nagelbijten / Gniffelen

Of als iemand gevallen is op straat en er staan al wat mensen, kan ik en velen met mij erg nieuwsgierig worden waar die mensen naar staan te kijken ..

Het zijn de ongewone dingen waar je naar kijkt in het dagelijk leven denk ik dan .. En ik denk wanneer dit soort dingen dagelijks gebeuren en het 'gewoon' zou zijn, dat mensen er al niet eens meer naar zullen omkijken ..

Dat is mijn visie hierop ..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:26

Zelfde als er 2 mensen aan het vechten zijn. Iedereen staat er stom op te kijken maar geen kat die eraan denkt om ze uit elkaar te halen voor er gewonden vallen..
Het is eigenlijk gewoon kuddegedrag (dierengedrag, natuurlijk gedrag) volgens mij. Ene gaat erheen kijken, de rest volgt. Iemand zegt hier als er iemand verdrinkt dat niemand iets doet, dat is inderdaad zo. Doet me denken aan wanneer iemand neergestoken wordt, er mogen honderd mensen rond gaan staan, er is geen kat die reageert. Maar als er dan één iemand het lef heeft om te reageren, zal de rest ook plotseling zijn muil opentrekken.
Dat gedrag zie je ook bij dieren. Ging in een documentaire over een gnoe die werd aangevallen door een troep jonge leeuwen. De kudde gnoes staat erop te kijken, tot een gnoe het initiatief neemt en een leeuw wegduwt. Plots doen ook alle andere gnoes mee. Net zoals bij mensen dus. Ligt in onze aard om dit gedrag te vertonen. Ik probeer er zelf zo weinig mogelijk aan te bezwijken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan soms.. Lachen
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 13-12-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:28

ik ben een echte ramp toerist en dan niet om me te vergapen aan andermans ellende maar om te kijken wat er is gebeurt en of ik kan helpen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:32

Vrij simpel, nieuwsgierigheid. Heeft niet altijd met sensatie te maken hoor. Mensen houden gewoon graag hun omgeving in de gaten en als er iets is dat afwijkt dan willen ze weten wat er is. Is denk ik een overlevingsstrategie.

En om nu iedereen maar af te schilderen als sensatiezoeker...Nieuwsgierigheid heeft de mens ook veel geleerd. Kan je je voorstellen wat voor een mens je was geworden zonder nieuwsgierigheid in je jeugd...

En sommige mensen zijn nou eenmaal errug nieuwsgierig, en die worden dan journalist...zoals ik Haha!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:33

Als ik mensen zie vallen en er komt niemand helpen ga ik er ook heen, maar als er al een groep mensen staat ga ik meestal wat anders doen,, ik hoor achteraf wel wat er is gebeurt en hoe diegene er aan toe is, ik heb der echt een hekel aan als daar zo'n grote groep om je heen staat. Maar als er iets ernstigs gebeurt weet ik van mezelf dat ik niet in staat ben om te helpen, ik klap dicht. En loop dus ook weg als er andere zijn.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:35

het is gewoon een behoefte waar op een of andere manier aan voldaan moet worden..
een heel normale menselijke nieuwsgierigheidsdrang..

ik betrap mezelf er ook heel vaak op ik wil altijd overal weten wat er aan de hand was.. terwijl wij onlangs zelf met de auto een ongeluk hadden op een drukke weg en de takeldienst stond er (auto was per total) de ambulance en de politie ik stond maar een beetje rond te wandelen had niet echt iets alle mensen die langsreden stonden bijna stil om toch te kunnen kijken Boos! en dan in een zijstraatje stond een oude meneer naast zijn fiets toe te kijken.. vond dat best wel vervelend aangezien ik zo in shock was dat ik stond te huilen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:38

Tja, mensen zijn nu eenmaal sensatiezoekers. Iedereen doet het toch wel eens, niet?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:56

tja..ik noem het altijd ramptoeristen.. (ookal zijn t geen echte toeristen)..
heb ook 2 weken in een rolstoel gezeten, heel lang terug, vond het vreselijk!
iedereen kijkt inderdaad enorm, en ze doen overdreven vriendelijk.
bah

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:25

ach, het kan ook voordelen hebben.

Toen ik 10 was heb ik een ongeluk gehad. geschept door een auto toen ik op de fiets zat. Een hele groep mensen eromheen (waar ik achteraf vrij weinig van mij gekregen heb overigens). Een schoolgenootje zag die groep staan en was nieuwschierig en kwam dus maar kijken. Diegene kende mij en wist waar ik woonde. Die is als een gek naar mijn huis gefietst om mijn moeder te waarschuwen. Waar ik ERUG blij mee was, want die was toen op tijd ter plekke om mee in de ambulance te kunnen... Knipoog Als diegene niet nieuwschierig genoeg was om te komen kijken had ik de spanning van de ambulance als 10 jarig meidje alleen moeten doorstaan... nu was mijn mama er om mijn handje vast te houden Knipoog

Maar inderdaad, nieuwschierigheid...

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:07

Wel een ontroerend verhaaltje vind ik dat shiloh ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:17

Shiloh schreef:
ach, het kan ook voordelen hebben.

Toen ik 10 was heb ik een ongeluk gehad. geschept door een auto toen ik op de fiets zat. Een hele groep mensen eromheen (waar ik achteraf vrij weinig van mij gekregen heb overigens). Een schoolgenootje zag die groep staan en was nieuwschierig en kwam dus maar kijken. Diegene kende mij en wist waar ik woonde. Die is als een gek naar mijn huis gefietst om mijn moeder te waarschuwen. Waar ik ERUG blij mee was, want die was toen op tijd ter plekke om mee in de ambulance te kunnen... Knipoog Als diegene niet nieuwschierig genoeg was om te komen kijken had ik de spanning van de ambulance als 10 jarig meidje alleen moeten doorstaan... nu was mijn mama er om mijn handje vast te houden Knipoog

Maar inderdaad, nieuwschierigheid...

Dat snap ik wel Lachen Maar ik bedoel als er een hele menigte om je heen komt staan waar je niemand van kent o.i.d. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:22

Yamcha schreef:
Sensatiezoekerij dat is het Lachen

Net als dat mensen in de Middeleeuwen gingen kijken hoe er iemand opgehangen werd.....

Is een nogal ziek trekje in de menselijke geest, denk ik Lachen

Instinct om te helpen is het zeer zeker niet. er is zelfs aangetoond dat, als je in het water zou vallen en er zelf niet uit kunt komen, de kans dat je verdrinkt groter is als er een heleboel mensen omheen staan, als wanneer er maar 2 of 3 staan Bloos!

Ze staan dan echt ijskoud te kijken hoe je doodgaat. 't Is nogal walgelijk als je erover nadenkt.

Het is zelfs gebeurd dat iemand die suïcidaal was op een brug stond en er een menigte bijstond die hem aanmoedigde om te springen....... Scheve mond
Sensatiezucht. 't Zelfde als naar Big Brother of die real-lifesoaps kijken. Of naar Peter R. de Vries, die verdient door op die neiging in te spelen, heel veel geld. Hij doet het heus niet om de wereld wat mooier te maken.

Dat is maar een doodnormaal psychologisch effect, de kans dat jij hetzelfde gaat doen is 97 procent. Ook van de mensen die nu zeggen echt niet. Is gewoon het bijstaanderseffect in de sociale psychologie heeft vele redenen hoe meer mensen hoe meer verdeling van de verantwoordelijkheid, soms kan het aan de informatie liggen. Is niks slechts of walgelijk aan Lachen
Als je de kans hebt moet je gewoon een persoon aanspreken.

Het aanmoedigen is weer een ander fenomeen, wat ook weer zijn redenen heeft. Depersonalisatie, en nog veel meer. Maar dat zijn weer serieuze uitzonderingen dat je hier noemt Lachen Psychologie of evil geeft vele redenen is begonnen met de holocoast waarom normale mensen deze acties uitvoerden.

Verder kan jij je uit het element hebben gevoeld met de rolstoel, en denken we vaak dat andere mensen kijken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:49

Wel interessant om dit vanuit de psychologie te bekijken lijkt me. Kan er verder niet veel zinnigs over zeggen. Overigens lijkt het me echt verschrikkelijk, als er superveel mensen om me heen gaan staan kijken als ik bijv een ongeluk heb gehad. Daarom probeer ik mijn nieuwsgierigheid te bedwingen, of probeer ik om van een afstandje mee te loeren als er iets is voorgevallen Knipoog

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:59

ik denk dat het sowieso als eerste geld dat als je ergens een grote groep mensen ziet staan, dat je wil weten wat er te zien is, en vooral wíé het is. Straks is het iemand die je kent?
Voor de rest is het gewoon nieuwsgierigheid denk ik.
Als er zoveel mensen bij komen kijken, dan is er blijkbaar iets interessants te zien.
Ik doe het ook altijd Bloos .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:11

[quote="Mloes" Overigens lijkt het me echt verschrikkelijk, als er superveel mensen om me heen gaan staan kijken als ik bijv een ongeluk heb gehad. Daarom probeer ik mijn nieuwsgierigheid te bedwingen, of probeer ik om van een afstandje mee te loeren als er iets is voorgevallen Knipoog[/quote]

Ik denk eerlijk gezegd dat je daar als slachtoffer niet zo veel van merkt. Rond mij was toen ook best een groepje verzameld hoorde ik achteraf. Anders was die ene ook niet komen kijken. Maar ik heb daar zelf echt heel weinig van meegekregen! Ik had wel door dat er mensen stonden maar heb me er werkelijk totaal niet mee bezig gehouden. Je hebt op zo'n moment wel andere dingen aan je hoofd. Althans, dat kan ik me zo voorstellen en zo heb ik dat ervaren.. (anders zou ik er wel een andere herinnering aan hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:00

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:43

Relaxed schreef:
[LZP] AUTO ONGELUK NIJMEGEN!!

Er worden zelfs topics om geopend Clown

Beetje flauw dit Nors opkijken Relax zou ik zeggen Haha!

Wat betreft dit topic... Of het nu om een ongeluk gaat of iets anders, als ergens een grote groep mensen staat, dan gaat het merendeel van de voorbij gangers ook kijken. Wel eens geprobeerd om midden in een drukke straat omhoog te gaan staan kijken? Let eens op hoe veel mensen je nadoen. Haha!

Nieuwsgierigheid is iets natuurlijks en ik kan er dan ook niet wakker van liggen als mensen zich daar aan ergeren. Ik ga kijken als ik nieuwsgierig ben, iemand die niet nieuwsgierig is loopt toch lekker door?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:50

Inderdaad, gaat zelfs zo ver dat de manier van bv tram opstappen afhankelijk is van onze voorganger. We zijn gewoon schaapjes. Op zich is het niet erg maar kan erg worden in situaties van brand. Als er een paar niet lopen is er kans dat we gewoon niet lopen. Zo is er ooit in londen een brand geweest waar veel mensen zijn omgekomen omdat ze hun rekening nog wouden betalen.
Of rookgordijn of rookmelder proef (weet het nietmeer) bleven mensen gewoon zitten omdat de placebo proefpersonen de echte proefpersoon vertelde dat er waarschijnlijk niks aan de hand was, en de proefleider hen verteld had om te blijven zitten. Ook al werden ze bijna uitgerookt.

Dus wat mystica zegt is inderdaad waar, was ik helemaal nog niet opgekomen
Afgod
En ik denk dat bovenstaande topics een manier is om met slecht nieuws om te gaan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:54

met nieuwsgierigheid is trouwens niks mis hoor Lachen Waar denk je dat de hele wetenschap op berust?? als mensen niet nieuwsgierig waren, wisten we nu nog net zoveel als in de prehistorie Knipoog