Hebben jullie ooit een grote leugen verteld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 21:42

Uit VanderEycken, hoofdstuk stoornissen in de impulscontrole, paragraaf differentiel diagnostiek:

"Verwant aan stoornissen in de impulscontrole zijn pathologisch liegen en ziekelijk dagdromen. Pathologisch liegen was bekend onder de naam 'pseudelogia fantastica'. De laatste jaren is deze aandoening niet langer als een afgrensbare ziekte-eenheid beschouwd. In DSM wordt liegen teruggevonden als een kenmerk van de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Het wordt soms gezien bij de borderline of narcistische persoonlijkheidsstoornis. Bij pathologisch liegen gaat het eigenlijk altijd om aandacht, eer en roem te verkrijgen."

Liegen kan een onderdeel zijn van een psychische aandoening, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je hebt ook nog gezondere leugens, zoals de leugentjes om bestwil.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 21:48

Jullie zijn me net voor Margreet en lovely *LOL*
Ik wist het ook Haha! Net iets over gelezen gisteren nav een PGO-opdracht, ben helemaal niet nieuwsgierig, maar wil nu eenmaal graag alles weten Schijnheilig

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 21:53


Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:14

Nee hele grote leugens niet, meestal maar gewoon liegen om van gezeik af te zijn of om eigenbest wil.

Heb weleens in grote probs gezeten met schorsing en pas was er ook iets ernstigs Scheve mond enzo maar ik weet me er meestal wel handig uit te banketstaaf

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:24

Heb ooit een programma op tv gezien, volgens mij heette dat: De leugen regeert.

Wetenschappenlijk is aangetoond dat ieder mens iedere dag minimaal een keer of ? (veel) liegt.
En dan gaat het vaak om een leugen om bestwil.

Dat pinokkio-verhaal is ook niet uit de lucht gegrepen. Mensen die liegen schijnen een soort stof aan te maken waardoor er kriebel aan de neus ontstaat.
Toen Clinton ondervraagt werd vanwege zijn escapades met zijn sectretaresse heeft hij ook meerdere malen aan zijn neus gezeten.

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:50

Nee, niet grote leugens...Lachen

Maar een goede vriendin van mij heeft wel een best grote leugen verteld aan ons... Ik heb er zelf echt een hekel aan... Ik zou dat zelf dus nooit doen...Lachen Maar ze heeft het mij na een jaar verteld... alleen aan mij...en niet aan al onze andere vriendinnen... Dat vind ik verkeerd...Het is sowieso verkeerd maar oke als je het dan verteld, vertel het dan aan iedereen toch?! Maar ik heb echt een hekel aan mensen die de heletijd zitten te liegen... Ik heb nog een voorbeeld: Een oude vriendin van me loog altijd over dat dan had ze die in elkaar geslagen, dan die weer, en dan was ze weer met die opstap geweest... en ga zo maar door... En een best goede vriendin van me begint er ook al meej...Verdrietig Ik vind dat zelf heel zielig als iemand dat doet...Knipoog

Groetjes wendy

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:58

Prima schreef:
Wat is iemand die een Godsyndroom heeft dan?
een megalomaan?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 03:30

Een leugentje om bestwil moet kunnen. Bijv. om iemands gevoelens te sparen, ofzo. Maar verder heb ik een gruwelijke hekel aan liegen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:26

Symmetje schreef:
Citaat:
Vroeger liegde ik altijd!


liegde = LOOG Haha! Knipoog

Leugentjes om bestwil heb ik ook weleens, maar verder niks.....

Heb een hekel aan mensen die tegen mij liegen....


Hihi dat komt van mij af!
Ik ben blonT!
Ben ook lid van de gang!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:11

Ik ben ook een hele grote dagdromer en het was nog erger een paar jaar geleden. Toen loog ik ook wel eens dat ik een paard had enzo.

Op een gegeven moment was ik alleen nog maar gelukkig als ik aan het dagdromen was, mijn eigen leven haatte ik.

Nu is dat wel minder, maar nog steeds dagdroom ik nog vaak. En dan vaak: wat zou ik allemaal kopen als ik heeeeeeeeeeel veeeeeel geld won? Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:44

Ik haat het als mensen tegen me liegen, vaak weet ik dat wel en ik geloof niks meer van hun, ook als het wel echt is.
Die mensen hebben er alleen maar zichzelf mee. Als ze iets willen vertellen wat best onwaar is maar toch echt, geloof niemand het meer.

Ook die leugentjes voor eigen bestwil heb ik soms een hekel aan.
Als ik vraag of iemand bv. meegaat ergens heen en diegene zegt dat ze niet kan, nee... dan heb ik veel liever dat ze gewoon zegt "ik heb geen zin"!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:53

ik lieg nooit echt heel erg maar net zoals sweetieponys zegt: als iemand trots vraagt wat ik van hun kleren vind zeg ik niet: gatver, super lelijk oid!

een vroegere vriendin van mij loog ook heel erg! ze heeft gezegt dat ze is aangerand door een leraar enz. ze heeft me er echt hellemaal in betrokken, allemaal gesprekken, leraar janken enz.!
dat vind ik echt zo belachelijk, zij deed het voor aandacht!
je verpest zo'n beetje iemands leven door zoiets te zeggen alleen maar omdat je zelf aandacht wil! Boos!