PGO: jullie mening

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

PGO: jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 15:03

Hebben jullie op school ook les d.m.v. Probleem Gestuurd Onderwijs?
Zo ja, wat vindt je ervan?

Zelf vind ik het af en toe iets te vaag. Soms komen we niet eens in de richting van wat er mee bedoeld wordt. Uiteindelijk geeft de leraar dan soms gewoon de leerdoelen op.
Maar vaak ik het ook wel leuk. Gewoon met de hele klas dingen bedenken en niet alleen maar leren enzo. Lachen

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:35

Ik heb het ook gehad op de HBO-V. Ik vond het altijd wel leuk. Er kwamen bij ons helaas zulke heftige discussies uit voort dat de leraar soms wegliep. Maar zo leer je elkaar wel goed kennen en je kunt bijna geen foute antwoorden geven!!!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:37

Ik heb t meerdere malen gehad. En heb er een schurfthekel aan. Er zit geen evenwichtigheid in de opdrachten, de ene keer werden we zwaar overschat, de volgende keer was het ontzettend makkelijk. En de begeleiding was 0,0. Oftelwel: ik heb er geen goed woord voor over Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:40

Ik ken het, toen ik begon aan mijn studie beleidswetenschappen was PGO nog erg nieuw. Tot mijn schrik moet ik bekennen dat het al weer 14 jaar geleden is. Ik vond het zelf erg leuk maar de begeleiding liet nog wel eens te wensen over. De eerste jaars werden in groepjes van 5 begeleidt door een 2de of 3de jaars.......
Toch leer je er veel van. Je leert zelf een probleemstelling maken en vervolgens systematisch te werk gaan bij het zoeken naar een antwoord en daar heb ik in mijn werk dagelijks mee te maken.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:41

Ik denk dat de slagingskans erg afhangt van de begeleiding en de medestudenten. Zelf heb ik er wisselende ervaringen mee, zowel positief als negatief.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 19:49

Maar zou het ook nuttig/toepasbaar zijn in praktijksituaties?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 19:54

Ik heb PGO vorig jaar gehad, het heeft zeker wel nut, je raakt op een leerzame manier op weg met vergaderen, notulen etc...

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:47

Ik vond het dus echt 10x niks. Er is een grote kans dat je erdoor glipt en dus er geen reet van volgt. Ook kan door een slecht begeleider het behoorlijk fout lopen. Nee geef mij maar ouderwets les.

Wij werken nu met project onderwijs, dat is echt 1000x beter!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:46

We werken bij mijn opleiding ook met PGO. Helaas treffen we vaak verkeerde docenten die het zelf nog niet helemaal snappen. Dan willen ze dat we met zijn allen alle leerdoelen stuk voor stuk op gaan zoeken. Maar daar hebben we geen tijd voor en net alsof dat werkt... Soms zeggen ze de leerdoelen dan ook maar voor. We hebben ook weleens gehad dat de docente het antwoord zelf niet wist en er dan maar snel een leerdoel van maakt.
Bij sommige leraren eindigt het wel goed, omdat zij de kennis van het onderwerp hebben. Maar je hebt inderdaad veel kans dat een paar mensen het geheel dragen en er een aantal wegvallen.
Ook ik hou van concrete dingen en in het begin had ik ook moeite met het vage. Het word wel duidelijker, maar vaak wordt het systematisch werken nog weleens vergeten. Als je een slecht groepje hebt en je doet zeld wel erg je best wordt dit ook vaak niet gezien.
Naar mijn idee heeft het zijn voor- en nadelen. Soms zou ik wel weer eens naar het ouderwetse terug willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:37

Ik moest na ieder PGO-onderdeel een onderzoeksrapport met daarin mijn conclusies schrijven. Dat rapport werd dan beoordeeld door de betreffende hoogleraar.
Zo heb ik o.a. een rapport geschreven over stadsuitbreiding van Nijmegen. Op dat moment was dat zeer actueel binnen de Gemeenteraad. Zulke dingen vond ik toch bijzonder leerzaam, het was de eerste opzet naar een gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:28

Aaaaaaargh
Ik ben al een hele tijd bezig met een project "Activerende didactiek" en een van de didactische concepten is dus PGO.
Maar, PGO wordt voornamelijk toegepast in het HBO dus wij moeten het toepasbaar maken voor het VMBO, dat valt nog niet mee.
Ik heb ook PGO gehad op de eerste HBO-opleiding die ik in Groningen deed. Ik vond het te ongestructureerd en er werd nooit wat uitgevoerd.

Nu nog steeds weet ik niet goed wat PGO inhoudt, het is zo vaag allemaal.
Het is ontzettend belangrijk dat de docent goed weet wat zijn lesdoelen zijn en hoe hij kan sturen. Hij moet als coach optreden en de een is daar beter in dan de andere. Het is heel belangrijk om de hoofdzaken in het oog te houden. Je krijgt anders al snel de instelling in de klas van: "Nou ik snap er niks van, laat maar" en dat werkt dus niet.
Je moet dus als docent kunnen motiveren en stimuleren en zorgen dat de leerling de juiste weg bewandelt.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:35

Ik heb op die manier les gehad op de Pabo.
Ik vond het wel fijn. Het was voor mij ook de reden waarom ik heb gekozen voor die betreffende pabo en niet voor een andere die ook in de buurt was.

Het vraagt wel van de docenten dat ze zorgen dat je de juiste informatie tot je krijgt. En net als wat Cody zegt, de ene docent kan dat beter dan de andere.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 14:59

Ik heb mensen gehoord die niet naar een bep. school gaan omdat ze daar aan PGO doen. Dat vind ik wel iets te overdreven.
Maar volgens mij heeft het zoals snowdon zegt best wel nut voor de praktijk. Je leert een beetje gestructureerd werken (als je het van de betere leraren hebt Haha! ) en op de goeie manier oplossingen voor een probleem vinden.