in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:41

Haay,

Ik zit serieus te denken om in de toekomst in duitsland te gaan wonen net over de grens van Nederland. Alles is daar veel goedkoper qua wonen. Voor wat wij hier te besteden hebben hebben mijn vriend en ik daar een vrijstaand huis met een lapgrond erachter en dat klinkt toch niet verkeerd.
Dan kan ik mijn paarden aan huis zetten etc.
Ik wil eigenlijk meer ervaringen hoor van mensen die dit van plan zijn of al hebben gedaan.
En werken jullie dan ook in duitsland of zijn jullie in nederland blijven werken?
Ik hoor t graag Lachen

cissie

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:16

hoi Cindy,

Dit idee hebben mijn vriend en ik al jaren en zijn op diverse bijeenkomsten geweest over dit onderwerp, zowel in Duitslkand als Nederland worden er regelmatig dit soort bijeenkomsten georganiseerd die vrijwel gratis zijn of een kleine vergoeding vragen voor het huren van een zaal.

Ook zijn we wij diverse huizen wezen kijken in Duitsland, ik heb het dan over het grensgebied, bij plaatsen zoals Kleve/Emmerich/Kranenburg/Rees/Huthum/Kalkar enzenz.

Er zitten natuurlijk voordelen aan het kopen van een huis in duitsland, maar eigenlijk ook net zoveel nadelen, ik kan een hele waslijst hier neerzetten, maar eigenlijk kun je dit zelf gemakkelijk nazoeken op Google, op bijvoorbeeld:

Wonen in Duitsland
emigeren duitsland en kopen in duitsland enz.

Op de diverse site wordt naast een arsenaal aan huizenaanbod ook veel uitleg gegeven over de gevolgen van het wonen in Duitysland, dan ligt het eraan of je in Nederland wilt blijven werken of niet of je je ned huisarts behoud enz, eigenlijk kan er vrij veel als je toch liever nederlander blijft.
Maar is dat ook wat je wilt? dat wet ik natuurlijk niet, wij hebben besloten om voorlopig nog even in Nederland te blijven onmdanks de vele voordelen, deze reden is heel persoonlijk, mede doordat mijn vriend nog niet klaar is met zijn opleiding, tegen de tijd dat hij dat wel is, kan hij proberen om in Arnhem te gaan werken, ik werk al in arnhem.
Als we dat op de rit hebben gaan we weer veder kijken naar huizen, al merken we wel dat ook de huizen in duitsland behoorlijk aan het stijgen zijn, zo kochten we voor 2 jr terug nog een oude boerderij (in Kalkar) die weliswaar van binnen opgeknapt diende te worden incl 8000 m2 grond en evt voor €400,- per jaar extra 2 hec bij te huren nog 179,000, dat is nu niet meer haalbaar.
Vooral in Kleve en Kranenburg zijn de prijzen bijna vergelijkbaar met Nederland zo is onze ervaring, maar net iets veder duitsland in dus richting Emmerich toch al wat goedkoper.

Het lig er voor een groot deel aan waar je wilt wonen en wat je ideaal beeld hierbij is, want het wonen in Duitsland is toch anders dan in Nederland, de ziekenhuizen bijvoorbeeld zijn onder de maat in vergelijking met Nederland, behalve de grote staatsklinieken.
Mijn vriend en ik hebben besloten om als we deze grote stap gaan nemen in de toekomst, ook echt gaan emigeren, dat betekent voor ons, kinderen op een Duitse school, de duitse taal kunnen we allebei goed omdat mijn vriend jaren in Berlin en Munchen heeft gewerkt en ik half Duitse ben, maar het is echt emigeren, de nederlanders die in het verleden dachten alleen een mooi luxe huis te kopen en voor de rest uit alle macht probeerde 100% nederlands te blijven kwamen vaak bedrogen uit, die druipen na enkele jaren weer af naar Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:05

Cissie erg bedankt! Ja wij weten niet of we echt willen emigreren of idd nederlands willen blijven. We willene r sowieso goed over nadneken en uitzoeken en kan idd nog wel een aantal jaartjes duren voor t eventueel zover zou kunnen zijn. Ik wil igg zoveel mogelijk info inwinnen en ga misschien binennkort wel ff voor de lol huizen kijken daar Lachen
en die bijeenkomsten kun je die vinden op google?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:00

Ik weet de site zo niet uit m'n hoofd, heb hem misschien nog ergens bij mn favorieten staan, zal strakjes is effe kijken.....

Dat is ook het verstandigste, om er goed over na te denken, het is een hele stap en ingewikkelder en omslachtiger dan het kopen van een huis in Nederland en dat vinden sommigge mensen al een heel gedoe.

In de omgeving van Kranenburg en Elten wonen veel Nederlanders die in Nederland werken en hun kinderen op een Nederlandse school hebben enz, zij hebben zelfs hun zorgverzekering in Nederland lopen en omdat ze in Nederland werken ook hun pensionopbouw. Eigenlijk zijn het Nederlandse kolonies in die gebieden dat moet je liggen natuurlijk.
Wat meer Duitsland in tref al snel Nederlanders die echt voor het land hebben gekozen en niet alleen vanwege de aankoopprijs van hun huis, maar ook daar tref je uitzonderingen en mensen die iedere dag naar Ned rijden om daar te werken enz.

Wat wij veel hebben gedaan is plaatsen bezoeken in Duitsland, Emmerich is bijvoorbeeld een behoorlijke plaats maar ik ken de weg al goed haha, zo kwamen we erachter dat de winkels op de meest rare tijden gesloten zijn, iets wat we in Nederland niet gewent zijn.
De bakker is in Emmerich ook op zondag geopend in de ochtenduren zodat je lekkere verse broodjes kunt halen, grappige details die ik voordat dat we daar veel kwamen niet wist.

Op diverse makelaarssites kun je ook info vinden over het wonen in Duitsland en het kopen van een huis daar, maar ben er wel achter dat deze info behoorlijk eenzijdig is en eigenlijk de echte nadelen niet noemt, je wordt er wel wijzer van, maar ze proberen het mooier voor te laten stellen dan dat het kan zijn, zij willen immers graag een huis aan je verkopen in Duitsland.

hieronder wat links:

http://www.droomhuismakelaardij.nl
http://www.b9.nl/makelaar/duitsland.htm
http://www.naarduitsland.nu
http://www.es2.de

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:37

ok bedankt ik ga eens ff rond snuffelen Lachen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:15

hier wij hebben het gedaan en zijn dus verhuisd naar duitsland
echt geen enkel moment spijt gehad ervan
het ging allemaal vlotjes en snel geen problemen met imigreren of weet ik dat welke onzin
mijn dochter gaat hier fijn naar school en spreekt dus 2 talen nu
we hebben een vrijstaand huis gekocht met 4 slaapkamers
een woonkamer een eetkamer een keuken een waskeuken
een garage een zolder waar nog 3 slaapkamers gemaakt kunnen worden een kelder waar de olie tank staat en een lap grond van 600 vierkante meter

mijn paard staat bij de buurman
en ik heb een flinke auto voor de deur

manlief werkt nog in nederland
ik niet meer heb ik wel gedaan maar ben ontslagen helaas.
echt werkelijk geen moment spijt gehad ervan en zou het zo weer doen.

als je trouwens in nederland blijft werken
en je daar in het zieken fonds blijft word je meestal gratis in duitsland meeverzekert en kun je zelf weten waar je naar je huisarts gaat of welk ziekenhuis gezien je in nederland en duitsland verzekert bent

auto rijden is velen malen goedkoper net als de benzine

de hypotheek is goedkoper als een duur huurhuis te huren in nederland en je hebt echt een krap huis dan

stroom en water zijn goedkoper

enkel de verzekeringen liggen gelijk met nederland

dus ja wat houd je tegen ?

en het leuke onze beide buren zijn nederlanders
onze bakker is dagelijks open ook op zondag Vingers aflikken
en de winkels ook tot 20.00 uur

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:22

Ik woon ook sinds een jaar of 6 in Duitsland. Bij Enschede over de grens. Ik moet zeggen dat het me zeer goed bevalt. Wil niet meer terug naar NL. Woon mooi buitenaf. Eigen weides en bos. Paarden aan de deur. Echt ideaal. Hier wonen geen nederlanders. Wat ik niet erg vindt. Mijn man werkt in NL en heeft bijna alle verzekeringen daar lopen. Ik werk in duitsland en heb alles hier lopen. Nadeel hier is dat de ziektenkosten verzekering erg duur is. En je veel bij moet betalen. Dat dokters en ziekenhuizen achterlopen vindt ik absoluut niet. Heb in NL 5 jaar aangemodderd met medische klachten waarvan niemand wist wat het was (ja tussen de oren) en de röntgenfoto's was niks op te zien zogenaamd. Totdat ik hier kwam en de doktoren zeer geschokt waren waarmee ik al die tijd heb rond gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:40

klinkt idd helemaal positief zeg!
Daar kan je echt luxe wonen voor dezelfde prijs als hier een krap flatje. Hoop op meer reacties

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:52

Cinnepin schreef:
klinkt idd helemaal positief zeg!
Daar kan je echt luxe wonen voor dezelfde prijs als hier een krap flatje. Hoop op meer reacties

gooi er eens wat negatiefs tegen aan Clown na alle positieve dingetjes
woon sinds 2002 in duitsland Knipoog namelijk
heb verkocht en gekocht in duitsland

paarden worden hier beschouwd als vee en materiaal !bij de wet in alle opzichten
en ook door heel veel duitsers helaas

aangemeld zijn ,bij je landkreis verterinair ambt en tierseuchenkasse (alleen ezels zijn vrij ,de geiten kippen enz horen ook aangemeld te zijn)

en zijn niet bij je gezins wa verzekerd Knipoog maar via een paarden wa verzekering
en je hond op een aparte honden wa verzekering

tierschutz is hier veel minder dan in nederland,hier tref je meer dierenleed aan

voorbeeldjes uit deze streek
dode katten blijven gewoon op de weg liggen en reken er maar niet op dat ze ze opruimen
asiels werken op particuliere basis ,dierenambulances zijn er niet

en dan zwijg over de huisdierenjacht (jagers mogen katten op afstand van 200 meter van huis afschieten en honden )
duizenden honden en katten gaan jaarlijks dood door jagers
http://www.ijh.de ter info ,hier staan cijfers en wat nare ervaringen van sommige mensen
edit :400.000 katten!

en meer burokratie ,dekende aan verblijfsvergunning bv die je in de meeste landkreisen nodig bent voor overschrijven autos ed Knipoog
de hierboven genoemde aanmeldingen enz

kindergeld en kinderbijslag instellingen die langs elkaar heen werken vaak waardoor je minstens een keer per jaar geblokkeerd gaat worden omdat je van alles in moet leveren en de ene van de andere iets wil weten wat nooit per telefoon gaat ,noch per fax maar via speciale buros die daar geheid weken over doen (gelukkig betalen ze wel achteraf Nagelbijten / Gniffelen )
je heb nooit geen recht op dubbel zoals zo veel makelaars doen geloven Rolleyes
is of uit nederland,beiden werken in nederland situatie
of nederland met aanvulliing naar duits nivo ,eentje werkt in nederland
of duits ,men heeft een duits (werk ) inkomen

de belastingdienst buitenland is ook niet een van de snelsten Clown trouwens

nog eentje aanleggen riool bv in je straat of andere grote verbeteringen
betaal je zelf aan mee Knipoog dat kan in de duizenden euros lopen en ben je verplicht

heb je 3 kammer systemen moet je elke 10 a 15 jaar vernieuwen en dat kost ook fiks wat

je cv ketel word jaarlijks gecontroleerd op uitstoot en kom je er boven moet je verplicht vervangen
weinig cv ketels gaan zo lang mee als in nederland

oliecv zou helemaal niet meer aanraden met de huidige stookolieprijzen als verwarming
niet intrappen op makelaars verhaaltjes van zo goedkoop
heb oliecv gehad vorig jaar en grote boerderij zat op ruim 300 euro in maand aan de verstook!in de dikke winter maanden
even je tank aanvullen kost een paar duizend Clown in jaar

zijn er maar een paar maar die vertellen je de makelaars vast niet Knipoog

nog eentje zag dat er iemand zwanger is Clown

voorzorg is top !!!maar de nazorg
zo gauw je ziekenhuis in bent ,krijg je althans in deze streek het jaren 70 gevoel op babyverzorgings gebied
geen kraamzorg!(als je niet in nederland werkt Knipoog )en geen CB hier
enten moet je zelf bijbenen

leerplicht pas vanaf 6 jaar ,tot derde levensjaar kan je kindje weinig ergens terecht
er zijn geen haast geen kinderkrippen te vinden omdat ze er vaak op platteland niet zijn en ben je voor werken afhankelijk van een tagesmutter
pas na 3e komt kindergarten ,de hele dagen kindergarten is net in opmars voor werkende ouders maar ook moeilijk nog op platteland
duitse vrouwen blijven 99%thuis tot derde levensjaar kind hierdoor

duitsland is in veel opzichten vrij ouderwets
duitsland heeft tov nederland ,een hoog cijfer tienerzwangerschappen ,een hoog cijfer alcoholmisbruik bij jongeren vanaf 14 jaar
ook iets om rekening mee te houden

voorheen was dat ook veel rokende kinderen ,dat is sinds een paar jaar niet meer zo door aanpassen enkele wetten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:10

Kortom er zijn ook heel veel nadelen die je wel goed moet overdenken Nagelbijten / Gniffelen

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:36

Bedankt mistral hahaha wij gaan in jan/febr. naar duitsland vertrekken, kids gaan dan ook gewoon naar een duitse school.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:43

Nou ik was er ook over uit hoor dat ik wilde gaan, maar ik vind dit ook wel dingen om goed over na te denken. Zo heb ik 5 jaar geleden het plan duitsland laten varen omdat er zo ontzettend veel op je af komt en dacht laat maar. Nu met die dure huizenmarkt en nooit de mogelijkheid hebben om je paardjes aan huis te krijgen kwam duitsland weer boven (het is al die jaren wel blijven spelen) was ik ervan overtuigd. Maar ik heb ook verhalen gelezen over mishandelde dieren dat ik dacht komt dit nu vaker voor in duitsland, is het gericht naar nederlanders enz. Dan komt het stuk van Tina er nog overheen dat ik denk het is een enorme stap waar je goed over na moet denken Haha!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:44

cissie schreef:
hoi Cindy,

Dit idee hebben mijn vriend en ik al jaren en zijn op diverse bijeenkomsten geweest over dit onderwerp, zowel in Duitslkand als Nederland worden er regelmatig dit soort bijeenkomsten georganiseerd die vrijwel gratis zijn of een kleine vergoeding vragen voor het huren van een zaal.

Ook zijn we wij diverse huizen wezen kijken in Duitsland, ik heb het dan over het grensgebied, bij plaatsen zoals Kleve/Emmerich/Kranenburg/Rees/Huthum/Kalkar enzenz.

Er zitten natuurlijk voordelen aan het kopen van een huis in duitsland, maar eigenlijk ook net zoveel nadelen, ik kan een hele waslijst hier neerzetten, maar eigenlijk kun je dit zelf gemakkelijk nazoeken op Google, op bijvoorbeeld:

Wonen in Duitsland
emigeren duitsland en kopen in duitsland enz.

Op de diverse site wordt naast een arsenaal aan huizenaanbod ook veel uitleg gegeven over de gevolgen van het wonen in Duitysland, dan ligt het eraan of je in Nederland wilt blijven werken of niet of je je ned huisarts behoud enz, eigenlijk kan er vrij veel als je toch liever nederlander blijft.
Maar is dat ook wat je wilt? dat wet ik natuurlijk niet, wij hebben besloten om voorlopig nog even in Nederland te blijven onmdanks de vele voordelen, deze reden is heel persoonlijk, mede doordat mijn vriend nog niet klaar is met zijn opleiding, tegen de tijd dat hij dat wel is, kan hij proberen om in Arnhem te gaan werken, ik werk al in arnhem.
Als we dat op de rit hebben gaan we weer veder kijken naar huizen, al merken we wel dat ook de huizen in duitsland behoorlijk aan het stijgen zijn, zo kochten we voor 2 jr terug nog een oude boerderij (in Kalkar) die weliswaar van binnen opgeknapt diende te worden incl 8000 m2 grond en evt voor €400,- per jaar extra 2 hec bij te huren nog 179,000, dat is nu niet meer haalbaar.
Vooral in Kleve en Kranenburg zijn de prijzen bijna vergelijkbaar met Nederland zo is onze ervaring, maar net iets veder duitsland in dus richting Emmerich toch al wat goedkoper.

Het lig er voor een groot deel aan waar je wilt wonen en wat je ideaal beeld hierbij is, want het wonen in Duitsland is toch anders dan in Nederland, de ziekenhuizen bijvoorbeeld zijn onder de maat in vergelijking met Nederland, behalve de grote staatsklinieken.
Mijn vriend en ik hebben besloten om als we deze grote stap gaan nemen in de toekomst, ook echt gaan emigeren, dat betekent voor ons, kinderen op een Duitse school, de duitse taal kunnen we allebei goed omdat mijn vriend jaren in Berlin en Munchen heeft gewerkt en ik half Duitse ben, maar het is echt emigeren, de nederlanders die in het verleden dachten alleen een mooi luxe huis te kopen en voor de rest uit alle macht probeerde 100% nederlands te blijven kwamen vaak bedrogen uit, die druipen na enkele jaren weer af naar Nederland.

Vind niet echt dat je juiste informatie geeft.
Zoals ziekenhuizen die zetten je vaak beter op de kop om de oorzaak te vinden.
Emmerich is goedkoper want ligt verder duitsland in dan kleve dit klopt niet kleve ligt
verder duitsland in dan emmerich.
Moet wel zeggen dat in die regio de huizen niet veel meer schelen dan in nederland qua prijs,
bovenin duitsland zijn ze een stuk goedkoper. Knipoog

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:52

MISTRAL94 schreef:
Nou ik was er ook over uit hoor dat ik wilde gaan, maar ik vind dit ook wel dingen om goed over na te denken. Zo heb ik 5 jaar geleden het plan duitsland laten varen omdat er zo ontzettend veel op je af komt en dacht laat maar. Nu met die dure huizenmarkt en nooit de mogelijkheid hebben om je paardjes aan huis te krijgen kwam duitsland weer boven (het is al die jaren wel blijven spelen) was ik ervan overtuigd. Maar ik heb ook verhalen gelezen over mishandelde dieren dat ik dacht komt dit nu vaker voor in duitsland, is het gericht naar nederlanders enz. Dan komt het stuk van Tina er nog overheen dat ik denk het is een enorme stap waar je goed over na moet denken Haha!

Wij hebben er echt heel goed over nagedacht, en alles is al zo goed als rond.
Tja over mishandelde en verwaarloosde dieren zou ik niet weten maar dat komt in
nederland zelfs nog heel veel voor, meer als je denkt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 03:36

Er staan hier voornamelijk in de post die Tina plaatste, zaken waarvan ik denk: hoe kom je erbij Verward ???
Blijkbaar woon je dan wel in een "achterlijk" gebied als de zaken daar zo geregeld zijn Nagelbijten / Gniffelen !
Wij (mijn nederlandse man, ik en onze 2 kinderen die hier in Dld geboren zijn) wonen alweer 20 jaar in Dld en wij gaan hier echt niet meer weg Lachen .

Citaat:
paarden worden hier beschouwd als vee en materiaal !bij de wet in alle opzichten

Paarden zijn ook gewoon vee Knipoog . Hier wordt een paard door de gemiddelde mens trouwens niet gelijk gesteld met een koe oid Lachen .

Citaat:
..en zijn niet bij je gezins wa verzekerd Knipoog maar via een paarden wa verzekering
en je hond op een aparte honden wa verzekering

tierschutz is hier veel minder dan in nederland,hier tref je meer dierenleed aan

voorbeeldjes uit deze streek
dode katten blijven gewoon op de weg liggen en reken er maar niet op dat ze ze opruimen
asiels werken op particuliere basis ,dierenambulances zijn er niet

De verzekeringen zijn hier idd apart (en terecht, het zou toch wat zijn dat niet-dieren bezitters hetzelfde bedrag zouden moeten betalen als mensen die wel dieren hebben Verward !).
Maar doordat je dieren extra verzekerd zijn, zijn ze wel meteen voor een hoog bedrag verzekerd (ik geloof dat mijn verzekering voor de paarden iets van 5 miljoen € dekt en die van de honden iets van 3 miljoen.)
Dode dieren (en of dat nou katten, eekhoorntjes of andere dieren zijn) worden hier gewoon door de gemeentereiniging opgehaald Ja .
Asiels werken idd op particuliere basis en de dierenambulance rijdt hier gewoon hoor Knipoog .

Citaat:
en dan zwijg over de huisdierenjacht (jagers mogen katten op afstand van 200 meter van huis afschieten en honden )
duizenden honden en katten gaan jaarlijks dood door jagers
http://www.ijh.de ter info ,hier staan cijfers en wat nare ervaringen van sommige mensen
edit :400.000 katten!

Jagers mogen alleen een hond die vrij loopt én jaagt!! afschieten. Tuurlijk zullen er wel meer dieren de klos worden door jagers Verdrietig , maar ik denk dat daar wat dat betreft in Ned. ook het nodige gebeurd Lips are sealed ...

Citaat:
en meer burokratie ,dekende aan verblijfsvergunning bv die je in de meeste landkreisen nodig bent voor overschrijven autos ed Knipoog
de hierboven genoemde aanmeldingen enz

Een verblijfsvergunning is als EU burger überhaupt geen probleem om te krijgen Lachen .

Citaat:
kindergeld en kinderbijslag instellingen die langs elkaar heen werken vaak waardoor je minstens een keer per jaar geblokkeerd gaat worden omdat je van alles in moet leveren en de ene van de andere iets wil weten wat nooit per telefoon gaat ,noch per fax maar via speciale buros die daar geheid weken over doen (gelukkig betalen ze wel achteraf Nagelbijten / Gniffelen )
je heb nooit geen recht op dubbel zoals zo veel makelaars doen geloven Rolleyes
is of uit nederland,beiden werken in nederland situatie
of nederland met aanvulliing naar duits nivo ,eentje werkt in nederland
of duits ,men heeft een duits (werk ) inkomen

Je vergeet te vermelden dat je in Dld een veel hoger bedrag aan kinderbijslag krijgt dan in Ned. Haha! ! Ik krijg per maand!! iets van 300 € voor 2 kinderen Pling !
Maar jij leeft wat dat betreft (nog) van 2 walletjes Knipoog . Aan de ene kant werkt je man nog in Ned. (toch?) en aan de andere kant wil je wel alle faciliteiten die je krijgt als je gewoon in Dld werkt en hier je belasting betaalt Scheve mond . Dat je dan moeilijkheden krijgt met verschillende Behörden, snap ik wel.

Citaat:
nog eentje zag dat er iemand zwanger is Clown

voorzorg is top !!!maar de nazorg
zo gauw je ziekenhuis in bent ,krijg je althans in deze streek het jaren 70 gevoel op babyverzorgings gebied
geen kraamzorg!(als je niet in nederland werkt Knipoog ) en geen CB hier
enten moet je zelf bijbenen

De voorzorg bij zwangerschap is idd top, maar de nazorg ook Lachen . Je bevalt hier in principe altijd in het ziekenhuis (tenzij je zo eigenwijs bent als ik en een VK zoekt die ook thuisbevallingen doet Clown ) en daar kan je tot 5 dagen na je bevalling blijven. Hier heb je recht op thuisbezoek van de VK tot 10 dagen na je bevalling. Het klopt dat ze geen kraamzorg kennen (maar daarvoor heb je dus die dagen in het z´huis).
Waar wij wonen heb je buiten de zgn. "U-untersuchungen" (staan in het gele boekje wat je bij de geboorte van je kind krijgt!) ook nog de "Mutterberatung"; daar kan je iedere 14 dagen (gratis en zonder aanmelding) je kind laten wegen en meten en als je evtl. vragen hebt kan je daar ook terecht. De U-untersuchungen krijgen de kinderen bij de kinderarts, daar worden in regelmatige afstanden de kinderen onderzocht (én ingeent) en wordt allemaal in dat gele boekje bijgehouden. Als ze klein zijn ga je vaker, als ze groter worden minder vaak (nét zoals op het CB in Ned. Knipoog !) In het inentingsboekje (en vaak ook in het gele U-heft) wordt na de inenting meteen opgescheven wanneer ze de volgende enting moeten hebben. Is een kwesti van het thuis even op de kalender zetten Knipoog .

Citaat:
leerplicht pas vanaf 6 jaar ,tot derde levensjaar kan je kindje weinig ergens terecht
er zijn geen haast geen kinderkrippen te vinden omdat ze er vaak op platteland niet zijn en ben je voor werken afhankelijk van een tagesmutter
pas na 3e komt kindergarten ,de hele dagen kindergarten is net in opmars voor werkende ouders maar ook moeilijk nog op platteland
duitse vrouwen blijven 99%thuis tot derde levensjaar kind hierdoor

De duitse vrouw (of liever gezegd: de vrouw die in Dld werkt en daar haar belasting betaald) die voor de geboorte heeft gewerkt, heeft het recht om 3 jaar thuis te kunnen blijven met behoud van baan Lachen ! Het eerste half jaar dat je thuis blijft krijg je "Erziehungsgeld". Toen mijn kinderen klein waren, was dit 600 DM, zal nu iets van 300 € zijn. Daarna wordt het afhankelijk van je inkomen. Bij mijn dochter heb ik het gekregen totdat ze 3 werd, bij mijn zoon helaas alleen dat halve jaar omdat mijn man toen te veel verdiende Clown .
Juist in kleine kleuterscholen die niet zoveel kinderen hebben, kunnen de kinderen vaak al vanaf 2 jaar terecht (mijn jongste nichtje is net 2 en die gaat sinds sept. 3 ochtendjes p.w. naar de KiGa, net als haar zusje dat vorig jaar ook mocht (die is nu 3). Kinderkrippe vind je idd vaak niet op het platteland, maar er worden (hier iig wel) genoeg Taggesmutter aangeboden.

Citaat:
duitsland is in veel opzichten vrij ouderwets
duitsland heeft tov nederland ,een hoog cijfer tienerzwangerschappen ,een hoog cijfer alcoholmisbruik bij jongeren vanaf 14 jaar
ook iets om rekening mee te houden

voorheen was dat ook veel rokende kinderen ,dat is sinds een paar jaar niet meer zo door aanpassen enkele wetten

Daar zie ik geen enkel verschil met Nederland Lips are sealed !
Je moet je wel bedenken dat Dld een enorm groot land is, waar 80 miljoen mensen wonen; alleen in Bayern wonen al net zoveel mensen als in Nederland (terwijl Bayern een stuk groter is Knipoog !)
Als je dan bepaalde cijfers hoort of leest, lijkt het waanzinnig veel (wat het uiteindelijk natuurlijk ook is Nagelbijten / Gniffelen ), maar verschilt het procentueel gezien haast niets met Nederland Knipoog .

Citaat:
... de ziekenhuizen bijvoorbeeld zijn onder de maat in vergelijking met Nederland, behalve de grote staatsklinieken...

Ik heb 3 x hier in Dld in het ziekenhuis gelegen en kan werkelijk zeggen dat de zieken(huis)zorg hier top is. Daarentegen heb ik een aantal malen bij familieleden in Ned. de zieken(huis)zorg mee gemaakt en kan ik vanuit mijn ervaring zeggen dat ik erg blij ben dat ik niet op de gezondheidszorg in Nederland ben aangewezen Knipoog .

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:38

Hier nog 1 die graag naar Dld wil Bloos . Alleen spreek ik de taal haast niet en dat lijkt me toch wel heel lastig hahaha. Wat voor mij voornamelijk de reden is om naar Duitsland te vertrekken is de rust.
Je kan daar zo heerlijk rustig wonen! Tuurlijk heb je daar ook hele drukke steden enzo, maar ik zou graag op het platteland willen wonen. Het lijkt me echt heerlijk, alleen mijn vriend wil het niet Hamer .
Maarja, dat komt misschien nog wel als we ooit kinderen willen ofzo Knipoog .

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:54

Ons huis in Nl is verkocht.
Volgend jaar vertekken wij richting Duitsland. We hebben een huis gezien en in eerste instantie konden we grond van de buurman pachten maar die wil het uiteindelijk niet omdat er een paard op komt te staan Boos! .

We hebben een aantal huizen bekeken in de eifel en het gebied spreekt on heel erg aan.

Onze kinderen van 5 en 8 jaar gaan in Duitsland naar school

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:26

Ben het met Sterre eens. Ik ervaar het ook zo.

Verzekeringen zijn hier inderdaad duurder en meer verschillende. Bijvoorbeeld honden en paarden apart. Ik betaal voor een weidepaard 30 euro en voor een rijpaard 60 euro per jaar. 1 hond koste me 92 Euro. Maar nu heb ik er 3 kunnen verzekeren voor 117 Euro. Het is een beetje zoeken maar dan valt het best mee.
Verder moeten je paarden aangemeld worden bij de Tierseuchenkasse. (TSK) zodat ze in geval van een besmettelijke ziekte precies weten wat waar staat. Voordeel bij overlijden van een paard kost het ophalen 20 euro. Tenminste in dit gebied.
Hoefsmeden vindt ik hier erg slecht. Gelukkig is hier niet ver vandaan een goede nederlandse smid komen wonen. Over de dierenartsen ben ik zeer tevreden. Kijken heel wat verder als de meeste NL dierenartsen.
Verder moet je hier verplicht je hond chippen als hij groter is dan 40 cm en/of zwaarder dan 20 kg. Daarnaast moet je dan een Hundeführerschein halen (soort ruiterbewijs om een hond te kunnen houden Clown ) Stelt weing voor maar is wel aan te raden in geval van als de hond eens schade aanricht.

Het jagen is een apart iets hier. Jagers hebben aanzien Slapen en mogen voor de wet zo ongeveer alles Boos!
Zo is ons paard al eens op stal aangeschoten. Zo'n 6 jaar geleden en het arme dier heeft nu nog de trauma's bij het zien/horen van een Duitse man. Huilen Tips: Maak goede afspraken met de jager die je land pacht. (waar je niet onderuit komt). Laat hem je melden waneer ze gaan jagen zodat je de paarden op stal kunt zetten. houdt honden en katten binnen / aan de lijn. Mocht de jager je eigendom aanschieten Koe gelijk naar zijn jachtvergunning vragen en daarmee aangifte doen bij de Politie.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:41

Wilawander schreef:
Verder moeten je paarden aangemeld worden bij de Tierseuchenkasse. (TSK) zodat ze in geval van een besmettelijke ziekte precies weten wat waar staat. Voordeel bij overlijden van een paard kost het ophalen 20 euro. Tenminste in dit gebied.
Hoefsmeden vindt ik hier erg slecht....
Verder moet je hier verplicht je hond chippen als hij groter is dan 40 cm en/of zwaarder dan 20 kg. Daarnaast moet je dan een Hundeführerschein halen (soort ruiterbewijs om een hond te kunnen houden Clown ) Stelt weing voor maar is wel aan te raden in geval van als de hond eens schade aanricht.

Voordeel is wel, dat als je bij de TSK aangemeld bent, je 2 x per jaar een drollenmonster van je paarden kan afgeven om kostenloos een uitgebreid wormenonderzoek te kunnen laten doen Lachen .
Dat van het chippen en Hundeführerschein heb ik hier nog nooit van gehoord, maar dat komt misschien omdat ik kleine hondjes heb Clown ?!
Slechte hoefsmeden heb ik hier geen last van; ik heb hier bij ons al zo de keuze uit 5-6 écht goede smeden OK dan! ! Ik denk dat het in dat geval een beetje afhankelijk is van de streek waar je woont.
Citaat:
Het jagen is een apart iets hier. Jagers hebben aanzien Slapen en mogen voor de wet zo ongeveer alles Boos!
Zo is ons paard al eens op stal aangeschoten. Zo'n 6 jaar geleden en het arme dier heeft nu nog de trauma's bij het zien/horen van een Duitse man. Huilen Tips: Maak goede afspraken met de jager die je land pacht. (waar je niet onderuit komt). Laat hem je melden waneer ze gaan jagen zodat je de paarden op stal kunt zetten. houdt honden en katten binnen / aan de lijn. Mocht de jager je eigendom aanschieten Koe gelijk naar zijn jachtvergunning vragen en daarmee aangifte doen bij de Politie.

Het klopt dat de jagers hier een hoog aanzien genieten Rolleyes ; er was hier afgelopen zaterdag avond zelfs een extra kerkdienst ter ere van St. Hubertus, de beschermheilige van de jagers Clown .
Jagers zijn idd eigenheimers, die willen dat er vooral rekening met ze gehouden wordt. Nu hebben wij dat bij ons op stal redelijk opgelost: 1 x per jaar nodigen wij de jager die het gebied waar wij rijden, onder z´n hoede heeft en dan kan hij z´n zegje doen en de ruiters kunnen vragen stellen. De beste man heeft dan de indruk dat hij serieus genomen wordt Knipoog en wij hebben geen problemen Pling ! hij komt het ook keurig zeggen wanneer de herten/wilde zwijnen jacht is, zodat wij dan op dát tijdsstip niet in dát gedeelte van het bos zijn.
Dat er een paard van jou aangeschoten is, is natuurlijk benenden alle pijl Lips are sealed !

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:08

Ik woon ook sinds bijna een jaar in duitsland! Het bevalt mij prima. Ik ben thuis bij de kids en mijn man is in nederland blijven werken. Eigenlijk zijn we maar halve immigranten want we wonen zo dicht bij de grens dat qwe nog veel in nederland doen...
Ook de kids zitten daar op school. We wonen ook erg buitenaf zodat we ook niet zo heel veel contacten uit het dorp hebben. Wel hebben we prima contacten met de buren en andere aanwonenden. Ik vind het prima zo en heb niet het gevoel dat ik er om wordt aangekeken ofzo.

Ik lees zojuist wel over de tsk, dat wist ik nog niet... ik heb me zojuist ook maar aangemeld. Kan iemand hier nig wat meer over vertellen? Welke kosten zijn hieraan verbonden bijvoorbeeld?? En ik weet ook nog niet precies hoe het nou zit met de honden, moet je die nou apart ergens aangeven en ook extra verzekeren?

De jagers zijn hier verder ook beroemd/berucht, heel herkenbaar dus!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:31

Hoi! Mag ik meekletsen?
Mijn vriend gaat in DLD werken binnenkort en daar dus ook wonen.
Nou niet bepaald net over de grens, maar in Heidelberg... onder Frankfurt... iemand ervaring met die streek? Rheinland-Pfalz, Baden-Wurtemberg...
Heb al wel gezien dat de huizenprijzen daar niet bepaald onder doen voor de prijzen in NL, ook de huurprijzen van appartementen niet!

Ben daar inmiddels een paar keer geweest, en ook veel pensionstallen voor paarden bekeken, maar tot op heden valt het me nog niet mee... mijn paard staat nu op een heerlijke pensionstal met enorm veel wei en 24/7 weidegang in de zomer, maar de weitjes die je daar in de buurt ziet... of formaat postzegel of kaal, dor, geen sprietje groen gras en in juli staan daar de paarden op stal! en das nou niet bepaald mijn ding...
wel overal een binnenbak, of twee... maar weiland???
dus als iemand een mooie stal weet in de omgeving van Heidelberg, dan hou ik me aanbevolen!
aangezien ik op termijn mijn vriend misschien achterna ga... en paardlief moet dan wel mee!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:58

Wilawander schreef:
Ben
Hoefsmeden vindt ik hier erg slecht. Gelukkig is hier niet ver vandaan een goede nederlandse smid komen wonen. Over de dierenartsen ben ik zeer tevreden. Kijken heel wat verder als de meeste NL dierenartsen.

Mijn man is duits en hoefsmid...dus 1 goede is er in elk geval!! Haha! Haha!

Jagers is inderdaad een apart verhaal. Ze hebben veel rechten, maar vergeet niet dat ze daar ook heel veel voor moeten betalen! Zo moeten ze bevoorbeeld als een hert is aangereden, het hert verwijderen en eventuele schade betalen. Honden en katten mogen ze niet afschieten. Ze mogen wel waarschuwen al een hond jaagt op hun grondgebied. Dit zijn ze zelfs 2x verplicht te doen, daarna mogen ze inderdaad schieten. Wij hebben een eigen stukje bos aan huis en willen niet dat ze daar komen. We hebben ze dat verteld en ze respecteren dat. En zo komen zij ons altijd vertellen als ze op ons land komen jagen, zodat ik eventueel de paarden op een andere weide kan doen. Wij hebben er in elk geval geen problemen mee.
Dat ze een paard aanschieten is absoluut not-done! Daarmee zou ik naar de politie gaan!

Ik woon nu 5 jaar in Duitsland en mij krijgen geen 10 paarden hier weg! Je moet er alleen wel aan denken dat je emigreert. Ook al is het soms maar een paar kilometer naar de grens. Je bent in een ander land en hebt met andere wetten, normen en waarden te maken.

Ik werk in NL, heb een eigen bedrijf in duitsland en ben net getrouwd met een duitser...in zo'n geval ben je erg blij met een goede steuerberater!!
Overigens vind ik de Landwirtschaftskammer mensen erg goed helpen. Zij weten alles op gebied van regels met paarden enz.
Verder moet je gewoon zo snel mogelijk bij de plaatselijk rijvereniging, voetbalvereniging oid. aansluiten, zo kom je er het snelst tussen en leer je het meest.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:05

*IngLio, ik woon in de buurt van Nürnberg; ook een stuk zuidelijker dan de meeste Bokkers die in Dld. wonen, maar weer in een hele andere streek dan waar jullie je op orienteren Knipoog .

Wat je kan doen, is bijv. op een duits paardenforum rondvragen naar stalling in de buurt van Heidelberg (bijv. op www.koppel.de ).
In de Cavallo is ook een rubriek (staat bij de advertenties) waar stalling gezocht/aangeboden wordt.
Succes ermee!

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:26

Wat een leuke opvattingen zijn hier over Duitsland, de ziekenhuizen onder de maat? Ik word daar beter geholpen dan hier in Nederland. De mensen zijn een stuk socialer, als je uit eten gaat in Duitsland word je een stuk anders behandeld, ik vind het eten over het algemeen lekkerder, en het is goedkoper voor wat je er voor krijgt.

Citaat:

Ben ik het niet mee eens , uit de streek in Duitsland waar mijn familie en ik vandaan komen vind ik ze stukken beter met paarden omgaan dan wat ik nu zie nu ik in Nederland woon. Zeker de plaatselijke rijverenigingen hadden meer respect voor de paarden, en zeker de huisvesting was stukken beter!

Ik weet niet naar wat voor bijeenkomsten je bent geweest Cissie, maar die hoopte je blijkbaar in Nederland te houden.

Mischien ben ik lichtelijk bijvooroordeeld, ik ben natuurlijk Duits, maar vind het gewoon een mooi en fijn land, en schaam me er zeker niet voor dat ik er vandaan kom.