cissie schreef:hoi Cindy,
Dit idee hebben mijn vriend en ik al jaren en zijn op diverse bijeenkomsten geweest over dit onderwerp, zowel in Duitslkand als Nederland worden er regelmatig dit soort bijeenkomsten georganiseerd die vrijwel gratis zijn of een kleine vergoeding vragen voor het huren van een zaal.
Ook zijn we wij diverse huizen wezen kijken in Duitsland, ik heb het dan over het grensgebied, bij plaatsen zoals Kleve/Emmerich/Kranenburg/Rees/Huthum/Kalkar enzenz.
Er zitten natuurlijk voordelen aan het kopen van een huis in duitsland, maar eigenlijk ook net zoveel nadelen, ik kan een hele waslijst hier neerzetten, maar eigenlijk kun je dit zelf gemakkelijk nazoeken op Google, op bijvoorbeeld:
Wonen in Duitsland
emigeren duitsland en kopen in duitsland enz.
Op de diverse site wordt naast een arsenaal aan huizenaanbod ook veel uitleg gegeven over de gevolgen van het wonen in Duitysland, dan ligt het eraan of je in Nederland wilt blijven werken of niet of je je ned huisarts behoud enz, eigenlijk kan er vrij veel als je toch liever nederlander blijft.
Maar is dat ook wat je wilt? dat wet ik natuurlijk niet, wij hebben besloten om voorlopig nog even in Nederland te blijven onmdanks de vele voordelen, deze reden is heel persoonlijk, mede doordat mijn vriend nog niet klaar is met zijn opleiding, tegen de tijd dat hij dat wel is, kan hij proberen om in Arnhem te gaan werken, ik werk al in arnhem.
Als we dat op de rit hebben gaan we weer veder kijken naar huizen, al merken we wel dat ook de huizen in duitsland behoorlijk aan het stijgen zijn, zo kochten we voor 2 jr terug nog een oude boerderij (in Kalkar) die weliswaar van binnen opgeknapt diende te worden incl 8000 m2 grond en evt voor €400,- per jaar extra 2 hec bij te huren nog 179,000, dat is nu niet meer haalbaar.
Vooral in Kleve en Kranenburg zijn de prijzen bijna vergelijkbaar met Nederland zo is onze ervaring, maar net iets veder duitsland in dus richting Emmerich toch al wat goedkoper.
Het lig er voor een groot deel aan waar je wilt wonen en wat je ideaal beeld hierbij is, want het wonen in Duitsland is toch anders dan in Nederland, de ziekenhuizen bijvoorbeeld zijn onder de maat in vergelijking met Nederland, behalve de grote staatsklinieken.
Mijn vriend en ik hebben besloten om als we deze grote stap gaan nemen in de toekomst, ook echt gaan emigeren, dat betekent voor ons, kinderen op een Duitse school, de duitse taal kunnen we allebei goed omdat mijn vriend jaren in Berlin en Munchen heeft gewerkt en ik half Duitse ben, maar het is echt emigeren, de nederlanders die in het verleden dachten alleen een mooi luxe huis te kopen en voor de rest uit alle macht probeerde 100% nederlands te blijven kwamen vaak bedrogen uit, die druipen na enkele jaren weer af naar Nederland.
Vind niet echt dat je juiste informatie geeft.
Zoals ziekenhuizen die zetten je vaak beter op de kop om de oorzaak te vinden.
Emmerich is goedkoper want ligt verder duitsland in dan kleve dit klopt niet kleve ligt
verder duitsland in dan emmerich.
Moet wel zeggen dat in die regio de huizen niet veel meer schelen dan in nederland qua prijs,
bovenin duitsland zijn ze een stuk goedkoper.