zou jij orgaan donor worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dennisje

zou jij orgaan donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:00

ik ben benieuwd naar jullie mening

zouden jullie orgaan donor worden als je leeft of zou je het willen als je overleid.
ik had het er thuis over en wilde van meer mensen wel een mening weten.

ik zou persoon wel een nier afstaan als iemand die echt heel dringen nodig zou hebben als ik zou leven.
als ik zou overleiden mogen ze van mij allen meenemen wat ze kunne gebruiken klinkt heel raar maar ze kunnen er mensen mee redden.
ik ga zelf dienst in en weet dat er een kans is dat ik om kan komen op uitzending en moet er nu al over na gaan denken of ik donor wil worden. ik heb ja gezegt ik ben dan toch dood en wil dan liever dat andere mensen gered kunnen worden met mijn nieren hart enz.

geef jullie mening maar waarom wel of niet
of als je het al hebt gehad een hart ,nier of iets anders van iemand anders.
vertel alle ervaringen maar.

groetjess

daniella74

Re: zou jij orgaan donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:03

Ze mogen alles van mij hebben wat ze kunnen gebruiken. Ik heb er niets meer aan en een ander kan het zijn/haar leven redden. Mijn moeder heeft er wel moeilijk mee maar mijn vader is zelf ook donor.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:07

Ik zit er al een hele tijd aan te twijfelen om orgaan donor te worden. Het komt er eigenlijk alleen niet van.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:08

daniella74 schreef:
Ze mogen alles van mij hebben wat ze kunnen gebruiken. Ik heb er niets meer aan en een ander kan het zijn/haar leven redden. Mijn moeder heeft er wel moeilijk mee maar mijn vader is zelf ook donor.

mijn ouders hebben er geen moeite mee voor zo ver ik weet. ik ben er dan toch niet meer en ja ik mis wat dingen maar daar leven andere mensen mee en heb liever dat er andere mee gered kunnen worden ipv dat ik ermee begraven/gecremeerd word.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:12

ik wilde het al heel lang worden en vorig jaar bij studiebeurs stond zo'n kraampje. dus ik en 2 vriendinnen meteen donor geworden Lachen handig, 2 vliegen in 1 klap Knipoog

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:13

Bij mij mogen ze ook alles hebben hoor, wat heb ik er nog aan als ik dood ben? En als ik daardoor iemand anders kan laten leven is het toch super

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:14

Ik heb al jaren een donorcodicil op zak!
Als ik er niets meer aan heb, mag een ander het hebben.
Ik heb alleen mijn hoornvliezen uitgesloten; je kan dus ook bepaalde delen van je lichaam uitsluiten. Knipoog

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:14

Absoluut niet. Ik word pas donor als ik aan kan geven wanneer ze wel en wanneer ze niet delen van mijn lichaam mogen gebruiken.
Ik wil namelijk niet dat een alcoholist een nieuwe nier van me zou krijgen. Of een drugs verslaafde.....

Als ik leef wil ik best een nier o.i.d. afstaan, maar ook alleen als ik weet voor wie het is.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 03-11-08 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:15

in mijn gezicht mogen ze niks wegnemen is het laatste wat je zou kunnen zien in de kist voor de rest ze gaan hun gang maar.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:17

van mij mogen ze ook alles hebben,was net nog iets van op hartvan nederland,over kinderen,wij krijgen nu een baby als er iets aan de baby komt mogen ze de organen ook gebruiken,hoort zich kruw aan,maar je red er wel andere levens mee,nu wil ik mijn eigen kind oud zien worden,maar je weet het maar nooit.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:18

sammy1 schreef:
van mij mogen ze ook alles hebben,was net nog iets van op hartvan nederland,over kinderen,wij krijgen nu een baby als er iets aan de baby komt mogen ze de organen ook gebruiken,hoort zich kruw aan,maar je red er wel andere levens mee,nu wil ik mijn eigen kind oud zien worden,maar je weet het maar nooit.

dat is ook de reden dat ik dit topic open. we hadden het er thuis over. en ik wilde jullie meningen ook welleens weten

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:20

Mijn moeder heeft alleen mij en mijn vader is zelf heel ernstig ziek dus die ziet er wat meer de noodzaak van in.

Ik hecht heel veel waarde aan een mensenleven, ik ben ehbo-er om mensen te helpen als dat nodig is en dit ligt eigenlijk in het verlengde daarvan.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:22

daniella74 schreef:
Mijn moeder heeft alleen mij en mijn vader is zelf heel ernstig ziek dus die ziet er wat meer de noodzaak van in.

Ik hecht heel veel waarde aan een mensenleven, ik ben ehbo-er om mensen te helpen als dat nodig is en dit ligt eigenlijk in het verlengde daarvan.

dan is het voor jou vader idd wel noodzaak ja.wat heeft hij? of doe je dat liever pm ben wel nieuwschierig Bloos ik hecht ook veel waarde aan een mensen leven.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:24

Is niet heel spannend hoor.
Mijn vader is heel zwaar hartpatient, hij heeft een operatie aan de aorta gehad en 5 omleidingen aan de voorkant van zijn hart waarvan er eentje mislukt is. Ik heb hem destijds half dood op straat gevonden toen hij zijn eerste infarct had gekregen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:25

Neen. Ik wil graag zelf de touwtjes in handen hebben. Als ik nu besluit een nier af te staan, doe ik dat. Maar als ik dood ben, kan ik dat niet meer besluiten, dus blijf je gewoon van me af.

En besides, door stamcelonderzoeken in het buitenland is er duidelijk aangetoond dat mensen ook met hun eigen stamcellen te redden zijn. Het is alleen de wet hier die het niet toestaat. Frusty

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:27

Ik ben donor, als ik dood ben mogen ze van mij alles hebben, heb er zelf toch niks meer aan Knipoog

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:29

uhm, het ligt eraan, als ik zelf nog leef en een familielid heeft een donor nodig zeg ik direkt ja als dit mogelijk is natuurlijk.

Wilde dit al doen een tijd geleden alleen de dokters vonden me te jong ivm eventuele kinderwens, had er goed over na gedacht en had al een kind, als ik door die donor een leven kon redden van mijn familie zou ik dat dus direkt doen, helaas dachten hun er anders over.

Als ik dood ben en ze kunnen nog wat gebruiken zeg ik ja, wel hoop ik dan dat mijn organen dan in lichamen komen van mensen die er normaal mee om gaan, en zich bijvoorbeeld niet klem zuipen zodat bijvoorbeeld die lever weer kapot is....

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:30

daniella74 schreef:
Is niet heel spannend hoor.
Mijn vader is heel zwaar hartpatient, hij heeft een operatie aan de aorta gehad en 5 omleidingen aan de voorkant van zijn hart waarvan er eentje mislukt is. Ik heb hem destijds half dood op straat gevonden toen hij zijn eerste infarct had gekregen.

mijn vader heeft ook 2 hele zware hartaanvallen gehad ben blij dat hij er nog is.
hij is er verder nooit aan geopereerd. maar jeetje zeg dat je je vader zo aantreft.
sterkte er mee

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:30

Ik heb vorige week het formulier ingevuld en opgestuurd. Heb een bevestiging thuis dat ik donor ben. Heb niks uitgesloten. Mijn achterliggende gedachte is dat stel ik ben ziek en mijn redmiddel is een orgaan dan wil ik die maar al te graag om in leven te blijven, dus vind ik dat ik dat zelf ook moet doen..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:31

Als ik dood ben en ze kunnen nog wat gebruiken zeg ik ja, wel hoop ik dan dat mijn organen dan in lichamen komen van mensen die er normaal mee om gaan, en zich bijvoorbeeld niet klem zuipen zodat bijvoorbeeld die lever weer kapot is....[/quote]

ja dat ben ik met je eens als ik aan iemand een nier zou afstaan die alcoholist is doe ik dat niet want dan overleeft mijn nier dat ook niet. maar iemand die er normaal mee omgaat mag het hebben

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:35

Als ik dood ben mogen ze alles gebruiken, geen problemen mee..
Als ik leef zou ik zeker een nier ofzo iets afstaan als dat nodig zou blijken te zijn (bv voor familie ofzo).

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:36

Ik ben donor. Ik heb er zelf niets meer aan als ik dood ben en zelfs junks hebben recht op een 2e kans. De kans dat het zover komt is overigens vrij klein, aangezien die mensen nogal geen verzekering hebben, niet in aanmerking komen vanwege andere gezondheidsproblemen of gewoonweg vanwege het vooruitzicht (als ze hun leven niet (vooraf) beteren, is dat orgaan weggegooid geld en geen arts zal dan een transplantatie doen), overleden zijn voor ze aan de beurt zijn etc etc. En die mensen zullen ook niet snel aankloppen bij een arts. Maar dan nog vind ik dat ik niet degene ben die mag oordelen of iemand wel of niet recht heeft op een leven...

De overbuurjongen is even oud als mijn vriend en hij wacht op een nier. Als die transplantatie plaats zal gaan vinden, is de kans erg aanwezig dat hij onvruchtbaar is. Een oud-schoolgenootje van me, een jaar jonger, heeft na jaren dialyseren, eindelijk een nieuwe nier en is eindelijk 'gezond' verklaard.

De wachtlijsten zijn gewoon echt veel te lang en als je dood bent heb je er zelf niets meer aan. Je hoeft er ook helemaal niets van te zien, je kunt gewoon met een open kist herdacht worden als je dat graag wilt...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:37

BraveSpots schreef:
Als ik dood ben mogen ze alles gebruiken, geen problemen mee..
Als ik leef zou ik zeker een nier ofzo iets afstaan als dat nodig zou blijken te zijn (bv voor familie ofzo).

als ik morgen te horen zou krijgen dat mijn vader of stiefmoeder een nier of iets nodig hebben lig ik morgen avond nog op de operatie tafel. hun zijn 2 van de belangrijkste personen in mijn leven en heb alles voor hun over. maar voor mn goede vrienden of andere familie leden zou ik het ook wel over hebben maar iets langer nadenken dan bij mijn eigen ouders

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:39

Helaas gaat dat zo gemakkelijk niet Lachen Je zult zelf ook een hoop onderzoeken moeten doen en als je gezond verklaard wordt is de kans dat jouw nier afgestoten wordt nog steeds erg aanwezig...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:40

Nee. Nu op dit moment zeg ik nee, maar m'n ouders ja.. en volgens mij mogen je ouders tot je 18e beslissen?

Ik weet niet waarom, maar het voelt niet echt goed. Het voelt vreemd dat mensen in mij gaan snijden terwijl ik dood ben ofzo. Oncompleet.

Daarnaast wat iemand anders hier al zei; zo dadelijk krijg een alcoholist of wat dan ook een goeie nier of lever. Hallo hij heeft zijn eigen lever na de piep gezopen waarom dan een goede krijgen van iemand anders.