Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 10:34

Aangezien op VT alle topics overspoeld worden met een discussie over vegetariers en pescotariers (en de meeste TS daar niet om gevraagd hebben), wilde ik deze discussie graag hier naartoe verplaatsen.

In hoeverre is het voor een vegetarier vervelend als er gevraagd wordt of er wel vis gegeten wordt, wanneer is iemand nu een ECHTE vegetarier (bijvoorbeeld dierlijk stremsel, dus kaas..)
Ik ben persoonlijk niet vegetarisch, maar kan me niet voorstellen dat mensen zich hier heel erg druk over kunnen maken. Het woord vegetarier is nu eenmaal veel meer ingeburgerd als het woord pescotarier en veel mensen zijn niet bekend met dit woord. Voor het gemak kan ik me dus voorstellen dat mensen gewoon zeggen dat ze vegetarier zijn.

Waar ik wel benieuwd naar ben bij deze mensen is of de mensen die inderdaad wel vis eten omdat deze dieren vrijheid hebben, ook wild eten en bijvoorbeeld eend. Deze dieren worden ook neit in een hokje opgesloten en vetgemest, dus ik kan me voorstellen dat je jezelf hierop goed kan praten.

Het lijkt me een goed idee deze discussie hier voort te zetten, zodat VT-topics ON-topic kunnen blijven.

odetteke

Re: Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:39

Nouja, ik zal het toch regelmatig even blijven zeggen als iemand om vegetarische recepten vraagt hoor Knipoog Het is ook zo vervelend als je helemaal de moeite hebt genomen om een vissoep, pasta met kaassaus, een pudding en voor bij de koffie een kwarktaart te maken voor de visite en de persoon in kwestie kan geen van de dingen eten Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 10:44

wat blijf je zeggen? Dat het echte woord pescotarier is? Ik denk dat het weinig nut heef.t Het is miss prettig voor de vegetarier-pescotarier om te weten, maar er is (bijna) geen mens in nederland die dit woord kent, zeker mensen die niets met vegetarische dingen te maken hebben...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:06

Nee, ik blijf uitleggen dat garnalen,vissaus, kaas, gelatine etc niet altijd in de smaak vallen bij vegetariers Knipoog

Ik baal er overigens wel lichtelijk van dat het woord vegetarier in mijn ogen "misbruikt " wordt.... dat maakt het voor de echte vegetariers wel lastig. Hoe vaak me wel geen vis of kip is voorgezet omdat ik vegetarier ben en de vorige gasten die vegetariers waren dat ook aten Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:07

pesco = geen vlees wel vis

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:10

Tsja, ik vind het wel fijn als vegetariers even noemen hoe streng ze zijn. Zo ken ik vegetariers die geen kaas en gelatine eten, maar ook vegetariers die dat wel doen. Je kan het natuurlijk ook bij voorbaat allemaal niet gebruiken.. maar ik vind het toch wel handig om te weten, zodat je daar rekening mee kan houden Lachen

Zelf ben ik niet vegetarisch/pescotarisch, maar ik kies wel bewust, als ik al vlees eet, voor biologisch.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:13

odetteke schreef:
Nee, ik blijf uitleggen dat garnalen,vissaus, kaas, gelatine etc niet altijd in de smaak vallen bij vegetariers Knipoog

Ik baal er overigens wel lichtelijk van dat het woord vegetarier in mijn ogen "misbruikt " wordt.... dat maakt het voor de echte vegetariers wel lastig. Hoe vaak me wel geen vis of kip is voorgezet omdat ik vegetarier ben en de vorige gasten die vegetariers waren dat ook aten Bloos

Vegetariër wordt vaak gebruikt omdat mensen graag een etiketje plakken. Ik eet geen vlees en geen vis, dus krijg ik dat opgeplakt. Maar ik eet dus wel zuivel. Reden is bij mij niet zo zeer uit principe, maar gewoon omdat het mij tegenstaat.
Verder vind ik dus dat je geen vegetariër bent, maar vegetarisch eet. Voor mij een heel verschil, het ene is iets wat je doet en het ander lijkt of je iets afwijkends bent.
Pescotariër is een voor velen volledig onbekend woord, wat dat betreft denk ik dat je in dat geval makkelijker kan zeggen dat je geen vlees eet, wel vis.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:15

Helaas passen vegetariers (net als ieder ander) niet in een hokje. De ene is nou eenmaal veel strenger als de ander. En dat is ieders goed recht. Ik vind dat je gewoon even moet vragen wat iemand wel, en wat iemand niet eet. Dat doe ik zoiezo, want ook niet alle niet vegetarier lust iedere soort groente, vlees, kruiden enz. Dus als ik bezoek krijg dat blijft eten, vraag ik altijd even naar speciale wensen Lachen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:44

Tsja die eeuwige discussies met mensen.. Waarom draag je wel leer maar eet je geen vlees en vis... Die varkens worden toch wel geslacht ook al eet jij geen vlees...
Ik word inderdaad wel eens moe als ik weer heel mijn verhaal weer voor de 100e keer moet uitleggen.
En inderdaad iedere vegetarier heeft zijn eigen grenzen, en dat is voor veel mensen die wel vlees eten moeilijk te snappen. Die denken juist vaak dat iedere vegetarier de zelfde "regeltjes" hebben terwijl dat totaal niet zo is.

Het liefst ga ik ook niet met grote groepen (mensen die niet uit je directe vriendenkring komen) uit eten, heb maar al te vaak die vervelende grapjes meegemaakt, moedeloos word ik daarvan. Tsja daar moet ik me eigen niet te veel van aantrekken maar lekker rustig zit ik op dat moment dan ook niet.

Ondanks dat dit de wat mindere kant is ben ik nog steeds blij dat ik deze keus 10 jaar geleden heb gemaakt. Och en misschien is in de toekomst biologisch vlees nog wel iets voor mij Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:47

Met welke vraag ik eigenlijk zit:

Vis is toch ook vlees in principe? Het is van dezelfde samenstelling met dezelfde cellen. Een vis is ook een dier.
Dus waar ligt het onderscheid precies?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:48

Ik ben zelf een semi-vegatarier. Ik eet ongeveer 2 keer in de week vlees. Indien mogelijk is dat biologisch, maar dat ga ik andere mensen niet "opleggen", en ook met het uit eten gaan let ik daar niet op.

Veel mensen vinden dat maar raar. Niet vegatariers hebben zoiets van "waarom zou je die overige dagen geen vlees eten.. als je het toch eet, dan maakt het toch geen verschil?" en vegatariers hebben vaak zoiets van "waarom eet je op die 2 dagen nog wel vlees? Dat is toch nergens voor nodig?"

Om heel eerlijk te zijn: Ik vind vlees te lekker om het niet te eten, maar vind het totaal niet nodig om het dagelijks te eten. Het moet iets bijzonders zijn, waar ik dan ook echt van geniet. Dus niet eten om te eten, maar alleen om er ook van te genieten.

En zo heeft ieder zijn eigen ding Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:49

Lous schreef:

Vis is toch ook vlees in principe? Het is van dezelfde samenstelling met dezelfde cellen. Een vis is ook een dier.

Dat is bij iedere persoon natuurlijk anders Knipoog

Een vriendin van me (eet geen vlees en vis bij uitzondering) vind dat vissen over het algemeen een beter leven hebben gehad als de meeste slachtdieren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:54

dat is niet waar; kweekvis is de bio-industrie van de zee.die beesten eten vnl. kippenmest!!en zitten in zeer overbevolkte bassins. krijgen dus ook antibiotica....de bevolkingsdichtheid is vele malen groter als die van een legbatterij.om maar niet te spreken over een humane dood.
dan moet je over op enkel wildvang-vis.maar hoe zit t dan weer met dolfijn-onvriendelijke sleepnetten??

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:56

Lous schreef:

Dat is dus ook bij iedere persoon verschillend. Bij mij ligt het onderscheid dat ik geen vis eet dat die beestjes een hele lijdensweg moeten ondergaan voordat zij ergens in een toonbank liggen. Dus ook als zij uit de zee worden gevangen.

Ik zou in princiepe dan nog liever paardenvlees (maar dan niet halal geslacht Knipoog ) dan een stukje vis eten.

En onbewust zal ik echt dierlijke pruducten eten, ik let ook niet precies of er wel of geen gelatine in een pruduct zit. En het belangrijkste bij mij is eigenlijk dat ik me hierbij prettig voel Lachen
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 08-10-08 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:59

Lous schreef:

Bij het gevoel dat mensen hebben bij het eten ervan.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:00

Vlees is vlees en vis tel ik ook mee als vlees.
Ik vind het nogal hypocriet als mensen zeggen dat ze geen vlees eten omdat die beestjes zoveel moeten lijden, maar ze eten wel vis omdat dat anders is.
Vissen zijn ook dieren, die worden ook geslacht voor voedsel, die zullen ook lijden en pijn hebben voordat ze worden geslacht.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:02

Okee duidelijk. Voor mij is een vis ook een dier. Als ik vegetarier zou worden zou ik dat dus ook niet eten.
Maar zelf vind ik vlees gewoon veel te lekker. Het zit in onze natuur om vlees te eten. Ook wij zelf blijven gewoon dieren vind ik. Aleen wij slachten de beesten anders dan dieren zoalls bijvoorbeeld de leeuw dat doet.

Maar kan me goed voorstellen dat mensen voor hun gevoel geen vlees willen eten en vegetarier worden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:04

paarden worden niet halal geslacht!

ik ben geen vegetarier, maar ik lust geen varken/geit/lams/paarden- vlees, worst, geen enkel vissoort-of wat ook maar uit de zee komt, wild of kip.
enigst wat ik lust, is gehakt/hamburger.biefstuk en tartaar,rundvlees dus.ik wil uit principe niets halal geslacht. en voor de rest is het makkelijk, ik lust het gewoon niet-nooit gedaan ook.en wat ik lust, eet ik niet vaak 1 a 2 x per week.en ja, ik weet dat er wss restjes ander vlees door de hamburger/gehakt zitten, maar ik koop runder, en ik heb geen controle over wat ze er allemaal indouwen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:11

Vegetarisme is er volgens mij in net zoveel smaakjes als er vegetariërs zijn. Ik noem mijzelf ook vegetariër, ik eet geen vlees (en daar vallen kip en vis wat mij betreft ook onder) maar wel zuivel en eieren, weliswaar met mate. Van gelatine, E-nummers en stremsel ben ik mij wel bewust en ik probeer het te mijden, maar ik maak er geen drama van als het mij voorgezet wordt, of als ik iets zie waar ik érg veel zin in heb. Bloos *LOL*

Ik vind het niet zo'n probleem dat het woord vegetariër voor veel verschillende dingen gebruikt wordt. Als ik ergens ga eten wordt er bijna altijd gevraagd of ik bijvoorbeeld wel vis of kaas eet en dat vind ik fijn. Als het niet gevraagd wordt zeg ik het zelf om onaangename verrassingen te voorkomen. Voor de kok is het ook erg vervelend als de gast de zorgvuldig bereidde maaltijd niet wil eten!

Ik snap wel dat veel mensen zich vegetariër noemen terwijl ze het volgens andere vegetariërs niet zijn. Welk woord moeten ze anders gebruiken? Eerlijk gezegd vind ik pescotariër maar een raar woord en ik denk ook niet dat dat er veel mensen zijn die dan wel meteen begrijpen wat er bedoeld wordt. Kortom, als je dat woord gebruikt moet je het ook alsnog uitleggen. Bovendien zijn er dus nog veel meer vormen van vegetarisme en volgens mij wordt het alleen maar onduidelijk als we voor elk type een ander woord gebruiken. Dan moet iedereen die definities zeker ook nog gaan opzoeken en onthouden? Ik kan mij dus niet zo druk maken om mensen die een andere definitie van vegetarisme hanteren en zich ook zo noemen. Het is zo'n kleine moeite om het even uit te leggen en als je geluk hebt raken mensen oprecht geinteresseerd en kun je wat meer uitleggen over vegetarisme en de redenen waarom je vegetariër bent geworden. Als mensen er niet om vragen zal ik ze deze preek namelijk graag besparen, want meestal zitten ze er niet op te wachten. Misschien dat dit deels de reden is dat er in mijn omgeving nog nooit raar op mijn vegetariërschap (mooi woord, zal het bestaan? Pling )) is gereageerd. Vork

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:13

spicegirl schreef:
paarden worden niet halal geslacht!

ik ben geen vegetarier, maar ik lust geen varken/geit/lams/paarden- vlees, worst, geen enkel vissoort-of wat ook maar uit de zee komt, wild of kip.
enigst wat ik lust, is gehakt/hamburger.biefstuk en tartaar,rundvlees dus.ik wil uit principe niets halal geslacht. en voor de rest is het makkelijk, ik lust het gewoon niet-nooit gedaan ook.en wat ik lust, eet ik niet vaak 1 a 2 x per week.en ja, ik weet dat er wss restjes ander vlees door de hamburger/gehakt zitten, maar ik koop runder, en ik heb geen controle over wat ze er allemaal indouwen.

Ik weet hoe het slachten normaal gesproken gaat en daar ben ik ook echt niet op tegen.

Ik weet eigenlijk ook niet of moslims wel eens paard eten om eerlijk te zijn..... Weet iemand dat toevallig?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal niet op zit te wachten tot mensen geïnteresseerd zijn in het waarom. Mijn ervaring is n.l. dat 9 van de 10 keer dat de voorloper is van een les dat vlees gezond is en dus moet. En daar heb ik dus geen zin in, die mensen stellen mijn keuze ter discussie terwijl zij zelf totaal geen last van hebben. En ik zal ook nooit iemand zal gaan vertellen dat ze geen vlees moeten eten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:27

BrankaZ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal niet op zit te wachten tot mensen geïnteresseerd zijn in het waarom. Mijn ervaring is n.l. dat 9 van de 10 keer dat de voorloper is van een les dat vlees gezond is en dus moet. En daar heb ik dus geen zin in, die mensen stellen mijn keuze ter discussie terwijl zij zelf totaal geen last van hebben. En ik zal ook nooit iemand zal gaan vertellen dat ze geen vlees moeten eten.

Dat kan natuurlijk ook, prima toch? Lachen Ik ga zelf een lekkere discussie niet uit de weg, maar ik moet dan ook zeggen dat de meeste mensen die ik ken (of in elk geval zij die er naar vragen) er vrij open tegenover staan. Natuurlijk komen de bekende misverstanden dan wel langs, maar dat vind ik niet zo erg. Ik vind inderdaad wel dat zowel vegetariërs als niet-vegetariërs wat meer rekening zouden moeten houden met de mensen die geen zin hebben om wéér de discussie aan te gaan. Dat is alleen niet altijd te ruiken, dus is het ook wel fijn als die mensen dat gewoon zeggen. Soms zie je dat mensen geen zin hebben in een discussie, maar hem toch weer aangaan omdat ze zich aangevallen voelen. Dat is in mijn ogen nergens voor nodig, als je geen zin hebt in discussie moet je dat gewoon kunnen zeggen. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:28

Mitxa schreef:
Ik weet hoe het slachten normaal gesproken gaat en daar ben ik ook echt niet op tegen.

Ik weet eigenlijk ook niet of moslims wel eens paard eten om eerlijk te zijn..... Weet iemand dat toevallig?

ze mogen geen dieren eten met een oneven aantal tenen aan de voet, dus geen paard nee

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:41

Ik ben ook vegitarier. Eet geen producten waar iets in zit waar dieren voor zijn geslacht. Geen stremsel,geen gelatine,geen vis ,geen kip .. Tevens maak ik mijn brood zelf en eet ik zo min mogelijk eten waar veel troep in zit. Ik voel me er kip lekker bij en zal nooit meer anders willen.Ik word het ook strontbeu dat mensen zo graag willen winnen in een discussie over vlees /geen vlees

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:43

Ik ben ook vegetarier en eet soms vis meestal doe ik dat alleen in een restaurant omdat ik vegetarische menu's nooit zo lekker vind. ik kan niet goed uitleggen waarom ik wel vis eet maar voor mij is vis heel anders dan vlees. + dat in vis heel veel vitamines zitten die je, als je vegetariër bent niet binnen krijgt.