Help!, ik voel me te dik!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Help!, ik voel me te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:02

wel raar dat TS weinig reageerd eig..

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:04

pinuts
school + huiswerk + manege+ vrienden ofzo -.-?

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:06

zoek en psycholoog Lachen.

Enja, straks ben je idd lelijk van te mager te zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:06

komt ook weer vriendelijk over:) Maar zou kunnen idd, we zullen afwachten:) als ik topic aanmaak, neem ik er ook tijd voor, vooral als ik met zoiets zou zitten, mjah dat ben ik

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:07

Emmaa_ schreef:
Hallo Lachen.
Een paar maanden geleden is er een probleem bij mij opgespeeld.
Ik voel mezelf namelijk enorm te dik.
Ik heb het idee dat ik een of andere dikke pad ben, terwijl ik toch echt van alle kanten verteld krijg dat, dat niet zo is.
Voor geinteresseerden, ik ben zo rond de 1.75m en 47 kilo.

Dat laatste is als ik gegeten heb en met kleren aan.
In mijn lengte-gewicht verhouding ben ik 37% te licht.
Mijn BMI is te weinig, maar toch blijf ik me te dik voelen.

Verder schaam ik me ook voor mijn hele uiterlijk.
Mijn haar zit altijd pluizig (iemand die hier tips voor heeft?. Cremespoeling gebruik ik al, maar het blijft gewoon heel erg raar zitten, door mousse en haarlak wordt het alleen maar erger Boos! ), ik heb altijd puisten (waar ik al een creme voor heb gekocht, werkt niet optimaal maar ok. ).

Ik eet de laatste tijd bijna niks meer.
Ik sport 2 keer in de week op school bij gym, rijdt paard en probeer zo vaak mogelijk na schooltijd even naar de sportschool te gaan.
Mijn conditie is nog steeds bagger, maar dat even achterwege.

Op een dag eet ik ongeveer;

een bakje chocopops.
soms een broodje op school.
een koekje ofzoo als ik thuiskom (biscuitje)
en een klein beetje avondeten.

Iemand die mij kan helpen?

Ik vind je er echt mooi uitzien hoor! Beetje te dun zelfs. Kom eens kijken in dit topic: [MW] Ik wil juist aankomen! en bekijk daar welke mensen willen aankomen. En vergelijk ze eens met jezelf Lachen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:08

okee Ja

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:11

Ter aanvulling: ik ben 1.78 en momenteel 48 kilo. Ook ik voel me niet goed en lelijk. Ik voel me slap, maar dat komt omdat ik niet dik genoeg ben. Mijn humeur en hoe ik in het leven sta hebben veel te maken met hoeveel energiereserves ik heb. En ik vind mezelf lelijk worden van dunheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:11

Vetboltsje schreef:
FZ_Lin schreef:
Oeh nu voel ik me ook dikjes met mijn 1,70 en 59 kg.. Haha meid alsjeblieft, je bent echt niet te dik!! Heb in je pro gespiekt, en zie een mooie slanke meid! Lachen

Dat je haar zo pluizig is, kan dus komen ivm je eetgedrag en omdat je je dus druk maakt!
Mijn haar is ook onhandelbaar als ik niet lekker in mijn vel zit!

Praat met je ouders over hoe jij je voelt, en je kan mij ook altijd een pb sturen!
Nogmaals, je bent echt niet te dik!!!

toen ik een paar dagen geleden in haar pro zag , sotnden er nog geen foto's Vork
maar igg, ze krijgt aandacht... ze zitten alles nu met veel lof te lezen met een big zak chips en een fles cola denk ik Haha!

Nou nee.
Eigenlijk zit ik hier nu net terug van paardrijden en douchen en heb ik net gegeten Ja

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:18

kun je dan misschien reageren op de info-reacties in plaats van op deze?:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:19

Maar ik wil toch wel even reageren hierop;

Ik zoek geen aandacht. Echt niet. Ik open dit topic omdat ik even ergens mijn verhaal kwijt moet. Mijn ouders willen er niet naar luisteren, schreeuwen alleen maar tegen me, en mijn mentoren weten er inmiddels alles al van. Helaas wil ik niet alles aan hun vertellen vooral omdat ik mijn mentrix niet vertrouw. Daarom zet ik het op bokt.

Dat ik te licht ben weet ik al. Daarom lees ik totaal niet met veel lof al die reacties over dat ik te dun ben. Mijn mentor heeft het goed kunnen verwoorden;

Het is zo ongelofelijk dubbelop. Aan de ene kant vind ik mezelf dik, lelijk en mijn figuur afgrijselijk. Aan de andere kant weet ik, dat wanneer ik genoeg ga eten, ik een mooier figuur zal krijgen en dat mijn hele lichaam er mooier op wordt.
Het komt trouwens niet door mijn eigen denken dat ik zo graag wou afvallen * geinteresseerden, stuur gerust een PM, het gaat me iets te ver om jullie daar mee te vervelen als jullie het niet willen weten *.
Ik heb daar heel erg hard voor moeten werken.
Inmiddels ben ik 7 kilo aangekomen (en ong. op dezelfde lengte gebleven) en ik weet niet zo goed hoe ik daarover moet denken.
Aan de ene kant ben ik daar blij om, en aan de andere kant vind ik het moeilijk om het los te laten, waar ik zo hard voor heb gewerkt.
Ik wil sowieso naar de 52 kilo komen, meer is altijd goed.
Dat vind ik een mooi gewicht voor een meisje van mijn leeftijd/gewicht.

En ja, ik ben wel 12 jaar oud, aan mijn foto en taalgebruik is dat misschien niet te merken (ik oog veel ouder en doe Tweetalig Gymnasium waardoor ik wat volwassener ga praten Haha! ) maar het is toch echt zo.
In Oktober wordt ik 13 Ja

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:23

nou dan ben je goed bezig.. Ik had je wel op die leeftijd geschat hoor, vooral door je doen en laten, veel meisjes van jouwn leeftijd zijn heel erg onzeker. (my god, wat wil je ook met de media van tegenwoordig:) ) Maar ik weet zeker dat je knapper word als je aankomt, want je bent nu wel beetje te dun:)

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:52

je zegt btw ook dat je naar de sportschool gaat, probeer dat wat vaker te doen, van trainene krijg je spieren(die trouwens zwaarder wegens als vet, dus als je aankomt is dat spier, geen vet) en word je lijf mooier. je zult dan vast zelf ook wel doorkrijgen dat je meer honger hebt en dus meer moet eten om jezelf energie te geven. en eet gewoon lekker dingen, chips enzo jummmmmmmmm en chocolaaa *loveit*

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:54

Chips en chocola is niet echt de oplossing, vetboltsje
Gewoon een goede basis leggen met koolhydraten en dan pas trainen. Trainen zonder energie schiet niet op. Geen cardio doen Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:08

Kan best geloven dat ze met mijn reactie niets geeft, maar met de verwachte reacties als "jij bent zo mager" heeft ze evenveel. Ik ken genoeg mensen met een eetstoornis, en weet -mag ik toch eventjes zeggen- zeker genoeg over een eetprobleem. TS in kwestie weet zelf dat ze een probleem heeft, merk ik genoeg aan haar reactie, dan kom je met een topic niet zo ver. Buiten de naam die je krijgt en commentaar als "ga hulp zoeken". Bot gezegd van mij, maar wel helemaal de waarheid. Als ik daarbij te direct ben... dan is dat nu heel eventjes niet mijn probleem. Marjo heeft een heel mooi punt, misschien moeten al de lieve meiden daar eens aan denken, voor je klophamers naar mij stuurt. Knipoog

@Janine: Wil jij een percentage weten van meiden die wéten dat ze niet dik zijn, maar zichzelf wel te dik vinden? in de puberteit? Dan zit je gauw boven de 80 procent.
@Kimonoo: Uit jou reactie kan ik heel veel afleiden, maar geloof me, genoeg mensen die, misschien net zoals jij, ook weten over wat ze praten.
@Emma: Ik kan me wel voorstellen dat jij vrolijk wordt van de berichtjes waarin staat dat je hartstikke mager bent, inderdaad. Ben heel blij dat jij vrolijk bent dan Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:44

"Meid, je bent niet te dik"
Heeft geen klap zin om te zeggen.

Ik heb in het zelfde schuitje gezeten, werd binnen no-time hardstikke dun en heb nog steeds heel erg veel moeite met eten en vooral met kleren passen, en naar mezelf kijken. Het ene moment kan ik mezelf wel zien, het andere moment vind ik mezelf moddertje vet.

Waar ik heel erg blij mee ben, dat je zelf merkt dat het niet goed met je gaat en dat je dat dus ook zegt.
Ik had dit net zo; ik wist dondersgoed dat het levensgevaarlijk is om dagen niet te eten. En dat je van kotsen slokdarm kon krijgen. En dat bracht mij tot een akelige tweestrijd. Het eten lukte niet, ik probeerde mezelf te dwingen maar ik kreeg het niet in mijn mond!

Ik vertelde het gewoon aan vriendinnen, niet om aandacht te trekken, en enkel aan vertrouwelingen. En dat werkte ook, om het niet in je eentje te voelen. Natuurlijk voel je alles in jezelf, maar als je het hier kunt vertellen dan kun je dit ook aan je ouders of aan je arts.

Je kunt hier van beter worden, en alsjebliefd ga dat proberen. Ik mocht van mijn ouders niet naar een arts en daar ben ik nogal boos om, omdat het nog steeds een heel groot deel van mijn leven bepaald.
De ene dag kan ik dat shirtje wel aan, maar de volgende dag echt niet! En ondertussen wil ik dun zijn.

Ook heb ik mijn darmen goed verkl**t hierdoor, die waren altijd nogal messed-up maar dit was toch wel de druppel, als ik niet fatsoenlijk eet krijg ik verstopping en super akelige krampen.

Ik eet nu 2 á 3 boterhammen per dag, 1 banaan en avondeten.
Ik heb vaak honger, maar het gaat de goede kant op. Als ik teveel eet speelt dat parten in mijn darmen en dat wil ik ook voorkomen.

Maar ook is het me opgevallen wat ik mijn slechte periode echt niet kon geloven, dat je, als je normaal eet geen kilo aankomt! En dat was ik helemaal vergeten. Ik heb weken gehad dat het heel goed ging en dan at ik normaal, helemaal normaal, meer dan nu, en het maakte helemaal niks uit.
Alleen merkte ik dat ik de kinderwagen weer kon duwen, dat ik weer naar school kon fietsen, dat ik weer kon lachen, dat mijn menstruatie terug kwam, dat ik weer kon slapen, dat mijn wallen wegtrokken, dat ik me beter kon concentreren, dat ik minder moe was, dat mijn huid meer kleur kreeg.

Meid, alsje alsjebliefd zoek zo snel mogelijk hulp, zelfs als het nog maar net aan de gang is.
Je kunt me altijd PB'en hoor! Ach gut kop op!

Verder ben ik weken ziek geweest, nu heb ik nog steeds perioden dat ik nouwelijks beter word van een griepje, 3 weken kost het me meestal. En ik wil verdomme mijn examen halen dus ik kan niet meer ziek zijn, dus ik baal echt van mezelf.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:55

Voor geinteresseerden, ik ben zo rond de 1.75m en 47 kilo.

volgens mij zie jij ze vliegen ik ben 178 en ik weeg 75 kg dat is iets boven het gemiddelde
meid je bent veelste licht voor je leeftijd.
je moet gewoon lekker door eten Haha!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:26

Vind het jammer dat mensen weer banketstaaf reageren op dit meisje.

Ik denk niet zozeer dat zij aandacht zoekt, maar gewoon steun en bevestiging gezien zij aangeeft dit te missen van haar ouders, Is het vrijwel logish dat ze het ergens anders zoekt, Op bokt dus, wat ik best kan begrijpen, want hier zitten ontzettend veel mensen met ook ontzettend veel EIGEN ervaringen, en uiteraart ook weer ontzettend veel mensen met ervaring met "hoor en zeggen"want daar zijn we allemaal het beste in "Ik heb gehoord dat..." te zeggen, of niet soms?

Dit meiske zit met een probleem, Een probleem waar zij niet zelf en alleen uit kan komen, Ok wij kunnen haar misschien niet vanuit hier helpen, Maar wij kunnen haar wel aan haar gezonde verstand proberen te vertellen dat ze niet dik is, en op moet letten dat ze niets te kort komt met eten en dat soort dingen.
Ik vind boven al dat als je niets nuttigers te melden heb met : je wilt aandacht, Meid je bent niet dik, of ik ben zo en zo zwaar. Je maar beter niet kan reageren, want wat heb ze eraan? Tuurlijk is ze niet dik, maar ze voelt zig wel zo, En daar zit het probleem toch? Lachen Wie zijn wij dan om haar te beoordelen dat ze aandacht wilt, natuurlijk wil ze aandacht doormiddel van steun die ze anders niet krijgt.. ik vind het maar meer als logish, ook mijn PB staat open voor je TS.
Kop op Lachen Vraag of iemand in je omgeving die je wel vertrouwt, jou meehelpt met het zoeken naar "professionele hulp" en met die professionele hulp kan je je ouders ook erbij betrokken laten maken, zodat hun weten hoe serieus jou "probleem" is. Zodra ze dat weten, zal het een heel stuk makkelijker gaan.

Meis op jou leeftijd hebbe we allemaal puisten gehad Lachen En ik heb jou ook een pbtje gestuurd met wat huishoud middeltjes. Hoop dat je er wat aan hebt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:33

Emma... ik schrik een beetje van je post Bloos
Je bent een hartstikke leuke meid en alles behalve dik..
Pubertijd is idd voor velen niet de 'mooiste' (LETTERLIJK) tijd van hun leven,
maar kijk over een paar jaar, als je een jaar of 18 bent, dan zijn je puisten weg,
weet je wat je met je haar moet doen, ben je een topfotografe en weetje wat
je wil en waar je voor staat!

Ik herken zo erg jouw verhaal met wat ik voelde dat ik jouw leeftijd had, alleen
verschil is dat ik wél echt gezet was (en ben Nagelbijten / Gniffelen ) en dat jij dat gewoon echt niet
bent doosie! Die onzekerheden horen bij het puber zijn, zijn niet leuk maar over
een poosje ben je uit deze fase en heb je iets anders waar je je druk om maakt..
Dat blijft helaas je hele leven!!

Je bent een leuke, spontane meid. Staat voor jan en alleman klaar, deelt je
hobby op een onwijs leuke manier met anderen (fotograferen) en hebt (naar mijn
idee) best een leuk netwerkje om je heen. Geniet, zolang je niet fijn in je vel zit heb
je ook geen zin in eten, ga je nadenken en krijg je zulke ideeen.
Focus je op je school, doe leuke dingen in je vrije tijd en geniet van het feit dat je nog
zo jong bent!! Haha!

Komt allemaal wel goed meis, en als je je hart een keer wil luchten, mijn inbox staat ten
alle tijden wagenwijd open Ja Lachen

Kusje

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:35

Hey meid, denk dat je er best komt zoals het nu gaat. J
e moet alleen wel op letten wat je eet, als je zo weinig eet krijg je te weinig voedingsstoffen en vitamines binnen.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je haar zo moeilijk is.

Probeer gewoon voldoende brood/fruit/melk enz te eten. Natuurlijk is chips en cola geen zonde maar het vervangt geen maaltijd.
Als je gewoon normaal blijft eten komt het goed. Dit is een fase waar je groeit in de lengte, die in de breedte komt nog en dan zal je ook wel wat meer vrouwelijke vormen krijgen. En dus ook wel aankomen.

Je bent nog jong, het komt allemaal goed. Over een paar jaar ben je alleen maar trots op je slanke lijf!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:35

Patriciavt schreef:
Emma... ik schrik een beetje van je post Bloos
Je bent een hartstikke leuke meid en alles behalve dik..
Pubertijd is idd voor velen niet de 'mooiste' (LETTERLIJK) tijd van hun leven,
maar kijk over een paar jaar, als je een jaar of 18 bent, dan zijn je puisten weg,
weet je wat je met je haar moet doen, ben je een topfotografe en weetje wat
je wil en waar je voor staat!

Ik herken zo erg jouw verhaal met wat ik voelde dat ik jouw leeftijd had, alleen
verschil is dat ik wél echt gezet was (en ben Nagelbijten / Gniffelen ) en dat jij dat gewoon echt niet
bent doosie! Die onzekerheden horen bij het puber zijn, zijn niet leuk maar over
een poosje ben je uit deze fase en heb je iets anders waar je je druk om maakt..
Dat blijft helaas je hele leven!!

Je bent een leuke, spontane meid. Staat voor jan en alleman klaar, deelt je
hobby op een onwijs leuke manier met anderen (fotograferen) en hebt (naar mijn
idee) best een leuk netwerkje om je heen. Geniet, zolang je niet fijn in je vel zit heb
je ook geen zin in eten, ga je nadenken en krijg je zulke ideeen.
Focus je op je school, doe leuke dingen in je vrije tijd en geniet van het feit dat je nog
zo jong bent!! Haha!

Komt allemaal wel goed meis, en als je je hart een keer wil luchten, mijn inbox staat ten
alle tijden wagenwijd open Ja Lachen

Kusje

Kijk dit vind ik nou eens een ontzetend lieve post!, Ik ken emma niet persoonlijk, MAar zoals ik lees is dit een fantastishe meid Lachen

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:51

Dat is ze ook, alleen onwijs onzeker en helaas op dit moment uit zich dat in hoe ze zich nu voelt...
Dat gevoel wegnemen kan ik niet, maar ik kan haar wel laten weten hoe ik tegen haar aankijk en wat ik van haar vind en ik weet zeker met mij nog vele anderen die Emma IRL kennen Lachen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:51

Emmaa_ schreef:
Maar ik wil toch wel even reageren hierop;

Ik zoek geen aandacht. Echt niet. Ik open dit topic omdat ik even ergens mijn verhaal kwijt moet. Mijn ouders willen er niet naar luisteren, schreeuwen alleen maar tegen me, en mijn mentoren weten er inmiddels alles al van. Helaas wil ik niet alles aan hun vertellen vooral omdat ik mijn mentrix niet vertrouw. Daarom zet ik het op bokt.

Dat ik te licht ben weet ik al. Daarom lees ik totaal niet met veel lof al die reacties over dat ik te dun ben. Mijn mentor heeft het goed kunnen verwoorden;

Het is zo ongelofelijk dubbelop. Aan de ene kant vind ik mezelf dik, lelijk en mijn figuur afgrijselijk. Aan de andere kant weet ik, dat wanneer ik genoeg ga eten, ik een mooier figuur zal krijgen en dat mijn hele lichaam er mooier op wordt.
Het komt trouwens niet door mijn eigen denken dat ik zo graag wou afvallen * geinteresseerden, stuur gerust een PM, het gaat me iets te ver om jullie daar mee te vervelen als jullie het niet willen weten *.
Ik heb daar heel erg hard voor moeten werken.
Inmiddels ben ik 7 kilo aangekomen (en ong. op dezelfde lengte gebleven) en ik weet niet zo goed hoe ik daarover moet denken.
Aan de ene kant ben ik daar blij om, en aan de andere kant vind ik het moeilijk om het los te laten, waar ik zo hard voor heb gewerkt.
Ik wil sowieso naar de 52 kilo komen, meer is altijd goed.
Dat vind ik een mooi gewicht voor een meisje van mijn leeftijd/gewicht.

En ja, ik ben wel 12 jaar oud, aan mijn foto en taalgebruik is dat misschien niet te merken (ik oog veel ouder en doe Tweetalig Gymnasium waardoor ik wat volwassener ga praten Haha! ) maar het is toch echt zo.
In Oktober wordt ik 13 Ja

Gelukkig zie je zelf in dat je te licht bent, dat is in ieder geval stap 1

Stap 2 is vervolgens zorgen dat je weer aankomt (waar je meebezig bent) en proberen je denken te veranderen.

Makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik.
Ik heb een vriendin/kennis en dat meisje heeft anorexia. Zij is bezig met het gevecht tegen dat zelfbeeld.

Probeer alsjeblieft er met mensen over te praten, om te zorgen dat het in ieder geval niet de verkeerde kant uitgaat.
Je bent nog jong en hebt nog een heel leven voor je.

Over het pluizige haar kan ik kort zijn.
Als ik zie wat je eet, gaat er (simpel gezegd) nog bijna een muis aan dood.
Je krijgt dus veel te weinig vitamines en mineralen enzo binnen.

Dit is gelijk ook het probleem met je conditie.

Op de foto die een paar pagina's geleden is geplaatst zie ik een leuke meid staan, eentje die naar mijn mening zelfs wat te dun is, maar alsnog een hele leuke meid.
Probeer dat te zien. Dan gaat het echt goed komen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:55

Patriciavt schreef:
Dat is ze ook, alleen onwijs onzeker en helaas op dit moment uit zich dat in hoe ze zich nu voelt...
Dat gevoel wegnemen kan ik niet, maar ik kan haar wel laten weten hoe ik tegen haar aankijk en wat ik van haar vind en ik weet zeker met mij nog vele anderen die Emma IRL kennen Lachen

DAt zeker, dat zei ik ook al, wij kunne haar misschien niet helpen met het probleem, maar wij kunnen haar wel advies geven waar dat nodig is, en haar steun biede doormiddel van luisterend oor

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:58

Dag Emma,
Ik begrijp hoe je je voelt, en je bent zeker niet de enige die dit meemaakt. Je beseft dat je te licht ben, en dat is al goed. Probeer professionele hulp te zoeken nu het probleem nog niet zo ver 'gevorderd' is. Want je wil hier echt niet mee door, echt niet, geloof me. AN is een duiveltje wat zich steeds dieper in je nestelt, wat zich probeert heer en meester over je te maken. En het voelt zo makkelijk en veilig aan maar om er weer uit te geraken is het een hel. Het kost ontzettend veel kracht en wilskracht, maar het is de moeite waard. Hoe langer het 'in' je zit, hoe moeilijker om je er tegen te verzetten, dus probeer het nu aan te pakken. Je voelt je misschien sterk als je afvalt, maar wat win je er mee? Je grens wordt toch nooit bereikt en je gaat steeds verder. Uiteindelijk voel je niets meer, je bent verdoofd en al je emoties worden uitgeschakeld. Dat voelt veilig aan en kan een makkelijke oplossing lijken om andere zaken te ontvluchten. Maar je maakt er enkel jezelf en niet te vergeten, alle mensen die om je geven door kapot. Het is nooit te laat, en je kan het echt overwinnen. Maar vergeet niet dat, hoe langer het in je verankerd zit, hoe moeilijker het is om het volledig los te laten. Toch moet je dat proberen, je moet op je eigen benen leren staan en daar heb je geen ES voor nodig, dat moet je zelf doen.. Het leven is veel te mooi om het door een ES kapot te laten maken. Je mag me altijd pb'en.
Groetjes

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:42

[LZP] > [MW]