Wat is dit ?fossieltje?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jibberjabber

Berichten: 787
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:27

Heel exact kan ik het niet zeggen maar denk bij de kies aan toch iets van een plantenetend dier. Tja en van wie dan ? Tapir ? Kan. Maar kan ook van een Trogontherium Cuvieri zijn oftewel de reuzenbever. Ik zou het navragen, altijd leuk!

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:29

jibberjabber schreef:
Heel exact kan ik het niet zeggen maar denk bij de kies aan toch iets van een plantenetend dier. Tja en van wie dan ? Tapir ? Kan. Maar kan ook van een Trogontherium Cuvieri zijn oftewel de reuzenbever. Ik zou het navragen, altijd leuk!


Heb hem ooit meegenomen naar mijn opleiding. Mijn docent heeft een aantal jaar fossielen geïdentificeerd voor Naturalis en gaf aan dat hij aan een rund dacht. Niet zo spannend qua diersoort maar wel heel gaaf om zelf gevonden te hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 06:39

Gamova schreef:
jibberjabber schreef:
Heel exact kan ik het niet zeggen maar denk bij de kies aan toch iets van een plantenetend dier. Tja en van wie dan ? Tapir ? Kan. Maar kan ook van een Trogontherium Cuvieri zijn oftewel de reuzenbever. Ik zou het navragen, altijd leuk!


Heb hem ooit meegenomen naar mijn opleiding. Mijn docent heeft een aantal jaar fossielen geïdentificeerd voor Naturalis en gaf aan dat hij aan een rund dacht. Niet zo spannend qua diersoort maar wel heel gaaf om zelf gevonden te hebben :j

Tof! Oerossen en wisenten zijn/waren toch best indrukwekkende beesten! :)) Resten van reuzenherten worden er ook gevonden, maar dat zal je docent dan wel herkend hebben.

Momo94
Berichten: 1128
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:12

Hoii!!

Gister ben ik dan naar de Maasvlakte geweest. Mijn vriend en ik waren er wel te vroeg.. Haha, zaterdag gaf hij aan 1 uur en drie kwartier rijden. Alleen vergeten opnieuw te checken zondag en was het maar 1 uur en 20 minuten rijden.. Het was bewolkt, maar de temperatuur was heerlijk en de zee was ook rustig. Geen grote harde golfslag. Strand was ook bijna niemand aanwezig. Aangezien we beide niet goed wisten hoe te zoeken zijn we bij de zee over de schelpen lijn heen gelopen. Van alles in onze handen gehad. Op een gegeven moment vonden we iets en dat leek wel een soort oester met heel veel lagen. Zo zijn we verder gelopen naar waar we toch al niemand zagen en vooral ook geen voetsporen liepen. Op een gegeven moment wist ik niet goed hoe en wat en heb ik mijn schoenen uitgetrokken en ben ik de zee in gelopen en daar ben ik wat gaan zeven. Alleen zonder resultaat. Op dat moment was de zee wat harder aan het zakken en ben ik mijn schoenen weer aan gaan trekken en zijn we rustig terug gaan lopen. Ik had legerkisten aan, dus kon ik met een gerust hart een stuk het water in lopen. Daar hebben we het een en het ander gevonden, maar ook nog niet echt het idee dat we iets hadden. Op een gegeven moment trok iets mijn aandacht en ben ik verder het water in gebanjerd. Het was bruin.. niet super groot.. alleen goed kijkend naar de structuur.. leek het wel een stuk bot! Wauw! Toch nog iets gevonden! Alleen toen begon het hard te regenen en zijn we wat vlotter doorgelopen naar de auto en zijn we rond half 5 vertrokken, wat eigenlijk op dat moment een goed moment was om te zoeken aangezien de zee zo laag stond. Alleen via buienradar zou het ook voorlopig niet droog worden.. Dus we gaan gewoon nog een keer vaker.

Alleen thuis sloeg een klein beetje het noodlot toe.. ik had mijn stuk bot vast.. wilde die in schoon water leggen ivm zeewater dat je wil afspoelen.. Vervolgens stoot ik kei hard mijn kleine teen aan het krukje in de badkamer en val ik zo voorover.. en het versteende bot valt op de grond en barst in 2en.. *snik...* |(

Zal straks als ik thuis ben mijn vondsten fotograferen en hier plaatsen.

*Weet iemand die ervaring heeft met zoeken wat die soort stenen zijn die roest afgeven? Heb iets groots en aparts gevonden, alleen dat lijkt roest af te geven.

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 17:48

Leuk verslagje Momo :D Wel zonde van het bot zeg, misschien dat het nog netjes aan elkaar te lijmen is als dat het waard is? Weet zelf ook niet wat je daar allemaal voor moet doen en hoe je het precies schoon maakt. Maar ben alsnog benieuwd naar de foto's, wie weet zit er wat interessants tussen wat iemand hier herkent :D
Limoniet kan roesten geloof ik, waar mijn steentje ws ook uit bestaat.

Jibberjabber, gaaf zo'n rek met zo veel vondsten <3 Wat zijn de afdrukken van die laatste foto precies waardoor het bijna nooit gevonden wordt?

Hevonen, Naturalis en alle andere mensen hebben het beoordeeld van de foto's die ik ook in dit topic heb staat :)

Momo94
Berichten: 1128
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn mijn vondsten. Ik vond dat grote roestvorming ding ook erg interessant alleen zou niet weten wat het is.

Voel mij alleen zo stom gister dat ik mijn versteend bot heb laten vallen...

jibberjabber

Berichten: 787
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:24

Ach, wat jammer van de breuk in het bot. Een mooi bot overigens. Lijkt mij iets van een pijpbeen.
In Historyland staat een mamoetgezin dat geheel is samengesteld uit gevonden botten. Knap werk ! Haha, diegene die het heeft samengesteld: "He joh, zoek nog even een middelvoetsbeentje van een wolharige mamoetpuppy...". Veel van die skeletten wordt ook gevangen in de netten van vissers.
Wat op het strand ligt is in de zandzuigcutter geweest en kan nooit groter zijn dan zo'n 30 centimeter. Vissers vangen soms hele slagtanden of grote gewrichten. Hoe mooi is dat !
Je vondsten zijn echt leuk. En daar zit ook limoniet bij, dat gekke vormpje wat je in je hand hebt. Volgens mij zit er iig wel een stuk versteend hout bij. Eerste foto onderaan. En iets waarvan ik het niet goed kan zien wat het is. Dat onderste op foto 6 met een gaatje/rondje er in/op. Lijkt steen maar kan de foto's niet goed genoeg vergroten.
Blijf zoeken hoor. Je wordt er steeds beter in. En je eeste bot heb je binnen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:59

Heel leuk, Momo! In aanvulling op jibberjabber, die drie grote grijzige dingen op foto vier lijken me (sterk verweerde) oesters.

En joh, niet wakker liggen van het bot, hij was toch al kapot! :)) Bij de Action kun je lijm van Uhu kopen; je zou eens kunnen testen of dat ook werkt op bot. Dat is reversibel, dus lukt het niet, dan zou je het moeten kunnen verwijderen met aceton. Het lijkt mij een stukje ellepijp (richting pols), maar weet het niet zeker en weet niet waarvan. Wel erg leuk!

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 17:32

Ik kan eindelijk binnenkort naar de maasvlakte! *\o/* Nog tips op welke delen ik het best kan zoeken? Dichtbij het water of wat verder weg? En is er eigenlijk een wc in de buurt? We komen van ver dus dat zou fijn zijn, maar las op internet dat het er nog niet was een paar jaar terug. Heb er in ieder geval enorm veel zin :)

wendy1987

Berichten: 6979
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:17

Ik ben er vandaag even geweest.
Geen wc, maar in de buurt met de auto in 15 minuten in rockanje waar alles weer zit.

Daarvoor dus ff bij de Mac stoppen :p

Ik heb niets gevonden, maar waren er om 12 uur, dus wat later ook al.
Je moet in de branding lijn zoeken, wij nu vlak langs t water gelopen omdat t diep weg was toen wij er waren. Mooie lijn daarlangs.

Hebben even halfuurtje gelopen ook maar, daarna doorgegaan naar ander strand ivm vriendin die ook strandtent wilde ipv saai strand :')

Maar wie weet ga ik nog eens, dan even de eb en vloed tijden opzoeken dat ik net na de vloed daar kan zijn voor betere kansen haha!

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 10:29

Bedankt voor de tips wendy! Daardoor heb ik een fijne dag kunnen plannen en is alles heel goed gegaan :D Bij de mensen die mee waren viel het ook erg in de smaak, het was ook perfect weer. Ik wil meteen weer gaan, het liefst elke dag wel, maarja elke dag 4 uur rijden is niet best :')
Ik heb 8 bot fragmenten/botjes gevonden:

Afbeelding

Rechts boven is een wervel van een vis, Charlie van de oervondstchecker kan het niet determineren omdat het buiten zijn kennisgebied valt. Ik ga nog kijken of ik het op een andere plek kan laten determineren.
Het complete botje daarnaast is een eerste teenkoot van een rendier uit midden pleistoceen/laat salien, heel blij mee :D
De rest is niet determineerbaar. Al met al een geslaagde dag!

Momo94
Berichten: 1128
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:53

oooh wat leuk!!

Ja, haha! Ik heb dat ook! Zou ook wel dagelijks kunnen gaan! Alleen hier ook enkele rit minstens 1,5 uur.

Haha! En anders een keer een fossieltjes zoeken bokt meeting.

PS: en de volgende keer als ik ga neem ik wel waterschoenen mee. Vorige keer *auwtsj* op blote voeten. :o

jibberjabber

Berichten: 787
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:52

Wat een prachtige vondsten. Hoe leuk ! Goed gedaan ! Die teenkoot..... erg aansprekend. Volgens mij ook niet zo algemeen om deze te vinden.

wendy1987

Berichten: 6979
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:57

Owww, nu ben ik zo jaloers he.... Hoe laat was jij er?
Ik ga denk nog maar eens, en dan gewoon alleen, dat ik geen tijdsdruk heb van vriendin die er niets aan vind :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:58

Dat kootje is cool! Wat ligt daar linksonderin? Mooie vangst :))

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 18:17

Haha bedankt iedereen, ben ook zeker tevreden met zo veel stukjes bot en een heel teenkootje :D Heb er ook wel dik 4 uur heel traag en nauwkeurig rond gesjokt :')

Momo, schoenen zijn inderdaad wel handig tussen de schelpen, maar bij de waterlijn is het wel heerlijk, daar had ik trouwens ook het kootje gevonden :)

jibberjabber, dankjewel! Geen idee hoevaak een teenkoot gevonden wordt, ik zag er laatst nog een op de oervondstchecker vandaar dat ik al snel dacht dat het een teenkootje was, wat ook bevestigd werd. Maar haal er zeker heel veel voldoening uit om een 'compleet' botje te vinden na al die fragmenten!

wendy, hmm het hoogste punt van de vloed was om 10:45, maar ik was er pas rond 11:15/30, heb toen het stuk tussen P5 en P6 gelopen in de hoop dat daar minder mensen zouden zijn dan bij P3 :') Ja gewoon alleen gaan als dat kan! Ik was met gezelschap gegaan maar die zagen het meer zitten om bij P5 rond te hangen op een stoeltje, dus ik heb ook vrijwel de hele tijd alleen gelopen en het was heerlijk :D

culaccino, thanks :D Een stukje vuursteen, ik dacht dat het misschien een kans had om een afslagje te zijn maar heb mezelf van dat idee af gebracht :')

Eelmo

Berichten: 2961
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:41

Weet je zeker dat de vis wervel een wervel is, en geen otoliet (oorsteen)? Ook van een vis, daar niet van :D

Hele mooie vonst! Misschien zelf ook maar eens gaan... :)

Albert

Berichten: 5738
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:04

Gamova schreef:
Ik heb ooit een botfragment en een kies gevonden op de 2e maasvlakte. Kies is geen mammoet formaat maar eerder rund.

[ [url=m/Hajauw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CtPPE1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MpCROP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk, weet bijna zeker, dat het een kies van een paardachtige is. (Het was de eerste kies links onder)

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 08:18

Eelmo schreef:
Weet je zeker dat de vis wervel een wervel is, en geen otoliet (oorsteen)? Ook van een vis, daar niet van :D

Hele mooie vonst! Misschien zelf ook maar eens gaan... :)


Ik had nog niet aan een otoliet gedacht eerlijk gezegd! Maar als ik het opzoek en het vergelijk met een wervel, ben ik er nog steeds eigenlijk wel zeker van dat het een wervel is.
Zeker een keer zelf gaan, tis echt heerlijk! En ook je vondsten delen als je wil *D

Eelmo

Berichten: 2961
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:29

Ik vind het lastig te zien op je foto hoor! Maar als het idd een wervel is, is dat wel bijzonder. Vissenbotten verstenen nauwelijks omdat het vrij vette botten zijn.
Tot zover mijn minime kennis van paleo-ecologie :D

Vanaf Nijmegen is het een flink stukje rijden (al zal ik hier ook genoeg op kunnen graven denk ik :+ ) maar misschien kan ik in mijn vakantie wel gaan :j

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:49

Nu ga ik wel twijfelen := Ik dacht altijd dat wervels van vissen wel makkelijk goed blijven/verstenen. Heb hier wat close up foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanaf Nijmegen is het helaas wel ver ja, ik woon nog verder richting Doetinchem :/ Waar valt wat te vinden bij Nijmegen dan? :D

Anoniem

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:06

De maasvlakte is echt heel leuk! Enige jammere van dat ik nu in Wageningen woon.. het is zo ver weg :')

Leuke vondsten komen hier voorbij!

Eelmo

Berichten: 2961
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:50

Lunameyza schreef:
Nu ga ik wel twijfelen := Ik dacht altijd dat wervels van vissen wel makkelijk goed blijven/verstenen. Heb hier wat close up foto's:

[ [url=m/CMDbSf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RUHTSG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TRjD0l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pQ3rbQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanaf Nijmegen is het helaas wel ver ja, ik woon nog verder richting Doetinchem :/ Waar valt wat te vinden bij Nijmegen dan? :D


Snelle google image search en ik denk dat je gelijk hebt en dat het idd een wervel is :j

Nijmegen: ligt er aan wat, waar en hoe diep je graaft :') Maar geloof dat je hier overal wel óf Romeinse resten, of WWII voorwerpen op kunt duiken.

wendy1987

Berichten: 6979
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:44

Ach, bijna 2uur rijden vanaf Nijmegen. Ik dus vorige week gedaan haha..
Maar wil echt nog een keer gaan!!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:16

Even concreet, welke tijden en waar moet je precies zijn? Ik ga misschien dinsdag/woensdag met 2 kinderen die richting op en het zou natuurlijk fantastisch zijn als we kunnen gaan zoeken en zelfs wat zouden vinden.