.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:04

YellowGray schreef:
Resistance schreef:
Op school krijg je altijd voorlichting over alcohol en drugs enzo, maar waarom niet over vuurwerk? Daar gebeuren toch wel erg veel ongelukken mee.


Ik heb op de basisschool wel voorlichting gekregen over vuurwerk. Dat ging samen met het voorlichtingsprogramma over alcohol en drugs. Het wordt dus wel gedaan, maar het had denk ik niet echt veel nut.
Ik heb overigens nog nooit vuurwerk afgestoken en ik was er vroeger echt als de dood voor (tot ik 13 of 14 was).



Precies. Op de basisschool doen ze het wel, als je er nog niet mee bezig bent. Ik vind dat ze het ook op middelbare scholen moeten doen, juist dan worden jongeren roekeloos en vinden het stoer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:05

Idee: verreken die extra kosten in accijnsheffing op vuurwerk :)*

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:06

Ik denk dat ze daar gewoon niet aan denken bigone, dat ze op dat moment naast koeien staan. Maar ik geef je wel gelijk!

Hier gaan de rolluiken naar beneden van het hele huis, het licht aan en de tv aan voor geluid. Ik ga naar een feest. Maar ik maak me niet (meer) ongerust. De keren dat ik thuisgebleven ben voor de dieren betekende de eerste minuut even schrikken want de herrie begon "ineens", en daarna gingen ze ergens liggen pitten. De keren erna ben ik weggeweest, maar snel na twaalven naar huis gereden voor de dieren, tillen ze 1 ooglid op vanuit hun slaapmandjes. Oh, ben jij ook weer thuis. Nou, vannacht weet ik dus niet hoe laat het wordt hoor :-D

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:06

Of haal de kosten bij de ouders.
Die geven blijkbaar slechte voorlichting en laten hun kinderen in "oorlogstijd" gewoon zonder toezicht buiten.
En dan heb ik het over de 10 en 12 jarige die nu verwond zijn.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:07

Ik heb al meerdere keren gehad dat ik op de fiets zat en een paar rotjongens een rotje naar me gooide. Gelukkig ben ik niet snel bang en steek ik meestal ook een kop boven hun uit maar nog steeds word ik er niet gelukkig van. Er zijn al veel acties geweest om vuurwerk afsteken veiliger te maken, met bijvoorbeeld speciale brillen om je ogen te beschermen. Maar het heeft niet echt nut.

En ook al zou vuurwerk verboden worden in Nederland, zal het nog steeds vanuit het buitenland worden gekocht en afgestoken.

Anoniem

Re: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:08

Vuurwerk heb ik in mijn vorige woonplaats ook heel vaak naar me toe gegooid gekregen.. daar was het echt gevaarlijk op straat :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:09

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:11

Vianen.

Daar werden bij ons onder het balkon hele vuurwerkpakketten aan elkaar geknoopt en carbid geschoten midden op het parkeerterrein.. ik ben zo blij dat mijn auto aan de andere kant stond :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:11

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:12

Toen ik nog in Holland woonde, durfde ik amper naar huis in de auto 's nachts, de bommen werden onder je auto geflikkerd onderweg, doodeng. Hier ga ik rustig om half 1 's nachts op de fiets naar huis, door de stad. Geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:13

Ik ben ook heel blij dat ik op een weg moet rijden zometeen waar geen voetgangers zijn toegestaan. Moet alleen langs een carbid-veldje om echt thuis te komen. En dan op de oprit parkeren én direct naar binnen :+

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:13

Oké maar hoe wordt dit dan gehandhaafd in landen waar het niet toegestaan is? Ik hoor hier veel mensen zeggen "verbieden werkt niet, dan komt het wel ergens anders vandaan", maar in hoeverre is dat dan waar? Want in andere landen lijkt het ook gewoon goed te gaan. Misschien heeft dat wel tijd gekost voordat het echt geaccepteerd werd en er geen problemen meer waren, maar ik vind eigenlijk dat dat niet opweegt tegen jarenlang hetzelfde gedoe omdat mensen hun handen en benen verliezen door dat rotspul.

Overigens heeft Bokt mij deze week geleerd wat carbidschieten is. Ik kende dat helemaal niet (gelukkig :P)!

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:14

:= Ik wist niet dat het in Nederland zo erg was..
Hier knallen ze echt niet met vuurwerk overdag, enkel rond 12uur worden er in de steden en dorpen vuurwerk aangestoken voor het hele publiek. Er zijn maar weinig mensen die het zelf doen hier, althans toch in mijn buurt.

Werkelijk verschrikkelijk hoe sommige mensen misbruik maken van vuurwerk..

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:16

laura1987 schreef:
Annett1990 schreef:
In duitsland ligt het gewoon in de LIDL en andere supermarkten.. Niet zo gek dat jeugd er ook aan kan komen dus denk ik..
En lekker goedkoop daar.
Veel geld uitgeven aan die rommel vind ik ook bullshit daarom heb ik m'n ex ook half overgehaald om dan maar naar duitsland te gaan en t daar te halen, hij heeft t al niet breed.. Daar liepen ook Nederlanders met een boodschappenkarretje tot de nok aan vol met vuurwerk, prachtig, maar wat een onzin! Bedragen die je dan hoort/ziet aan vuurwerk snap ik echt niet, k heb een prachtig pakket voor €7,77 en daar ben k blij mee. En heb ik ook genoeg aan..



Naar mijn weten is vuurwerk uit het buitenland illegaal en dus strafbaar, niet heel slim om dit op Bokt te zetten :-)



Nou hier heel wat Nederlanders in de winkels hier. :j Voldoet volgens mij aan strengere regels als in NL en mag geloof ik daarom wel naar nederland.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:17

politie moet gewoon rete streng gaan optreden. MAW ook de ouders van minderjarige kinderen hard aanpakken (torenhoge boetes...) dan houden sommige ouders hun kroost ook vast beter in het oog als de boete 1000 euro is......

dat half zachte gedoe werkt gewoon niet in Nederland

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:17

Ha, ik lees net op facebook hoe mijn zwemtrainer zo'n rotjochie bij zijn kladden heeft gegrepen en hem eens (verbaal) goed de waarheid heeft verteld. Die zal het niet snel weer doen :D (mijn zwemtrainer is nogal groot en breed, ik denk ook vrij intimiderend als hij zich kwaad maakt :o )

Oh en voor we dingen gaan denken: het was een volbloed Oud-Hollandsch etterbakje!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:20

SaartjeNina schreef:
Op het kruis is er vanavond een feest met een vuurwerkshow en dat vind iedereen geweldig, dat komt dan weer niet op het nieuws het zijn altijd de negatieve dingen.


Vind je dat gek? Toen ik hoorde dat er weet ik veel hoeveel opgepakt waren was mijn eerste gedachte: zal Veen wel weer wezen... En dat bleek dus te kloppen...

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:20

Heb zooon hekel aan dat vuurwerk. Geef er echt helemaal niks om, als je bekijkt hoeveel schade er is door het vuurwerk(prullenbakken, brievenbussen, autos, lantaarnpalen, schade aan wegdek, noem maar op..) dat is echt belachelijk. En ergens snap ik he twel. rotjes afsteken is gewoon ubersaai na 4 rotjes heb je het wel gezien en ga je dingen bedenken om het wat spannender te maken.. Nouja stel je dat voor met een nitraat of wat dan ook.. Dingen worden gewoon met opzet vernield. beetje jammer altijd. Daarnaast de dieren.. De weerloze dieren.. 2 paarden op stal heb ik vanmiddag om 12 uur naar binnen gehaald en ze lekker dik hooi en stro gegeven.. De merrie eet geen hap en staat verstijfd in dr stal en de ruin geeft er niks om. De meriie, zo sneu.. die zal wel een paar dagen bij moetne komen van de stress denk ik..
De katten zitten allemaal in holletjes verscholen en hond uitlaten moet even in 5 minuten even gauw en gauw weer naar binnen. of je moet echt naar een natuurgebied vertrekken etc.

van mij mag het gauw klaar zijn. onzin..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:22

Verbieden werkt trouwens wel, want dan is alles gewoon illegaal. Veel makkelijker dus aangezien je niet meer hoeft te bepalen of het legaal of illegaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:27

Misschien ietwat tè cru gezegd maar voor de vuurwerkgooiers vind ik eventuele verwondingen tot in zeker mate eigen schuld. En dan bedoel ik degenen die illegaal vuurwerk bewust afsteken en/of jongeren die echt wel verteld is dat het gevaarlijk is en alleen onder toezicht (of sommige jongeren mogen het zelfs helemaal niet) afgestoken mag worden maar dit tòch zonder toezicht/toestemming doen, daar kan ik weinig medelijden mee hebben. Die hebben bewust gekozen voor deze actie en dan is een geamputeerd ledemaat of voortaan blind door het leven gaan een eventueel maar bekend mogelijk gevolg. Ik hoop eigenlijk ook dat deze post in de juiste wijze wordt gelezen want ik roep niet: HA! NET GOED VOOR JE! Maar het is gewoon een onbegrip naar de mensen die ondanks de kennis van gevaar het tòch afsteken. Dan vind ik het haast een gebruikersrisico, hoe vervelend ook. Je ouders en omgeving (+ campagnes, politie ed.) waarschuwen niet door niks.

Degenen die door die onverlaten getroffen worden heb ik uiteraard medelijden mee want deze kozen hier niet voor. Ze waren dan slechts op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

En dat je dan jezelf in gevaar brengt vind ik eigenlijk nog 1 ding, maar dat je daarmee ook anderen in gevaar brengt gaat te ver. Afschaffen zal denk ik moeilijk worden, komt alleen maar meer illegaal vuurwerk van lijkt me.

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:29

Was het al maar 00:00!
Ik ben nu al moe.

En op de radio over dat katje, nou dat wil ik niet eens horen zulke dingen. Kan me er woest overmaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:36

Ik durf ook het huis niet uit op de 31e hoor :') Als je naar het centrum fietst heb je risico al 10x van je fiets geblazen te worden. Die snert jochies gooien gewoon naar je.. Het lijkt hier vanaf vanmorgen al een oorlogsgebied..
Het is dat vandaag m'n verzorgpaard naar een andere plek gebracht moest worden anders was ik mooi thuis gebleven.