Surfende bokkers (niet op internet)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:44

Gaan er nog mensen naar PKRA deze dagen in Scheveningen? :D
Ik heb echt 6 heerlijke surfdagen gehad afgelopen week, door heel Nederland :D (En dat zegt best wat, aangezien ik in Enschede woon :P )

Nanna

Re: Surfende bokkers (niet op internet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:14

Jaa! Surfen is zo gaaf!
Drie jaar geleden heb ik het op vakantie in Biarritz gedaan. Vond het echt zo heerlijk om te doen.
Wil graag weer een keer gaan surfen maar helaas ga ik komende zomer niet op vakantie.
Kun je in Nederland een beetje fatsoenlijk surfen? En welke plekken zijn dan aan te raden? Kun je daar de spullen ook huren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:10

Nanna schreef:
Jaa! Surfen is zo gaaf!
Drie jaar geleden heb ik het op vakantie in Biarritz gedaan. Vond het echt zo heerlijk om te doen.
Wil graag weer een keer gaan surfen maar helaas ga ik komende zomer niet op vakantie.
Kun je in Nederland een beetje fatsoenlijk surfen? En welke plekken zijn dan aan te raden? Kun je daar de spullen ook huren?

Dat is allemaal mogelijk, in Scheveningen genoeg mogelijkheden, ook voor les. Ook kun je naar Wijk aan Zee, daar zit Ozlines surf. Daar kun je ook les nemen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:37

Hey meiden, ik wil in juni of misschien begin juli een week op windsurf vakantie. Nou zit ik na te denken over hoe ik dat ga regelen, en bedacht dat er misschien wel mensen mee willen! Is gezellig, en qua planning ook handig aangezien hotelkamers bv al meestal voor 2 personen zijn.
Dus, wie vind dit een goed plan en wil wel mee?

Ik zit momenteel richting de griekse eilanden te denken, maar ik sta open voor opties.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:59

Hoi! Hier is het stil!
Ik heb me net opgegeven voor een clinic Suppen op een festival hier op Ameland.
Nu al zin in! *\o/*

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:13

Suppen? Dat doen ze bij ons in de grachten ook wel eens, het lijkt me niet echt spectaculair om eerlijk te zijn..

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:16

Nee in de grachten denk ik ook niet maar wel op zee!

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:02

Leuk topic, ik meld me ook. Ik heb gisteren mijn tweede golfsurfles gehad, en ben van plan door te gaan.
Het is zelfs nog lekkerder dan snowboarden. Verstand op nul, spelen met de natuur.. heerlijk!

Mijn vriend surft ook, dus als ik een eigen plankje heb kan ik samen verder oefenen en af en toe nog een privé lesje nemen om bij te leren.

Kitesurfen ben ik een aantal jaar geleden mee begonnen en wil ik ook weer een keer op gaan pakken. Zwaar, maar leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 00:34

Ik surf zelf niet, maar mijn man surft fanatiek. We hebben dan ook een kar vol North zeilen en starboard planken en zijn vaak op het Lauwersmeer te vinden. Ik fotografeer altijd wel veel surfers. Beginnende kiters vind ik maar niets trouwens, haha, harstikke link.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:53

Tsja je moet ergens beginnen! Ik ben vaak wel voorzichtig, kijk wel goed om me heen.
Maar kite alleen nog op Workum, op zee durf ik nog niet aan met mijn gebrekkige vaardigheid :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:16

stiekum wel met Mindim eens, zelfs sommige gevorderde kiters vind ik levens gevaarlijk. Mn vaste windsurfplek, Horst, heeft ook een stuk waar gekite mag worden. Helaas zijn er toch steeds mensen die denken dat ze wel tussen de windsurfers door kunnen, dan wel omdat ze dat goed uitkomt dan wel omdat ze dusdanig weinig controle hebben dat ze dr gewoon terecht komen. Heb toch wel al een paar flink gevaarlijke situaties zien ontstaan zo... En als je dan weeeeeer in de krant leest dat dr een kiter zwaar gewond is of zelfs overleden... Brrrrrrr, mij niet gezien! Ondanks dat het vast een hele leuke sport is om te doen en dr vast een boel mensen wel verantwoordelijk bezig zijn...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:10

Ben ik ook weer eens!! 8-)

Heb vorige week echt heerlijk gesurfd ... bak er eigenlijk nog steeds niks van, maar het ging (voor mijn doen dan he) ineens zo goed dat ik stiekem weer over een shortboard begon te denken. Eerst even in de lokale surfshop rondgekeken waar mijn andere board vandaan komt, maar $450 voor een board wat je misschien niet eens kan gebruiken is ook weer zo iets en er zat sowieso niks bij dat me aansprak. Maar ja, ik kon het maar niet uit mijn hoofd krijgen dus toen ben ik online op een soort van MP gaan kijken en daar zaten echt supergave boarden tussen voor $200.

Dus nu ben ik dus de trotse bezitter van een 6'2 Maya!!! (wel iets duurder, maar ik kon de verleiding niet weerstaan haha) *\o/* Het is fish met een 5 fin systeem, met momenteel een tri-fin set up. Zal later wel even spammen met foto's, maar de onderkant is fel rood, gel en groen en de bovenkant heeft diezelfde kleuren aan de rand en verder een bamboo pattroon. En het weegt bijna niks!

De laatste dag was het vies weer, helemaal donker door de bewolking en toen begon het ook nog eens te regenen, maar ja, ik was toch al nat dus ik zat net lekker op mijn nieuwe board te dobberen toen er om me heen ineens allemaal redelijk grote vissen uit het water sprongen. Ik dacht nog, gut wat raar er zal toch geen haai zitten ofzo ... en ja hoor, paar seconden later komt er ineens een paar meter naar rechts een fin uit het water!!!! En hij kwam duidelijk van mijn kant vandaan dus wie weet hoe vlak hij langs mijn board gezwommen is terwijl ik fijn met mijn benen in het water zat. :=

Had verwacht dat ik helemaal in paniek zou raken, maar ik was er juist erg rustig onder. Eerst geloofde ik het gewoon niet, dus ik ben van mijn board afgegleden en rustig achteruit gaan lopen (water was maar iets over mijn heupen). Er stonden nog een paar mensen die het ook gezien hadden, dus al snel was iedereen waar wij zaten het water uit en toen bleek dat het er zelfs een paar waren! :wow: Best een bijzondere ervaring, al is het eentje die ik liever nooit meer zal meemaken!

In de krant stond zelfs een artikel dat er recentelijk een abnormaal aantal haaienbeten is in dat gebied: http://www.hispanicbusiness.com/2012/6/ ... myrtle.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:30

Zowel beginnende als gevorderde kiters raken nogal eens de controle over hun kite kwijt. Tot grote ergernis van andere watersporters. Want de lange strakke lijnen met een vliegend mens er achter aan is zoo link. Dat is scherp hoor, zeker met zo'n snelheid. Je ziet sommige kiters ook nog wel eens nonchalant wezen. Twee jaar terug was een kiter even met iemand aan het praten, geen oog op de kite en hup daar ging ie. Zo tegen de betonnen rand van de dijk gekwakt, na over de stenen te zijn gesleept. Dat was een gebroken been. Dat doen terwijl je tussen andere mensen zit, is ronduit onverantwoordelijk. Gelukkig zitten ze bij het lauwersmeer meestal achter de zeedijk of op het afgezette stuk.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:12

Het verbaast mij vaak wat voor mensen je op het water (of het strand) met een kite ziet lopen. Niet alleen hoe onervaren sommige mensen zijn (en dan al zonder begeleiding kiten) maar ook het sóórt mensen. Ik surf zelf al van jongs af aan, eerst windsurfen en sinds enkel jaren kitesurfen. Ik ben opgegroeid met de zee, met de wind, met eht strand. Ik weet dat als de wind draait en dropt dat er hardere wind aan zit te komen, dat de zee op bepaald plekken een onverwachte stroming kan hebben, etc. Dat is mijns inziens ook nódig, want zo'n kite vliegt er zo met je vandoor als je niet oplet. Mensen op het water die niet goed kunnen aanvoelen, niet goed kunnen depoweren, geen inzicht in de richting van de andere surfers hebben. En vooral mensen die denken na een beginnerscursus genoeg ervaring te hebben om alleen te gaan varen. Kiten is echt en absoluut een extreme sport, je moet fysiek fit zijn, je moet er roekeloos genoeg voor zijn om niet bang te zijn maar ook voorzichtig genoeg om heel, heel goed op te passen. Ik heb zelf twee jaar in de zomer lessen gehad, tot ik echt aanvoelde dat ik de kite ook in een noodsituatie weer onder controle kon krijgen. En dat als zeer snelle leerling omdat ik zowel al kon vliegeren als kon windsurfen. Dan zie ik niet voor me hoe je met 3 lessen van 2 uur al totaal onder controle het water op kunt, en daar gaat het dan ook meestal mis. (of de ervaren surfers die zichzelf overschatten, maar dat is weer een ander verhaal). Het is jammer dat kiten zo populair en commercieel is geworden, want daar leent de sport zich niet bepaald voor.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:53

En dan te bedenken dat ze een super ontwikkeld en nog groeiende sport als windsurfen (waarbij heel veel hele goede jeugdprogramma's zijn, ook in NL) UIT de olympische spelen is gestemd vóór kitesurfen... Terwijl voor kitesurfen er amper nog races en echte race wedstrijden worden gehouden, veiligheid echt nog een probleem is, het materiaal nog onwijs in ontwikkeling is... Daarmee zal de populariteit en dus het aantal ongelukken van kiten alleen maar gaan toenemen ben ik bang :(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:57

toevallig staat er een mooi filmpje over surfen in mijn topic het lichten van de zee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:07

De meeste windsurfers kunnen de kiters wel het water uitkijken. Er zijn aardig wat die de regels aan hun laars lappen. En kris kras tussen de windsurfers door varen ipv op hun eigen plek te blijven.

Kijk op de wind is sowieso erg belangrijk, om te zien hoe de windsurfers gaan varen en voor je eigen veiligheid. Kijk heb je met windsurfen dat niet zo onder controle dan ga je niet meer vooruit of je maakt een katapult. Met een kite breng je een ander in gevaar.
Laat de mensen die willen gaan kiten idd eerst het windsurfen onder de knie krijgen en laat ze idd eens gaan vliegeren. We hebben hier ook een paar grote kites liggen, harstikke leuk ook en je leert op een ongevaarlijke manier hoe een kite kan reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:08

franka75 schreef:
toevallig staat er een mooi filmpje over surfen in mijn topic het lichten van de zee

Ik heb ook honderden foto's van surfers en kiters. Dus heeft men ooit op het lauwersmeer gesurfd, misschien heb ik je op de foto.

Golfsurfen zie je hier bijna niet. Daar leent het hier zich niet zo goed voor.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:32

Ik ben het helemaal met je eens Mindim! Ik surf zelf op Horst, en zelfs daar zie je het regelmatig bijna mis gaan. (bijna omdat de windsurfers onwijs goed opletten wat de kiters aan het doen zijn)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:51

Ach, iedereen kan wel lopen zeiken op kitersen daar is op de beginnersspots ookzeker wel redentoe, maar een hoop, het grootste deel can de kitrs zelfs is gewoon net zo goed windsurferof oud-windsurfer en overgestapt. Als je in nl op een van de spots gaat surfen waar de surfscholen ook heen gaan weet je gewoon at je op moet passen. Ik ga eke Zmer naar porto pollo op Sardinië en daar zitten ook 2 kitescholen, en dus ook een hoop beginners die pas net zelfstandig kiten. De ervaren kiters gaan gewoon wat meer de zee op en letten ondertussen goed op elkaar, de windsurfers gaan wat meer downwind omdat dat voor hen makkelijker is dan voor de kiters en zo komt het bijna altijd mooi uit. Gaat er wle iets mis met een beginnende kiter dan wordt die persoon vriendelijk verzocht zich voor een extra cursusje bij een van de scholen. Ongelukken zitten echter in een klein hoekje, voor zowel kiters als windsurfers. Vind het onzin om t stellen dat alleen windsurfers opletten, de meeste kiters net zo goed. Een beginnende windsurfers is alleen een stuk minder evaarijk dan een beginnende kiter, maar de zee is vn iedereen en men moet goed geleerd worden goed op elkaar te letten, dat is regel nummer een van de windwatersporten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:46

heb je ook gelijk in Killyenn, dr zijn ook zeker goede en oplettende kiters, absoluut. Maar het risico van niet oplettende kiters is zoveel groter dan niet oplettende windsurfers. En je ziet teveel kiters die zich niet aan de regels houden, en dat wekt veel iritatie op.
Dat dr ook goede kiters zijn is voor mij bv laatst weer bewezen toen ik een filmpje zag van een kiter die een surfer (zonder surfsetje) naar het midden van een meer sleepte, alwaar een andere surfer lag met zn schouder uit te kom. (zo kon de eerste surfer het setje van de gewonde surfer terug naar wal surfen, terwijl de gewonde surfer door nog weer een andere surfer aan wal werd gebracht). Zonder de kiter had de eerste surfer een takke eind moeten zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:00

Killyenn schreef:
Ach, iedereen kan wel lopen zeiken op kitersen daar is op de beginnersspots ookzeker wel redentoe, maar een hoop, het grootste deel can de kitrs zelfs is gewoon net zo goed windsurferof oud-windsurfer en overgestapt. Als je in nl op een van de spots gaat surfen waar de surfscholen ook heen gaan weet je gewoon at je op moet passen. Ik ga eke Zmer naar porto pollo op Sardinië en daar zitten ook 2 kitescholen, en dus ook een hoop beginners die pas net zelfstandig kiten. De ervaren kiters gaan gewoon wat meer de zee op en letten ondertussen goed op elkaar, de windsurfers gaan wat meer downwind omdat dat voor hen makkelijker is dan voor de kiters en zo komt het bijna altijd mooi uit. Gaat er wle iets mis met een beginnende kiter dan wordt die persoon vriendelijk verzocht zich voor een extra cursusje bij een van de scholen. Ongelukken zitten echter in een klein hoekje, voor zowel kiters als windsurfers. Vind het onzin om t stellen dat alleen windsurfers opletten, de meeste kiters net zo goed. Een beginnende windsurfers is alleen een stuk minder evaarijk dan een beginnende kiter, maar de zee is vn iedereen en men moet goed geleerd worden goed op elkaar te letten, dat is regel nummer een van de windwatersporten.

Nou noem je het, op zee. Kiters hebben in mijn ogen niets op meren te zoeken. Daar kun je namelijk niet altijd even goed uitwijken en zit je tussen de windsurfers.
Dat kiters kunnen windsurfen is geen garantie dat ze ook veilig kunnen kiten. En tuurlijk heb je er tussen zitten die keurig te werk gaan, maar er zijn er ook een hoop minder oplettend. En dat wil niet zeggen dat alleen windsurfers opletten, alleen gaat er vaak een hoop minder mis als een windsurfer niet oplet ipv dat een kiter niet oplet en dat vind ik wel degelijk een verschil.
De meeste windsurfers op meren, zien kiters dan ook liever gaan dan komen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:48

Ik meld me hier ook gezellig :)
Woon sinds februari pal aan zee en ben net begonnen met surfen. Ben nog een beetje aan het rommelen maar gaat wel aardig :) Laatst een eigen pak gekocht en gister een board dus ik lig elke dag lekker in het water.
Is er ook een gezellig HK topic of niet?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:54

Iedereen leest er overheen geloof ik maar Guinevere wat spannend!
Gelukkig goed gegaan, maar wel een bijzondere ervaring inderdaad. :j

Nicky, leuk! Wat voor board heb je gekocht?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:55

:wave: Kitesurfende Bokker meldt zich.
Heerlijke sport, lastig dat wel en met de nodige risico's. Mijn broer en mijn zus zijn beide instructeur en als de wind mij te hard is of ik twijfel, ga ik alleen kiten als zij er ook zijn.
Veiligheid voor alles, maar dat neemt helaas niet iedereen die kite ten harte.