Ergernis in het verkeer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9271
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:18

Exitium schreef:
hagelslag schreef:
Moet ik hier nog woorden aan vuil maken?
[ [url=m/fy2Sai.jpg]Afbeelding[/url] ]

DAF?

Jaaaaa sind 13 maart *\o/*

Exitium

Berichten: 7190
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:41

pien_2010 schreef:
Precies Hagelslag en in Frankrijk mogen vrachtwagens 90 km maximaal op de autoroutes en de 90 km wegen.
Wellicht dat het daarom is dat ik het zelden tegen kom. 80 km op de autosnelweg is ook wel zacht en eerlijk gezegd was ik dat vergeten.
Ik ben zelden nog in Nederland (2 weken per jaar).

Hier rijden de meeste vrachtwagens ook gewoon 85-90 hoor. De vrachtwagen van m'n vader kon 92, die reed meestal 87 en had dan nog 5 km speling voor als 'ie in moest halen :)

hagelslag schreef:
Exitium schreef:
DAF?

Jaaaaa sind 13 maart *\o/*

Nice, dacht al dat ik het dashboard herkende :D

nick_en_ik

Berichten: 223
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:17

Vanochtend onderweg naar werk, ik rij op een 80 weg waar je niet mag inhalen, met uitzondering van tractors. Voor me rijdt een lange vrachtwagen erg langzaam, en voor de vrachtwagen rijdt ook nog eens zo’n bouwmachine met aanhangwagen, ook langzaam. Die twee voertuigen maken dus al een behoorlijke lange stoet.
Gaan mensen achter mij en nog een andere auto (die er ook netjes achterbleef), ons inhalen. Een rij van minimaal 4 voertuigen waarvan de helft extra lang is, inhalen, moet toch niet gekker worden 8)7
Het geduld van mensen is soms ver te zoeken :n

pien_2010

Berichten: 43938
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:32

Bizar. Dat ongeduld zie je hier ook vaak met landbouw voertuigen. Zo bizar.

Avalanche

Berichten: 16306
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:11

Shadow0 schreef:
Avalanche schreef:
Nou, ik weet iemand die er echt op gezakt is tijdens het examen, reed niet vlot genoeg door.

Ja, maar het examen is niet allesbepalend. Het examen toetst ook vooral wat je op dat moment moet beheersen voor je de weg op kunt. En vlot doorrijden is daar wel een deel van, maar niet alles.

En daarnaast: bumperkleven is iets wat volgens mij ook niet gewaardeerd wordt tijdens een examen.

Niet alleen de examinator vindt daar wat van, de politie ook :))

Maar je kunt wel degelijk een bekeuring krijgen voor niet vlot genoeg rijden, omdat een te groot snelheidsverschil ook een gevaarzetting oplevert. Dat is dan onder artikel 5.

Siggislief

Berichten: 14128
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:20

Vanmiddag reden we door het dorp richting de A9 - A2, en er was iemand voor ons die
nog langzamer dan 30 reed, en op sommige punten stond ie werkelijk zo wat stil.

Nergens konden we er langs, gelukkig op 1 stuk wel en ben k er maar voorbij gereden,
en mijn vader heeft nog gekeken de auto in de persoon was met andere dingen bezig dan met auto rijden.

Shadow0

Berichten: 43568
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 16:47

Avalanche schreef:
Maar je kunt wel degelijk een bekeuring krijgen voor niet vlot genoeg rijden, omdat een te groot snelheidsverschil ook een gevaarzetting oplevert. Dat is dan onder artikel 5.


Niet zomaar he. Er moet sprake zijn van echt gevaarlijk gedrag, flink hinderen, of iets anders. Gewoon niet helemaal de max rijden is GEEN reden, er is namelijk geen minimumsnelheid.

Daarnaast moet iedere verkeersdeelnemer om kunnen gaan met snelheidsverschillen, want anders heb je simpelweg niets in de auto te zoeken. En jawel, als je lekker 50 gaat tuffen op de snelweg, ben je verkeerd bezig - en dat gebeurt dan ook vrijwel helemaal nooit. Maar als je 70 rijdt op een 80-weg, dan hebben de andere bestuurders daar maar mee te dealen.

En... er wordt dus steeds omheen gepraat, maar doordat sommige mensen zichzelf en elkaar aanpraten dat langzamer rijden minstens net zo gevaarlijk is als bumperkleven, drammen, of onverantwoord inhalen, zie je dat gedrag dus regelmatig. Bij mij is dat zonder meer de situatie waarin ik het meest agressieve en gevaarlijke gedrag zie: als ik mijn snelheid aanpas vanwege iets voor me (of heel soms iets achter me, zoals een ambulance) maar dat de bestuurders achter mij zo boos worden dat ik niet de max rij, dat ze ongeveer over me heen willen klimmen. Het is regelmatig aanleiding tot inhalen waar het niet kan, met een aantal keren dat het maar net goed gaat. En dat is gevaarlijk. De keuze om boos te worden als het je niet zint, om grote risico's te nemen omdat je vindt dat je het RECHT hebt om minimaal de max-snelheid te rijden.

En dan zeggen de meeste bestuurders natuurlijk wel dat ze dat niet zouden doen als ze zien dat er een reden is... maar ten eerste is dat niet zo, heel veel gevaarlijk gedrag gebeurt terwijl het WEL duidelijk te zien is dat er een zware tankwagen of tractor voor me rijdt, maar ten tweede is dat helemaal niet relevant, dat je voorganger de snelheid aanpast is genoeg. Als je in reactie daarop besluit gevaarlijk te rijden, is dat niet de schuld van die voorganger, maar van jezelf. Laten we de verantwoordelijkheden hier wel even houden waar die hoort.

(En ik zou 1 situatie kunnen bedenken die ik heb meegemaakt waarin te langzaam rijden ook echt gevaarlijk was, tegenover tientallen keren dat ik gevaarlijk inhaalgedrag heb meegemaakt omdat mensen niet kunnen accepteren dat ze heel even niet hun geliefde max+ kunnen rijden, ongeacht de reden.)

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:23

Er geldt wel degelijk een minimum snelheid; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iesnelheid.

Maar ik vind het wel interessant, mits langzamer rijden echt een keuze is, het de schuld is van degene die wel de toegestane snelheid wil rijden. Je maakt namelijk een keuze niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Interessante gedachtegang, net als waar de verantwoordelijkheid geplaatst wordt, die ik vrees ik niet zal begrijpen.

Kom je veel van dit soort verhitte of geïrriteerde weggebruikers tegen?

Exitium

Berichten: 7190
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:32

Nayomie schreef:
Er geldt wel degelijk een minimum snelheid; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iesnelheid.

Maar ik vind het wel interessant, mits langzamer rijden echt een keuze is, het de schuld is van degene die wel de toegestane snelheid wil rijden. Je maakt namelijk een keuze niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Interessante gedachtegang, net als waar de verantwoordelijkheid geplaatst wordt, die ik vrees ik niet zal begrijpen.

Kom je veel van dit soort verhitte of geïrriteerde weggebruikers tegen?

Dat is de minimale snelheid die een voertuig moet kunnen rijden om op de snelweg te mogen, niet de minimale snelweg die je ook daadwerkelijk moet rijden. Dat zou ook niet gaan met files en dergelijke. Er is geen wetsartikel wat een minimale snelheid die je moet rijden voorschrijft. Als je met 30 over de snelweg rijdt terwijl de rest 100 rijdt wordt er wel ingegrepen natuurlijk, maar daarvoor wordt naar artikel 5 gegrepen.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 23:11

Ah, dat leek mij onder minimum snelheid te vallen. Vermoedelijk zal door grens ook ergens aangehouden worden, wat je zegt, artikel 5 om het wettelijk te kunnen plaatsen.

Maargoed, ik denk dat ik de rest laat op "het frustreert me omdat ik het niet begrijp". :D

hagelslag
Berichten: 9271
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 23:52

Gele kenteken "collega's " in duitsland....

Vooral die, die denken dat je 90 mag rijden waar 60 is.
Een bepaald bedrijf wat veel op Denemarken rijd. Die zijn echt best extreem.
Die van vandaag heb ik nog een tijdje achter mij kunnen houden.
Hij wou eerder al inhalen, maar daar kon het echt niet. Dus ik ben mooi meer links gaan rijden.
T is soms echt erg met ze gesteld.

En rond dit tijdstip wat harder rijden prima.
Ik heb dan op de Bundesstraße ook vaak 75 erop ipv 60.
Maar 90...
Dan ben ik mijn rijbewijs kwijt

MyWishMax

Berichten: 25571
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:53

Mensen die de rotonde blokkeren lmdat het vast staat op de snelweg en zij daarheen moeten. En dus lekker midden op de rotonde gaan staan, zodat iedereen die niks te zoeken heeft op de snelweg maar rechtdoor wil ook vast staat.

Shadow0

Berichten: 43568
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:21

Nayomie schreef:
Er geldt wel degelijk een minimum snelheid; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iesnelheid.


Het is handiger om de link ook echt te lezen, want de eerste zin is:
"Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer."

Citaat:
Kom je veel van dit soort verhitte of geïrriteerde weggebruikers tegen?


Best wel ja. Meestal hebben ze niet veel met mij te maken, maar ik zie het toch wel ongeveer dagelijks.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:51

Goed, dit wordt een beperkte discussie als op beperkte punten gesproken wordt en de rest genegeerd wordt. Dat is prima, te langzaam rijden is voor mij een ergernis als het niet nodig is. Dat jij mij een ergernis vind omdat ik sneller wil omdat dit een stukje verkeersveiligheid is voor mij, dat mag net zo goed. Dat is ieders kijk erop. :)

MyWishMax

Berichten: 25571
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:56

Ik deel jouw ergernis hoor. Net nog 1 die 30/40 reed en ook nog midden op bleef rijden en continu bovenop de rem. Je mag er 60. Ik had daar heel graag gewoon omheen gegaan, maar dat maakte die onmogelijk.

Of vanochtend iemand die ook niet eens de helft van de snelheid reed, langzaam naar de snelheid gong en dan weer meters van te voren stil ging staan. Denk aan OP de rotonde stil staan om te kijken of er een fietser aankwam, terwijl het fietspad meters na de rotonde is en je niet stil hoeft te staan om te kijken. Dat is gewoon gevaarlijk om zo overal stil te gaan staan waar het niet nodig is en mensen het niet verwachten, omdat je gewoon af kan slaan en daar stil staan en dan ben je nog ruim op tijd.
Diezelfde vrouw ook op overzichtelijke kruisingen waar ze gewoon weer bovenop de rem ging staan terwijl er echt nergens iets aan kwam.

Siggislief

Berichten: 14128
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:07

Stond vandaag weer 10.000e keer file op de A10 in de middag. :x

Goof

Berichten: 29052
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:22

Nayomie schreef:
Goed, dit wordt een beperkte discussie als op beperkte punten gesproken wordt en de rest genegeerd wordt. Dat is prima, te langzaam rijden is voor mij een ergernis als het niet nodig is. Dat jij mij een ergernis vind omdat ik sneller wil omdat dit een stukje verkeersveiligheid is voor mij, dat mag net zo goed. Dat is ieders kijk erop. :)


Met jou eens en in veel gevallen vind ik (te) langzaam rijden ook gewoon echt gevaarlijk.
Enkele weken terug reed er op de snelweg een bejaarde man 70 (op de teller, dus echte snelheid rond de 65). Niemand verwacht dat, vrachtwagens moesten inhalen waardoor die ook een baan bezet hielden. Gewoon niet doen en gas geven (of thuis blijven als je niet meer durft).
Vanmiddag zat ik op een dijk achter een trekker. Dat vind ik geen probleem, diw kan niet harder en rijdt keurig wat hij rijden mag. Bij de 1e inhaalmogelijkheid ging hij uiterst rechts rijden en ben ik rustig gepasseerd.

MyWishMax

Berichten: 25571
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:36

Precies Goof! Een 45km/h auto erger ik me aan als je er niet langs kan, maar dan vooral dat die dingen op de weg moeten qua regels haha. Die kan er verder niks aan doen net als een trekker.

Een fietser op een weg tegenkomen waar je achter vast zit is soms irritant, maar niet zo extreem ergerlijk of gevaarlijk als fietsers die naast elkaar blijven rijden, of juist meters van de kant af gaan fietsen of stoppen met trappen terwijl je als auto er niet langs kan.

Exitium

Berichten: 7190
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:48

Siggislief schreef:
Stond vandaag weer 10.000e keer file op de A10 in de middag. :x

Gefeliciteerd met het jubileum! :D

hagelslag
Berichten: 9271
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:52

Spekgladde straten vlak voor het stoplicht.
Doordat het een periode droog was, word het bij de eerste regenbui altijd spekglad.
En vooral rond stoplichten.
Mensen die daar hun ruiten schoon maken, olie wat onbewust daar lekt...

T scheelde net niet veel....

pien_2010

Berichten: 43938
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:54

Goof schreef:
Nayomie schreef:
Goed, dit wordt een beperkte discussie als op beperkte punten gesproken wordt en de rest genegeerd wordt. Dat is prima, te langzaam rijden is voor mij een ergernis als het niet nodig is. Dat jij mij een ergernis vind omdat ik sneller wil omdat dit een stukje verkeersveiligheid is voor mij, dat mag net zo goed. Dat is ieders kijk erop. :)


Met jou eens en in veel gevallen vind ik (te) langzaam rijden ook gewoon echt gevaarlijk.
Enkele weken terug reed er op de snelweg een bejaarde man 70 (op de teller, dus echte snelheid rond de 65). Niemand verwacht dat, vrachtwagens moesten inhalen waardoor die ook een baan bezet hielden. Gewoon niet doen en gas geven (of thuis blijven als je niet meer durft).
Vanmiddag zat ik op een dijk achter een trekker. Dat vind ik geen probleem, diw kan niet harder en rijdt keurig wat hij rijden mag. Bij de 1e inhaalmogelijkheid ging hij uiterst rechts rijden en ben ik rustig gepasseerd.


Dat is een zalf en levensgevaarlijk. Eens.

Avalanche

Berichten: 16306
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:03

Denk dat het dat vooral is. Het gaat er niet eens om of het wel of niet mag, wel om een stuk verkeersveiligheid, maar ook doorstroming.

pien_2010

Berichten: 43938
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:54

Even een off topic post. Gisteren en vandaag van zuid Frankrijk naar Nederland gereden.
Behalve een hoos bui gisteren waar we voor op de verkeerstrook gestopt zijn is alles perfect gegaan.
Iedereen waar wij mee te maken hadden was super beleefd, zat niet op de telefoon en was zeer relaxed. Zelfs bij Parijs, Lille etc..
Vanochtend waren we stout door even een bord te negeren in Nederland en de auto te parkeren aan de Wester Schelde op een dijkje waar meerdere auto's waren. Terwijl mijn man en ik ontroerd de polder opnamen, het strand en de zee met haar vogels en dit tegen elkaar uitspraken hoorden we zeggen dat we wel in overtreding waren. Een onopgemerkte politie auto was gestopt met twee agenten erin die ons aanspraken. Waarop ik mijn excuses aanbood en zei:" u gaat ons toch niet nu we met een brok in de strot van ontroering hier Nederland begroeten een boete geven"? Gelukkig was hij dat niet van plan. We beloofden na paar minuutjes weg te gaan en dat hebben we dankbaar gedaan.
Dus het tegenovergestelde van ergenissen.

fohadie
Berichten: 4338
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:58

Fijn Pien, zo kan het gelukkig ook nog in Nederland. Was het toevallig een stevige kerel met rood haar? Die komt vaak op tv bij het programma 'de handhavers' daar komen ze vaak 'stoute' mensen tegen die het bord negeren bij de Westerschelde.

pien_2010

Berichten: 43938
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:00

Nee het waren twee jonge slanke knappe agenten en heel erg vriendelijk. We zullen het ook nooit meer doen natuurlijk. We hebben echt geluk gehad.