Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23103
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:30

Mijn vader is overleden toen ik 15 was. nu ben ik 25. Soms vind ik het wel heel jammer dat mijn vader mijn vriend nooit gekend heeft, dat zijn de momenten die ik het moeilijkst vind.
Laatst had ik het er nog over met mijn moeder, we hebben allebei het idee dat hij meekijkt en trots op ons is

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:42

wendytjeG schreef:
Mijn vader is overleden toen ik 15 was. nu ben ik 25. Soms vind ik het wel heel jammer dat mijn vader mijn vriend nooit gekend heeft, dat zijn de momenten die ik het moeilijkst vind.
Laatst had ik het er nog over met mijn moeder, we hebben allebei het idee dat hij meekijkt en trots op ons is


ik hoop ook dat mijn vader een beetje trots op mij is! en ik moet zeggen ik heb er veel van geleerd dat hij overleden is! klinkt misschien stom maar vraag me ookw el eens af hoe het geweest zou zijn als ie nu gewoon in de kamer zat ofzo...

Fenn

Berichten: 6198
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:18

over die vrienden. Ik vind het ook raar om te vertellen dat mijn vader overleden is. Want wanneer zeg je dat nou.
Ik begin mijn gesprekken niet doodleuk met: hey, ik ben dus Fenna en heb twee broers en een kat. Trouwens mijn vader is ook overleden.
Ik vind dat dus raar om te zeggen.

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:47

Ja dat heb ik ook hoor.. Ben nog wel eens vloekend de klas uitgelopen, meisje ging doorvragen en ik heb er op dat moment geen zin in .. heb keer gezegt: Maaike ik wil hier nu niet met jou over praten

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:02

dat is heel moeilijk jah want wanneer zeg je nou bijvoorbeeld tegen een jongen die je hebt leren kennen en dus ook een keer mee naar huis gaat dat jij er dus 1 van de 2 ouders mist...of tegen collegaas of gewoon op school?! ik weet nooit wanneer de beste tijd is...

Achterom
Berichten: 23103
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:21

Rianneke schreef:
ik hoop ook dat mijn vader een beetje trots op mij is! en ik moet zeggen ik heb er veel van geleerd dat hij overleden is! klinkt misschien stom maar vraag me ookw el eens af hoe het geweest zou zijn als ie nu gewoon in de kamer zat ofzo...

Zo'n ervaring heeft volgens mij een enorme invloed op hoe je tegen de dingen aan kijkt. Het heeft mij ook gevormd als persoon!
Ook heeft het veel invloed gehad op de band met mijn moeder en zus. Familie is gewoon ontzettend belangrijk, ze gaan nooit meer weg en het is dus wel zo handig om de band goed te houden en daar tijd in te steken.
Vrienden komen en gaan, familie blijft.

Ik vertel ook niet snel dat mijn vader overleden is. Meestal komt op een gegeven moment wel de vraag: je hebt het altijd over je moeder en zus, maar hoe zit dat eigenlijk met je vader?
Als je het wilt vertellen kun je altijd beginnen over familie natuurlijk

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:39

Ik ben nu 20 en heb mn vader verloren toen ik bijna 15 was.
Hij is overleden aan darmkanker.
vanaf mijn 10/11e weet ik haast niet anders dan dat hij ziek was,
soms niet te merken maar toch,hij had kanker.
Ik denk elke dag aan hem,mis hem elke dag en denk hoe het zou zijn geweest als hij er nog was.
Ik was ook tegelijk jarig met hem dus mijn verjaardag zal nooit meer hetzelfde zijn als eerst.
vooral tijdens belangrijke dingen mis ik hem,wedstrijden,diploma-uitrijkingen,rijbewijs,kerst etc.
Of dat hij er niet zal zijn als ik ooit ga trouwen of kinderen krijg.
Ik geloof er heilig in dat hij van boven op ons neerkijkt.

Ik weet ook nooit goed hoe ik zoiets aan anderen moet vertellen,meestal vragen ze wel,en je vader dan? dan leg ik het uit.
Ik ben er wel harder door geworden,sommige mensen kunnen zo zeuren,terwijl ze het zo mooi hebben maar zien ze zelf niet,dan denk ik echt van; wees toch blij dat je alles nog hebt.
Of sommige mensen die van elk klein pijntje iets vreselijks maken,daar ben ik heel hard in en denk al snel dat ze zich niet moeten aanstellen.
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 30-10-05 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:40

wendytjeG schreef:
Zo'n ervaring heeft volgens mij een enorme invloed op hoe je tegen de dingen aan kijkt. Het heeft mij ook gevormd als persoon!
Ook heeft het veel invloed gehad op de band met mijn moeder en zus. Familie is gewoon ontzettend belangrijk, ze gaan nooit meer weg en het is dus wel zo handig om de band goed te houden en daar tijd in te steken.
Vrienden komen en gaan, familie blijft.

Ik vertel ook niet snel dat mijn vader overleden is. Meestal komt op een gegeven moment wel de vraag: je hebt het altijd over je moeder en zus, maar hoe zit dat eigenlijk met je vader?
Als je het wilt vertellen kun je altijd beginnen over familie natuurlijk


ik kijk heel naders tegen dingen aan als mensen die gewoon nog 2 ouders hebben! dat merk ik ook wel! word vaak een aantal jaar ouder geschat omdat ik zo volwassen gedrag vertoon pas werd ik op me werk nog 26 geschat en dat terwijl ik net 20 ben!
vind ook een familieband belangrijker dan vrienden! ligt er ook aan welke vrienden want heb 1 hele goeie vriend en die wil ik nooit meer kwijt! beschouw hem eigenlijk ook meer als broer!
toch blijft het altijd vervelend om te vertellen want als je dat bijvoorbeeld zegt dat ej vader is overleden zie je zo denken van...hoe kan dat wanneer waar enz enz! kan er op zich gewoon over praten alleen sommige mensen willen alles weten en dara heb ik dan meestal niet zoon zin in

Berdien_

Berichten: 929
Geregistreerd: 16-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:48

ik heb mijn vader verloren een paar maanden geleden.
en ik ben nu 12.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:50

Ik ben dus echt nooit gepest he doordat mijn moeder overleden is? Heb wel paar keer een rare opmerking naar me hoofd gehad, maar dat was dan tijdens een ruzie en omdat die mensen gewoon niet beter weten, dus die roepen maar wat. Maar ik zat ook in groep 8 en iedereen was heel aardig voor me juist. Toch apart dat je met zoiets gepest wordt
Ik heb er opzich geen moeite mee te zeggen dat mn moeder overleden is. Het is alleen vervelend voor diegene waarmee je praat die verwachten dat vaak niet en schrikken ervan.
Nu is het wel iets anders. Toen ik nog thuis woonde praatte ik gewoon over mn vader en mn broer ofzo. Nu ik in een ander gezin zit weet ik nooit zo goed hoe ik dat moet benoemen, ik vind mezelf te oud om ze mn vader of mn moeder te noemen, maar pleegvader of moeder klinkt weer zo stom en als je hun namen gebruikt begrijpt degene waartegen je praat vaak niet wat de verhouding dan is en meestal moet je het verhaal dan toch uitleggen en ja dan krijgen ze in een keer alles op hun bordje, want ja als ik zeg ik woon niet meer thuis, ja waarom dan? Me vader heeft me uit huis gezet. En ik wil toch altijd laten merken dat dat niet was omdat ik zo'n k*tkind was ofzo Dusja maar tegenwoordig gaat het al stuk makkelijker en probeer ik het zo kort en simpel mogelijk te houden en vaak zeg ik dus ook gewoon maar pleegmoeder ofzo, dan begrijpen ze het ook wel en het echte verhaal komt later wel

Achterom
Berichten: 23103
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:53

Lianne007 schreef:
Ik ben er wel harder door geworden,sommige mensen kunnen zo zeuren,terwijl ze het zo mooi hebben maar zien ze zelf niet,dan denk ik echt van; wees toch blij dat je alles nog hebt.
Of sommige mensen die van elk klein pijntje iets vreselijks maken,daar ben ik heel hard in en denk al snel dat ze zich niet moeten aanstellen.

Haha, herkenbaar!
Ik werd vroeger weleens heel boos als mensen er een drama van maakten dat een oma van 87 ofzo was overleden
Eigenlijk is het absoluut niet de moeite waard om je daar over op te winden.

Wat ik heel belangrijk vind nu, is dat je niet moet wachten tot later om leuke dingen te doen, maar dat je dat nu ook kan doen. Niks in het leven is zeker, dus zorg maar dat je ervan geniet zo lang het kan.

Een tijd geleden heb ik trouwens emotioneel wel behoorlijk in de knoop gezeten, onder andere door het overlijden van mijn vader, maar daar ben ik een stuk sterker uit gekomen

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:55

Mijn zusje zit nu vooral emotioneel in de knoop.. Ze had zelfmoord gedachtes en alles.. Woede uitbarstingen..

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:01

Of van die mensen die zo over hun ouders zeuren,dat ze dit niet goed doen en dat niet etc.
dan denk ik ook van wees blij dat je ze allebei nog hebt!
Ik heb er alles voor over om nog eens een dagje te mogen ruzieen met mn vader

Achterom
Berichten: 23103
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:05

_Inga schreef:
Mijn zusje zit nu vooral emotioneel in de knoop.. Ze had zelfmoord gedachtes en alles.. Woede uitbarstingen..

Dat heb ik ook gehad dus.
Je kunt er ook niks aan doen, zij moet er zelf uit komen, maar ondertussen is het wel erg moeilijk voor de omgeving

Meryl_S

Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:06

phew,
wat erg allemaal, gelukkig heb ik mn beide ouders nog
Een jongen uit mijn broertje's klas (( is 6 jaar)) heeft ook nog een broertje van 4 jaar..
heeft in 1 jaar allebei zijn ouders verloren, ze hebben beide zelfmoord gepleegt.
echt zo ontzettent erg!

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:08

wendytjeG schreef:
_Inga schreef:
Mijn zusje zit nu vooral emotioneel in de knoop.. Ze had zelfmoord gedachtes en alles.. Woede uitbarstingen..

Dat heb ik ook gehad dus.
Je kunt er ook niks aan doen, zij moet er zelf uit komen, maar ondertussen is het wel erg moeilijk voor de omgeving


Je hebt ook speciale rouwverwerkings cursussen.
Ik denk dat je zusje of anderen hier wel wat aan zullen hebben.
Vaak komt de klap later,ook bij mij(heb alles opgekropt),en dan is het fijn dat je b.v. op zon cursus met anderen kunt praten,of dat je begeleid word.

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:38

Mijn zusje gaat nu naar het GGZ

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:22

Urielle schreef:
x_shirley_x schreef:
er is nu btw een rechtszaak, voor naamsverandering..hij gaat niet akkoord..Maar wij winnen het toch want hij heeft afstand getekent!


Dat zal wel lukken ja
Ik heb ook de naam van mijn moeder aangenomen, net als mijn broer en mijn zus. Mijn vader wilde nl. betaald worden voor de weekenden bezoekregeling want hij vond dat hij 'de oppas' was dan. Nou ja, graag of niet dan he....

OMG!
Betaald worden omdat je kinderen komen?!..Sjonge jonge dan zou het voor mij ook niet meer hoeven .

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:42

jeetje wat een verhalen zeg, ik zou dus echt niet zonder een van mijn ouders kunnen! allemaal veel sterkte!

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:51

mijn vader is overleden toen ik 9 was, nu ben ik 13.
hij is overleden aan kanker.
vreselijke ziekte

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:58

mijn moeder is overleden toen ik 18 was ben er nu 31.

Iemand vroeg hoe het zat met school. Mijn moeder was op een zondagochtend overleden ( november) en ik had op maandag een tentamen , fijn dat de school niet mee werkte , natuurlijk heb ik dat tentamen niet gehaald,vond de school nogal vreemd , kon ik het jaar erop dat tentamen nog een keertje overdoen, moest dan wel even een heel jaar schoolgeld betalen, dat dacht ik dus even niet. Ben dus van school gekomen met 23 certificaten en mis er dus 1 om een diploma te hebben.
Ben toen wel 1 week erna thuis geweest. school kon me op dat moment een beetje gestolen worden.

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:07

Kobus17 schreef:
mijn moeder is overleden toen ik 18 was ben er nu 31.

Iemand vroeg hoe het zat met school. Mijn moeder was op een zondagochtend overleden ( november) en ik had op maandag een tentamen , fijn dat de school niet mee werkte , natuurlijk heb ik dat tentamen niet gehaald,vond de school nogal vreemd , kon ik het jaar erop dat tentamen nog een keertje overdoen, moest dan wel even een heel jaar schoolgeld betalen, dat dacht ik dus even niet. Ben dus van school gekomen met 23 certificaten en mis er dus 1 om een diploma te hebben.
Ben toen wel 1 week erna thuis geweest. school kon me op dat moment een beetje gestolen worden.


slaat echt nergens op de school houd echt geen rekening met je.
hebben ze bij mij ook niet gedaan ze vonden dat ik gewoon naar school kon en moest wel goed mij best doen
en als mij moeder mij thuis had gelaten dan hadden we de leerplicht op onze dak gehad.
nou heeft mij moeder mij af en toe wel geholpen om mij af en toe een dagje thuis te houden omdat ik mij echt niet lekker voelde.
gelukkig was de eerste school wel vrij meegaand.
maar de tweede echt niet!!
mijn broer Elvis heeft daar ook op school gezetten hebben nog een minuut stilte gehouden ervoor.
maar toen ik daar op school kwam was het goed je best doen en dat van je broer hebben we niks aan.
dus met andere woorden als ik mij een paar dagen klote voelde dan had ik daar gewoon pech.
op 1 NOV. is mij broer jarig (vandaag dus 5 geleden)dat we zijn verjaardag hebben gevierd.
moest ik gewoon naar school komen en wij gaan we vandaag altijd even naar het graf en dat soort dingetjes.
mij moeder heeft mij elke keer thuis gehouden op 1 keer na.

en net zoals bij kobus17 school kon mij ook gestolen worden alleen dacht school er niet zo overna.

Esme_

Berichten: 279
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Hengelo

Re: Iemand ook op jonge leeftijd een ouder verloren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:10

Mijn vader is overleden toen ik 15 was, ben nu bijna 18, en vind het nog steeds erg naar om het bijvoorbeeld tegen mensen te vertellen. Ik probeer het altijd zo kort mogelijk te houden, omdat ik anders moet huilen.

hoogendroog
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:26

Ik ben mijn vader verloren aan een fatale hartaanval toen ik 24 was en mijn moeder overleed 4,5 jaar later aan een longembolie ( beiden volkomen onverwacht). Ik was dus niet zo “piepjong”, maar toen mijn vader overleed woonde ik nog gewoon thuis en toen mijn moeder overleed was ik net weer thuis komen wonen na een vreselijke relatie.
Mijn ouders waren klaar op deze aarde, daar was en ben ik van overtuigd, maar ik heb een hele zware tijd gehad: ben 3 jaar lang af en aan zwaar depressief geweest. Maar als ik terug kijk, zou ik die tijd toch niet hebben willen missen ( overdoen is iets anders ), ik heb zoveel over mijzelf geleerd!
Het vervelende is alleen dat mijn vader op eerste kerstdag is overleden ( daags na mijn verjaardag) en mijn moeder eind november: de feestdagen zijn voor mij met recht donkere dagen en vooralsnog is die pijn nog niet gesleten…..
Voor een ieder die recent een dierbare is verloren: sterkte!

Kayila

Berichten: 1121
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Bergum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:46

Maxielover schreef:
Ik was 10 jaar, mijn ouders waren al een tijdje uit elkaar en ik woonde met mijn broer bij mijn moeder.

Als meisje van 10 jaar is dat natuurlijk een enorme schok, je denkt er gewoon niet aan. Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren, staat in mijn geheugen gegrift.

Mijn vader was alcoholist, hij rookte en zorgde niet goed voor zichzelf. Zijn vriendin was ook net weg en hij had een ander, die ik nooit heb gezien. Hij was altijd erg moe. Voor hij overleed, lag hij op zijn bed tv te kijken. Toen is hij ingeslapen...


Wow maxie klinkt als mijn verhaal...
Ik was 8, ouders ook al even uit elkaar en ik kan me de mededeling niet herinneren en ook niet de alcoholist die mijn vader was.
Wel weet ik dat sinds ze gescheiden waren hij niet goed op zichzelf paste en hij ook is opgenomen in het ziekenhuis geweest wegens vitaminegebrek.

Dus eigenlijk weet ik van de gescheiden periode weinig wel hoor ik nu zo nu en dan dingen dat ik denk mijn hemel...
Ik heb nooit de moed gehad om mijn moeder / broer of zus te vragen hoe het allemaal nou precies is gegaan...wel zit ik dus met veel vragen.

Ook kleine dingen doen het soms. Ik had een jaar of 10 geleden net verkering met mijn huidige vriend an we waren aan het oppassen op zijn nichtjes. Hij had 2 pilsjes op en we zaten op de bank tegen elkaar aan hangend een film te kijken. Ik zit zo bij hem sluit mijn ogen en ruik een heerlijke bekende geur en vraag hem hoe en wat...
Hij had helemaal geen aftershave op gedaan het was het bier wat ik rook...dat was de bekende geur...
Dat geeft je toch te denken....

Ik kan niet echt zeggen dat ik mijn vader mis.
Ik heb hem tenslotte ook niet als volwassen iemand gekend. Wel heb ik onbeantwoorde vragen maar daar kan ik wat aan doen als ik de moed heb gevonden. Verder heb ik een enorm goede band met mijn moeder die eigenlijk steeds sterker word en hele lieve "schoon" ouders.