De grootste nederlander allertijden.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:32

Invloed?? Wat voor invloed dan? Ik heb (en ik weet zeker dat er vele met mij zijn) niks bijzonders met Cruijff. Tja, zijn commentaar is wel grappig tijdens het EK/WK, maar daar houdt het mee op.
Hij wil geen bondscoach worden, terwijl half Nederland dat graag zou willen. Volgens zijn vertegenwoordiger is dat wegens gezondheidsredenen. Maar volgens mij is dat onzin. Hij heeft het nooit gewild. Dat heeft hij ook altijd gezegd.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:34

manzano schreef:
Invloed?? Wat voor invloed dan? Ik heb (en ik weet zeker dat er vele met mij zijn) niks bijzonders met Cruijff. Tja, zijn commentaar is wel grappig tijdens het EK/WK, maar daar houdt het mee op.
Hij wil geen bondscoach worden, terwijl half Nederland dat graag zou willen. Volgens zijn vertegenwoordiger is dat wegens gezondheidsredenen. Maar volgens mij is dat onzin. Hij heeft het nooit gewild. Dat heeft hij ook altijd gezegd.

Gezondsheidredenen en omdat hij het gewoon niet durft, bang voor al het commentaar als het fout gaat. Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Annelou op 16-11-04 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:38

Ja precies!!! Nou nou, wat een leiderschap...... bang om te falen .
En tuurlijk zullen er wel gezondheidsredenen zijn op dit moment. Maar vroeger toen die er niet waren riep hij ook altijd al dat hij het niet wilde. Nu kan hij zijn gezondheid als argument opvoeren.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:42

grote nederlanders;

Antonius van Leeuwenhoek
Christiaan Huygens
Willem Barentsz
Abel Tasman
Joost van den Vondel
Vermeer
Rembrandt van Rijn
Erasmus
Piet Hein

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:44

Ben ik het met je eens SP. Dat soort mensen horen in de lijst!!! Om eerlijk te zeggen zegt Abel Tasman me niet heel veel..... Bloos. Zal wel een ontdekkingsreiziger zijn ofzo -> tasmaneilanden.

Maar A. van Leeuwenhoek staat bij mij ook echt op nr. 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:48

SuperPepeijn schreef:
grote nederlanders;

Antonius van Leeuwenhoek
Christiaan Huygens
Willem Barentsz
Abel Tasman
Joost van den Vondel
Vermeer
Rembrandt van Rijn
Erasmus
Piet Hein

Zo kan ik ook het stratenboek opzeggen Haha!.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:51

Lovely het is me nog steeds niet duidelijk wat jouw mening nou is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:57

Waarover? Over dat Fortuin gewonnen heeft? Dat vind ik een diep, grof schandaal en een aanfluiting voor dit land. Een luidruchtige raddraaier tot belangrijkste persoon benoemen, dat is toch schunnig.
Voor mij tellen Willem van Oranje, Drees, Troelstra, Wilhelmina, Rembrandt en Vondel wel even wat zwaarder mee.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:57

Lovely schreef:
Zo kan ik ook het stratenboek opzeggen Haha!.
over een paar jaar de sp-singel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:20

Zelfs in Duitsland hebben ze het er over. En dat de keus van het Nederlandse Volk wel een teken is dat er iets hier niet klopt...

http://www.stern.de/politik/ausland/ind ... 9&nv=hp_rt

Persoonlijk had ik liever iemand anders gezien dan Pim. Nederland maakt zich belachelijk tegenover de rest van Europa.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:23

Nou als andere landen je beoordelen op zoiets, dan ga ik me ook zorgen maken over die landen hoor, maar het zegt inderdaad wel wat.......

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:33

Ik ga me even niet verdiepen in de rest van 't topic... Dus hetgeen ik zeg kan best al eerder gemeld zijn, so don't shoot Lachen

Ik heb me vanaf 't begin niet bezig gehouden met dit hele gebeuren, ik vond het Anne Frank-verhaal ronduit idioot en de uitslag was ook vrij goed te voorspellen - zo blijkt ook wel weer. Ik vind 't wel opvallend dat zelfs de organisatie vind dat de nummer 1 niet terecht gekozen is. Waarom organiseert men zoiets vraag ik me dan af... Daarbij heet het niet voor niets een verkiezing.

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:35

BAH BAH Pim gekozen tot de Grootste Nederlander Ziek

Hij heeft niks te betekenen voor NL, alleen maar wat gespeecht.. En ja, ik denk dat de stemuitslag niet klopt, denk dat PIm gekozen is ivm Theo van Gogh, omdat Theo omzelfde reden vermoord is als Pim...

Had liever Willem van Oranje of Erasmus als de Grootste Nederlander te hebben gezien...

En, is dat foto op die Duitse site bewerkt of ben ik blind?? Cool

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:45

Nogmaals: Pim Fortuyn stond al weken op nr. 1, ook voor de moord op van Gogh.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:48

Bealy schreef:
Ik gok zo dat de gemiddelde PF stemmer niet eens weet wie bijvoorbeeld Anthony van Leeuwenhoek of Willem Drees zijn... laat staan wat ze betekend hebben..Scheve mond

Ik vrees hetzelfde... Ze hebben toch een tijdje terug een aantal mensen geïnterviewd over dat soort dingen? Niemand wist wie Michiel de Ruyter was, en zo nog een paar dingen...
Mensen hebben niet op de grootste Nederlander gestemd maar op die wiens naam het eerst een belletje bij hen deed rinkelen... Getuigt van de diepgang van een watervlo Scheve mond

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:05

Tsja zoals gister al gezegd werd.. de houdbaarheidsdatum van een aantal mensen in de top tien zal nog moeten blijken. Op basis daarvan hadden ze er ook niet in moeten staan puur omdat je niet weet wat hun rol voor Nederland op de lange termijn is geweest.
Ik ben toch ook echt meer voor de grote schilders, ontdekkingsreizigers, krijgsheren en uitvinders...
De naam die ik persoonlijk het meeste miste in de top 10 was die van Rontgen. Net als bij Antonius van Leeuwenhoek word zijn uitvinding nog dagelijks gebruikt over de hele wereld. Bovendien is er aan de hand daarvan enorme vooruitgang geboekt en zijn weer nieuwe uitvindingen gedaan. Jammer dat zo'n man ontbreekt en PF en JC er in staan. Zelfs van Drees en Anne Frank vraag ik me af of ze er eigenlijk (nu al) tussenhoorden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:27

Ik heb het zelf niet gezien (Belg Haha! ) maar vind het ook een vreemde uitslag. Wat heeft Pim nu eindelijk betekent voor Nederland? Misschien als hij nog leefde, had hij misschien een grote bijdrage kunnen leveren en misschien werd Nederland daar beter van, of misschien was het op een grandiose flop uitgedraaid, maar helaas voor Pim en vele anderen werd hij vermoord en heeft hij dus totaal niks bewezen.

Dan zou ik meer kiezen voor figuren die SP aangeeft (al ken ik de helft ook niet eens, maargoed ik ben belg Blond Haha! ), maar mensen als Erasmus, Rembrandt en Willem van Oranje hebben grote tot enorm grote invloed op de geschiedenis gehad.

De keuze van Anne Frank snap ik ook niet goed. Als dat dagboek niet was gevonden, was ze ook maar een gewoon meisje geweest, ik zie ook niet in hoe Anne zo zwaar heeft doorgeweegd in de Nederlandse geschiedenis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:35

Omdat Anne het 'levende' bewijs was wat er gebeurde en datzoiets niet meer mag gebeuren.

Fitzroy schreef:
Nogmaals: Pim Fortuyn stond al weken op nr. 1, ook voor de moord op van Gogh.

Das volgens mij niet waar.. heb al eens bij toeval een uitzending gezien en daar stond hij op 2 en een ander oud figuur op 1.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:38

Ik heb gisteren de stemwijzer ingevuld. Ik vulde bij iedere vraag "eens" in (omdat ik vind dat de grootste Nederlander ook best veelzijdig mag zijn). Verder was er nog een laatste vraag waarbij je moest kiezen uit:

Citaat:
Een Grootste Nederlander moet voor mij in de eerste plaats

- gestreden hebben voor idealen
- wetenschappelijke ontdekkingen hebben gedaan
- teksten of kunstwerken hebben nagelaten
- sportieve prestaties hebben geleverd

Die heb ik alle vier omdebeurt ingevuld en elke keer kwam eruit: Anne Frank. Haha!

En toen ik het oprecht ging invullen kwam er Pim Fortuyn uit Scheve mond

Vul je overal "oneens" in, dan komt Rembrandt eruit.

Ik weet niet zo goed wat dit nou allemaal zegt, maar interessant is het wel.

Ik heb trouwens voor Erasmus gestemd.
Laatst bijgewerkt door MargaV op 16-11-04 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:39

Sammie schreef:
Omdat Anne het 'levende' bewijs was wat er gebeurde en datzoiets niet meer mag gebeuren.

Ze is daardoor niet belangrijker dan al die andere meisjes/kinderen die "hetzelfde" hebben meegemaakt. Daarbij is ze officieel geen Nederlandse. En zo'n dagboek betekent niet speciaal iets voor Nederland. Als iemand in België het had geschreven was de geschiedenis er niet anders door geworden.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:45

Misschien interessant om te weten:

Citaat:
'Pim Fortuyn toch niet de Grootste Nederlander'

Uitgegeven: 16 november 2004 16:40
Laatst gewijzigd: 16 november 2004 16:40

AMSTERDAM - Als ook alle stemmen zouden worden meegeteld die nog na de uitzending van "De grootste Nederlander " zijn binnengekomen dan zou Willem van Oranje de uiteindelijke winnaar zijn geworden, zo meldt de KRO in een persbericht.

Het probleem van de cijfers is veroorzaakt door 'langzame' computers, die na de uitzending nog nieuwe gegevens produceerden. En dat heeft te maken met een beveiliging die was ingebouwd om frauderen te voorkomen. Tijdens de uitzending kon alleen gestemd worden via een vaste telefoonlijn of via de mobiele telefoon. Alle kiezers konden maximaal 6 stemmen uitbrengen en de computers controleerden of dit aantal niet werd overschreden.

Daardoor ontstond evenwel vertraging in de verwerking van de gegevens met als resultaat dat de telefoonlijnen geblokkeerd raakten. Toen de uitzending werd afgesloten stond Pim Fortuyn aan kop en werd hij onder het toeziend oog van de notaris als winnaar aangewezen.

Volgens de officiële telling had Fortuyn op dat moment bijna 115.000 stemmen en Willem van Oranje 111.000 en daarmee was Fortuyn 'de grootste', maar telling van de stemmen na de uitzending geeft aan dat Pim Fortuyn 130.000 stemmen heeft en Willem van Oranje 161.000.

De KRO heeft besloten de afgesproken procedure te respecteren, en geen wijziging te brengen in de uitslag zoals die tijdens de uitzending is gepubliceerd.

Bron: Nu.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:45

xKatleentjex schreef:
Ik heb het zelf niet gezien (Belg Haha! ) maar vind het ook een vreemde uitslag. Wat heeft Pim nu eindelijk betekent voor Nederland? Misschien als hij nog leefde, had hij misschien een grote bijdrage kunnen leveren en misschien werd Nederland daar beter van, of misschien was het op een grandiose flop uitgedraaid, maar helaas voor Pim en vele anderen werd hij vermoord en heeft hij dus totaal niks bewezen.

Met het laatste ben ik mee eens, maar hij heeft wel degelijk de slapers wakker geschud en de huidige politiek anders doen uitzien dan dat hij er niet was geweest. Zichzelf bewijzen heeft hij niet gekund, maar men kon absoluut niet er om heen dat het volk zeer duidelijk aan heeft gegeven dat het anders moest.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:54

Ben het met Cassidy eens.
Ik moet toegeven dat ik de man niet fijn vond overkomen.
En dat ik met deze uitslag wat teleurstelling had.
Hoewel ik het programma niet heb gevolgd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:25

manzano schreef:
Ze is daardoor niet belangrijker dan al die andere meisjes/kinderen die "hetzelfde" hebben meegemaakt. Daarbij is ze officieel geen Nederlandse. En zo'n dagboek betekent niet speciaal iets voor Nederland. Als iemand in België het had geschreven was de geschiedenis er niet anders door geworden.

Heb ik dat eerste ergens gezegd? Nee, maar het is wel zo dat zij wel een dagboek heeft geschreven. Zo'n dagboek is wel speciaal voor de wereld en wat ze in België vinden moeten ze zelf weten.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:48

Pim Fortuyn als grootste Nederlander aller tijden? Verward
Weet iemand door wie deze lijst in godsnaam is samengesteld?