Vraagje over tien jarige en de pil!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een tienjarig aan de pil of niet???

Poll eindigt op

Voor de veiligheid...ik zou het doen
9 (7%)
Veiligheid of niet...ze is veel te jong voor de pil
105 (92%)

Totaal aantal stemmen: 114


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:15

SuperPepeijn schreef:
wat stel je voor dan? dit onderwerp niet bespreekbaar maken?



Tuurlijk is het onderwerp wel bespreekbaar maar een "idee" opperen wat niet realiseerbaar is (met sarcastische ondertoon) is niet nodig

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:20

djuno schreef:
Tuurlijk is het onderwerp wel bespreekbaar maar een "idee" opperen wat niet realiseerbaar is (met sarcastische ondertoon) is niet nodig


Wie ben jij om dat te bepalen? Het was bedoeld om mijn mening te illustreren.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:22

praat er uitgebreid met haar over, leg uit dat als ze er denkt klaar voor te zijn, dat ze jouw dan vraagt naar de pil. Als het een verstandige meid is, moet dat kunnen. Niks geen stiekem gedoe.
Ik heb hem toen ik 16 was stiekem gehaald, en toen mn moeder er na een half jaar achterkwam was ze superkwaad, dat vond ik niet echt een goed voorbeeld.

Roosch

Berichten: 36771
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:29

10 jaar en dan al ongesteld???
Ik ben bijna 15 en nog niet..
Laat dat arme kind nog even hand in hand lopen met haar vriendje, er lekker van genieten..!
Een kind van 10 denkt nog niet eens aan sex! Verward

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:31

Quote schreef:
10 jaar en dan al ongesteld???
Ik ben bijna 15 en nog niet..
Laat dat arme kind nog even hand in hand lopen met haar vriendje, er lekker van genieten..!
Een kind van 10 denkt nog niet eens aan sex! Verward


echt wel hoor! maar als ze verstandig is en goed is voorgelicht, begint ze er nog niet aan....

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:38

je kan je kind toch nooit tegen alles beschermen. Ik vind dat je het risico dat ze zwanger raakt op dit moment maar moet nemen, net zoals je het risico neemt dat ze door een auto wordt aangereden.
Allebei vreselijk natuurlijk, maar gevaar zal er altijd zijn.
Ik zou zeker zo'n jong kind nog niet volstoppen met hormonen, daarbij denk ik ook dat het een raar signaal is naar een 10 jarige om haar de pil te laten slikken.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:53

djuno schreef:
Tuurlijk is het onderwerp wel bespreekbaar maar een "idee" opperen wat niet realiseerbaar is (met sarcastische ondertoon) is niet nodig

dat bedoel ik inderdaad...

ChristaV
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Moerkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:03

Ik kan me goed indenken dat je je dochter wil beschermen. Maar op 10 jarige leeftijd aan de pil is echt te vroeg vind ik. Al die onnodige hormonen in dat lichaam vind ik maar niets. En als er iets gebeurd is een zwangerschap wel heel vervelend maar niet het ergste denk aan SOA en Aids dat hou je niet tegen met de pil!! Ik zou echt nog wachten met de pil. Als je goed over dit onderwerp praat helpt dat denk ik beter. Je weet maar nooit wat zo'n meid gaat denken (kan me toch niets gebeuren ik slik de pil!!) als ze de pil eenmaal slikt.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:10

Ik weet natuurlijk niet hoe het in de USA is met een kind, maar als ik hier een kind zou hebben van die leeftijd, zou ik haar niet aan de pil doen op die leeftijd.

Die kans dat er wat met haar gebeurt is erg klein en die hormonen zijn ook niet goed voor haar lijf. Zo lang mogelijk vanaf blijven vind ik.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:11

Daarbij is een eventuele zwangerschap weg te halen, maar tegen Soa's en Aids werkt hij niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:18

Ik heb alle voorgaande berichten niet doorgelezen, maar ik vind persoonlijk de pil op een leeftijd van 10 jaar erg vroeg.
Ik zou je dochter goede voorlichting geven, en ik hoop dat ze je weet te vinden en eerlijk tegen je is als er wel wat mocht gebeuren. Er zijn dingen als morning after pil (wat ook een flinke dosis troep is die je binnen krijgt) die je in kunt nemen om na een ongelukje te kunnen voorkomen dat je zwanger wordt.
Ik zou pas beginnen met aan de pil te denken als ze een jaar of veertien/zestien zijn. Begin je vroeger, dan loop je kans op bekkeninstabiliteit als je dochter later toch kinderen wil.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:27

greetje schreef:
Ergens kan ik me wel voorstellen dat DC zich hierover zorgen maakt. Ze woont natuurlijk in Amerika en daar gaat het wel een beetje anders toe dan hier. En we moeten natuurlijk niet vergeten dat DC een alleenstaande moeder is. Ik kan me haar bezorgdheid dus wel een beetje voorstellen.


Het spijt me, maar deze opmerking raakt echt kant nog wal. Ik ben zelf Amerikaanse en heb in dezelfde omgeving gewoond als TS. Als kind had ik niet eens een slot voor mijn fiets en ik liet het wel uit mijn hoofd om "The S-word" op school uit te spreken want dan werd ik geschorst Bloos! Wel heb ik altijd te horen gekregen dat je niet zomaar in je uppie in het donker over een uitgestorven parkeerplaats of langs de snelweg moest gaan lopen. "Never talk to strangers" Knipoog Is dat nou zo "Amerikaans vreemd"? Ik kan me niet voorstellen dat deze woonomgeving een argument is om haar dochter aan de pil te doen.

Verder zou ik er goed over nadenken: er zijn idd nadelige effecten gevonden van het slikken van de pil op te jonge leeftijd. Ook kan het de groei van een kind beinvloeden.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 01:00

Ik zou zeker op die leeftijd nog niet met hormonen beginnen... 'Als' er wat gebeurt bieden condooms een betere bescherming (kijkend naar Soa's), en ik denk dat je de alllerbeste bescherming kan geven door haar goed voor te lichten...

Tegen 'verkrachting' als je dat bedoeld, is een morning after pil dan altijd nog een optie, als je maar zorgt dat ze het durft te vertellen...

Yessy

Berichten: 23046
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 01:41

Ik zit nu een paar weken in Amerika en het is hier volgens mij echt niet veiliger of onveiliger dan in nederland hoor, kijk er zijn plaatsen waar je beter niet 's avonds alleen kan komen, en al helemaal niet als 10-jarige maargoed dat hebben we in nederland net zo goed.
Ik zou een 10-jarige niet aan de pil laten beginnen, niet om die reden iig. Ik was 13 toen ik voor het eerst ongesteld werd, en 15 toen ik aan de pil ging maar dat was wegens een extreem onregelmatige menstruatie, niet om enige andere reden. Het is toch een hoeveelheid hormonen die je in je lichaam stopt, met alle bijwerkingen die daar bij horen.
Ik ken een meisje van 12 die aan de pil is, wegens extreem bloedverlies, en voor haar is het echt niet fijn.
Toen ik 10 was dacht ik trouwens nog helemaal niet aan seks, en al helemaal niet aan het idee het zelf te doen, op die leeftijd is voor de meeste kinderen zoenen nog iets wat vies is enzo... tenminste is mijn omgeving...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 01:47

Ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent, maar de pil lijkt me geen goede oplossing. Al is ze dan beschermd tegen zwangerschap geeft het vaak een vals gevoel van veiligheid (SOA's). Bovendien heeft ze daar de leeftijd nog niet voor.

Misschien is het beste wat je kunt doen ervoor zorgen dat ze voelt dat dit soort dingen altijd met jou bespreekbaar zijn en dat ze zich nergens voor hoeft te schamen. Je kan daarmee beginnen door nu alvast wat oppervlakkige seksuele voorlichting te geven. Op het moment dat ze interesse in jongens begint te krijgen kan je het dan nogmaals aankaarten en er wat uitgebreider over praten. Ook kan je een goed boek over seks kopen en dat op een makkelijk te vinden plaats zetten, zodat ze dingen in haar eigen tempo doornemen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:14

Ik denk dat het geval dat je in Amerika woont wel degelijk meespeelt. Misschien dat we hier een vertekend beeld krijgen, maar als je bijvoorbeeld op tv een show ziet over kindermodelletjes met volledige make-up op hun 5e jaar, of reality shows met de meest vreselijke dingen... Het is altijd amerikaans!
Er wordt gewoon op een heel andere manier met van alles omgegaan.

Je wordt daar misschien eerder paranoia mbt enge dingen die met je kind kunnen gebeuren, amerikanen hebben volgens mij nogal een handje van dramatisch reageren op dingen. (denk aan alle vlaggen/postertjes met "we shall overcome" in de verste uithoeken van het amerikaanse platteland/aandacht in tv-series etc nav 9/11, allemaal superemotioneel en dramatisch)

Ik kan me voorstellen dat als je in zo'n omgeving zit, dat je eerder over deze dingen gaat nadenken. Wij zijn er wellicht wat nuchterder in. Zeg niet dat het BETER is, maar in ieder geval anders.

In ieder geval denk ik ook dat je je kind niet kan beschermen tegen ALLES in deze wereld. Het enige wat je kunt doen is haar erop voorbereiden, en erop vertrouwen dat zij juist handelt als een situatie zich voordoet.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:21

Ik zou er niet aan beginnen. Je weet niet wat de gevolgen kunnen zijn op de langere termijn, mij lijkt het niet goed om zo vroeg al met de pil te beginnen. Er kan van alles gebeuren en dat zou vreselijk zijn, maar je moet er niet vanuit gaan dát er ook echt iets gebeurt! Misschien heel stom, maar toen ik nog een jong grietje was zei mn moeder: neem altijd condooms mee (2 in mn portomonnee) áls er iets gebeurt, probeer dan tenminste die man een condoom om te laten doen... het is altijd het proberen waard...
Nja... ik ben geen moeder en heb er waarschijnlijk ook een heel andere kijk op, maar toch...

Gangster

Berichten: 1365
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:29

Ik snap dat je bezorgd bent enzo maar ik vind niet dat je een kind van 10 de pil kan laten slikken. Op dit moment denken ze nog helemaal niet aan sex en natuurlijk gebeuren er erge dingen in deze wereld en probeer je je kind daarvoor zo goed mogelijk te beschermen, maar ik denk dat dit te ver gaat. Het is bovendien ook helemaal niet gezond om een kind zo jong aan de pil te laten gaan, en iemand die heel lang aan de pil is kan daar later ook nog problemen mee krijgen, zoals onvruchtbaarheid enzo.

Ik denk dat als je dochtertje aan de pil wil ze daar zelf wel mee kan komen, zorg dat je haar goed voorlicht enzo en dat de stap om om de pil te vragen aan jou niet te groot is, dat ze het bijv niet stiekem gaat doen!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:32

Ik zou het niet doen, veel te jong voor de pil. Stel je voor dat er iets gebeurd op straat waardoor ze sex krijgt met iemand kan je altijd nog naar de huisarts en de morningafterpil vragen.
De pil werkt niet tegen soa's dus zo veilig is dat ook niet. Tegen de tijd dat ze oud genoeg is om het te gaan doen, condooms meegeven.. maar voorlopig lekker kind laten

Ik was 15 á 16 toen ik voor het eerst, stiekum voor mijn ouders, de pil gebruikte...

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:34

Je kunt je kind niet voor alles beschermen, dat is iets wat iedere ouder weet , al wil je het nog zo graag.
Een meisje van 10 vind ik erg jong om de pil te geven, hoe lang moet ze hem dan wel niet slikken in haar leven?

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:36

Ik denk niet dat je je kind nu al zo kunt gaan beschermen. Het is veel te vroeg, en te gevaarlijk. Ikdenk dat je hier eerst gewoon eens goed met je dochter over moet gaan praten, als ze al een beetje denkt aan sex, niet het doen, maar gewoon, dan zou je daar misschien over kunnen praten. En anders de dokter eens vragen, maar hormonen in een kind van 10 jaar gaan stoppen.. Nee , het zou niet mijn keuze zijn..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:39

Ik ga mee met SP en RK. Je kan je kind niet tegen alles beschermen, ook niet tegen zwangerschap. Wat je wél kan doen: licht je kind goed voor en zeg haar dat ze je altijd kan vertrouwen, no matter what.

10 jaar en dan al die hormonen in haar lichaam, dat lijkt me niet goed voor een jong lichaam in de groei.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:49

Ik denk dat je op zoek bent naar een (vals) gevoel van veiligheid. Heel logisch als moeder natuurlijk. Maar je kan je kind niet tegen alles beschermen, je laat haar toch ook niet volledig ingepakt met helm, beschermers en bodyprotector buiten spelen?

De voordelen van de pil (voorkomen van zwangerschap mocht er iets vreselijks gebeuren) zouden voor mij niet opwegen tegen de nadelen van zoveel hormonen in zo'n klein lichaampje.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:23

Ooit nagedacht over de rotzooi die in zo'n pil zit?
Bovendien met 10 jaar, vind ik wat jong. Nare dingen kunnen op alle leeftijden gebeuren, en je kunt altijd een morningafterpill halen als je bang bent dat ze zwanger wordt. Je beschermt haar niet tegen soa's en al helemaal niet tegen AIDS...
Het is imo dus ook geen veiligheid, het is hooguit je kind hormonen voeren waar ze nog niet klaar voor is. Zelf ben ik nooit aan de pil gegaan, ik heb genoeg medicijnen gehad en ik zag mezelf niet fijntjes weer een pilletje erbij slikken. Ik heb wel een hormoonkuurtje gehad (naja, corticosteroïden zijn echt heftig) en dat doet heel wat met je. Je bent jezelf helemaal niet meer. Zo lang ze op tijd ongesteld is zou ik niet gaan lopen rommelen met hormonen, dat kan imo niet goed zijn voor een meidje van 10.

Roosch

Berichten: 36771
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:57

Stel haar voor dat als ze denkt dat ze het nodig vindt, ze weet waar het ligt.
Dan is het ook niet genant voor haar..