gevangenen te luxe leven?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:59

Sypheron"]
[quote="MargaV"][quote="Sypheron"]
MargaV, er is helemaal niemand die in de gevangenis hoeft te komen hoor, dat doen ze zichzelf aan.
[/quote]

Waar hoor je mij dit zeggen?
[/quote]

[quote="MargaV schreef:
Volgens mij wordt er namelijk wel gewerkt in gevangenissen.
Niet alle gevangenen zitten voor diefstal.
Niemand vind gevangen zitten leuk.


Komt toch wel aardig in de buurt in mijn ogen of niet?
"Niemand vind gevangen zitten leuk."?
Daarom vind ik juist dat ze het nog erger moeten maken..
[/quote]

Ik ben misschien een beetje langzaam, maar ik snap nog steeds niet hoe je dat uit mijn woorden haalt. Ik zeg juist dat niemand gevangen zitten leuk vind. Ik zei dat omdat ik de indruk kreeg dat sommigen in dit topic denken dat sommigen gevangenen in graag in de gevangenis zitten. Het gevangen zitten an sich is volgens mij al genoeg straf. Het zou mij verbazen als er criminelen zijn die een overtreding begaan omdat ze dan in de gevangenis komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:59

Dat weet je niet, misschien was het nog erger als dat niet gedaan werd.
Ze op straat rond laten lopen is iig de oplossing ook niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:00

Anoeska schreef:
Wat een simplistische ideeen allemaal als we die boeven maar hard genoeg straffen, doen ze het vast niet nog een keer. Als het zo makkelijk was.... MargaV haalde Amerika met z'n zwaardere straffen en hogere misdaadcijfers al aan.. Zwaarder straffen helpt dus niks.

Het helpt in zoverre:
2 jaar gevangenisstraf, scheelt 2jaar delicten van die persoon.
10 jaar gevangenisstraf, scheelt 10 jaar delicten van die persoon.
Want tijdens de gevangenisstraf kunnen ze in ieder geval niets verkeerds doen, is de maatschappij veilig voor hen.
En DAT is wat ik graag zou willen zien, de maatschappij beschermen. En dat doe je in ieder geval niet met luxe in de gevangenis.

Kana

Berichten: 9061
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:00

Belachelijk!!
als dit zo door word gezet krijg je zwervers die mensen vermoorden om in ''luxe'' te gaan leven Verward


Mischien vergezocht, maar als je niks hebt en een misdaad begaat dat is zon gevangenis in eenkeer heel luxe Scheve mond

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:01

Sypheron schreef:
Dan nog Barb, ik zorg wel dat ik niet in de gevangenis kom, daar hoef je je als nette burger helemaal niet druk om te maken!



hou er rekening mee dat er ook veel allochtonen in onze gevangenissen zitten, bijv. bolletjesslikkers. Die hebben een dramatisch bestaan in hun eigen land, misschien wel 3 kinderen en geen geld om ze eten te geven en uit wanhoop gaat ze dit soort dingen doen.
Misschien gaat het 1x goed en die keer daarna fout, maar die eerste keer hebben ze wel een smak geld waarmee ze hun kinderen weer te eten kunnen geven.

Of bijv. een vrouw die al jaren geterroriseerd word door haar man, en op een gegeven moment word het te veel en slaat ze door en steekt hem neer. (ik geef hier een voorbeeld dit is eigenlijk een verhaal van vrouw dit op dit moment vast zit in de gevangenis in Heerhugowaard)

Nadir

Berichten: 12739
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:02

Anoeska schreef:
Wat een simplistische ideeen allemaal als we die boeven maar hard genoeg straffen, doen ze het vast niet nog een keer. Als het zo makkelijk was.... MargaV haalde Amerika met z'n zwaardere straffen en hogere misdaadcijfers al aan.. Zwaarder straffen helpt dus niks.


En wat helpt dan wel? Moeten we ze dan maar gewoon laten gaan? Jij vind ons rechtsysteem prima zoals ie nu is? Scheve mond

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:03

Desiree"]
[quote="Anoeska schreef:
Wat een simplistische ideeen allemaal als we die boeven maar hard genoeg straffen, doen ze het vast niet nog een keer. Als het zo makkelijk was.... MargaV haalde Amerika met z'n zwaardere straffen en hogere misdaadcijfers al aan.. Zwaarder straffen helpt dus niks.

Het helpt in zoverre:
2 jaar gevangenisstraf, scheelt 2jaar delicten van die persoon.
10 jaar gevangenisstraf, scheelt 10 jaar delicten van die persoon.
Want tijdens de gevangenisstraf kunnen ze in ieder geval niets verkeerds doen, is de maatschappij veilig voor hen.
En DAT is wat ik graag zou willen zien, de maatschappij beschermen. En dat doe je in ieder geval niet met luxe in de gevangenis.
[/quote]

Kijk, over dit soort ideeen kun je wel praten. Dan ga je een totaal ander doel achterna dan het Nederlandse rechtssysteem heeft, maar dat is ook een oplossing. Alleen is dit op de lange termijn ook duur. En dan moet je eigenlijk iedereen levenslang vastzetten, als je gewoon de maatschappij wilt beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:04

Citaat:
Of bijv. een vrouw die al jaren geterroriseerd word door haar man, en op een gegeven moment word het te veel en slaat ze door en steekt hem neer. (ik geef hier een voorbeeld dit is eigenlijk een verhaal van vrouw dit op dit moment vast zit in de gevangenis in Heerhugowaard

En hier faalde het rechtsysteem al lang voordat zij haar delict pleegde
Die man had dus in de bak moeten zitten, dan had zij niet gestoken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:34

runningkawa"]
[quote]Of bijv. een vrouw die al jaren geterroriseerd word door haar man, en op een gegeven moment word het te veel en slaat ze door en steekt hem neer. (ik geef hier een voorbeeld dit is eigenlijk een verhaal van vrouw dit op dit moment vast zit in de gevangenis in Heerhugowaard
[/quote]
En hier faalde het rechtsysteem al lang voordat zij haar delict pleegde
Die man had dus in de bak moeten zitten, dan had zij niet gestoken
[/quote]

en ze krijgt nog een schop na ook. Het rechtsysteem had in de gevangenis moeten zitten, zij dragen namelijk mede schuld aan de daad van die vrouw. Jammer genoeg kun je het rechtssysteem niet vast zetten.

[quote="MargaV schreef:
[
Kijk, over dit soort ideeen kun je wel praten. Dan ga je een totaal ander doel achterna dan het Nederlandse rechtssysteem heeft, maar dat is ook een oplossing. Alleen is dit op de lange termijn ook duur. En dan moet je eigenlijk iedereen levenslang vastzetten, als je gewoon de maatschappij wilt beschermen.
[/quote]


Misschien moet dat dan maar. 70% vervalt, maar voor die 30% die dat niet doet, wordt alles in de waagschaal gesteld. DAt vind ik niet terecht.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:37

Btw, stel wij zouden hier het Amerikaanse rechtssysteem toepassen, dan zou dat hele andere gevolgen hebben dan in Amerika. De Nederlanders zijn gewoon een heel ander volk als de Amerikanen. Denk dat er dan veel meer discipline is.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:27

Sypheron schreef:
Btw, stel wij zouden hier het Amerikaanse rechtssysteem toepassen, dan zou dat hele andere gevolgen hebben dan in Amerika. De Nederlanders zijn gewoon een heel ander volk als de Amerikanen. Denk dat er dan veel meer discipline is.

Haha!
Ik zat al af te wachten wanneer en wie er met dit argument zou komen. Daar heb je helemaal gelijk in, dat weet je idd niet. Het zou wel fijn zijn.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het niet de kant op gaat die jullie graag willen. Zoals hier al te proeven valt, ben ik met mijn standpunt in de minderheid. Ik verwacht dat dat ook voor de rest van de bevolking geldt, dat meer mensen een harder beleid willen. Op de lange termijn zal dat dan ook wel harder worden, denk ik. Ik ben benieuwd wat er van komt.

chippie
Berichten: 53
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:33

Ik kan me herrinneren dat ik eens een gesprek heb opgevangen van een ex-bajesklant.
Die vertelde dat er ergens (weet niet meer waar) een heel groot gevangeniscomplex staat, ingericht en al.
Maar dit complex is afgekeurd, omdat er o.a. douches en tv's gedeeld moesten worden.
Ik weet niet of het waar is, maar mocht het waar zijn, vind ik dit zooo idioot.
Die lui komen niet voor niets in de gevangenis, ze zullen moeten boeten voor hun daden.
En het liefst gewoon op water en brood en dwangarbeid!

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:53

Ik ben laatst met school op excursie geweest naar de gevangenis... ze leven daar zeker niet in te veel luxe! de tv huren ze, voor die huur, wordt daar gewerkt. dus als ze geen tv willen, hoeven ze ook niet te werken. dat ze optijd naar buiten gaan, heeft alles te maken dat een mens RECHT heeft op vrije buitenlucht. dus ook de gedetineerden. bezoek zijn ook zeer strenge regels voor, niet meer dan zovaak per week (weet niet meer precies hoe dat zat), maar ik denk dat wanneer je daar een keer bent geweest, met excursie ofzo, dat je dan wel anders denkt over dat ze in luxe leven of niet...

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:55

Ik vind de gevangenissen inderdaad erg luxe.
Toch vind ik dat ze betaald moeten worden voor hun werk. Niet teveel natuurlijk, maar betaald worden geeft sommige de kans weer een bestaan op te bouwen, zodat wanneer ze uit de gevangenis komen ze weer een leven op kunnen bouwen. Als ze dan ook nog een vak leren, hebben ze kans op werk.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 19:15

bokkertje schreef:
dus als ze geen tv willen, hoeven ze ook niet te werken.


En dat is dus ook weer zoiets. HOeven ze niet te werken? Waarom dat werken niet gewoon verplicht stellen? De nederlandse burgers moeten ook werken voor hun centen! Ik kan ook niet op mijn luie kont gaan zitten en verwachten dat ik toch wel mijn broodje en warme maaltijd krijg. Die krijg ik namelijk NIET als ik niet werk!

En idd.. amerika nagaan.. Denk niet dat je dat kan zeggen. het is idd wel zo dat de nederlandse staat erg aan t veranderen is.. Geweld op straat is tegenwoordig erg normaal en je leest bijna dagelijks in de krant dat er weer iemand vermoord is. Maar Amerika.. Daar heerst een hele andere mentaliteit, dat niet te vergelijken is met nederland. Ik mag toch ook hopen dat de nederlanders nóóit zoals de amerikanen worden!

En idd MargaV, je staat erg alleen in je standpunt, wat ik overigens wel jammer vind, dan hebben we weinig discussie materiaal! Haha! Maar zou jij het nederlandse rechtsysteem niet anders willen zien dan?

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:24

MargaV schreef:
Niet alle gevangenen zitten voor diefstal.
Niemand vind gevangen zitten leuk.

...


If you can´t do the time................. don`t do the crime...........

achussie arme gevangene zeg........ moet ie daar helemaal gaan zitten en het niet leuk vinden........ tututut

had diegene maar eerder moeten bedenken......... van mij mogen we weer kastelen bouwen met heeeeeele diepe kerkers.

IK ben degene die het helemaal niet leuk vind dat IK op mn spullen moet letten omdat DIT tuig het niet kan laten staan....... veel zwaarder straffen en veel zwaardere omstandigheden......... en zeker WERKEN, WERKEN en WERKEN....... in de verzorgingstehuizen komen ze mensen zat tekort........ en ouwetjes eten geven en hun ontlasting opruimen is echt zo geleerd

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:26

SuperSmurf"]
[quote="bokkertje schreef:
dus als ze geen tv willen, hoeven ze ook niet te werken.


En dat is dus ook weer zoiets. HOeven ze niet te werken? Waarom dat werken niet gewoon verplicht stellen? De nederlandse burgers moeten ook werken voor hun centen! Ik kan ook niet op mijn luie kont gaan zitten en verwachten dat ik toch wel mijn broodje en warme maaltijd krijg. Die krijg ik namelijk NIET als ik niet werk!
[/quote]


Je kunt bv ook de hele dag, een paar jaar lang alle stenen in je cel gaan tellen. Het is maar net waar jij je tijd aan wilt besteden....

(al ben ik ook van mening dat het werken verplicht zou moeten zijn )
Laatst bijgewerkt door Menno op 06-05-04 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:27

runningkawa schreef:
Citaat:
Of bijv. een vrouw die al jaren geterroriseerd word door haar man, en op een gegeven moment word het te veel en slaat ze door en steekt hem neer. (ik geef hier een voorbeeld dit is eigenlijk een verhaal van vrouw dit op dit moment vast zit in de gevangenis in Heerhugowaard

En hier faalde het rechtsysteem al lang voordat zij haar delict pleegde
Die man had dus in de bak moeten zitten, dan had zij niet gestoken


Idd, het hele rechtsysteem is zo krom als een hoepel

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:28

ik ken iemand die zit in de bak wegens poging tot doodslag.. en idd die ging er iel in en komt er uit als een buldozer ( door fitnis ) maar ik denk niet dat je ondanks alles daar een fijne tijd zult hebben. en werken moeten ze zoiezo hoor !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:33

SuperSmurf"]
[quote="bokkertje schreef:
dus als ze geen tv willen, hoeven ze ook niet te werken.


En dat is dus ook weer zoiets. HOeven ze niet te werken? Waarom dat werken niet gewoon verplicht stellen? De nederlandse burgers moeten ook werken voor hun centen! Ik kan ook niet op mijn luie kont gaan zitten en verwachten dat ik toch wel mijn broodje en warme maaltijd krijg. Die krijg ik namelijk NIET als ik niet werk!

En idd.. amerika nagaan.. Denk niet dat je dat kan zeggen. het is idd wel zo dat de nederlandse staat erg aan t veranderen is.. Geweld op straat is tegenwoordig erg normaal en je leest bijna dagelijks in de krant dat er weer iemand vermoord is. Maar Amerika.. Daar heerst een hele andere mentaliteit, dat niet te vergelijken is met nederland. Ik mag toch ook hopen dat de nederlanders nóóit zoals de amerikanen worden!

En idd MargaV, je staat erg alleen in je standpunt, wat ik overigens wel jammer vind, dan hebben we weinig discussie materiaal! Haha! Maar zou jij het nederlandse rechtsysteem niet anders willen zien dan?
[/quote]
idd, niet hoeven werken
Dat is bij veel criminelen het punt, dat ze al niet weten wat eerlijk werk is.
zelden moe thuis komen en daardoor teveel tijd hebben rotzooi te trappen, snacht op pad te gaan, als werkende mensen slapen.

Niet werken niet eten, klaar.
Kijken of ze dan nog steeds niks willen doen.

En wat betreft Amerika
Zo is het nog niet in Nl
Maar ik ben bang dat het er wel naartoe gaat.
want het brave Nl van 20 jaar terug, is er toch echt niet meer en het word steeds erger.
Dus wat voor strafrecht ook, dit wat we nu hebben werkt iig niet, anders was de criminaliteit niet zo snel toegenomen.

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:01

Als je uitspraak geweest is ben je verplicht om 4 uur per dag te werken en anders niet, als er iemand in hoger beroep gaat dan hoef je ook nog niet te werken.

In de gevangenis in HHWaard zijn bijvoorbeeld een soort van woningen gecreeerd waar 8 vrouwen in zitten met allemaal een eigen slaapkamer, de keuken etc. moeten ze met elkaar delen en ze koken ook zelf.
Het bezoek mag op woensdag en op zondag komen om de 2 weken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:09

4 uur per dag
ik mis ergens een 1 geloof ik

Ik ben ziek, krijg geen uitkering want ME/CVS is een aanstelziekte en ik werk zelfs meer dan 4 uur per dag
je moet niet komen kijken hoe beroerd ik thuis kom.

Dus een gezonde crimineel hoeft maar 4 uur per dag?
Mag ik gaan kotsen!!

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:11

ja jij mist hem misschien, maar het is echt 4 uur. Heb het net nog nagevraagd bij mijn moeder, zij werkt bij de vrouwengevangenis in Heerhugowaard en ze werkt dus ook met gedetineerden.

Van mij zouden het er ook wel meer mogen zijn!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:15

Jongens, wat willen jullie dan?

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:17

werken lijkt me nog altijd beter dan de hele dag op je cel zitten hoor Ellende. Zoals ik al zei is het heus geen pretje om daar te zitten.