Moskee-lectuur: vrouwen moeten besneden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:45

Ik begrijp wat jullie bedoelen. Enige suggestie voor een positief alternatief woord? Wat dat zou ik ook liever zien.

Vanuit het oogpunt religie genomen heb ik gemerkt dat onder mensen die leven naar de moslim wijze leven er ook mensen zijn die negatief naar mensen kijken en oordelen die door religie christen zijn.

Echter er zijn ook mensen die niet gelovig zijn net zoals ik en wel christen zijn blijkbaar. Zo zullen er ook mensen zijn die moslim zijn maar niet op basis van religieuze achtergrond of beleving maar een stukje cultureel erfgoed? Zeg ik het zo goed? Ik vind het erg moeilijk.

Wij en ook andere mensen in de wereld hebben het altijd over het Westen terwijl hier ook superveel verschillende mensen wonen die een verschillende achtergrond hebben.

De schoonzus van mijn vriend wist het ook moeilijk te verwoorden maar kwam met de mening dat zij liever een goede moslim is (of christen of wat dan ook) dan een slecht mens waar niet over naar huis te praten is. En dat ben ik helemaal met haar eens! Met moslim of christen bedoelen mensen vaak een denkwijze/levensvisie die men naleeft. Wat hier ergens in het topic wordt gezegd/geschreven over wat in de Koran wel of niet zou staan is iets dat te maken heeft met religieuze achtergrond.

Tsjee.. moeilijk zeg. Misschien kan iemand duidelijk bewoorden wat ik probeer te zeggen? Dat het een gecompliceerd onderwerp is daar zijn we het denk ik allemaal wel overeens. Als zal het voor de een duidelijker zijn dan voor de ander. Goh, hebben we toch een gemeenschappelijk punt gevonden, toch? En daar gaat het uiteindelijk ook om?!??

lies

Berichten: 9663
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:00

Pipo"]
Maar zoals Lot al eerder zei: Op het moment dat het op bokt.nl over allochtonen gaat dan is iedereen ineens megafel, en daarnaast nog eens ontzettend onbeschoft en A sociaal!

Heb mij daar verschrikkelijk druk over gemaakt! ( zoek maar eens op buitenlanders) maar helaas zijn er mensen die heel zwart wit en kort door de bocht denken.
[/quote]
En;
[quote="Lot schreef:
Maar ik heb inmiddels geleerd dat dit een zinloze discussie is, zodra er iets over moslims wordt geroepen komt er een soort haat Verward in ieder geval iets mega fels los bij sommige mensen waar ik het koud van krijg.


Idd, ik heb precies hetzelfde gevoel als jullie beiden. Ik vind deze ontwikkeling in Nederland (dat je alles maar mag zeggen wat je denkt) minstens zo eng als de gedachten van moslim fundamentalisten.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:52


corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:58

Nou hier in de buurt heeft een man laatst uit eerwraak z'n vrouw overhoop geschoten. Die vrouw was gevlucht naar een blijf van m,n lijf huis omdat ze wou scheiden maar die man is dus achter haar adres gekomen via de gemeente. Echt belachelijk

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:00

Nou sorry hoor Lis, maar ik vind dat het goed praten van generaliseren. Als je met 'moslim' eigenlijk bedoeld een klein groepje mensen die hun vrouwen niet respecteren en er rare ideeen ophouden, dan moet je niet met die term (moslim) komen waar een héél groot deel van de wereldbevolking onder valt!! Da's een stuk dommer dan dáár over vallen lijkt mij.

Maar a la, als jullie hulp nodig hebben bij het verzinnen van een meer specifieke term, wil ik best een handje helpen. Wat dacht je van extrmisten? Fundamentalisten? Zoals die daar ook zijn in andere geloven...(ja zoals bij mij in dat schattige oer-hollandse christelijke dorpje)

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:11

Ja de term moslim wordt hier erg vaak geassocieerd met turken en marokanen, terwijl besnijdenissen vaker voorkomen in Afrika, waar ook erg veel moslims zijn. Een beroemd afrikaans (Waris Dirie) fotomodel heeft hier een biografie overgeschreven, hoe zij is besneden en verminkt. Vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:22

Zoals ik hierboven al zei: de term Moslim word vaak geassocieerd met negatief. Terwijl er zo verschrikkelijk veel leuke, lieve, gezellige, mensvriendelijke, sociale moslims zijn. Die zijn er heel veel meer dan de extremistische moslims. En wat Lot al zei: De extreem gelovige christelijke, gereformeerde......daar gebeuren ook vele praktijken waar je echt niet vrolijk van word. Want volgens mij staat de vrouw daar ook onder de man.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:26

het enige waar ik een beetje moe van wordt is dat ik niet moslims en geweld in een zin mag gebruiken zonder daarop aangesproken te worden maar wel moslims en lekker eten.......Ieder weldenkend mens begrijpt toch dat je daar niet de complete bevolkingsgroep mee bedoeld.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:35

Gail"]
[quote="Desiree schreef:
Doe toch niet zo dozig mens! Ik generaliseer helemaal niet!


En bedankt. Fijn dat jullie het allemaal zo met elkaar eens zijn. Maar ik vind 'DAt zij op hun beurt vrouwen gruwelijk afzeiken en discrimineren, daar wordt verder niet over gel*ld' zeker generaliseren. 'zij' slaat hier op moslims en die zeiken dus hun vrouwen af en discrimineren.

Ik praat niet van een afstandje, ik ken genoeg moslims. En die zeiken hun vrouwen niet gruwelijk af en discrimineren niet. Dus vind ik het niet zo tof als jullie zo generaliseren. Hoe kan je nou zeggen dat dit niet generaliseren is??? DAT IS PAS DOM!!! Frusty
[/quote]

Ik ken ook moslims, heel aardige ook. En ik vraag ze ook van alles. WAnt van hen kom ik meer te weten dan van nederlanders die over ze praten.

MAar "zij" slaat op de moslims die hun vrouwen slecht behandelen en niet op ALLE moslims. Want dat "alle moslims", dat maak JIJ ervan. Ik generaliseer dus helemaal niet. je moet eerst eens GOED lezen en GOED interpreteren en niet meteen DISCRIMINATIE lezen als we praten over een groep in een bepaalde bevolking.

Christenen zijn ook niet allemaal hetzelfde. Je kunt de katholieken ook niet vergelijken met die zwarte kousen die maar raak fokken omdat ze "ga en vermenigvuldig u" te letterlijk opvatten. En van die lui heb ik ook geen hoge pet op. En ook onder de moslims heb je verschillende stromingen, de fanatiekere en de gematigden. DAt heeft vooral te maken met het land van herkomst, de cultuur, en hoe die cultuur de koran en het geloof interpreteert. De moslims uit turkije zijn mijns inziens veel beschaafder dan die uit Afghanistan.

Als ik nou praat over moslims die besnijden prediken, praat ik helemaal niet over ALLE moslims maar alleen over die moslims die dat doen. En nu ging het over besnijden, en niet over ALLE moslims. Maar moet ik dat nu iedere keer dat expliciet erbij vermelden omdat jij anders blind slaat en meteen DISCRIMINATIE leest? Je moet zelf maar slimmer zijn.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:52

Beste Desiree, volgens mij moet je zelf een leesbril nemen, IK heb de term discriminatie NIET gebruikt, die haal je nu zelf aan.
En daarnaast, hoe naief kan je zijn. Als ik zeg dat homo's vieze mannen zijn, dan moet men dat maar relativeren? Begrijpen dat ik 2 van de 200.000 bedoel? Lijkt het mij eenvoudiger om wat genuanceerder met je taalgebruik om te gaan, zodat mensen gewoon af kunnen gaan op wat je schrijft en niet tussen de regels door moeten gaan nuanceren Verward Lijkt me een lekkere manier om geen verantwoording te nemen voor wat je zegt of schrijft, maar zo werkt het niet in een volwassen samenleving. Of moet ik nu nuanceren en concluderen dat je me eigenlijk helemaal geen doos vindt maar iets heel anders bedoeld met je opmerking dat ik niet zo dozig moet doen..??

Er zat net een studente politicologie, een alleenstaande moeder uit Somalie bij B&vD, Ayaan Aburak, die van onze overheid terug moet naar Somalie, met kinderen dus. De Tweede Kamer heeft een motie afgewezen om moeders met kinderen die hier vijf jaar wonen - en waarvan sommigen dus in Nederland geboren zijn - hier te laten blijven. Ayaan Aburak "Hier worden kinderen elk jaar gecontroleerd op besnijdenis, maar ze sturen mijn kinderen 'terug' naar een land waarin besnijdenis verplicht is".

Hoe krom kan je zijn?

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 00:05

Desiree schreef:
MAar "zij" slaat op de moslims die hun vrouwen slecht behandelen en niet op ALLE moslims. Want dat "alle moslims", dat maak JIJ ervan.



Mmm dat lijkt me wel een beetje makkelijk achteraf...

Het is volgens mij echt een stuk makkelijker - en het voorkomt heel wat van dit soort discussies - als je gewoon schrijft wat je bedoelt. Dan hoef je ook niet achteraf te zeggen dat iemand het verkeerd leest.

En laten we het verder vooral een béétje gezellig houden... Schijnheilig

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:50

Mijn zus is aan de universiteit afgestudeerd met een onderzoek naar vrouwenbesnijdenis. Het is gruwelijk om verhalen, foto's en plaatjes te zien en lezen van hoe het in zijn werk gaat.
Verschrikkelijk.... die vrouwen worden voor hun leven verminkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:00

Inderdaad Imker het is verschrikkelijk. Maar het mag niet zo zijn dat iedereen uit het geloof dan maar over een kam geschoren wordt. Ik geloof dat het moslim geloof een van de grootste ( als het niet de grootste is) geloven ter wereld is. En de grootste fout word volgens mij gemaakt in het interpeteren van de Koran. Net als vele mensen de bijbel zeer streng naleven. Het is maar hoe je het leest.

Overigens komt volgens mij besnijdenis voornamelijk voor bij Moslims in Afrika. En niet bij turkse of marokkaanse vrouwen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:15

Op mijn werk(afdeling verloskunde van een amsterdams ziekenhuis ) krijg ik regelmatig dames die besneden zijn en komen bevallen.
De meesten komen inderdaad uit een Afrikaans land zoals Somalie.
Ze zijn besneden en dicht gehecht met nog een klein gaatje voor de gemeenschap.Voor het kind er uit kan moet ze verder open geknipt worden.
Bijna allemaal vragen ze daarna aan de arts om ze weer hetzelfde dicht te naaien en niet volgens de anatomie.Artsen weigeren dit trouwens.
Verder als ze een dochter hebben gekregen komen ze vaak vragen wanneer die in het ziekenhuis besneden kan worden volgens hun geloof.
Ze begrijpen er niets van dat de jongens wel in het ziekenhuis besneden mogen worden en de meisjes niet,dat vinden zij discriminatie en als wij het niet willen doen gaan ze naar een land die het wel voor ze wil doen.
Het kromme vind ik ook dat ze vaak asiel gevraagd hebben wegens dit soort praktijken en ondertussen er zelf aan mee werken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:27

Lot en gail, ik ga me niet aanpassen aan jullie. Deze topic ging over besnijden. En daar had ik het ook over.

Jij had het woord discriminatie nog niet in de mond genomen, maar generaliseren komt wel op hetzelfde neer. Ik generaliseer niet. Jullie lezen heel selectief wat ik schrijf. als je namelijk alles zou lezen wat ik schrijf, zie je dat ik NIET generaliseer. Ik laat me niet vals beschuldigen door een stelletje van die ongenuanceerde trutten die niet tegen bepaalde onderwerpen kunnen en dan vervolgens MIJ beschuldigen van ongenuanceerd!

Ik heb wel geleerd hier op bokt om genuanceerd te zijn in mijn uitspraken en om in algemene discussies als deze voorzichtig te zijn om zo te voorkomen om maar voor van alles uitgemaakt te worden. En dat heb ik iin deze topic ook gedaan. Maar jullie lezen alleen wat je wilt lezen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:52

Mensen die zo praten als in het bericht vind ik verschrikkelijk. Zo iets zou hij tegen mij niet moeten zeggen want dan denk ik toch echt dat ik hem besnijdt Haha!
Nee, dat zou ik niet doen maar ik snap niet hoe je zo kan denken.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:16

Je kan nuanceren wat je wil, maar het blijft een achterlijke cultuur. Ze lopen nog een paar honderd jaar achter. gewoon laten gaan, komt vanzelf ooit eens goed. Intussen niet je vingers aan branden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:45

Ja, en dan nogmaals: niet ALLE moslimculturen zijn achterlijk. Het hangt er meer af van het land (> cultuur) waar ze vandaan komen. Een groot verschil tussen Afghanistan en Turkije, zoals ik al eerder aangaf, maar waar voor het gemaak door sommigen maar weer overheen gelezen wordt. Maar je kunt natuurlijk op je vingers wel natellen, dat vrouwenbesnijdenis dus voortkomt uit de ACHTERLIJKE moslimlanden.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:35

Ooooo Blond (zei de ongenuanceerde trut)

lies

Berichten: 9663
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:43

Haha!

Om het nog iets verder te nuanceren.. Het besnijden van vrouwen komt ook voor onder andere geloven, nl het christendom en jodendom

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:46

lis schreef:
:D

Om het nog iets verder te nuanceren.. Het besnijden van vrouwen komt ook voor onder andere geloven, nl het christendom en jodendom

Nooit eerder van gehoord. OOK in het christendom? Waar is dat dan?
En waar is dat dan bij de joden?
Vast ook weer uit achterlijke culturen hoor. Een achterlijke cultuur hoeft niet per defenitie moslim te zijn, maar goed, daar waren we al uit.

lies

Berichten: 9663
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:59

Het heeft helemaal niets met geloof te maken, het gebeurt overal ter wereld. Sterker nog, het bestond al voor de islam en het christendom bestond. Men denkt dat het van de Egyptenaren komt, ver voor Chr.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:00

WAT een smeerlappen zeg. MAar het is wel iets dat uit een cultuur voortkomt, en NIET uit het geloof. Ze verbinden het wel aan het geloof, maar dat is zeer onterecht.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:03

Ik vind het kortom: WALGELIJK! Ik wil niet discrimineren enzo, maar dat doen ze maar lekker in hun eigen land! Ze mogen hier van mij best wel wonen maar dan hebben ze zich wel aan onzo regels te houden!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:04

mariska18 schreef:
maar dat doen ze maar lekker in hun eigen land!

als het mij werd gevraagd, werd het helemaal nergens meer gedaan. Het gaat hier om een zware schending van mensenrechten hoor.