Hoe bewijs je dat je er niet was?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3590
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:56

Mirranda schreef:
Wie eist, die bewijst.
Jij hoeft helemaal niet te bewijzen waar je wel was die dag.


Leuk gezegd hoor, maar werkt bij de overheid vaak wel anders.
Klein voorbeeld: toeslagenaffaire??

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:04

Ik heb dat ook een keer gehad, toen kreeg ik een bekeuring van een paar honderd (!) euro op de mat vanwege mijn motor die ergens in Limburg verkeerd en gevaarlijk geparkeerd stond. In eerste instantie direct een vriend gebeld, die wil nog weleens mijn motor pakken om te touren (ding staat bij mn ouders in de garage), maar die wist van niets.

Gebeld omdat ik online geen bezwaar kon maken, ook was er geen foto bijgevoegd.
Heeft me uiteindelijk een hele dag gekost omdat ik niet kon bewijzen dat ik die dag ziek op de bank had gelegen (dus geen pinafschrift of wat dan ook) en werd van kastje naar de muur gestuurd en elk persoon zei dat ik moest bewijzen dat ik daar niet was. Echt bizar. Uiteindelijk kreeg ik een aardige vent van de gemeente daar ergens aan de lijn die in het systeem ging kijken voor me en het bleek dat ze een cijfer verkeerd hadden. Vroeg toen ook of dit de normale gang van zaken was, want dat is lekker verdienen: banketstaaf boetes rond gaan strooien en dan moeten de gedupeerden maar bewijzen dat het niet waar was. Nee, zo moest ik niet denken, en daarbij: de mijne werd kwijtgescholden :'). Is echt al jaren geleden, maar vind het nog steeds bizar.

Ik zou dus aanraden om met de gemeente daar te bellen?

luuntje

Berichten: 14010
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:20

Vervelend.
Ik heb ook weleens een boete gekregen van Gemeente Rotterdam.
Bezwaar gemaakt. Hoefde vooralsnog niet te betalen.
Uiteindelijk kreeg ik 1,5 jaar later kwijtschelding van de boete.

Jildau

Berichten: 9436
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:42

luuntje schreef:
Vervelend.
Ik heb ook weleens een boete gekregen van Gemeente Rotterdam.
Bezwaar gemaakt. Hoefde vooralsnog niet te betalen.
Uiteindelijk kreeg ik 1,5 jaar later kwijtschelding van de boete.


Precies dit. Je hoeft nog helemaal niks te bewijzen. In bezwaar gaan en zeggen dat je het niet was en dan hoef je voorlopig al niet meer te betalen tot ze het uitgezocht hebben. Grote kans dat het gewoon kwijtgescholden wordt dus ik zou me niet zo druk maken.

beegee
Berichten: 958
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:48

Heeft niemand van je buren een ring deurbel oid waarop te zien is dat jouw auto in de straat geparkeerd stond?

luuntje

Berichten: 14010
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:00

Beegee dat is een slimme tip.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 13:16

beegee schreef:
Heeft niemand van je buren een ring deurbel oid waarop te zien is dat jouw auto in de straat geparkeerd stond?

Goede tip, maar nee.
Nu rijden er 's avonds wel veel mensen over de provinciale weg en zie je vanaf die weg mijn auto staan, maar hoe bereik ik die mensen? :+

Ik wacht eerst maar af nu met het bezwaar en de foto's die ze me gaan sturen. Scheelt dat ik niet meteen hoef te betalen, dus dat haalt de druk er wel wat vanaf.

SplashIsLief

Berichten: 33032
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:06

Hopelijk is het met foto's zo voor je opgelost.
Wij kregen vorige week ook een boete uit Amsterdam. Daar zaten de foto's gelukkig bij. Daarop was duidelijk te zien dat ze het kenteken niet goed over hadden genomen en dat het een hele andere auto was. Maar toch een hoop gedoe.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:14

Die scanautos maken een hoop stuk en geven een hoop extra werk voor velen. Wel een handige cash koe voor gemeentes. Even langsrijden en geld binnenharken. Waar je voorheen nog de tijd had en kon aantonen dat je naar een betaalautomaat aan het lopen was doordat de handhavers je zagen is dat nu verleden tijd.

Mag het privacy technisch eigenlijk wel zo alle kentekens aflezen en opslaan? Hoe betaal je dan eigenlijk?ik heb geen telefoon die een app of zo aankan. Ook kan ik er niet mee betalen

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:28

Ik heb een paar jaar geleden ook een parkeerboete vanuit Amsterdam gekregen, ik heb toen bezwaar aangetekend met een bijgevoegde verklaring van twee buren dat mijn auto die dag thuis op de oprit stond.
Dit was voldoende om de boete in te laten trekken.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 15:26

karuna schreef:
Die scanautos maken een hoop stuk en geven een hoop extra werk voor velen. Wel een handige cash koe voor gemeentes. Even langsrijden en geld binnenharken. Waar je voorheen nog de tijd had en kon aantonen dat je naar een betaalautomaat aan het lopen was doordat de handhavers je zagen is dat nu verleden tijd.

Mag het privacy technisch eigenlijk wel zo alle kentekens aflezen en opslaan? Hoe betaal je dan eigenlijk?ik heb geen telefoon die een app of zo aankan. Ook kan ik er niet mee betalen

Je krijgt gewoon een brief thuis en je kunt per post of online via de website (met digid) bezwaar aantekenen.

Daarnaast hoef je dus nog niet te betalen als je bezwaar aantekent.

Dat het veel extra werk is voor de onterechte boetes: ja. Maar het is niet even cashen, want er wordt pas betaald als de boete terecht is.

Ter plekke betaal je bij de automaat. Of met je telefoon.

luuntje

Berichten: 14010
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:20

Ik hoop dat ze een foto hebben gemaakt.
Dan is eenvoudig te zien dat jij het niet was.

Ooit kregen wij een bekeuring.
Wij waren daar niet geweest, konden het niet bewijzen.
Agent werd op zijn woord geloofd en wij hadden pech.
Was geen foto gemaakt. Het vemoeden was dat agent in kwestie boze ex van schoonzus was.

pubelia

Berichten: 9996
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:30

Ik ben benieuwd wat voor een foto je gaat krijgen! Benieuwd ook prutsmuts het af gaat lopen

Marije_jiplover

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:35

@Karuna: bij de meeste betaalautomaten voor parkeren moet je je kenteken invoeren, daaraan kan dan de scan auto aflezen of je wel of niet betaald hebt, hoe je geen app voor te hebben.

@TS, ben benieuwd met wat voor foto ze komen van "jouw" auto.

Een vriend van mij had vorig jaar helemaal iets bizars.
Die kreeg een bekeuring thuis voor alcohol drinken in het openbaar oid, ergens in Brabant en voor zich niet kunnen identificeren.
Hij woont in Gelderland en was die dag in Amsterdam op bezoek bij zijn dochter en kleinkinderen en dus zeker niet ergens in Brabant.l

Iemand had zich dus voorgedaan als hem, want die persoon was dus staande gehouden en hij kon logischerwijs geen ID tonen waarop stond dat hij totaal iemand anders was, maar ook dat heeft een hoop gedoe gegeven voordat die bekeuringen kwijt gescholden werden.
Zo bizar dat soort dingen.
En in dit geval ging het wel om bewijs dat hij er echt zelf niet was, maar ze vonden bewijs van familieleden niet zonder meer sluitend genoeg...

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 16:48

Wat een verhalen joh.
Dat iemand dan ook random een andere naam noemt. Kenden ze diegene wel?


Tromgeroffel: de uitslag.
Zo, dat ging snel.
Uit de foto's bleek dat er een foutief kenteken was gescand, dus de aanslag wordt vernietigd en ik hoef verder niets meer te doen.

Gelukkig maar.

Marije_jiplover

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:59

Gelukkig maar dat het bij jou is opgelost.

Nou, hij heeft dus geen idee wie zich heeft uitgegeven voor hem, want die persoon heeft zijn naam (en geboortedatum) genoemd en kon zich niet identificeren, want anders had gebleken dat hij niet hem was, maar degene die op zijn eigen ID kaart staat :+
Hij heeft wel een idee in welke hoek die het zoeken moet, maar 100% zeker weten zal hij het nooit.

Volgens mij heeft hij uiteindelijk foto's van zichzelf en van zijn paspoort gestuurd en heeft de agent van het PV bevestigd dat de persoon die hij staande heeft gehouden, niet lijkt op mijn kennis en zijn foto op ID en overige foto's.

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:03

Fijn! Dat ging eenvoudiger dan bij ons!

Wij kregen een keer een brief van de politie Utrecht met de mededeling dat ons voertuig in beslag was genomen wegens het plegen van een strafbaar feit en dat het werd vernietigd. :=

Ik woon bij Zwolle, ik kom vrijwel nooit in Utrecht, en ik dacht geen strafbaar feit gepleegd te hebben. Het duurde uren voordat we iets wijzer waren, omdat ze er zelf ook niets van snapten. Uiteindelijk bleek dat het over onze trailer ging. En die stond gewoon op de oprit incl. kentekenplaat. Iets wat de persoon aan de lijn heel bijzonder vond. Ik wilde wel een foto maken als dat hielp. Ik keek op dat moment uit het raam naar de trailer.
Ze wilden overigens niet vertellen welk strafbaar feit was gepleegd. Dat was vertrouwelijk. Aangezien het in de brief om mijn voertuig ging, wilde ik graag weten bij welk strafbaar feit het betrokken was. Maar helaas... :+

Na zes medewerkers aan de telefoon te hebben gehad + meerdere keren terugbellen, waren ze ervan overtuigd dat het chassisnummer was vervalst.

Lenexa

Berichten: 612
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:06

Mijn moeder heeft dit ook een keer gehad, haar auto was bekeurd in Arnhem. Ze wonen zelf in de buurt van Leiden. Ze was zelf de hele dag aan het werk, auto stond thuis op de oprit.
Maar ze moest het gewoon betalen, ook al was er geen foto. De betreffende agent zei dat ze loog en dat was het. Het was gelukkig 'maar' 60 euro ofzo, maar het principe alleen al.

DuoPenotti

Berichten: 30225
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:12

Ts wat fijn dat het is opgelost.

Mijn vriend kreeg een keer een telefoontje (geen idee hoe ze dat nummer koppelen) dat hij was doorgereden na aanrijding.
Maar zeiden er zelf bij dat ze twijfelde aan wat de getuige had gezegd.
Waarschijnlijk ook al omdat het ver van onze woonplaats was. En hij was op het werk en kon dat laten bevestigen. Ging heel raar.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:29

heidy_wilco schreef:
Van Noord-Groningen naar Rotterdam en weer terug rijden... Dan moet je in ieder geval wel eens een keer getankt hebben. Kan je niet laten zien dat je die dag helemaal niet getankt hebt?

Ik moest daarbij denken aan dit filmpje, voor een beetje humor en misschien wat ideeën:
[ Video ]


Hilarisch. Geen idee of de ambtenaren hier zoveel humor hebben. :+

Wij hebben ook een x een boete gehad. Snelheidsovertreding. In Rotterdam.
Alleen waren we met auto op vakantie. Er was genoeg bewijs.
Maar dan vraag je je wel af... Hoe gaat zoiets in het werk? Hebben ze alleen het type auto gezien en de kleur en gaan ze dan random kentekens erbij zoeken of zo? Onze auto kon er niet geweest zijn.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:35

Rotterdam maakt het overigens wel bont hoor.
We hadden jaren gelden een bedrijfje met autosport spulletjes waar we mee op beursen en racedagen stonden.
Wat doe je dan als iemand iets koopt. Geef je het netjes mee in een doosje. Zat een sticker op van ons bedrijf.
Kregen we later een boete van iets van 250 eu. De doos was op straat geflikkerd naast een vuilcontainer. En dat mag niet. Of je bedrijf dan in Den Haag zit en in Rotterdam geen doosjes op straat weggooit maakt dan niet uit. Moesten gewoon betalen.
Tegenwoordig gaat alles wat naar ons adres herleidbaar is van de verpakking groot of klein af. Dit gaat me dus nooit meer gebeuren.

Picopico
Berichten: 907
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:42

Niet alleen boetes gaan fout. Mijn moeder kreeg een keer een rekening van een ritje in de ambulance. Ze kon gelukkig bewijzen dat zij het niet was, maar was wel raar.

SplashIsLief

Berichten: 33032
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:44

Babootje schreef:
heidy_wilco schreef:
Van Noord-Groningen naar Rotterdam en weer terug rijden... Dan moet je in ieder geval wel eens een keer getankt hebben. Kan je niet laten zien dat je die dag helemaal niet getankt hebt?

Ik moest daarbij denken aan dit filmpje, voor een beetje humor en misschien wat ideeën:
[ Video ]


Hilarisch. Geen idee of de ambtenaren hier zoveel humor hebben. :+

Wij hebben ook een x een boete gehad. Snelheidsovertreding. In Rotterdam.
Alleen waren we met auto op vakantie. Er was genoeg bewijs.
Maar dan vraag je je wel af... Hoe gaat zoiets in het werk? Hebben ze alleen het type auto gezien en de kleur en gaan ze dan random kentekens erbij zoeken of zo? Onze auto kon er niet geweest zijn.

Bij ons was 1 cijfer verkeerd gegaan. Totaal ander type en kleur auto

Picopico
Berichten: 907
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:49

Babootje schreef:
Rotterdam maakt het overigens wel bont hoor.
We hadden jaren gelden een bedrijfje met autosport spulletjes waar we mee op beursen en racedagen stonden.
Wat doe je dan als iemand iets koopt. Geef je het netjes mee in een doosje. Zat een sticker op van ons bedrijf.
Kregen we later een boete van iets van 250 eu. De doos was op straat geflikkerd naast een vuilcontainer. En dat mag niet. Of je bedrijf dan in Den Haag zit en in Rotterdam geen doosjes op straat weggooit maakt dan niet uit. Moesten gewoon betalen.
Tegenwoordig gaat alles wat naar ons adres herleidbaar is van de verpakking groot of klein af. Dit gaat me dus nooit meer gebeuren.

Een kennis van mij had ook zoiets, maar dan in Den Haag. Hij kreeg een boete voor het verkeerd aanbieden van afval, want ze hadden een vuilniszak gevonden met daarin een enveloppe met zijn naam erop. Was in een totaal andere wijk. Die brief was waarschijnlijk verkeerd bezorgd.

c_alsemgeest

Berichten: 20733
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:03

Ten eerste zouden zij het moeten bewijzen, dus wat je inderdaad gedaan hebt, het bewijs opvragen. Als je niet in de buurt woont en er niet werkt oid. Zouden ze officieel met duidelijk bewijs moeten komen (foto materiaal oid) dat je auto er daadwerkelijk was. Maar ja... zo gemakkelijk en eerlijk gaat het niet altijd :')
Maar sneller is het wanneer je dat zelf kan met bijvoorbeeld:

Verklaring van buren/familie/etc dat jouw auto in de straat stond.

Wanneer je iets op social media gepost hebt staat er vaak een locatie bij vermeldt.

Bij buren/overige bewoners aanbellen of hun deurcamera iets heeft opgevangen van alle mensen die zicht zouden hebben gehad op je auto.

Telefoon uitlezen. Bij veel apps kan je tracken waar je was. Zoals bv findmyiphone, track360 of een simpele stappen teller. Kijk wat voor apps je op je telefoon hebt staan en of er een wat getracked heeft.

Wanneer je in een buurt woont met betaald parkeren kan je ook nog bij de verkeerspolitie checken of jouw auto toevallig die dag gecontroleerd is.