Studieschuld IBG?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:14

Zet er bij mij nog maar een nulletje achter... Geld, geld! En ook hier een eigen huis met hypotheek, een vent zonder vaste inkomsten en ikzelf een tijdelijke baan... Ziek Dan maar later wat meer betalen...

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 14:17

Ja maar ik heb niet eens geleend bij hun. Boos!
Ik heb altijd tijdens m'n opleiding 20 uur per week gewerkt, om ervoor te zorgen dat ik niet hoefde te lenen, en nu dit.
Maar succes ermee jij!

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:19

Als ik jou was zou ik toch nog maar eens proberen te achterhalen waarom ze dat geld van je willen hebben. Als je niet geleend hebt en ook je OV op tijd teruggebracht hebt, dan lijkt mij dat je helemaal niks hoeft te betalen. En da's dan helemaal voordeliger dan zonder rente terugbetalen. Slim

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 14:23

Ja dat is zo ja. Ze hebben me in maart vorig jaar een brief gestuurd met waar de schuld uit is opgebouwd. Maar waarschijnlijk naar een oud adres. Ze gaan me nu een kopie van die brief sturen.
Ik snap t ook niet, heb nooit geleend, m'n ov op tijd ingeleverd, nooit te lang stufi gehad, en heb mbo gedaan dus prestatiebeurs of iets dergelijks heb ik nooit gehad. Het enige wat misschien nog kan, is dat ze m'n aanvullende beurs hebben teruggetrokken. Maar zou niet weten waarom, want ik heb m'n hele opleiding altijd zelf moeten betalen, omdat m'n ouders hun inkomen daar te laag voor was. En die zijn in die tijd niet ineens meer gaan verdienen.
Ik hou jullie op de hoogte. Knipoog

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:42

nou,ik vind het een vreemde zaak hoor!
ik zou niet te snel betalen hoor!!
sucses ermee!!

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 17:35

Ja ik vind t ook raar. Ze zouden me de broef die ze toen hebben gestuurd hebben, opnieuw opsturen. Dus die zal ik morgen wel hebben denk ik.
Dan laat ik t jullie weten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:32

Chubby"]
[quote]46 euri /mnd x 12 mnd x 10 jaar is 5520 euri, totale schuld bij de IBG is ruim 14.000 euri
[/quote]

Jeetje... Dan doe ik toch iets verkeerd: ik betaal 120 euro pm, studieschuld net 16.000 euro...? Waar zou dat verschil in aflossing inzitten.
[/quote]

Dat ligt aan wat je verdiende op dat moment dat je ging aflossen, ik verdiende toen geen vetpot en nu nog niet.... Haha!

[quote="Chubby schreef:
Bij mij verdiende pappie trouwens ook vrij veel, ...


Mijnes verdiende ga niet lachen... 1 GULDEN teveel boven de norm, was maar een simpel betonconstrctietekenaartje en kon 2 studerende kinderen echt niet onderhouden maar en aanvullende beurs ho maar, teveel is teveel of dit nou 1 gulden of 1000 gulden is maakt geen verschil en of dit nu vorig jaar of 10 jaar gelden (was inmiddels n de VUT) was ook niet.... stelletje... Boos! Boos! Boos!

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:35

MootjeH schreef:
Heb het nog even opgezocht op de website van de IB-groep:
Citaat:
De terugbetalingsperiode start op (in principe) 1 januari volgend op de einddatum van uw opleiding of het moment dat uw recht op studiefinanciering afloopt. Deze periode begint met een aanloopfase van twee jaar. In deze periode hoeft u nog niet terug te betalen, maar dat mag natuurlijk wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van (in principe) vijftien jaar waarbinnen u uw schuld moet terugbetalen.


Helaas...

Kan het zijn dat het voor 'nieuwe' studenten 15 jaa is, maar dat de meesten nog in de oude regeling vallen? Ik ken nml ook de 10 jaar, geloof zelfs dat dat in mijn brief stond..

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:34

samantha23 schreef:
Ook vaag, kreeg ik gisteren een brief van de IBG, dat ik een studieschuld heb opgebouwd? Verward Ik heb sinds juni 2002 m'n diploma, en ze geven je 2 jaar wachttijd zeg maar, en dan ga je je schuld afbetalen.
Maar het rare is, ik heb nooit geld geleend bij IBG! Boos! Ik had altijd een uitwonende en aanvullende beurs, en geen lening. En nu moet ik dus 1630 euro gaan terugbetalen?
Maar nu vraag ik me af, zijn er hier meer mensen die onterecht zo'n brief hebben gehad?
Want ik snap er niks van. Verward
Ik ga ze morgen maar een mailtje sturen of bellen, want ik ben echt niet van plan om een lening terug te betalen die ik nooit heb gehad.


Mijn vriend zit met precies hetzelfde! Hij studeerde in september 2002 af en nu moet hij ineens aantonen waarom hij geen 2000 euro studieschuld heeft van de periode daarna! Er mag van mij echt een stinkbom op het IBG-gebouw; het is zooooo`n puinzooi daar! Het kost onschuldige mensen altijd veel moeite, tijd en ook geld om hun onschuld te bewijzen! Wraaarh!

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 14:49

Mag ik vragen wat bij jou vriend de reden is van z'n studieschuld?
Misschien is t wel hetzelfde probleem als bij mij?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:27

Je moet ze gewoon 'even' (duurt eeuwen en nooit even Knipoog ) bellen. Waarschijnlijk klopt het gewoon niet. Ik kreeg van de zomer ook zo een brief dat ik een schuld had terwijl ik gewoon me P had gehaald.
Ik heb gebeld en toen zeiden ze dat dit klopte en dat ik 'binnenkort' (meer iets als 4 manden maar goed..) een biref zou krijgen waarin ze me die schuld kwijtschelden.
Die heb ik gehad en nu ben ik dus gewoon weer schuldloos... Gewoon even bellen dus Lachen

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 16:40

Ja ik heb ze een mailtje gestuurd, en kreeg als antwoord dat ze de brief waarin stond waar de schuld vandaan kwam opnieuw zouden opsturen.
Want ze hadden die brief dus eerst naar een oud adres gestuurd.

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:50

Nou ik ben erachter.
Heb de kopie van de brief net ontvangen. Ze hebben me in februari vorig jaar een brief gestuurd, waarin ik moest aangeven of ik in 2001 terecht uitwonend was. maar omdat ik niet meer op dat adres woonde waar ze de brief naar toe hebben gestuurd, heb ik die brief dus nooit gehad, en heb t dus ook niet kunnen invullen. En dan gaan ze er van uit dat ik niet uitwonend was.
Maar goed, heb ze net weer een mailtje gestuurd, met mijn uitleg, en nou maar hopen dat t wordt teruggedraaid. Misschien moet ik kunnen aantonen dat ik in dat jaar uitwonend was? Het probleem is wel dat ik m'n huurcontract van toen niet meer heb... Nagelbijten / Gniffelen Ik was wel ingeschreven bij de gemeente, is dat al voldoende? Of ik moet het telefoonnummer van m'n huisbaas toen achterhalen, en hem bellen en vragen of hij een briefje ofzo wil maken dat ik bij hem een kamer huurde?

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 13:49

Nog even een update:
Krijg als antwoord op mijn mailtje dat ik bezwaar kan aanmaken, en hiervoor een standaard bezwaarschrift thuisgestuurd krijg.