Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annienke

Re: Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:30

@Riddershow: als dat zo is dan heb ik qua Middeleeuwse zwaardkunsten met beunhazen te maken gehad en blijkbaar geen echte kenners. Daar zou ik graag eens een keer mee in overleg gaan :))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:37

De katana is een overgeromantiseerd wapen, realiteit is dat de gevechtszwaarden van de vikingen bijvoorbeeld van kwalitatief aanzienlijk beter staal waren gemaakt. Eerder is al op de verschillen in ertskwaliteit gewezen. De bekende vouwtechniek van Japanse zwaardsmeden is ontwikkeld om slechte kwaliteit staal te compenseren als ik het goed begrepen heb.

arno8

Re: Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:27

Interessant! Heb nooit een katana vastgehouden, maar dacht altijd dat ze vele malen lichter waren. Kan me wel voorstellen dat Japanners gemiddeld wat lichter zijn gebouwd en dus meer hebben aan een kleiner en lichter (kleiner = lichter) zwaard en dat de techniek iets anders is. Wat ik me nog wel afvraag is hoe de degen nou in de wapenevolutie na het langzwaard kan zijn gekomen. Met een langzwaard maai je iemand met een degen toch in een hak weg? Of ben ik nou gek?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 03:49

@annieke: Helaas heb je vooral in de middeleeuwse sector veel mensen die wel de klok hebben horen luiden, maar eigenlijk nooit hebben onderzocht waar de klepel hangt. Hollywood heeft ook een grote negatieve stempel op het genre gezet. Daarnaast is het historische europese vechten ook pas een relatief jonge herontdekte sport. En moet deze zich gaan vestigen in bekendheid en duidelijk een onderscheid gaat maken met het fantasy/hollywood-vechten.

@kugger; Ik ben geen expert op dat vakgebied :) Maar naar wat ik inderdaad ook altijd heb begrepen, beschikten de japanners over een mindere kwaliteit erts. Om daarvan goed staal te smeden, moest dit (voor de betere kwaliteit wapens) maar liefs 10-15 x gevouwen worden. Dit verbeterde niet alleen de kwaliteit maar (zoals ik het begrepen heb) gaan ook de deeltjes dichter op elkaar staan = dus meer deeltjes per mm2 en dus zwaarder per mm2. Tegenwoordig zijn veel katana's echter gewoon van goede erts gemaakt en is het dus makkelijker ze lichter te maken.

Uiteraard zal er net zoals bij de Europeanen een evolutie aan vooraf zijn gegaan waardoor deze maat en gewicht katana is ontstaan en er zullen ook vast wel lengte en gewichtsverschillen plaats hebben gevonden afhankelijk van de voorkeuren van maker/gebruiker, maar ik ben verder geen kenner van de japanse gebruiken.

Net zoals bij de japanse zwaarden heb je een hele grote afzetmarkt aan de sier-gebruikers. De mensen die het gaaf vinden, maar eigenlijk nooit verder zullen kijken dan hun neus lang is. Daarom vind je van beide wapens heel veel prut op de markt. Eigenlijk zie je op alle middeleeuwse markten praktisch geen fatsoenlijke wapens qua balans en gewicht. Dat maakt de wapens namelijk duurder en dus onaantrekkelijker en de meeste mensen kennen het verschil helaas toch niet.
Daarnaast is het ook gewoon heel lastig een bot zwaard even zwaar te maken als een scherp zwaard. Simpelweg omdat een rechthoek met de zelfde lente en breedte als een driehoek het dubbele aan oppervlakte heeft. Neem dat over de (bijna) gehele lengte van de kling en je hebt een zwaard wat meer weeg en waarbij het gewicht meer op de kling zit. Het vergt dus veel meer moeite om een bot zwaard het juiste gewicht en balans te geven :)
En tot slot speelt ook weer de "jeugdigheid" van de sport een rol. Er moest veel weer herontdekt en bevestigd worden over het historische vechten. Dit heeft uiteraard ook effect op de herontwikkeling van de wapens. Vroeger was men wellicht tevreden met slagijzers omdat ze niet beter wisten en/of te krijgen was. Nu zijn er smeden die de ontwikkelingen op de voet volgen en hierop inspringen. En nog steeds vinden er zeer positieve ontwikkelingen plaats.

Gelukkig echoot dit ook langzaam door naar de andere smeden en verkopers en merk je zelfs bij de "b"-merken dat de zwaarden over het algemeen beter worden.

Over degen vs langzwaard:
Het langzwaard is geen voorloper van de degen. Over het ontstaan van de nu bekende degen gaan verschillende theorieën. De één zegt dat deze is ontstaan uit de rapier, een wapen wat naast het langzwaard is ontstaan en door mode het langzwaard uit de duelleerscene heeft verdreven. (het langzwaard heeft het waarschijnlijk nog wel enige tijd overleeft op het slachtveld, maar is daar uiteindelijk ook verdwenen door de vuurwapens en andere veldslagtactieken/methoden) De andere theorie is dat de degen is ontstaan vanuit de sabel, een wapen wat de huzaren hebben meegebracht in de 17e eeuw. Maar hoe je het went of keert, ze zullen waarschijnlijk elkaar nooit gekruist hebben in een gevecht totdat de moderne mens met beide begon te spelen :Y)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:21

Op het moment denk ik het beste filmpje over katana's en longswords :) wel in het Duits.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:07

Dit is inderdaad een best aardig filmpje. In het filmpje zie je stefan roth en Colin Richards. Ik ken ze persoonlijk en het zijn eerlijk en vakkundige jongens die weten waar ze mee bezig zijn. We hebben de zwaarden van stefan kunnen bewonderen en kunnen uitproberen tijdens testcutting (langzwaard, grosses messer en katana) Ik vond het erg leuk om te zien hoe doorgewinterde vechters (van botte wapens, zowel japans als europees) een gezond respect voor de dag legden met deze vlijmscherpe wapens in handen :Y) En het was ook gewoon gaaf zulke goede wapens in handen te hebben en te handelen :)

@annemiek: vergeten te zeggen; mocht je ooit in de buurt zijn dan ben je van harte welkom een keer langs te komen om zwaarden uit te proberen en zo :)

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:37

Ik geef dit topic toch even een schopje. Ik ga zondag trainen met de Jomsborg Vikings in Melbourne. Heb er zo'n zin in!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:10

Cool!! :D Melbourne nog wel :)) foto's? :D

Gaan er hier nog mensen naar de Hemac Dijon in Mei? :D