Levenovertuiging

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe zit het met de spiritualiteit van de bokkers?

Ik geloof niet in een hogere macht/kracht
15 (16%)
Ik weet niet of er iets hogers is, ik twijfel
23 (25%)
Ik geloof in iets hogers, maar ik weet niet in wat
35 (39%)
Ik ben overtuigd en ben spiritueel bezig (Christendom, Jodendom, Islam)
7 (7%)
Ik ben overtuigd en spiritueel bezig (natuurreligie)
2 (2%)
Ik ben overtuigd en ben spiritueel bezig (overig)
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 89


Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:56

SuperPepeijn schreef:
de mens heeft god geschapen, niet andersom.


Iid, zo denk ik er ook over.
Ik ben niet gelovig opgevoed.
Maar ik denk wel dat er 'iets' is. Iets spiritueels. Ik was hier eigenlijk altijd te nuchter voor maar heb een paar keer iets meegemaakt(kleine dingen die op mij een grote indruk hebben achter gelaten) waardoor ik toch ben gaan denken dat er 'iets' is. Ik weet het niet, ik denk dit ook alleen maar. Misschien ook alleen maar omdat ik iets 'wil' denken.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:10

Ja, maar hoe is de mens dan ontstaan? en alle planten, dieren, etc.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:15

als ik het goed is is leven op deze planeet als eerst onstaan door aminozuren, dat zijn onderdelen van eiwitmoleculen en de bouwstenen voor het leven. zo is dat door ge-evolueerd. aminozuren zijn ontstaan, en daarmee DNA voor het leven van eencellige wezens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:20

als adam en eva door god zijn geschapen en eigenlijk alles door god is geschapen.
waar kwam god dan vanaf?
Die moet toch eerder zijn geweest Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:03

God heeft zichzelf geschapen Lachen Die was er altijd al.

pfffff ik snap er ook de ballen niet van. Maar ik geloof wel....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:04

hihi doet me aan iets denken. op www.moviemistakes.com staat bij de film 'The Bible' 1 fout: Adam has a navel.
*LOL* Haha!
ok... ga mee met de evolutietheorie van darwin en daarmee die van SP (of was het omgek.? Haha!)

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:27

Ik denk dat je geen vaste omschrijving van god kan geven. Zoals de meeste zeggen, ik geloof wel in iets, maar niet een of andere alwetende god. Ik denk dat de meeste niet zullen geloven in de God, zoals die gepresenteerd is door de bijbel. Maar iets zou ook god kunnen zijn, je zou het god kunnen noemen, maar dan op je eigen manier. Zo is de god uti het boedhisme heel anders als die van de katholieken. Ik denk dat iedereen die op zich in iets gelooft voor zichzelf moeten besluiten hoe hun "god" eruit ziet,... ik zie god namelijk ook niet als de vader zoals die in de bijbel beschreven is. Maar ik denk wel dat er iets is.

Ik ken de evolutietheorie niet zoals sommige van jullie hem kennen, maar volgens mij word met deze theorie alleen het lichamelijke van de mens bewezen. Niet het geestelijke, de dingen die niet te bewijzen zijn aan de hand van evolutie's of cellen, etc... Ik geloof dat er voor die zaken toch iets moet zijn, dat het maakt dat wij kunnen denken, en gedachten hebben, dat er dus iets is voor de dingen die lichamelijk niet te bewijzen zijn....

MAar ik denk nog dat de meeste van jullie de bijbel veel te letterlijk nemen, Je zou de bijbel ook naar onze tijd kunnen schrijven. Want het gaat niet om wat er letterlijk word gezegd, maar wat er mee word bedoeld...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:18

runningkawa"]
als adam en eva door god zijn geschapen en eigenlijk alles door god is geschapen.
waar kwam god dan vanaf?
Die moet toch eerder zijn geweest Lachen
[/quote]

God heeft altijd al bestaan, dus voordat de mens natuurlijk geschapen werd. En dit is heel moeilijk te bevatten. Wij mensen kunnen dat nooit begrijpen en dat hoeft ook niet.

[quote="SuperPepeijn"]
en wie heeft "god" bedacht? de mens heeft god geschapen, niet andersom.
[/quote]

Dat geloof jij. Ik geloof dat God de mens heeft geschapen. En ik heb helemaal geen droombeeld van de mens. Het gaat mij erom hoe de mens in elkaar zit, dus de werking van het gehele lichaam, al de organen, ledematen..etc. Dat is echt niet zomaar ontstaan na een "boem". Hier is echt over nagedacht. En hoe de mens nu uiteindelijk geworden is, is een heel ander verhaal.

[quote="SuperPepeijn"]
dat je je er niet in verdiept hebt, blijkt wel uit jouw 2e zin. in plaats van ettelijke voorbeelden te noemen refereer ik oa. naar literatuur als dat van mw. Karen Armstrong en vele anderen.
[/quote]

Dan heb jij mijn 2e zin niet goed geinterpreteerd. Misschien heb ik er minder kennis over dan jij. Maar dat wil niet zeggen dat ik me er niet in verdiept heb. Ik kan ook wel verwijzen naar allerlei literatuur die weer het tegendeel bewijst. Met die 2e zin wilde ik gewoon wat feiten horen van jullie, gewoon simpele dingen die overduidelijk moeten bewijzen dat de Bijbel niet waar zou zijn.

[quote="Sypheron schreef:
Maar Appie, hoe verklaar jij de botten die gevonden zijn, als er nergens in geschriften staat dat mensen hebben meegemaakt dat de organismen die bij de botten behoren ooit gesignaleerd zijn? Terwijl veel van die organismen hoger zijn dan de flats die wij tegenwoordig bouwen? Er staat in de bijbel materiaal over honden, katten en andere organismen, maar zoiets groots, waarom zou het niet omschreven staan?


Eerlijk gezegd weet ik dat ook niet. Het is denk ik ook zoals ponyzotje zegt dat dat toen niet zo belangrijk was. Natuurlijk staan er ook andere dieren beschreven in de Bijbel. Maar waarschijnlijk heeft God het niet nodig geacht om die dieren in de Bijbel te vermelden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:35

Appie"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
en wie heeft "god" bedacht? de mens heeft god geschapen, niet andersom.


Dat geloof jij. Ik geloof dat God de mens heeft geschapen. En ik heb helemaal geen droombeeld van de mens. Het gaat mij erom hoe de mens in elkaar zit, dus de werking van het gehele lichaam, al de organen, ledematen..etc. Dat is echt niet zomaar ontstaan na een "boem". Hier is echt over nagedacht. En hoe de mens nu uiteindelijk geworden is, is een heel ander verhaal.
[/quote]

de evolutietheorie is echt bewezen hoor Haha!
nee, ik bedoel, hoe dit alles in elkaar steekt is echt een lange lange evolutie. nu zijn wij tov ons verstand gecompliceerd Lachen vroeger waren alle levende organismen eencelligen. en hun verstand was dan ook zeer miniem om niet te zeggen niet aanwezig aangezien ze slechts uit 1 cel bestonden. daaruit kunnen we mss besluiten dat verstand ook een evolutie is. wel zo handig. we worden dus slimmer Lachen
ik denk niet dat over ons is nagedacht. wie zou over ons nadenken? go matrix! en waarom? nee, wij zij een onderdeel van een reusachtige evolutie. zie het heelal voor je, zie waar wij staan. dan lijkt me niet dat over ons daar is nagedacht.
en als over ons is nagedacht:
1. was de denker een domme denker, want hij had ons beter moeten maken
2. waren we een experiment, dat mislukte en zouden we vernietigd zijn geworden.

2 is uitgesloten en 1 lijkt me erg onwaarschijnlijk. besluit: we zijn niet uitgedacht, we hebben onszelf uitgedacht. enfin evolutie ed

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:21

Appie schreef:
...gewoon simpele dingen die overduidelijk moeten bewijzen dat de Bijbel niet waar zou zijn.
hoe kan het dat god zelf onchristelijk bezig is? en zo kan ik nog wel een enorm aantal voorbeelden opnoemen van tegenstrijdigheden (zoals de tegenstrijdige verhalen over de wederopstanding, waarvan de bijbel de enige bron is overigens) en feiten die al lang en breed wetenschappelijk weerlegd zijn (6000 jarig bestaan vd aarde, evolutie, het zondvloed verhaal, etc.etc.) maar mensen met een dermate beperkte visie doen dit van de hand met: klopt er iets niet? geen probleem, het moet waar zijn dus is het anders bedoeld. en juist omdat het het woord van god zou zijn, mogen er geen tegenstrijdigheden in zitten, toch?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:28

Appie schreef:
Maar waarschijnlijk heeft God het niet nodig geacht om die dieren in de Bijbel te vermelden.
je bedoelt waarschijnlijk: de woestijnnomaden, die de mythen die al in de wereld waren herschreven hebben rondom hun JHWH, wisten niet veel meer dan hun eigen beperkte bestaan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:29

Appie"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
en wie heeft "god" bedacht? de mens heeft god geschapen, niet andersom.
Dat geloof jij. Ik geloof dat God de mens heeft geschapen.
[/quote]als paarden een god hadden, hoe zou die er dan uit zien? hebben paarden een ziel appie?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:48

Ik heb het idee dat jullie Noach en zijn ark vergeten, stond dat niet in het oude testament? Daar zaten namelijk wat dieren op Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:49

ja dat moet een behoorlijke boot geweest zijn. maar de bijbel heeft het nergens over de dino's dus dat scheelt wel weer een hele hoop plek. het verhaal is trouwens gekopieerd uit het gilgamesj epos.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:52

lol wat zijn we leuk op dreef. ga met je mee SP in je vorig bericht.
voor de bijbel waren de mensen van toen zoals ik al zei te 'dom', te weinig bezig met geschiedenis. dringend tijd om de bijbel te herschrijven Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:57

Ponyzotje... de bijbel is al heel vaak herschreven....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:02

als we dan nu alvast beginnen zijn wij over 2000 jaar misschien wel het woord van god.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:04

orri schreef:
Ponyzotje... de bijbel is al heel vaak herschreven....


ik bedoel met nieuwe verrijkende elementen, juister.
maar dan is het geen bijbel meer Haha!
ga gaan nadenken over het woord van god Gaaaap Knipoog

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:09

SuperPepeijn schreef:
als we dan nu alvast beginnen zijn wij over 2000 jaar misschien wel het woord van god.


hahaha ok dan

Het grootste probleem is dat het zo letterlijk geinterpreteerd wordt denk ik. Er zit best een kern van waarheid in sommige stukken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:17

oh er zitten best mooie stukken in, maar het kan nooit bedoelt zijn als historisch document. dat sommige gelovigen dit wel zo zien, en dat is hun zwakke punt, komt door de invloed de rooms-katholieke (zoals het geschreven staat) kerk.

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 00:22

SuperPepeijn schreef:
ja dat moet een behoorlijke boot geweest zijn. maar de bijbel heeft het nergens over de dino's dus dat scheelt wel weer een hele hoop plek. het verhaal is trouwens gekopieerd uit het gilgamesj epos.


De bijbel gaat ervan uit dat de wereld ca. 6000 jaar is. Men heeft teruggeteld tot Adam en Eva. Toen waren er geen dino's
IK geloof wel in de evolutietheorie, maar dat beteknt niet dat er niets spiritueels is.
Nog iets, ik ben blij dat ik een echte discussie op gang heb weten te brengen. Jullie zouden is een deel van DE wereld van SOfie moeten lezen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:23

Het schijnt dat Jezus bestaan heeft...maar ik gok niet in de vorm zoals hij in de bijbel beschreven staat.
De bijbel is best leuk als historisch document, maar het vervelende is dat er een hoop mensen zijn die alles letterlijk geloven wat er in staat en daar naar handelen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:29

JHWH... zou van joodse afkomst moeten zijn geweest.
Het joodse geloof gaat verder terug dan het christelijke,
waarom word vervolgens JHWH 'aanbeden' met het Nieuwe Testament als zoon van god, als hij in de joodse religie gezien wordt als een van de vele profeten.

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:20

Ik geloof iig niet in god oid, iig niet wat de mens er van heeft gemaakt. Het liefst denk ik er niet over na, ik geniet van mn leven en zie later wel.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:23

ponyzotje"]
de evolutietheorie is echt bewezen hoor Haha!
[/quote]

Voor mij dus niet. Maar dit wordt op deze manier een beetje een ja-nee spelletje.

[quote="ponyzotje schreef:
ik denk niet dat over ons is nagedacht. wie zou over ons nadenken?


Juist God heeft over ons nagedacht en dat doet Hij nog steeds! En waarom heeft Hij ons slecht gemaakt? Wij zelf hebben er een potje van gemaakt. En Hij heeft ons niet geschapen als een experiment. Nou ga je wel erg langs de gedachte die God met ons heeft.