Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:42

Nog een ergernis: mensen die het woord foetus uitspreken zoals je het schrijft, i.p.v. zoals het hoort: feutus.

Wat ik me trouwens wel afvraag: het woord therapeut, ik heb geleerd dat je dat uitspreekt als therapuit. Heb ik dat nou zo geleerd omdat ik uit de Zaanstreek kom (waar mensen van een eu een ui maken) of is dat de correcte uitspraak? :?

_Jordy_

maar je stoort je er wel aan staat in je OP.??

Embe

Citaat:
Zowel de uitspraak [oto] als de uitspraak [auto] is goed.

Het woord auto is in 1899 voor het eerst in het Nederlands gesignaleerd. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal zou aan het begin van de twintigste eeuw de uitspraak [oto] het meest zijn gebruikt, onder invloed van de belangrijke rol die Frankrijk toen speelde in de auto-industrie. Wat ook kan hebben meegespeeld, is dat alleen de elite (de adel en de gegoede burgerij) in staat was zich een auto te veroorloven, en de voertaal binnen deze kringen was toen deels nog Frans.

In de loop van de twintigste eeuw is de uitspraak [auto] steeds gebruikelijker geworden, misschien vanwege de spelling van het woord. Woordenboeken, zoals het Witte Woordenboek (2007), Van Dale's Pocketwoordenboek Nederlands als tweede taal (2003) en de grote Van Dale (2005), vermelden beide uitspraakvarianten. De uitspraak [auto] mag dan in opkomst zijn, [oto] is zeker nog niet verdwenen

Ha, dank je Nicolletje! Dat zei ik dus ook al een paar keer O:) maar kon niet zo snel iets op het net vinden om het als geheel te onderbouwen.
Laatst bijgewerkt door Embe op 24-06-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:43

Ik heb geen idee wat de correcte uitspraak is van therapeut... Ik spreek het zelf wel uit als hoe je het schrijft. Maar ik hoor net zovaak therapuit :j

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:44

Ffortuna schreef:
Nog een ergernis: mensen die het woord foetus uitspreken zoals je het schrijft, i.p.v. zoals het hoort: feutus.

Wat ik me trouwens wel afvraag: het woord therapeut, ik heb geleerd dat je dat uitspreekt als therapuit. Heb ik dat nou zo geleerd omdat ik uit de Zaanstreek kom (waar mensen van een eu een ui maken) of is dat de correcte uitspraak? :?

nee dat is geen correcte uitspraak.
het is inderdaad 'gewoon' een therapeut.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:44

_Jordy_ schreef:
maar je stoort je er wel aan staat in je OP.??

Nee, dat staat er ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:45

_Jordy_ schreef:
Ffortuna schreef:

Ik ben er al achter, het is op 2 manieren juist!
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1381/

Lekker verwarrend :')

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:46

Het valt me wel op idd, maar kan ook gewoon verschil in dialect zijn, maak me er niet druk om :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:48

_Jordy_ schreef:
Ffortuna schreef:

Het kan beiden volgens de site van 'onze taal':

Citaat:
Wat is de juiste uitspraak van therapeut?

--------------------------------------------------------------------------------

Therapeut klinkt in België bijna altijd als [teeraPEUT]; in Nederland zeggen de meeste mensen [teeraPUIT]. Beide uitspraken zijn juist.

Edit: jullie hadden het algevonden

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:49

Ffortuna schreef:

we maken van ui juist eu ;)

Ik zei vroegah ook therapuit, maar sinds ik in Den Haag woon is m'n uitspraak van heel veel woorden veranderd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:50

Therapuit? Eerlijk toegegeven, dàt vind ik dan weer écht een slecht klinkend woord :+ .

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:51

Mijn ouders hebben mij geleerd om het met een o uit te spreken ('oto'). Zij zeiden juist altijd dat dát goed was, en dat met een au fout is... (Ze vonden het sowieso ook netter.) Hoe komen ze daar dan aan? := Ze hebben allebei gestudeerd, dus je zou denken dat ze het niet zomaar ergens vandaan halen...

Trouwens, volgens Onze Taal is 'auto' en 'oto' allebei goed. :j (http://www.onzetaal.nl/advies/auto.php.)

Hoe kom jij er dan op dat 'oto' fout is? :o Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:53

Kwanyin schreef:
Therapuit? Eerlijk toegegeven, dàt vind ik dan weer écht een slecht klinkend woord :+ .

Grappig, ik zeg dus altijd therapUIt, voor mij kinkt therapEUt weer een beetje dommig.
Ik kom uit de randstad, misschien dat het daardoor komt.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:54

Rosa__ schreef:
Mijn ouders hebben mij geleerd om het met een o uit te spreken ('oto'). Zij zeiden juist altijd dat dát goed was, en dat met een au fout is... (Ze vonden het sowieso ook netter.) Hoe komen ze daar dan aan? := Ze hebben allebei gestudeerd, dus je zou denken dat ze het niet zomaar ergens vandaan halen...

Trouwens, volgens Onze Taal is 'auto' en 'oto' allebei goed. :j (http://www.onzetaal.nl/advies/auto.php.)

Hoe kom jij er dan op dat 'oto' fout is? :o Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor. :)

Hoe ik erbij kom dat ooto fout is?
Ik bedoel niet dat het fout is, maar er staat AU, dus waarom als OO uitspreken? :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:54

:') wat een geneuzel!!!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:55

suuzepuus schreef:
:') wat een geneuzel!!!

Zullen we dat uitspreken als Genozel?

suuzepuus

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:56

kenuisel!!

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:56

Ik vind OOto veel mooier klinken als auto, het laaste klinkt een beetje plat. Vooral in Utrecht.
Verder vind ik uuro (euro) erg irritant en alle mensen die zeggen wij DOEN voetballen of ik DEED voetballen.
Ipv ik voetbal en ik voetbalde. Klinkt zoooo dom.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:57

Doen als woord is erg nimweegs (nijmeegs) dus tja.... veel woorden/ uitspraken zijn streek gebonden.
Daar doe je niks aan en moet je respect voor hebben vind ik!

Connie

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:01

Oke zal ik er nog iets bijhalen? :')

bijvoorbeeld:
'Ik heb dat jurkje bij die winkel weg gehaald!'

Waar komt dat vandaan? Alsof je het gejat hebt..

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:04

Sence schreef:
Rosa__ schreef:

Ik bedoel niet dat het fout is, maar er staat AU, dus waarom als OO uitspreken? :+

OO uitspreken komt (idd. zoals eerder genoemd) van het franse automobile.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:05

Ik denk overigens ook dat het van je achtergrond afhangt of je auto of oto zegt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:06

Connie: Je hebt t jurkje wel uit die winkel weg gehaald dus technisch gezien klopt het wel. Het klinkt alleen voor geen meter _O-
Gronings trouwens?

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:09

IMJ schreef:
AQ! _O- ja joh? Zal wel een commercieel spelletje zijn dan! :D

ik denk dat ze er niet veel mee winnen :P vind het eerder "zwak" dat ze eerde mee zijn gegaan met de foutieve uitspraak van velen. TERECHT dat ze het nu weer corrigeren, er is al verloedering genoeg (denk aan de dutch spiced cookies van euroshopper)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:10

Sence schreef:
Rosa__ schreef:

Oh oké. :P Maar gezien de titel van dit topic kwam het op mij nogal over alsof het volgens jou echt fout is. :P ("Het is niet 'oto'!") Er staat idd wel AUto, maar ik denk dat het er helemaal van afhangt hoe je het leert... Al voordat ik kon schrijven, hadden mijn ouders het altijd over 'oootooo', dus ik wist niet beter... Ben het zelf ook 'netter' gaan vinden dan de uitspraak 'auto'. Weet niet of meer mensen dat vinden, misschien is dat ook nog een reden waarom het in sommige gevallen met de o wordt uitgesproken. 'Au' is meer van de laatste decennia, dat zeggen jongeren meer, 'o' voelt meer als de originele uitspraak of zo... :7 (Zo voelt het iig voor mij.)