Wat ik me trouwens wel afvraag: het woord therapeut, ik heb geleerd dat je dat uitspreekt als therapuit. Heb ik dat nou zo geleerd omdat ik uit de Zaanstreek kom (waar mensen van een eu een ui maken) of is dat de correcte uitspraak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Zowel de uitspraak [oto] als de uitspraak [auto] is goed.
Het woord auto is in 1899 voor het eerst in het Nederlands gesignaleerd. Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal zou aan het begin van de twintigste eeuw de uitspraak [oto] het meest zijn gebruikt, onder invloed van de belangrijke rol die Frankrijk toen speelde in de auto-industrie. Wat ook kan hebben meegespeeld, is dat alleen de elite (de adel en de gegoede burgerij) in staat was zich een auto te veroorloven, en de voertaal binnen deze kringen was toen deels nog Frans.
In de loop van de twintigste eeuw is de uitspraak [auto] steeds gebruikelijker geworden, misschien vanwege de spelling van het woord. Woordenboeken, zoals het Witte Woordenboek (2007), Van Dale's Pocketwoordenboek Nederlands als tweede taal (2003) en de grote Van Dale (2005), vermelden beide uitspraakvarianten. De uitspraak [auto] mag dan in opkomst zijn, [oto] is zeker nog niet verdwenen
Ffortuna schreef:Nog een ergernis: mensen die het woord foetus uitspreken zoals je het schrijft, i.p.v. zoals het hoort: feutus.
Wat ik me trouwens wel afvraag: het woord therapeut, ik heb geleerd dat je dat uitspreekt als therapuit. Heb ik dat nou zo geleerd omdat ik uit de Zaanstreek kom (waar mensen van een eu een ui maken) of is dat de correcte uitspraak?
_Jordy_ schreef:Ffortuna schreef:Nog een ergernis: mensen die het woord foetus uitspreken zoals je het schrijft, i.p.v. zoals het hoort: feutus.
nee dat is geen correcte uitspraak.
het is inderdaad 'gewoon' een therapeut.
_Jordy_ schreef:Ffortuna schreef:Nog een ergernis: mensen die het woord foetus uitspreken zoals je het schrijft, i.p.v. zoals het hoort: feutus.
nee dat is geen correcte uitspraak.
het is inderdaad 'gewoon' een therapeut.
Citaat:Wat is de juiste uitspraak van therapeut?
--------------------------------------------------------------------------------
Therapeut klinkt in België bijna altijd als [teeraPEUT]; in Nederland zeggen de meeste mensen [teeraPUIT]. Beide uitspraken zijn juist.
Ffortuna schreef:Nog een ergernis: mensen die het woord foetus uitspreken zoals je het schrijft, i.p.v. zoals het hoort: feutus.
Rosa__ schreef:Mijn ouders hebben mij geleerd om het met een o uit te spreken ('oto'). Zij zeiden juist altijd dat dát goed was, en dat met een au fout is... (Ze vonden het sowieso ook netter.) Hoe komen ze daar dan aan?Ze hebben allebei gestudeerd, dus je zou denken dat ze het niet zomaar ergens vandaan halen...
Trouwens, volgens Onze Taal is 'auto' en 'oto' allebei goed.(http://www.onzetaal.nl/advies/auto.php.)
Hoe kom jij er dan op dat 'oto' fout is?Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor.
Sence schreef:Rosa__ schreef:Mijn ouders hebben mij geleerd om het met een o uit te spreken ('oto'). Zij zeiden juist altijd dat dát goed was, en dat met een au fout is... (Ze vonden het sowieso ook netter.) Hoe komen ze daar dan aan?Ze hebben allebei gestudeerd, dus je zou denken dat ze het niet zomaar ergens vandaan halen...
Trouwens, volgens Onze Taal is 'auto' en 'oto' allebei goed.(http://www.onzetaal.nl/advies/auto.php.)
Hoe ik erbij kom dat ooto fout is?
Ik bedoel niet dat het fout is, maar er staat AU, dus waarom als OO uitspreken?
IMJ schreef:AQ!ja joh? Zal wel een commercieel spelletje zijn dan!
Sence schreef:Rosa__ schreef:Mijn ouders hebben mij geleerd om het met een o uit te spreken ('oto'). Zij zeiden juist altijd dat dát goed was, en dat met een au fout is... (Ze vonden het sowieso ook netter.) Hoe komen ze daar dan aan?Ze hebben allebei gestudeerd, dus je zou denken dat ze het niet zomaar ergens vandaan halen...
Hoe ik erbij kom dat ooto fout is?
Ik bedoel niet dat het fout is, maar er staat AU, dus waarom als OO uitspreken?