Mooi zijn = dom?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:18

zeer interessante discussie...

Ik vind het raar om te zeggen dat als je knap bent, dat je dom bent. Wie bepaalt of je knap (en dus dom) bent...

Wat mij wel opvalt is, dat mensen die op scholen veelal studiebollen worden genoemd, zich minder interesseren in wat voor kleding ze moeten dragen en of dat wel in is of niet. Door hun "aparte" manier van kleden (lees: niet volgens de normen wat in is) vallen ze vaak buiten het populaire groepje en worden ze nerds, etc, etc, etc genoemd. De mensen eromheen bepalen (in meer of mindere mate) wie de nerds zijn en wie niet.
Het wil dus niet zeggen dat die mensen ook echt studiebollen zijn, dat maakt de omgeving ervan, kijkende naar hun manier van kleden...
Als mensen zich (mn op scholen) niet kleden volgens de normen (wat "in" is), dan worden ze ook vaak als lelijk bestempeld. Misschien dat mensen dat meenemen van hun schooltijd. Als je een studiebol was, dan was je ook lelijk...
Ik zeg niet dat ik het met deze stelling eens ben, en misschien is dit wel ver gezocht, maar bij mij op school was het altijd wel zo. In films zie je het ook heel vaak terug (zoals al eerder gezegd).

Ik heb zelf niet te klagen over aandacht van mannelijk schoon, en heb toch een goed stel hersens, al zeg ik het zelf... B) B)

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:27

Citaat:
Het is haar bedoeling ook niet geweest om het zo te brengen. Wat zij wilt zeggen is dat als je weet dat je mooi bent, en je weet heus wel of je mooi bent of niet,


Ik denk dat je heel goed moet beseffen hoe enorm subjectief dit is. Voorbeeld is mijn topic, ik vind die man er goed uitzien terwijl er duidelijk ook andere meningen over zijn.
Tevreden over jezelf zijn is o.k., maar naar buiten brengen dat je mooi bent (en daar zelf in geloven) wordt ten eerste niet zo gewaardeerd door andere mensen, en ten tweede kunnen er minder prettige gevolgen door ontstaan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:28

En ten derde kan de boze buitenwereld het wel helemaal niet met je eens zijn Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:34

Dat bedoel ik ook met mijn tweede waarschuwing, de minder prettige gevolgen Haha! (oftewel gewoon botweg te horen krijgen dat ze je niet mooi vinden)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:36

Je hebt ook lelijke mensen die dom zijn. Uiterlijk en innerlijk hebben niet zoveel met elkaar te maken. het is wel zo dat iemand gevormd wordt door de omgeving. Als je mooi bent groeit je zelfvertrouwen door positieve reacties op je van de omgeving. EN het is nu eenmaal zo, voor een mooi iemand gaan deuren sneller open. Het kan zijn dat mensen dan ook op een bepaalde manier gaan denken, door hun eigen bevindingen. Ik kan me voorstellen dat iemand die mooi is heel anders over mensen denkt, dan iemand die lelijk is. Maar ik denk dat uiterlijk en intelligentie niet verband houden met elkaar.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:38

waarom mogen mensen niet zeggen wat ze denken. wat is dat nu weer voor raar taboe. oke ik zal het ook niet zeggen, maar da's misschien meer omdat ik nog steeds een wat minderwaardigheids idee heb, maar ik zou niet weten waarom. kijk als jij je zelf mooi vind en het ook nog word bevestigd dan is het toch goed. wat andere denken hoort er toch niet toe te doen?
alleen als je arrogant gaat doen is het snel over.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:01

Je mag best zeggen wat je denkt, maar je moet dan ook de impact op je omgeving in kunnen schatten. Dat pakt niet altijd uit zoals je dat verwacht.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:12

wat is mooi en wat is lelijk ?
dat verschilt dan toch ook per persoon

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:16

tije schreef:
wat is mooi en wat is lelijk ?
dat verschilt dan toch ook per persoon


Toch zijn smaken daarin heus niet zo verdeeld hoor. Over het algemeen worden toch dezelfde personen als mooi gezien en dezelfde ook weer als lelijk. er zijn bepaalde prototypes:
Voor mannen:
- brede schouders
- gespierdheid
- brede kaken
- rechte neus
Ik noem maar wat.
Voor vrouwen:
- slank en gestroomlijnd lichaam
- "duidelijk aanwezige" borsten
- fijn besneden profiel gezicht, niks grofs dus
- weelderig of tenminste lang haar
Deze eigenschappen worden vaak als mooi gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:49

Ach weet je het is zo simpel, mensen die van zichzelf menen dat ze mooi zijn en zich daar naar gaan gedragen en er bovendien niet voor terugschrikken om er ook danig gebruik van te maken, hebben naar buiten toe geen fraaie uitstraling en zijn dus ook niet meer mooi te noemen.

VOlgens mij kun je mooi of minder aantrekkelijk (lelijk bestaat niet) niet adhv objectieve criteria bepalen. Iemands uitstraling, dat telt! Zet twee Grace Kelly's naast elkaar, eentje met een fijne uitstraling en eentje met een afschuwelijke uitstraling en ze zullen verschillend beoordeeld worden.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 15:05

Mirte schreef:
Citaat:
Het is haar bedoeling ook niet geweest om het zo te brengen. Wat zij wilt zeggen is dat als je weet dat je mooi bent, en je weet heus wel of je mooi bent of niet,


Ik denk dat je heel goed moet beseffen hoe enorm subjectief dit is. Voorbeeld is mijn topic, ik vind die man er goed uitzien terwijl er duidelijk ook andere meningen over zijn.
Tevreden over jezelf zijn is o.k., maar naar buiten brengen dat je mooi bent (en daar zelf in geloven) wordt ten eerste niet zo gewaardeerd door andere mensen, en ten tweede kunnen er minder prettige gevolgen door ontstaan.


Maar stel je voor dat er geen dag voorbij gaat, zonder dat iemand tegen je zegt dat je bijv. heel goed kan rijden. Als je dat jaar in en jaar uit meekrijgt. Zal het mij niets verbazen als jij van jezelf weet dat jij goed kan rijden. En waarom mag je dat niet over jezelf zeggen als anderen mensen het iedere dag bevestigen. Tuurlijk hoef je het niet van de daken te schreeuwen dat je het kan, maar het is best wel iets waar je voor jezelf trots op mag zijn.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:04

Desiree schreef:
Je hebt ook lelijke mensen die dom zijn. Uiterlijk en innerlijk hebben niet zoveel met elkaar te maken. het is wel zo dat iemand gevormd wordt door de omgeving. Als je mooi bent groeit je zelfvertrouwen door positieve reacties op je van de omgeving. EN het is nu eenmaal zo, voor een mooi iemand gaan deuren sneller open. Het kan zijn dat mensen dan ook op een bepaalde manier gaan denken, door hun eigen bevindingen. Ik kan me voorstellen dat iemand die mooi is heel anders over mensen denkt, dan iemand die lelijk is. Maar ik denk dat uiterlijk en intelligentie niet verband houden met elkaar.


Ben het met Desiree eens! Ik vind ook dat uiterlijk in innerlijk niets met elkaar te maken hebben. Als je mooi bent kun je slim zijn en vice versa Schijnheilig

Ik heb er geen problemen mee als iemand van zichzelf zegt dat hij/zij vindt dat hij mooi is.... aan de andere kant heb ik ook een vriendin die het een beetje erg overdrijft en als ik steeds moet horen dat ze zo geweldig is (waar ook anderen bijzitten) en het mooiste meisje is... dan word ik daar weleens Misselijk van maar again ik laat haar gewoon in die waan Schijnheilig Als dat haar happy maakt joh.... Ik denk dat ze dan gewoon constant een bevestiging wil van hoe mooi ze wel niet is ofzo. Arrogantie daar heb ik inderdaad meer problemen mee.

Pregine.. in Nederland is het gewoon "Not done" om te zeggen dat je jezelf mooi vindt... een ander mag dat wel tegen je zeggen maar dan hoor je bescheiden te blijven Schijnheilig Haha! (valse bescheidenheid Verward ).

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:04

tuurlijk. ik zal er ook niet mee zitten en ach who cares wat een ander denkt. daar gaat het toch niet om als jij maar te vreden bent met je zelf. dat is heel erg belangrijk in het leven. mensen die een mooie uitstraling hebben hebben die vaak omdat ze zelfvertrouwe hebben en dus tevreden zijn met zich zelf.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:11

Mirte schreef:
Citaat:
Het is haar bedoeling ook niet geweest om het zo te brengen. Wat zij wilt zeggen is dat als je weet dat je mooi bent, en je weet heus wel of je mooi bent of niet,


Ik denk dat je heel goed moet beseffen hoe enorm subjectief dit is. Voorbeeld is mijn topic, ik vind die man er goed uitzien terwijl er duidelijk ook andere meningen over zijn.
Tevreden over jezelf zijn is o.k., maar naar buiten brengen dat je mooi bent (en daar zelf in geloven) wordt ten eerste niet zo gewaardeerd door andere mensen, en ten tweede kunnen er minder prettige gevolgen door ontstaan.


Ik ben het wel met je eens dat smaken verschillen maar iemand kan niet mijn smaak zijn maar dan kan ik ook niet zeggen dat ik hem lelijk/niet mooi vind. Het is mijn type of niet, maar lelijk is iets anders.

Van vrouwen zie ik ook wel of iemand wel of niet mooi is. Ik denk dat vrouwen sowieso kritischer zijn over andere vrouwen dan mannen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:12

phoenix4ever schreef:
tuurlijk. ik zal er ook niet mee zitten en ach who cares wat een ander denkt. daar gaat het toch niet om als jij maar te vreden bent met je zelf. dat is heel erg belangrijk in het leven. mensen die een mooie uitstraling hebben hebben die vaak omdat ze zelfvertrouwe hebben en dus tevreden zijn met zich zelf.


Mee eens! Leven en laten leven...... Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41692
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:25

Waarom je niet mag zeggen dat je mooi bent? Geen idee, feit is wel dat dit in 'het westen' gewoon niet kan. Ligt helemaal buiten de geaccepteerde normen, je credibility daalt enorm als je op gaat scheppen over wat dan ook. Is gewoon een deel van de cultuur, denk niet dat daar echt een belangrijke diepere reden achter ligt.

Relatie tussen uiterlijk en intelligentie? Nee, tuurlijk niet. Kan me overigens wel vinden in het verhaal van Prakkie. Hoop mensen die een redelijk stel hersenen hebben vinden hun uiterlijk minder belangrijk, daar hoeven ze verder ook geen zelfvertrouwen vandaan te halen. Mensen die wat minder slim zijn kunnen hun uiterlijk gaan gebruiken om 'verder' te komen. Zowel in sociaal als professioneel opzicht. Dat zou er dus voor kunnen zorgen dat uiterlijk (of eigenlijk verzorgdheid ofzo) in verband zou kunnen staan met intelligentie. Maar ik denk niet dat dit verband heel sterk is.

Volgensmij ligt het nogal aan het soort 'mooi'. Mooi bij mensen op een TU en mooi bij een cassiere bij de Lidl zijn imo 2 verschillende dingen. Het geschatte IQ van de twee groepen zal ik waarschijnlijk ook anders inschatten. Dus zeg maar het verschil tussen iemand met een hoop makeup, decolleté en mega grote gouden oorbellen en de gemiddelde studente op een uni zeg maar Scheve mond Alle twee kunnen ze knap zijn maar ik zal het IQ toch anders beoordelen. Ik kan het me iig niet voorstellen dat ik zou denken dat een ongeloofelijk mooie meid op de TU minder slim zou zijn dan een 'lelijk' iemand.

Geinig trouwens hoeveel van dit topic recht uit m'n sociale psychologie boek lijkt te komen Haha!

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 17:28

Lovely schreef:
Ach weet je het is zo simpel, mensen die van zichzelf menen dat ze mooi zijn en zich daar naar gaan gedragen en er bovendien niet voor terugschrikken om er ook danig gebruik van te maken, hebben naar buiten toe geen fraaie uitstraling en zijn dus ook niet meer mooi te noemen.


Vaak is het dus ook zo dat er meteen zo gedacht wordt. Ik bedoel, ik heb nu in dit topic gezegd dat ik mezelf wel mooi vind. Maar ik vind niet dat ik me hiernaar gedraag en er danig gebruik van maak. Terwijl dat meestal wel meteen wordt gedacht als iemand zegt die zichzelf mooi vind. (correct me if i'm wrong, jij kent me persoonlijk Haha! ) Ik heb het nu ook neer gezet omdat ik juist reacties wil uitlokken. Maar normaal hoor je mij er ook niet over. Vind het alleen geinig dat als ik mezelf mooi vind en ik weet het, maar ik zeg het niet naar buiten, wel gewoon geaccepteerd wordt zoals ik ben. Maar als ik het ook naar buiten breng door het te zeggen gelijk anders gedacht wordt over mij. Dit heeft nu verder weinig te maken met mooi zijn of niet. Of ik het nou over mijn uiterlijk heb, of over mijn kwaliteiten etc. Volgens mij heeft het ook met de onzekerheid in de mens te maken. Het is gewoon een taboe om erover te praten, netzoals er niet in het openbaar over sex wordt gepraat. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:35

BartVB schreef:
Volgensmij ligt het nogal aan het soort 'mooi'. Mooi bij mensen op een TU en mooi bij een cassiere bij de Lidl zijn imo 2 verschillende dingen. Het geschatte IQ van de twee groepen zal ik waarschijnlijk ook anders inschatten. Dus zeg maar het verschil tussen iemand met een hoop makeup, decolleté en mega grote gouden oorbellen en de gemiddelde studente op een uni zeg maar Scheve mond Alle twee kunnen ze knap zijn maar ik zal het IQ toch anders beoordelen. Ik kan het me iig niet voorstellen dat ik zou denken dat een ongeloofelijk mooie meid op de TU minder slim zou zijn dan een 'lelijk' iemand.

Geinig trouwens hoeveel van dit topic recht uit m'n sociale psychologie boek lijkt te komen Haha!

Zoals jij het zegt, betekent het dat je iemand op andere normen waardeert en juist niet op uiterlijk. Jij schat mensen dan dus in op basis van welke rol ze in het leven vervullen en dat is een heel ander criterium. Iemand die bij de lidl achter de kassa zit heeft ofwel de kansen niet gehad, kansen niet benut, of heeft de ambitie of de mogelijkheden (IQ) niet om te studeren.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:36

Ik hou niet van taboe's Schijnheilig maar helaas heb je wel gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:38

Pregini"]
[quote="Lovely schreef:
Ach weet je het is zo simpel, mensen die van zichzelf menen dat ze mooi zijn en zich daar naar gaan gedragen en er bovendien niet voor terugschrikken om er ook danig gebruik van te maken, hebben naar buiten toe geen fraaie uitstraling en zijn dus ook niet meer mooi te noemen.


Vaak is het dus ook zo dat er meteen zo gedacht wordt. Ik bedoel, ik heb nu in dit topic gezegd dat ik mezelf wel mooi vind. Maar ik vind niet dat ik me hiernaar gedraag en er danig gebruik van maak. Terwijl dat meestal wel meteen wordt gedacht als iemand zegt die zichzelf mooi vind. (correct me if i'm wrong, jij kent me persoonlijk Haha! ) Ik heb het nu ook neer gezet omdat ik juist reacties wil uitlokken. Maar normaal hoor je mij er ook niet over. Vind het alleen geinig dat als ik mezelf mooi vind en ik weet het, maar ik zeg het niet naar buiten, wel gewoon geaccepteerd wordt zoals ik ben. Maar als ik het ook naar buiten breng door het te zeggen gelijk anders gedacht wordt over mij. Dit heeft nu verder weinig te maken met mooi zijn of niet. Of ik het nou over mijn uiterlijk heb, of over mijn kwaliteiten etc. Volgens mij heeft het ook met de onzekerheid in de mens te maken. Het is gewoon een taboe om erover te praten, netzoals er niet in het openbaar over sex wordt gepraat. Haha!
[/quote]

Wat ik hierboven heb gezet is een en-en-en verhaaltje en daarmee doelde ik niet direct op jou of je nichtje, maar alleen op de mensen die dus en-en-en doen, zich mooi vinden en zich ernaar gedragen en er misbruik van maken; die hebben imo vaak een minder aangename uitstraling. Misschien wel omdat ik me er niet zo in kan verplaatsen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:45

Even mijn mening hihi. Iemand met een mega laag make up vind ik bijvoorbaat lelijk. maar goed ff verder.
tja het is zeker zo dat echte studiebolle meestal zich niet zo druk maken om hun uiterlijk, wat zeker niet altijd lelijk is. nutraal kan ook erg mooi zijn vind ik.
het is trouwens wel erg zielig als je dom bent en nog lelijk ook hihi
(grapje)
verder woord er in het bedrijfsleven veel aandacht besteed aan het verzorgt er uit zien.
je kunt geen onverzorgd figuur op klanten afsturen. daar krijg je altijd gezeur over. wat leven we toch in een matrealistische wereld he. vind er niets aan.
het gaat er met alles om of het er mooi en goed uitziet. de inhoud who cares toch?

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 17:55

Lovely schreef:
Wat ik hierboven heb gezet is een en-en-en verhaaltje en daarmee doelde ik niet direct op jou of je nichtje, maar alleen op de mensen die dus en-en-en doen, zich mooi vinden en zich ernaar gedragen en er misbruik van maken; die hebben imo vaak een minder aangename uitstraling. Misschien wel omdat ik me er niet zo in kan verplaatsen.


Ik snap je wel hoor, maar ook dit heeft weer in mijn ogen weinig te maken met het mooi zijn of niet. Ik ken nl. ook zat meiden die denken dat ze heel wat zijn zonder dat ze zichzelf ook wel mooi vinden (uiterlijk dan). Dit vertelt volgens mij meer over de persoon op zich dan over zijn uiterlijk. Ik bedoel, ga eens naar een kantoor waar veel mannetjes in pak lopen. Daar heb je ook van die kwallen tussen zitten die denken dat ze heel wat zijn. En dit heb je ook met vrouwen onderling, maar heeft allemaal weinig te maken met mooi zijn of niet. Het zegt meer over de persoon zelf, en dan komt het innerlijke naar buiten, en dat maakt het uiterlijk weer minder mooi. Gewoon de gehele uitstraling

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:57

Zie geen enkel verband trouwens modellen hebben ook meestal een hoog niveau.
Maar lelijke mensen zijn ook helemaal niet dom (okee ik ben de uitzondering Haha! )
Dus vind het wel onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:00

Pregini schreef:
Het zegt meer over de persoon zelf, en dan komt het innerlijke naar buiten, en dat maakt het uiterlijk weer minder mooi. Gewoon de gehele uitstraling

Dat is ongeveer precies hetzelfde als wat ik ook al zei. Dat is ook de reden waarom ik vind dat je mensen niet op harde criteria kunt beoordelen zo van: 'zij moet wel mooi zijn, want ze heeft zwart haar en een goed figuur'; nog steeds kan het een onaantrekkelijk iemand zijn, ookal klopt de checklist volledig.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:07

Lijkt mij een beetje "open deuren " topic.
Wat is nu de discussie ? Uiterlijk heeft verband met inteligentie ?
Wanneer je daar echt in geinteresseerd bent zijn er zat wetenschappelijke studies die daat vast een heleboel over te melden hebben.
Voor de rest weet en begrijp ik dat de meeste mensen hier op Bokt van een bepaalde leeftijd zijn , dat er veel tijd en moeite wordt gestopt in het bevestigen van het zelfbeeld ( zegt oma ).