Wat heb ik nou aan Algebra..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:37

Citaat:
BTW Lielle:
"Ben nu software ontwikkelaar, heb dus wiskunde niet meer nodig,"

Eeeeh, dat volg ik niet helemaal Haha! Als je ergens veel wiskunde nodig hebt is het wel bij het bouwen van software. Of ja, ligt er natuurlijk wel heeeeel sterk aan wat je maakt..



Ik schrijf geen technische software en doe godzijdank geen pogingen om de juistheid van het algoritme aan te tonen door bewijzen uit het ongeruimde [EDIT] ongerijmde (dit was dus het betreffende foutje) [/edit] en dat soor ongein. Ik weet niet hoeveel calculus jij gebruikt voor bokt, anders neem ik mijn petje nog dieper af.
Wel ben ik - uiteraard zou ik bijna zeggen - veel bezig met logica en analyses, maar dat vind ik eigenlijk iets anders. Ben dus benieuwd naar jouw ideeen.

_________________
Mijn herinnering!
Ik teken een wankel paard
en denk aan liefde

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-11-29 16:49 ]</font>

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:38

Citaat:
Op 2001-11-29 13:56, schreef BartVB:
(pi * r^2) * 0.2 = (pi * 7.5^2) * 0.2 = 35m^3

Je hebt het dus helemaal goed uitgerekend Haha!


Nou zeg... en dat voor iemand die blond geboren is... Haha!

En straks dan misschien wel de eerste longeer-donut in Nederland (is dat typisch Fins Joost? Verward )... jullie zijn de eerste die hem mogen bewonderen (ik zal je ticket betalen Joost als ik 35 - 12,7 = 22,3 m3 weggereden heb met de kruiwagen) Gaaaap

Nog één intelligente vraag:
• Hoe moet ik gdsnm door een S van hand veranderen in de longeerdonut... hmmm...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41690
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:39

Hmm, link tussen tekstverklaren en wiskunde ontgaat me hier ook even (hoewel dat wel de 2 hoeken waren waar ik goed in was Knipoog).

BTW Matlab houdt mij niet voor de gek, ik houd mezelf soms voor de gek met Matlab Haha! Ben inmiddels erg goed doordrongen van het feit dat je geen bal aan een PC hebt als je geen idee hebt waar je mee bezig bent..

Vandaag ook, heb een erg leuke HP48G als rekenmachine, dat ding zou zo de helft van m'n opgaven uit kunnen rekenen maar omdat ik niet helemaal door had waar die vent heenwilde had ik geen bal aan het machien Haha! Nou ja, niet zoveel als zou kunnen anyway.

Over dat praktijk gerichte; helemaal mee eens. Dat was bij ons op de HTS erg goed gedaan. Eigenlijk alles dat we deden bij de wiskunde vakken was helemaal toegepast.. We rekende geen integraal x uit met de grenzen a en b maar keken hoe lang het duurde voor een vat helemaal leegelopen was. Dat soort spul.

Grote voordeel daarvan is dat je gaat zien dat wat je aan het doen bent echt bruikbaar is en alles wordt veel inzichtelijker. Nu bezig met een hoofdstuk over geheugen bij Psychologie en daar zeggen ze het ook een keer of tig, hoe inzichtelijker je iets kan maken hoe beter je het onthoud en die kennis later op kan halen.

Bijkomende voordeel is ook dat het nog een soort van leuk wordt wat je aan het doen bent. Ik wordt er niet echt koud of warm van als ik opgave 1a tot en met 8d uit heb zitten rekenen en al m'n antwoorden kloppen met wat er achter in het boek staan. Het wordt al leuker als je in die tijd een complete process installatie hebt doorgerekend. Als je er dan aan het einde achter komt dat het proces een kleine 400.000 jaar nodig heeft om 1 liter te produceren weet je in iedergeval ook dat er iets mis ging Knipoog

Gebruiken in de praktijk? Tja, ik ben iemand uit het casio tijdperk Lachen Had op de basisschool ook al een gruwelijke hekel aan hoofdrekenen, dat is bij mij dus totaaaal niets geworden Knipoog Ik ken de tafeltjes niet eens fatsoenlijk Haha! Maar wel handig als je in iedergeval weet hoe je het dan in een spreadsheet of je rekenmachine moet gooien Knipoog

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:41

nu begrijp ik het helemaal niet meer, de reactie van hieronder had dus hier moeten staan. *grrrrrrr*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-11-29 16:49 ]</font>

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41690
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:42

Citaat:
Ik weet niet hoeveel calculus jij gebruikt voor bokt,

Tja, dat valt allemaal wel mee. Wel is het zo dat een van de belangrijkste doelen van de software snelheid is.. Dan is het wel makkelijk als je een beetje snel kan zien of iets dat je gebouwd hebt lineair of exponential time/memory vreet Haha! Maar echte calculus heb je er niet voor nodig.. Wel een keer wat zitten prutsen met een zonnekompas voor op m'n Psion, dat was best pittig rekenwerk Lachen En verder wordt dat soort spul heeeeeel belangrijk als je wat met 3D software in de weer gaat.

Maar inderdaad, voor een heel groot deel van de software heb je niet diehard calculus nodig. Maar wel een hoop wiskunde (vooral logica of course).

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:47

merkwaardig foutje, ik zal wel op een verkeerd knopje geklikt hebben. Ik weet het al, ik wilde een typfout verbeteren, maar heb dus quote gebruikt ipv edit. Echt blond dus!

[edit]en dan nu nog maar mijn antwoord[/edit]

de meeste software die ik schrijf is niet essentieel. en snelheid is meestal secundair. Ik ken de technieken wel, nog van de KUB, maar ben blij dat ik die weinig meer gebruiken hoef.
_________________
Mijn herinnering!
Ik teken een wankel paard
en denk aan liefde

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-11-29 16:51 ]</font>

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 18:04

Citaat:
Op 2001-11-29 16:21, schreef Desiree:
op school zeiden ze, als je goed was in wiskunde kon je goed tekst verklaren en luistertoetsen. Ik was slecht in wiskunde terwijl ik voor tekstverklaren en luistertoetsen altijd hoge cijfers haalde, zonder dat mij dat moeite koste. Ik kon dus logisch denken. maar ik kon weer geen wiskunde. verklaring joost?"


Logica is meer een deel van wiskunde, maar goed, even muggeziften. Het bovenstaande stukje tekst zegt dat als je goed bent in wiskunde je ook goed bent in tekstverklaren en luistertoetsen. Het zegt niets over het omgekeerde, dus jouw geval past prima in die bewering. Overigens, als we aan zouden nemen dat die redenering waar is, dan zijn er waarschijnlijk nog meer voorwaarden nodig om het omgekeerde waar te laten zijn. Die extra voorwaarden zouden van alles kunnen zijn, betere leraar, betere motivatie, etc. Misschien had je wel de aanleg, maar niemand heeft de interesse kunnen wekken..

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 20:07

Citaat:
Op 2001-11-29 16:39, schreef BartVB:
Vandaag ook, heb een erg leuke HP48G als rekenmachine, dat ding zou zo de helft van m'n opgaven uit kunnen rekenen maar omdat ik niet helemaal door had waar die vent heenwilde had ik geen bal aan het machien Haha! Nou ja, niet zoveel als zou kunnen anyway.


Je bent niet de enige...

Hoe vaak ik wel niet zit te pielen met dat ding, als er weer een aparte formule op tafel komt.
Al vind ik wel dat 't het meest fantastische hulpmiddel (naast m'n Binas) dat ik ooit voor school gekocht heb, even een grafiekje plotten, of een tabel maken zonder een eeuw bezig te zijn.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 20:19

Ik vind wiskunde dus zo'n ... vak. Het is giganties moeilijk en wat heb ik er later aan? Ja misschien wel iets maar vast niets over grafieken en dergelijke, zoals formules uitwerken!!
maar goed, je moet toch wat he?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 21:16

Nou, Uniek je bewijst bijna mijn punt, maar niet helemaal. Ten eerste is wiskunde best wel belangrijk, althans een deel ervan. Het andere, wiskunde is moeilijk komt door enerzijds slecht uitleggen en niet kunnen motiveren en anderzijds soms ook dat sommige leerlingen van het begin af aan de draad kwijt zijn. De echte hardcore wiskundigen raken vaak al gauw hun geduld kwijt en geven dan al op om het een ander nog aan te brengen. Jammer.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 21:19

Overigens, weer iets vergeten: Ik heb dat liedje dus altijd verkeerd begrepen. De tweede zin is "nu ik voor de keuze sta" Haha!

Blijkbaar schijnt algebra haar niet te helpen met het keizen tussen geliefde A of B. Een waarheid als een Koe . Algebra helpt niet zo heel veel in dit soort liefdeszaken..

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 22:49

Al vind ik wel dat 't het meest fantastische
hulpmiddel (naast m'n Binas) dat ik ooit voor school gekocht heb,
[/quote]

Jaaaaaaaa, BINAS. De mijne is 15 jaar oud, en ik wil 'm niet kwijt.

Maar weer on-topic, als je wiskunde goed hebt geleerd op school, ben je er de rest van je leven blij mee (oma!) Idd voor de kubieke meters zand en de inhoud van een vaas (bv) maar vooral voor het leren denken over de oplossing (analytisch vermogen).

Overigens ontbreekt dat goede onderwijs wel vaak. Je kunt er pas echt mee aan de slag als je het gevoel hebt gekregen voor het goede antwoord. Een chip van 3 km lang (dank Joost) is dus onzin.
Toen ik in een lang vervlogen verleden lerarenopleiding economie deed (leuk) werd ons geleerd dat je in drie fasen kennis over brengt:
K: kennis -> college geven, uitleggen etc
I: Integratie -> deze kennis verankeren in de al aanwezige kennis
T: Toepassing -> opgaven maken met de nieuwe kennis

Bv
Kennis:
Voor een gas geldt:
P * V = C bij gelijkblijvende temperatuur
P is druk
V is Volume
C is een constante waarde

Integratie:
Wat gebeurt er met de druk in een afgesloten ballon als het volume toeneemt?
Wat gebeurt er met het volume van een afgesloten ballon als de druk afneemt?

Toepassing:
je hebt een afgesloten duikfles. De druk in de fles is 200 bar. De inhoud van de fles is 10 liter. Hoeveel liter gas is dit bij 1 bar?

Kort door de bocht, maar wel het principe.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 03:06

Nou.. hangt er vanaf hoe warm het is Lachen Lachen

Bij zelfde temperatuur zou ik zeggen 2000, maar dat kan in dit geval niet Haha! Haha! want dan past het nooit in de fles Lachen

Maar wiskunde. Ik heb nog de oude HBS-B gedaan en we werden er dus zo'n beetje mee doodgegooid. (Er waren een stuk of 5 op wiskunde gerichte examenvakken; uit mijn hoofd: algebra, meetkunde, analytische meetkunde, goniometrie, stereometrie.. jawel !) Gericht op de praktijk ?? In die tijd: vergeet het maar. Toch heb ik er nooit een hekel aan gehad.

Ik heb later vaak nagedacht wat ik nou aan die HBS opleiding gehad heb, want daar draait het natuurlijk om. NIKS.. was lange tijd de conclusie, maar die mening heb ik in de loop van de tijd toch bij moeten stellen.

De wiskunde examens van toen, zou ik nu met glans en glorie voor zakken uiteraard. Weinig formules zijn me bijgebleven. Maar wat er overblijft is: EEN MANIER VAN DENKEN

Lang heb ik gedacht dat het alleen een stukje algemene ontwikkeling geweest is, maar soms heb ik de neiging (nu pas) om die mening bij te stellen.

Een leuk voorbeeld: Ik was onlangs weer eens bezig met een poging met een bedrijfje nieuw leven in te blazen. Vergaderering bla bla bla.. en er moest zo nodig een bedrijfsplan komen. Duren mensen, en duizenden guldens verder waren de plannen.
Ik zeg dus, wat jullie nu willen de komende weken.. krabbel ik in 5 minuten op een A5-je, en daar staat precies hetzelfde op wat al die dure jongens uit gaan rekenen, en met minder kans op fouten ook nog.
Valt me toch nog tegen om precies uit te leggen wat ik bedoel.. maar ja.
Duren plannen omdat dat nou een keer zo moet, terwijl het eigenlijke probleem erg simpel lag op dat moment, daar komt het op neer. M.a.w. door de boel simpel te maken kon men gelijk van start.

Kortom, mijn ervaring is dat ik door "wiskunde (en meer)" een bepaalde manier van denken aan heb geleerd. En dat kan op de meest onverwachte momenten van pas komen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 08:59

Citaat:
Jaaaaaaaa, BINAS. De mijne is 15 jaar oud, en ik wil 'm niet kwijt.


De mijna is 17 jaar oud en ik gebruik hem af en toe nog wel eens. Heel leuk!

Overigens, voor het verhaal van Bertus (lageveld). Absoluut waar, wiskunde is een van die vakken die abstract denken stimuleert... Ik denk ook dat daar de link met tekstverklaren ligt. Als je abstract kunt denken, kan je tekstverklaren door simpele logica te gebruiken.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 13:53

Ik zit nog op school, maar heb geen wiskunde meer.
Ik heb het wel als examenvak gekozen voor de mavo, dat vond ik wel heel handig, omdat het altijd heel makkelijk ging. De lessen vond ik altijd heel saai, maar proefwerken gingen altijd heel goed, zonder er ook maar iets voor te leren ofso.
Tekstverklaren lukte me ook altijd.
De talen vond ik daarintegen veel leukere vakken, maar daar was ik weer niet goed in...
Of ik nu nog iets aan wiskunde heb? Ik denk het wel, ik kan zo geen duidelijke voorbeelden noemen, maar ik maak het vaak genoeg mee dat ik het handig vind al die dingen ooit gehad te hebben. De meeste lessen van andere vakken zijn wel flink vervaagt, maar de wiskunde is me echt wel bijgebleven.

Groeten, Nadia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 14:28

Ik ben wel redelijk goed in Wiskunde, Economie is gewoon echt heel simpel. Nederlands en al die andere logische vakken ook. Alleen talen....... Frusty

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 14:34

Ik heb geen talenknobbel maar een talengat, zegt dat genoeg?