wel of geen autogordels?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

draag jij een autogordel?

ja altijd
146 (86%)
ja soms
19 (11%)
nee nooit
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 168


Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:05

Ik heb hem bijna altijd om. Uitzonderingen zijn als er achterin geen gordels zitten Tong uitsteken of als we met z'n drieën in een niet al te groot autootje op de achterbank zitten, vooral als we niet ver hoeven Bloos
Zodra het wel ver wordt martelen we wel net zolang tot we erin zitten

Ik ben hem een keer vergeten toen ik rijles had Bloos! Halverwege de les stopte ik de auto maar even, toen pas kwam ik erachter Bloos (en mijn instucteur had ook niks gemerkt... Scheve mond )

siena
Berichten: 98
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: hernen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:14

een kennis van mij draagt nooit een autogordel. want zijn auto is een keer in de fik gevlogen nadat hij bij een ongeluk uit de voorruit was gevlogen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:28

Ik draag hem ook altijd en mede passagiers moeten hem ook dragen, ik heb niet zo'n zin om iemand naast me door de ruit te zien vliegen mocht er iets gebeuren.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:33

Ik draag altijd een gordel als die erin zit. Verder weet ik hoe ik 'm snel los moet maken, zodat ik niet naar de knop moet gaan zoeken als dat nodig is.

Ik heb een tijdje geleden een slipcursus gezien en daar was ook een video te zien waarbij een dummy het stuur verbouwd/breekt met z'n "neus" *auwtj*

Ik ken verder nog iemand die aan een ongeluk alleen blauwe heupen en een gebroken sleutelbeen overhield, dus precies de punten waar de gordel overheen liep. Zonder die gordel was 't zéér waarschijnlijk nog wel wat erger geweest.
Laatst bijgewerkt door Cathelijne op 29-09-04 19:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:34

Ik draag hem zelf bijna niet. Waarom niet? Dat hou ik liever even bij me. Is nogal pijnlijk...

Als ik kinderen (tot 18 jaar) in de auto heb dan moeten ze van mij hun gordel wel om. Volwassenen mogen het zelf weten. Hun verantwoordelijkheid net als de bon die daarop volgt.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 19:41

Carlaa schreef:
Maar hoe zit het als jij een botsing maakt en het wordt ze fataal daardoor of ernstig gewond?

Weet niet hoe het dan zit met psychisch letsel en eventuele verzekeringen, want het is wel een inzittende van JOU...

ik ben idd benieuwd hoe dat wettelijk in elkaar steekt. ik denk niet dat jij als bestuurder aansprakelijk bent maar zeker weten doe ik het niet.

ikke

Berichten: 37680
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:13

Waar gordels zitten worden ze gedragen. Degene die dat niet van plan is kan uitstappen. Bedenk dat degene die zonder gordel achterin zit wel door de voorstoel komt bij een aanrijding en daar zit jij........
Mark Jansen van Jansen Range Rover parts vertelde eens dat van alle verongelukte Land Rovers die hij op het terrein had gehad slechts een keer de inzittende het niet had overleeft; hij droeg geen gordel. Hij gaf ons ook het dringende advies: draag je gordel en je overleeft in een Land Rover.
Ik ken ook geen verhalen van Land Rover bezitters die onder die omstandigheden zijn overleden, des te meer van mensen die het, nauwelijks gewond, hebben naverteld.....

Fitzroy

Berichten: 25205
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:20

Heel stom maar als ik niet de rijksweg op ga draag ik vaak geen gordel.
Achterin heb ik al helemaal nooit een gordel om maar ik zit ook nooit achterin Knipoog

kipsie

Berichten: 134
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:23

aangezien ik al twee keer een bekeuring heb gehad, wegens zonder gordel rijden, heb ik `m nu altijd om.
wat de passagier doet moet ie zelf weten, maar ik betaal geen bon voor een ander.

PercyJarig

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:27

Hoe het precies geregeld is weet ik niet zeker maar een volwassene die ook na een verzoek om de gordel om te doen deze niet draagt is denk ik zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
Ik heb een ongevallen inzittenden verzekering uiteraard, ik neem aan dat die dat in zo'n geval wel regelen.
Mijn vriend draagt vrijwel nooit zijn gordel, alle anderen die ik in de auto heb gehad doen hem toch eigenlijk altijd wel gewoon om. Sommigen pas nadat ik ze er even aan "herinnerd" heb.

Ik lees hier heel wat verhalen over mensen die nog leven omdat ze hem niet om hadden maar ik denk dat er heel wat meer mensen nog leven omdat ze hem wel om hadden. Bij een normale botsing is de gordel toch echt in 99% van de gevallen je redding en als ik zie hoe vaak ik auto's in puin zie staan op de (snel)weg neem ik liever geen extra risico.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 20:32

kipsie schreef:
aangezien ik al twee keer een bekeuring heb gehad, wegens zonder gordel rijden, heb ik `m nu altijd om.
wat de passagier doet moet ie zelf weten, maar ik betaal geen bon voor een ander.

maar stel jij krijgt een ongeluk en die passagier heeft geen gordel dan voel je je lijkt mij toch onwijs schuldig als er iets ergs gebeurt met diegene? dat vergeef je jezelf nooit lijkt me.

kipsie

Berichten: 134
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:37

ja, maar ik kan diegene niet verplichten om een gordel om te doen.
dus blijft het z`n eigen keus. (ik heb ook liever dat m`n passagier de gordel omdoet)

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:37

Als ik lange afstanden moet doen draag ik de gordel altijd... Moet ik de auto in voor kleine afstandjes dan laat ik 'm nog al eens uit...
Ben ik passagier draag ik 'm meestal wel...

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:05

Bij mij is het heel dubbel..ik draag ze altijd, zeg ook altijd tegen degene die naast me zitten, gordel om!! Eigenlijk is dat pas sinds kort een gewenning geworden.
Ik had ze vroeger nooit om, dat omdat er twee vrienden van een vriendin van mij te water zijn geraakt en die dingen niet loskregen en zijn verdronken..daarintegen, als je die dingen niet om hebt, poeh, houd je er ook hele nare dingen aan over, dus dan maar om, dat je te water raakt gebeurd minder gauw dan een ongeluk..haha pessimist ben ik he.

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:14

Percy schreef:
Ook altijd, volwassenen laat ik eigen keus met toch het vriendelijk verzoek van wel en de mededeling dat ze een bekeuring mooi zelf mogen betalen.



hier ga ik compleet in mee ...

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:16

Fitzroy schreef:
Heel stom maar als ik niet de rijksweg op ga draag ik vaak geen gordel.
Achterin heb ik al helemaal nooit een gordel om maar ik zit ook nooit achterin Knipoog



lijkt me ook verstandig dan hoefd diegene die voor jou zit (als je ooit eens achter in zit) ook geen gordel om want die krijgt jou dan toch in zijn of haar nek en is als nog de klos ....

Nee ook achterin draag ik hem standaard.... ik zal het sterker vertellen ik zit niet eens lekker in de auto als ik geen gordel om heb ....

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:22

ik draag m zelf altijd , soms wel onder mijn arm , maar dat
heeft een verklaring ,

volwassenen die met mij mee rijden acht ik oud en wijs genoeg om te doen wat ze willen , kinderen daarintegen (ook pupers ) MOETEN hem van mij om ! dat leed wil ik absoluut niet op mijn geweten hebben

IK hoef geen fout te maken , maar je kan ook nog aangereden worden ....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:26

BeNGeL schreef:
Nee ook achterin draag ik hem standaard.... ik zal het sterker vertellen ik zit niet eens lekker in de auto als ik geen gordel om heb ....


Dat heb ik ook, een heel raar, los, gevoel als ik ze niet om heb!

ushuaia
Berichten: 65
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:29

Als ik zelf rijd altijd, maar als ik met iemand meerijd, meestal niet (of moest me niet veilig voelen Haha! )

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:30

De enige keer dat ik geen gordel omhad, was toen ik de auto 1 meter naar voren moest zetten voor iets (op de parkeerplaats) prompt wordt ik bijna aangereden. Hoe is het mogelijk! Ik heb m altijd om verder!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:32

ik heb ook altijd een gordel om en mijn kinderen ook maar mijn man weigerd het gewoon Verward , medepassagiers die met mijn reizen moeten de gordel om of ze het nu leuk vinden of niet!

ik heb het eens nagevraagd bij een reddersvereniging of het goed is als je een gordel draagt als je naadt het water rijd want vroeger deed ik hem daar wel altijd uit! het is juist beter als je hem wel blijft dragen want door de klap die je krijgt van het water kun je wel eens van plek wisselen en door de paniek die er mogelijk ontstaat weet je dan misschien niet meer waar alles zit!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:35

isabelle schreef:
ik heb het eens nagevraagd bij een reddersvereniging of het goed is als je een gordel draagt als je naadt het water rijd want vroeger deed ik hem daar wel altijd uit! het is juist beter als je hem wel blijft dragen want door de klap die je krijgt van het water kun je wel eens van plek wisselen en door de paniek die er mogelijk ontstaat weet je dan misschien niet meer waar alles zit!!


Dit heb ik ook eens ergens gelezen en hou sindsdien mijn gordel ook om bij het water, al is een van mijn grootste angsten verdrinken.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:40

Ik draag de gordel ook altijd.

En voor de angst dat je de gordel niet af zou krijgen in een noodsituatie heb ik zo'n hamertje waarmee je ruit in kan slaan, aan de achterkant zit een vlijmscherp mes waarmee je in 1 keer de gordel door kunt snijden.

Hoop het nooit nodig te hebben maar voor de zekerheid heb ik er toch maar 1.

Ik heb overigens afgelopen jaar een aanrijding gehad waarbij ik op een 80 kilometer weg reed en er ineens een auto op de weg keerd (dus stond ineens voor mijn neus) en ik heb wel vol geremd maar toch was de klap best hard. Hierbij had ik dus ook een gordel om en wat denk je: ik had helemaal niet. Nog geen blauwe plek!

Ik weet niet hoe dat was geweest als ik geen gordel omhad.
Mijn auto was bijna totall loss dus ik wil niet weten hoe ik er zelf had uitgezien als je met zo'n vaart tegen de voorruit klapt...

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:51

Ik moet eerlijk bekennen dat ik pas sinds ik moeder ben geworden altijd mijn gordel draag. Ik ben zelf 2x passagier geweest bij een ernstig ongeval waarbij de auto totall loss was, bij de ene botsing droeg ik wel een gordel en bij de andere niet, maar beide keren kwamen we er zonder verwondingen weer uit (thank god!). Ik geloof er niet echt in dat een gordel je leven redt bij een ongeval, dit is bij ieder ongeval anders, het moet maar net je tijd zijn...

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 01:05

Ik altijd,
behalve soms met werken, dan is het ook niet verplicht, maar verder altijd.