met spoed: steekt een hommel?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:23

er schijnt idd een wespen plaag te zijn, dus bijna uitgestorven lijkt me nogal stug
ik was vorige week ook door een wesp gestoken, en die zat echt niet in het nauw! hij vloog lnags en lande even met zijn angel in mijn arm om het zo maar te zeggen Boos!
nu ben ik dus helemaal kriegel van wespen
maar hommels steken het minst snel (geloof ik) want ik had er een keer 1 in mijn Tshirt en hij heeft me toen niet gestoken.
en bijen zijn ook minder aggresief dan wespen
heb je hem al uit je kamer?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:27

Hommels vind ik wel lief... Als kind redde ik die beesten altijd als ze op straat lagen, dan deed ik ze in een schoenendoos met stro, gaf ze een lepeltje honing. Zonder uitzonderingen verzopen ze in die honing Clown

Wat ik trouwens ook leuk vind aan hommels is dat ze volgens de wetten van de zwaartekracht helemaal niet horen te vliegen: Die vleugeltjes zijn veel te klein voor dat bolle lijfje... Niemand schijnt te weten hoe ze het doen Cool

Saar4
Berichten: 2356
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:15

Al die mensen die beweren dat wespen uitsterven moeten voor de lol eens met een ijsje bij Laage Vuursche (bos) gaan zitten.

Succes ~~}>

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:20

als ze zich bedrijgd voelen gaan ze pas steken!!anders niet.

eigenlijk vind ik hommels wel sgattig zo dik en harig bolletje Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:34

Van hommels zijn er een heleboel soorten waarvan er inderdaad een aantal zowat uitegstorven zijn. Mijn moeder heeft eens meegedaan naar een onderzoek waarbij je bij elke hommel die je zag moest aangeven wat voor eentje het er was en of ie gemerkt was (aangestipt voor onderzoek)

Als je hem ziet zitten, niet doodslaan, dat is nergens voor nodig. gewoon een glas erover heen zetten, papiertje eronder schiven en zo buiten loslaten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58105
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 14:47

zij die beweren dat wespen niet zomaar steken:
ik heb mijn eerste steek vorige week zaterdag gehad
ik zat op hondenschool, Myra lag braaf achter me, en een wesp gaat op mijn been zitten Boos!

nu ik heb ook altijd gehoord dat ze niet steken als je niet beweegd dus ik dacht: die vliegt wel weg als ik niet be.....
**STEEK**
dus wespen vallen wel degelijk aan Knipoog
zoek maar info over de wesp, dit zijn enorm agresieve krengen. het was een bij, had hem bas genoemt maar, bij lief is het al afgetrapt Schijnheilig
dankje voor de informatie Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:49

Hommels zijn lief Lovers. Faas is groot fan van Hommeltjes. Hommeltjes zijn net van die kleine Nuf Nuf's (lees varkentjes) die in een bloempje wroeten Lovers

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:47

Hommels en bijen steken absoluut niet zomaar, alleen in (voor hun) zeer bedriegende situaties. Een bij verliest zijn angel en sterft, een wesp en hommel niet.
Mijn vader is imker en daardoor ben ik bijna immuun voor bijensteken. Wespensteken zijn echter veel gemener, daar krijg ik wel een grote bult van.
Hommels zijn zo lief en koddig vind ik Haha! Overigens zit ons hele atelier nu vol met bijen omdat mijn vader honing moest slingeren. Er zaten nog een paar verdwaalde bijen in de kasten. Ik laat ze gewoon zitten, die beesten doen toch niks.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58105
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 15:56

met een bij heb ik niet echt problemen Knipoog zij laten mij gerust en ik hen Knipoog

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:00

hommels heb ik nou nooit last van ze zitten bij ons op de bloemen en komen nooit naar ons toe. bijen heb ik nog niet gezien en wespen zijn gewoon heel irri

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:56

Wespen vind ik dus echt niet leuk, die steken gewoon als ze zin hebben.
Maar wie kan het verschil nou eens uitleggen tussen die 3 soorten?
Ik weet wel dat bijen voor de honing worden gebruikt, en die hebben dus ook een duidelijke "woonplaats".
maar hoe zit dat dan bij een hommel, ik heb nog nooit veel hommels bij elkaar gezien. Ik vind hommels en bijen trouwens wel op elkaar lijken,
wat hebben die dan met elkaar te maken? Verward

Morticia

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:15

een hommel is zoooooo onwijs lief! daar kan je bij wijze mee slapen! ze kunnen vast wel steken, maar inderdaad echt niet zomaar! een wesp is irri, maar steken als je ook agressief gaat doen, een bij steekt ook niet zo snel. een hommel is bijna 2 keer groter dan een bij en allebei zo goed!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:16

Ik zie dit jaar sowieso relatief weinig hommels! Zijn die beestjes op vakantie ofzo? Normaal zag ik er veel meer, bedenk ik me nu?

pmarena

Berichten: 48474
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:37

Het blijft toch raar dat mensen vaak zeggen dat hommels niet kunnen steken...op school bij biologie werd het mij ook geleerd op het VWO !

Mijn moeder is ooit eens door een hommel gestoken toen ze op blote voeten erop ging staan in het gras..dus ik was gewaarschuwd dat ze konden steken. Maarja ik was daar niet bij , en mijn moeder kennende kan het net zo goed een bij zijn geweest Rolleyes Tong uitsteken

Dus de biologieleraar er aardig over doorgezaagd , maar die was er heel stellig in : een hommel KAN NIET STEKEN . Dus okee.

Paar jaar later toen ik klaar was met school , heb ik 6 jaar in kassen gewerkt ,tomaten / paprika's / komkommers. Dus daar werden hommels ingezet voor de bestuiving van de bloemetjes , zoals RK hierboven al zegt Lachen

Idd gemoedelijke bolletjes die je niet zomaar zullen steken. Ze kunnen echter wel mateloss irritant zijn en heel aggressief overkomen , heel fel rond je heem zoemen en steeds in je haar willen zitten ofzo , je steeds heel opdringerig belagen , bah wat een rotbeesten af en toe Boos!

Ze zullen dan wel te weinig te doen hebben ofzo , dat ze zo aggressief en opdringerig worden.... maar gelukkig niet steken.

Op 1 Thais vrouwtje na dan , die werd zo af en toe wel gestoken..maarja geen wonder ook , die liep er altijd wild naar te slaan en kwam menigmaal van haar kar afgesprongen en het pad uit rennen , achtervolgd door een pissige hommel Haha!

Ze kwam ook op hakjes aan 's ochtends , en trok dan haar klompjes aan die altijd op het werk stonden , voordat ze de tuin in ging.

Op een ochtend hoorden we een gil , schopte ze het klompje weer net zo hard uit...en zagen we een wankele hommel uit het klompje komen fladderen terwijl zij wild in het rond sprong na een steek Haha!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 00:47

Hommels zijn lief Lachen

Ben ooit een keer gestoken door een wesp, krengen dat 't zijn. Huistipje: hou er een doorgesneden ui op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58105
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 01:03

huidstipje? Verward
ik heb er een soort van wondje Verward

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 01:12

HUIS tipje Tong uitsteken

Als in, huis remedie tegen wespensteken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:09

Alles wat prikt (of gevaarlijk eruit ziet Knipoog) gelijk doodslaan!!!!!

Ik heb ook eens een bij laten zitten in het raam, ach dat beestje vang ik straks wel en gooi ik naar buiten. Ondertussen wat anders gedaan en ik kom terug in de kamer met een kopje thee. Ga ik op de bank zitten en...... je raad het al. Hartstikke gestoken in m'n achterste! En bij dood op de bank. Sindsdien wacht ik niet meer tot ze weg gaan, maar sla ik ze direct dood of vang ik ze en gooi ze naar buiten!!!!!! Zo dat ik niet in een onbewaakt ogenblik er weer op ga zitten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:56

Germatje schreef:
Wespen vind ik dus echt niet leuk, die steken gewoon als ze zin hebben.
Maar wie kan het verschil nou eens uitleggen tussen die 3 soorten?
Ik weet wel dat bijen voor de honing worden gebruikt, en die hebben dus ook een duidelijke "woonplaats".
maar hoe zit dat dan bij een hommel, ik heb nog nooit veel hommels bij elkaar gezien. Ik vind hommels en bijen trouwens wel op elkaar lijken,
wat hebben die dan met elkaar te maken? Verward

http://www.ifang.be/zwermen_main.htm

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:21

Volgens mij steken wespen niet alleen als ze zicht bedreigd voelen .. of het zijn bange schijterds die zich altijd bedreigd voelen.. Wij hebben ook zo'n wespenplaag op stal en ik ben als wel 4 of 5 keer gestoken ..uitmoorden die handel!

Ze hebben mij vroeger wijsgemaakt dat hommels niet steken maar bijten, tot vandaag heb ik dat dus ook geloofd. Ik zie eigenlijk niet zo veel hommels.

Als ik een wesp zie dan ga ik we uit de weg of ik mep hem 3 keer hartstikke dood (ik weet dat dat niet kan maar je moet het zekere voor het onzekere nemen) bij bijen en hommels blijf ik gewoon rustig dan steken ze bijna nooit.

Ze hebben me ook wijs gemaakt dat als je wespen doodsplet dat er dan een geur vrijkomt die andere wespen aantrekt ... Da's dan vast ook niet waar (teveel films gekeken denk ik)

Ja en je moet er natuurlijk niet op gaan zitten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:23

Citaat:
Ze hebben me ook wijs gemaakt dat als je wespen doodsplet dat er dan een geur vrijkomt die andere wespen aantrekt ... Da's dan vast ook niet waar

Nee, die komen dan allemaal op de begravenis Tong uitsteken Clown

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:38

whahahahaaa.. ja zucht ik ben niet zo bekend met insecten, alleen in technieken om ze uit te roeien

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:40

Als bijen steken komt er wel een stofje vrij dat andere bijen agressief maakt. Maar het kan zijn dat dat alleen bij Killer Bees is. Ik heb bij wespen altijd wel zoiets van: maak 'm nou niet dood, dadelijk komen zijn vriendjes wraak nemen *LOL*

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:23


c_alsemgeest

Berichten: 20822
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:52

ik vind hommeltjes lief
wij hadden verleden jaar een hele zooi in onze tuin... nooit last mee gehad.
We hadden ook wespen... en door die krengen ben toen in een week 3x gestoken.
1e keer:
Chantal was haar hoofdstel buiten aan het vetten, pakt riempje vast met daarbij een wesp *auw*
2e keer:
Chantal nog bang door vorige keer... wespje komp op haar af vliegen, Chantal begint als een bezetene te rennen en te zwaaien met haar armen.
prik op haar schouder. *auw*
3e keer:
Moeder heeft nu tegen Chantal gezegd je moet gewoon stil blijven zitten!
nou Chantal lekker in de tuin aan het lezen, wespje komt op haar knie zitten. paniekerige blik naar moeders Lips are sealed ... moeders zegt gewoon stil blijven zitten! wespje loopt twee pasjes naar boven en PRIK! in mijn been, terwijl chantal stil zat! Boos! *auw!*

ik vertrouw die rotbeesten echt niet meer!
hommeltjes wel... die gingen als we aan het BBQ'en waren altijd sausjes van je bord eten enzo L I E F ! ! ! Haha!