Studieschuld IBG?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:47

Hoihoi,

voorzover ik weet staat de schuld bij de IBG juist níet geregistreerd bij het BKR... Daarnaast is een studieschuld vrijwel nooit een reden om een hypotheek te weigeren, hooguit zul je 'm af moeten lossen met je hypothecaire lening...?

Ach, ik kan jullie er binnenkort met meer zekerheid over vertellen: we hopen volgende week een hypotheek rond te "moeten" maken en ik heb een studieschuld...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:55

Leningen bij IBG worden niet geregistreerd bij BKR.
Levert ook geen probleem op bij hypotheek.

Een doorlopend krediet (dat je bijv. 1000 euro rood kan staan) wordt wél geregistreerd bij BKR. En dat moest ik terug laten zetten naar 0 voor het verkrijgen van de hypotheek (gebruikte het toch niet, maar was 'standaard').

Heb zelf gelukkig geen studieschuld. En de beurs is me al kwijt gescholden omdat ik in 3,5 jaar mijn diploma had (HBO).

HBO krijgt meer stufie, maar de kosten van HBO zijn ook hoger (collegegeld, boeken).

Ik heb altijd van mijn beurs + baantje geleefd, ging prima. (woonde thuis).

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:04

Ik heb wel een lening gehad en kreeg van de week ook een brief dat ik januari 2005 moet beginnen met afbetalen. 45 euro in de maand ofzo. En inderdaad 3.75% rente

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:12

Als ik weer eens lees over problemen met de IBG gaan mijn nekharen weer overeind staan.... Ik heb zelf al jaren gezeik met de IBG.
Ze snappen daar zelf gewoon geen hol van waar ze mee bezig zijn.

Ik heb een studieschuld en een OV-schuld volgens hen. Die studieschuld klopt, en erg hoog was die niet, geloof 200 euro ofzo. Maar die OV-schuld klopt dus niet. Mijn OV is ooit eens gestolen, doorgegeven aan de IBG en netjes een nieuwe aangevraagd. Nieuwe OV kwam maar niet.... Toen was ik inmiddels gestopt met mijn opleiding, ook doorgegeven aan de IBG. Nieuwe OV (voor het nieuwe jaar alweer, vervangende was nooit gekomen) niet opgehaald. En toen kreeg ik een vette rekening voor een jaar (!!!) onterecht OV bezit.....
Alles aangetekend opgestuurd, heel pakket met kopieën van brieven, fotmulieren e.d.. Nooit antwoord op gekregen, maar ook nooit meer iets van die schuld gehoord. 2 jaar later ineens wel dus... of ik even alles plus rente, die was wel doorgerekend, wilde betalen. Dus gebeld dat ik alles had opgestuurd, antwoord: nee hoor hebben we niet gekregen... Ik heb hier verdomme het ontvangstbewijs!! Waren ze de helft van mijn dossier kwijt Boos! .
Die studieschuld heb ik in 1x betaald, nadat ik gevraagd had hoeveel het was. Krijg ik ook nog steeds rekeningen van. Weer gebeld, of ze dan een overzicht konden sturen van de openstaande schuld, zodat ik het zelf kon vergelijken (er is me namelijk al 3x iets anders verteld..), zouden ze doen. En gisteren staat er ineens een deurwaarder aan de deur...... Ze kunnen het bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:05

Sjimmy schreef:
Leningen bij IBG worden niet geregistreerd bij BKR.
Levert ook geen probleem op bij hypotheek.


Nou moe Verward 'k Heb het destijds nog nagevraagd bij die informatielijn van ze, juist omdat we ons toen in die tijd gingen oriënteren op een huis kopen.... Is weer typisch IBG, dan zit er iemand aan de telefoon die denkt het antwoord te weten, dus die zoekt niks op maar gooit het er gewoon uit. Hebben ze zelf toch geen last van. Stelletje ratten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:21

Heb het van 3 hypotheek adviseurs gehoord, daar vertrouw ik meer op dan op IBG, je snapt waarom waarschijnlijk..........

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:25

even bij de directe bron gezocht
site BKR schreef:
Veel mensen denken dat bij BKR alles over iemands financiële situatie bekend is. Dit is niet het geval. Zaken als inkomen, huurschuld, belastingschuld of onbetaalde rekeningen bij het energiebedrijf zijn niet bij ons bekend. Ook studiefinancieringen van de Informatie Beheer Groep komen niet bij BKR voor. Wij verwerken en informeren alleen wie in Nederland welk krediet op zijn naam heeft of had staan, mits het binnen onze voorwaarden voor gegevensverwerking valt.


http://www.bkr.nl/vastleggen.html

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:25

Sonja schreef:
Flettie, dat werkt niet. IBG-schuld staat geregistreerd bij het BKR in Tiel, dus verzwijgen werkt alleen maar averechts....

Bij ons hebben we geen opmerkingen daarover gehad. Alleen de lening van mijn vriend voor de aankoop van zijn auto destijds die nog openstond en onze mogelijkheid tot rood staan bij de bank moesten we laten weghalen. Over de leningen van mijn vriend en mij bij de IBG hebben ze niets gevraagd....... en zolang je er niet naar vraagt Schijnheilig

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:27

Sjimmy schreef:
HBO krijgt meer stufie, maar de kosten van HBO zijn ook hoger (collegegeld, boeken).


Hoger dan MBO bedoel je denk ik? Want WO is duurder dan HBO...

Als ik dat allemaal zo lees, dan ga ik heel hard m'n best doen om geen schuld bij het IBG te krijgen! Binnen de 5 jaar dat ik stufi krijg afstuderen ga ik niet redden, maar daarna lenen wil ik toch wel proberen te voorkomen. Als ik een 0 lening aanvraag heb ik nog wel recht op een OV-jaarkaart en die wil ik wel!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:37

Margreet"]
[quote="Sjimmy schreef:
HBO krijgt meer stufie, maar de kosten van HBO zijn ook hoger (collegegeld, boeken).


Hoger dan MBO bedoel je denk ik? Want WO is duurder dan HBO...

[/quote]
Ik kwam even terug op het verschil HBO - MBO wat eerder genoemd werd.
en WO is idd weer duurder (boeken Huilen ).

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:14

Ja idd, de boeken zijn op het WO errug duur!
En dan nog collegegeld a 1450 euro per jaar.... Kun je 'gelukkig' wel in 5 termijnen van 290 euro betalen. Maar wel elke 2 maanden boeken. Dat kost de ene keer 'maar' 60 euro, de andere keer ruim 220. En om nou te zeggen dat je die boeken voor de lol leest, nee. De kosten van je boeken hangen ook van de opleiding af.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:30

En dan heb je zo'n belachelijk duur boek gekocht (80 euro voor 1 boek is geen uitzondering...) en dan blijkt dat je er maar 20 pagina's ofzo uit nodig hebt en het hele boek vervolgens nooit meer inkijkt... 2dehands door verkopen is ook geen optie want dan is er alweer een nieuwere druk uit natuurlijk.
En al die docenten die het boek dat ze geschreven hebben uiteraard verplicht stellen, goed voor de verkoop!

Nou ja, het staat heel interessant in de boekenkast... Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:34

Margreet schreef:
En dan heb je zo'n belachelijk duur boek gekocht (80 euro voor 1 boek is geen uitzondering...) en dan blijkt dat je er maar 20 pagina's ofzo uit nodig hebt en het hele boek vervolgens nooit meer inkijkt... 2dehands door verkopen is ook geen optie want dan is er alweer een nieuwere druk uit natuurlijk.
En al die docenten die het boek dat ze geschreven hebben uiteraard verplicht stellen, goed voor de verkoop!

Nou ja, het staat heel interessant in de boekenkast... Haha!


Heb ook nog een paar van die boekenkastvullers...... Scheve mond

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:39

Waren het er maar een paar... Het is bijna anderhalve meter!

De kosten van syllabi vergeten we voor het gemak maar even, maar dat kan ook aardig oplopen... Nou ja, voor een goed doel zullen we maar denken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:41

die syllabi, die altijd pas klaar waren als het blok al afgelopen was Scheve mond.....

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:53

Net als de roosters soms... Scheve mond

En als je bij een herkansing vraagt of je de syllabus van vorig jaar nog kunt gebruiken, dan kan dat natuurlijk absoluut niet en dan blijkt dat alleen de voorkant anders is
En de nieuwere druk van een boek blijkt alleen te verschillen in het feit dat er een CD-rom bij zit, maar je moet het echt kopen, ja daaaag.... Doei, doei (Die CD-rom valt te regelen Schijnheilig )
Of ze delen steeds netjes de sheets uit bij college, reuze handig en aardig zou je denken, maar dan komen ze achteraf ineens om geld vragen! En dan niet een redelijk bedrag, nee gelijk een bedrag waarvoor ik een heleboel kopietjes kan maken....

Ik dacht dat de VU erg was in dat soort dingen, maar dat is dus duidelijk niet de enige...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 08:20

Chubby schreef:
Citaat:
Tip van de bank/hypotheek verstrekker.... je hoeft maar 10 jaar te betalen en dan wordt hij kwijtgescholden.


*Uche* Maar 10 jaar Schijnheilig


Ja ik weet het klinkt lang maar echt je merkt het na een paar jaar niet eens meer.
ik betaal al sinds dag 1 dat ik mn studie heb afgerond 46 euri /mnd x 12 mnd x 10 jaar is 5520 euri, totale schuld bij de IBG is ruim 14.000 euri (MBOertje op kamers zonder werk of aanvullende beurs omdat pappie 10 jaar daarvoor teveel verdiende, reken maar uit) dus op deze manier die 10 jaar uitzitten levert mij bijna 8500 euri op... Haha!

En je kunt gewoon je IBGlening vermelden bij Hypotheek aanvrag hoor, das zo'n minimaal bedragje/mnd daar vallen ze echt niet over. Je kunt maar beter eerlijk zijn, ook voor jezelf..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 08:59

Vippie"]
[quote="IngridM schreef:
helaas zit ik ook nog met een vrij hoge studieschuld waarbij je meer rente betaalt dan aflossing.............maar okee, tis nu eenmaal zo. niets aan te doen. Ik hoop nog 'ns alles in 1 x af te betalen dan ben je er maar vanaf.....scheelt weer aardig wat euri's per maand !!


Tip van de bank/hypotheek verstrekker.... je hoeft maar 10 jaar te betalen en dan wordt hij kwijtgescholden. Ik hoef nog maar 2 jaar dus ik hou het nog wel even vol. In zijn geheel afbetalen is niet rendabel.
Ik betaal overigens maar 40 euri per maand dus das nog wel te doen...
[/quote]


ik dacht dat dit 15 jaar was ??????? dacht is echt eigenlijk met volle overtuiging te weten, maar ik word wel lichtelijk blij van jouw verhaaltje
al heb ik dan nog jaren te gaan hoor maar oke.....zucht

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:26

Citaat:
46 euri /mnd x 12 mnd x 10 jaar is 5520 euri, totale schuld bij de IBG is ruim 14.000 euri


Jeetje... Dan doe ik toch iets verkeerd: ik betaal 120 euro pm, studieschuld net 16.000 euro...? Waar zou dat verschil in aflossing inzitten.

Bij mij verdiende pappie trouwens ook vrij veel, maar ik kon niet bewijzen dat ik geen contact met hem had (hoe bewijs je zoiets?!), mama kón niet meebetalen. Ik woonde idd. al op mezelf -heb eventjes samengewoond, maar dat was snel voorbij, toen wilde ik echter niet meer terug naar huis-, had 3 (!) bijbaantjes, maar hield echt niet genoeg over om alles alleen te redden... En dan is daar die lieve IBG die jou graag uit de brand helpt...

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 09:44

Mijn schuld is dan maar 1630 euro, maar ik heb dus helemaal geen schuld. Als ik t moet gaan betalen, moet ik vanaf 1 januari 43 euro per maand gaan betalen. Maar als ik t dus echt moet betalen, ben ik van plan om t voor die tijd (dus nog renteloos) terug te betalen.
Maar heb nog steeds geen antwoord van IBG gehad. Boos!

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:06

IngridM"]
[quote="Vippie"][quote="IngridM schreef:
helaas zit ik ook nog met een vrij hoge studieschuld waarbij je meer rente betaalt dan aflossing.............maar okee, tis nu eenmaal zo. niets aan te doen. Ik hoop nog 'ns alles in 1 x af te betalen dan ben je er maar vanaf.....scheelt weer aardig wat euri's per maand !!


Tip van de bank/hypotheek verstrekker.... je hoeft maar 10 jaar te betalen en dan wordt hij kwijtgescholden. Ik hoef nog maar 2 jaar dus ik hou het nog wel even vol. In zijn geheel afbetalen is niet rendabel.
Ik betaal overigens maar 40 euri per maand dus das nog wel te doen...
[/quote]


ik dacht dat dit 15 jaar was ??????? dacht is echt eigenlijk met volle overtuiging te weten, maar ik word wel lichtelijk blij van jouw verhaaltje
al heb ik dan nog jaren te gaan hoor maar oke.....zucht
[/quote]

Ik was er ook echt heilig van overtuigd dat dit 15 jaar is. Zal het nog eens nazoeken, maar dit schept weer wat hoop. Vanaf januari mag ik beginnen met afbetalen, 129,- per maand. Grrrr...

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:08

Heb het nog even opgezocht op de website van de IB-groep:
Citaat:
De terugbetalingsperiode start op (in principe) 1 januari volgend op de einddatum van uw opleiding of het moment dat uw recht op studiefinanciering afloopt. Deze periode begint met een aanloopfase van twee jaar. In deze periode hoeft u nog niet terug te betalen, maar dat mag natuurlijk wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van (in principe) vijftien jaar waarbinnen u uw schuld moet terugbetalen.


Helaas...

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:58

Heb net een mailtje terug, dat ze me in maart vorig jaar een brief hebben gestuurd, met waaruit de schuld is opgebouwd. Maar die zullen ze wel naar een oud adres hebben gestuurd. Boos! Ze sturen me nu een kopietje ervan. Ben benieuwd, ben bang dat ik t toch moet gaan betalen? Ook al heb ik nooit geld geleend bij hun.
Maar mootjeH, is t niet slim om nu al te beginnen met betalen? Want ik moet ook per 1 januari gaan betalen, en als je voor die tijd betaalt is t renteloos.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:04

samantha23 schreef:
Maar mootjeH, is t niet slim om nu al te beginnen met betalen? Want ik moet ook per 1 januari gaan betalen, en als je voor die tijd betaalt is t renteloos.


Zou slim zijn, als ik het geld had. Ziek Hoop tegen die tijd in een wat gunstigere financiële positie te verkeren...

Samantha_

Berichten: 10847
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 13:08

Ja dat is ook weer zo ja.
Bij mij is t niet zoveel, 1630 euro. Kan t eigenlijk ook niet missen, heb een eigen huis met een hoge hypotheek, en verhuisplannen. Dus eigenlijk komt dit zwaar ongelegen. Maar ik denk maar zo, als ik na januari ga aflossen, betaal ik 4.6 procent rente. En voor die tijd geen rente. Ook al los je maar een deel af, dan ben je daar in ieder geval vanaf.
Dan maar niet op vakantie... Boos!