Gisteren dosier hoogbegaafde kinderen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:55

Bij de meeste echte genieen zit een steekje los. Hoogbegaafdheid is zeker niet leuk. Een kind moet een kind zijn en niet z'n hele leven in de boeken zitten. De spremabank voor genieen mogen ze van mij ook meteen sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:00

Fairie schreef:
Ik vind het goed wanneer je je kind zo veel mogelijk probeert te leren in die paar levens jaar dat leren belangrijk is en wanneer het meeste opgepikt kan worden, maar om daar dwang achter te zetten vind ik te ver gaan.


Maar beperk het dan tot wat ze op die leeftijd horen te leren...

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:46

Ik heb het niet gezien maar het spreekt me wel aan. Waar kon je dat sperma bestellen? Tong uitsteken Haha! Knipoog

Nee even zonder gekheid: dit is inderdaad weer een rariteitenkabinet zeg! Nou ja, er lopen nou eenmaal een hoop maloten op de wereld en ach....ook een andere groep maloten die het leuk vinden op dit soort dingen te zien (ja, daar ben ik er ook een van Tong uitsteken als smul ik persoonlijk meer van die domme boy-meets-girl programma's zoals Temptation Island en The Villa Haha!)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:52

verschrikkelijk... ik ben ook getest geweest, maar mijn moeder heeft mij nooit geduwd. ik ben hoogbegaafd, maar ik ben zoooo ontzettend blij dat niemand dit ooit met mij of mijn zus heeft uitgehaald. helaas ken ik mensen bij wie dat wel is gebeurt, het resultaat is zoals al meerdere keren genoemd werd in het topic. ziek, dat is het woord.
en ach, het is weer een van die programma's. je wordt er gek van wat ze op je afsturen, dit is het zoveelste in rij. dat zie je bv ook op NGC. vroeger leuke programma's, nu 'built for the kill', 'snake dit en dat', waf waf... op VT4: 'the ultimate makeover' oid, waar mensen hun hele lichaam verbouwen.
de wereld wil sensatie, lust, opvallen, actie,... maar waar stopt het? gelukkig zijn er nog mensen die doorhebben wat er aan de gang is...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:16

Ik heb met veel intresse naar dit programma gekeken. Hebben jullie er weleens bij stilgestaan dat het ook heel verkeerd kan zijn als je zo'n kind niet in zijn eigen tempo begeleid?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:49

Wat was het IQ van dat jongetje ook al weer? 289+ (of 298+) 'normale' mensen hebben een IQ van rond de 100. En inderdaad, dat papier dat tegen de vlakte ging en dat hij commandeerde tegen zijn moeder dat ze het op moest rapen? Slim zijn is misschien leuk, maar zooo slim zijn... is volgens mij niet leuk. (ook niet voor de ouders)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:50

Ik heb het programma ook met veel intresse en verbazig gezien.. Maar ook de reacties hier..
Eerst wil ik graag zeggen dat je, volgens mij, geen hoogbegaafd kind kunt maken. Hoofbegaafd houdt in een IQ van boven de 130. Zelfs met alle wil van de wereld kun je van een gemiddeld kind (IQ van 100) geen 130 maken. Wel kun je het kind wat begaafder maken (wie weet 110-115) door de juiste stimulatie in de (kinder)jeugd. Een deel blijft ook erfelijke aanleg.
Dit vond ik duidelijk naar voren komen in dat gezin met de 3 kinderen. Naast het feit dat ik het van de zotte vond dat de mensen het ten zeerste ontkenden dat ze juist niet om de intelligentie dat genie-sperma gebruikte, maar omdat dat 'makkelijker' te verkrijgen was Verward, maar later het toch wel zeer op prijs te stellen dat de kids intelligent waren, vond ik die kinderen niet bijster intelligent overkomen. Als die kinderen zo intelligent waren, hadden de ouders er geen schroom over gehad om hun successen te vertellen, helaas bleef dit uit. Het oudste kind dat piano speelde was niet van die klasse dat je in 8 jaar pianoles niet had kunnen leren. Ook over de jongste hadden ze verder geen verhalen. Hiermee wordt alleen maar duidelijk dat de moeder waarschijnlijk niet bijster intelligent was en de kind(eren) (met alle wil en vast ook wel enige druk van de ouders) niet hoogbegaafd was/waren.
Het kind dat op z'n 6e al naar de universiteit ging vond ik wel weer een voorbeeld van een hoogbegaafd kind, dat volgens mij NIET per se gepushed werd door zijn moeder (die had hem met alle wil van de wereld volgens mij niet KUNNEN pushen/helpen Knipoog ). Maar dat dit kind een eigen nieuwsgierigheid naar kennis heeft. Dit komt natuurlijk maar zeer zelden voor en is te vergelijken met een muziek genie dat leeft voor de muziek en zelfs met gepush niet gestopt (!) kan worden..
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik krijg het koud van in de achterkamer achter de computer zitten Knipoog (en moet zelf leren - ik wordt nou nooit gepushed door mn ouders Scheve mond Knipoog )

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:59

Belsje"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Hoogbehaafdheid kan je niet sturen, twee maloten samen (ik en mijn man) hebben een zoon die hoogbehaafd is. Toch opteer ik voor normaal gewoon onderwijs en duw ik 'm niet. Hij heeft het gewoon erg gemakkelijk. Waarom zou ik 'm pushen? In school weten ze niet eens dat de testen hebben plaats gevonden Tong uitsteken


Ze testen nog .... en dan is het in school ook niet meer leuk, als je de verkeerde in school treft.

Hoop dat je zoontje leukere CLB-dwiebels tegenkomt dan ik.
[/quote]

Er is in België een onafhankelijk testbureau ook Knipoog ... in Antwerpen. CLB moet met hun onbekwame poten van m'n zoon afblijven en van m'n dochter ook! Het zijn een stel amateurs Boos! Die wilden een kind die hoogbehaafd is in het BLO-onderwijs onderbrengen ... erg slim ja ...

lies

Berichten: 9655
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:03

Ik ben het met MavacityL eens. Een kind wordt hoogbegaafd geboren. Daar valt niets aan te pushen. Je kan proberen kinderen dingen aan te bieden, maar je kan ze niet dwingen iets te leren. Als ze zich er niet voor interesseren, doen ze het gewoon niet.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:22

sonjabelgium schreef:

Er is in België een onafhankelijk testbureau ook Knipoog ... in Antwerpen. CLB moet met hun onbekwame poten van m'n zoon afblijven en van m'n dochter ook! Het zijn een stel amateurs Boos! Die wilden een kind die hoogbehaafd is in het BLO-onderwijs onderbrengen ... erg slim ja ...


Onafhankelijk toestanden ken ik niet, maar idd poten af voor meneer en mevrouw van het clb en we besparen onszelf heel wat frustratie....

Eneeuh Sonja, hoogbegaafdheid is een handicap! In mijn ogen toch.

Je kan een IQ door stimulatie ik dacht tot een punt of 20 laten toenemen, dan kan je dus zogezegd iemand "hoogbegaafd" maken. Maar om iemand hoogbegaafd te vinden wordt er normaal wel naar meer gekeken dan enkel de IQ-score volgens sommige theoriën dan toch.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:33

Ik vond het dieptriest om te zien hoe die kinderen niet eens de kans kregen om kind te zijn. Alleen maar studeren en gehersenspoeld worden door de ouders. Bij die ouders zit ook een steekje los hoor!!!
Ik zou niet met zo'n hoogbegaafde persoon willen ruilen.Boos!

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:47

Citaat:
Vond het weer zo'n typisch RTL4-verslag-met-Vivianne-Boelen-vertalingen.... dat soort reportages zijn idd wel heel erg dom, gewoon dom.


Dat vind ik dus ook Ik heb het niet gezien, alleen gehoord. Zat aan tafel foto´s in te plakken Clown ~

Citaat:
Hoofbegaafd houdt in een IQ van boven de 130.


Dan zou ik dus ook hoogbegaafd zijn Verward Ik ben wel iets slimmer dan de gemiddelde Nederlander, die zit toch op 100 Verward , maar hoogbegaafd zou ik mezelf toch niet noemen
Ik zit trouwens net iets boven de 140 op een test van school, maar ik vertrouw die testen nooit zo erg Je kunt mij niet vertellen dat je iemands intelligentie kan meten met een aantal van die stomme vragen Bloos
[/quote]

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:07

nu weet ik het niet zeker meer.. hoogbegaafd is boven de 130 of 140 (als het boven de 140 is, is 130 begaafd). En 100 is het gemiddelde met een standaardafwijking van 15. 2 standaardafwijkingen is 130. 2.5% van de bevolking zit hier dus boven.
Dus met je net iets boven de 140... gefeliciteerd, je mag je toelatingstoets doen voor de mensa Haha!
En met die tests kun je bepaalde aspecten van iemands intelligentie meten (het taalkundig, rekenkundig of abstract etc), maar vaak geen muzikale of bewegings intelligentie, terwijl er mensen zijn die op die punten 'hoogbegaafd' zijn en vaak maar gemiddeld scoren op een IQ test..
BTW- die testen worden veelal als betrouwbaar en valide gezien, maar dan hangt er het natuurlijk wel vanaf welke er gebruikt is op school. Je kunt deze cijfers (valide, betrouwbaarheid etc) opzoeken in bepaalde boeken waar allerlei tests in staan.

Liselot

Berichten: 32213
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:12

ik heb met open mond zitten kijken, vond het opzich wel interressant want mijn ex die nu bijna weer mijn vriend is, is ook hoogbegaafd (IQ van 149). hij is soms zo vreselijk irritant... dan vind hij zichzelf echt vreselijk goed en laat hij mij onbewust dom achter.

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:14

Het was wel een betrouwbare test, maar ik vind het gewoon een stom idee dat je door een stel van die vragen iemands IQ kunt meten. Mijn talenten liggen zeker niet bij muzikale/bewegingsintelligentie, maar toch twijfel ik vaak aan die testen Knipoog
Maar goed, ik ben ook een beetje eigenwijs *LOL* Heb op de VU gehoord dat dat moet dus sindsdien verberg ik het ook niet meer Tong uitsteken


Kinderen van 6 op de universiteit vind ik trouwens belachelijk, om weer ontopic te gaan
Experimenten naar erfelijkheid van intelligentie vind ik nog kunnen, maar niet op die manier als in het programma. Iig niet dat deel dat ik ervan opgevangen heb tijdens het inplakken

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:31

die testen kunnen denk ik prima de intelligentie meten, maar wat belangrijker is wat je er uiteindelijk mee kunt.. Helaas staat intelligentie niet gelijk aan succes en geluk..
Je kunt een genie in rekenen of taal zijn, maar of je er daadwerkelijk wat mee kunt, of alleen maar hinder van ondervindt (zowel omgeving als in je zelf).

Enne Gomir, ik blij dat ik niet op de VU zit al die eigenwijze mensen daar Knipoog Haha!

Ontopic (voor de verandering Knipoog ). Kids van 6 op de uni vind ik ook niet kunnen, maar er moet wel een manier zijn om hun innerlijke nieuwsgierigheid te bevredigen, niets doen, of onder hun 'maat' leren werkt denk ik eerder averechts (denk aan die vervelende kids op de basisschool die begaafd blijken te zijn, maar uit verveling eerder slechter presteren).

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:40

Mistic schreef:
Bij de meeste echte genieen zit een steekje los. Hoogbegaafdheid is zeker niet leuk. Een kind moet een kind zijn en niet z'n hele leven in de boeken zitten. De spremabank voor genieen mogen ze van mij ook meteen sluiten.


Idd.

Iedereen denkt bij hoogbegaafden meestal meteen aan gruwelijk slimme mensen, die alles weten en overal verstand van hebben, niets fout doen etc. maar bij mij op school heeft een hoogbegaafde jongen zich vergrepen aan 4 6jarige meisjes, terwijl iedereen van een hoogbegaafd iemand toch wel verwacht dat ie kan "nadenken".

Mijn broertje en ik zijn beiden op het Gymnasium getest door zo'n instituut (alle leerlingen van het Sted. Gymn. worden hier getest), en zijn beiden hoogbegaafd bevonden. Toch zitten we nu beide op de Havo (ik doe nu 4/5 Havo in 1 jaar, na 4 jaar Gym. en hij doet 3 Havo na 2 jaar Gym.)
Vooral omdat we beiden gewoon geen Wiskunde kunnen. Terwijl ik vroeger altijd dacht dat hoogbegaafden alles zomaar even konden, dat is dus niet zo.
Op de basisschool ging wel alles veel makkelijker, ik heb groep 4 overgeslagen, en ik deed altijd met een klas hoger mee etc.
Maar het enige wat ik er de laatste 3 jaar aan merk is dat ik een beter fotografisch geheugen schijn te hebben dan anderen, en dat we met een clubje van 5 hoogbegaafden bezoekjes mochten brengen aan het ziekenhuis ed.
Maar Wiskunde is er nog steeds niet makkelijker op geworden, en de "niet hoogbegaafden" zijn er 9 van de 10 keer nog beter in dan ik.
Laatst bijgewerkt door biepp op 05-01-04 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:48

Een IQ van 298plus is gewoon niet betrouwbaar, IQ's boven de 150 zijn gewoonweg niet te meten, 150 is de laatste graadmeter die betrouwbaar is, daarboven wordt het gokken. DAt zo'n jongen vast heel intelligent is spreekt voor zich. De grens voor hoogbegaafdheid ligt trouwens bij 130.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:54

Steef schreef:
Een IQ van 298plus is gewoon niet betrouwbaar, IQ's boven de 150 zijn gewoonweg niet te meten, 150 is de laatste graadmeter die betrouwbaar is, daarboven wordt het gokken. DAt zo'n jongen vast heel intelligent is spreekt voor zich. De grens voor hoogbegaafdheid ligt trouwens bij 130.


Volgens mij zijn er niet hele vast richtlijnen voor, ik heb ook wel eens gehoord dat die grens bij de 140 ligt (lijkt mij beter, geloof niet dat ik hoogbegaafd ben Haha! ).

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:55

Sorane"]
[quote="Fairie schreef:
Ik vind het goed wanneer je je kind zo veel mogelijk probeert te leren in die paar levens jaar dat leren belangrijk is en wanneer het meeste opgepikt kan worden, maar om daar dwang achter te zetten vind ik te ver gaan.

Maar beperk het dan tot wat ze op die leeftijd horen te leren...
[/quote]
Dat ben ik met je eens.

Maar ik denk, dat wanneer zo'n kind zelf wel wat wil leren het geen kwaad kan zo lang je daar als ouder zijnde verder niet te ver op in gaat.

prompter

Berichten: 11376
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:00

Ik begrijp de ophef over hoogbegaafdheid nooit zo. Ik ben het ook (ja, netjes getest voor de mensa en bóven de 140 Lachen ), maar ik heb daar nooit "last" van gehad op school, integendeel.... Ik was altijd het eerst klaar en mocht dan lekker boodschappen gaan doen voor "meester of juf". Mijn ouders (vader ook hoogbegaafd) hebben me ook nooit anders behandeld, alleen veel lezen gestimuleerd e.d..

Het lijkt tegenwoordig wel mode om hoogbegaafde kinderen een probleem aan te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:06

Wij zijn ontzettend dankbaar dat we vier gezonde kinderen hebben. Daar ben ik ook trots op. Maar toch vertel ik niet zomaar bij school aan iedereen dat de oudste twee allebei een klas hebben overgeslagen (hoogbegaafd is nog iets anders).De gezichten die sommige mensen dan trekken....
Alsof we de hele dag met de kinders bezig zijn om ze vanalles te leren. Juist niet, bij de oudste hebben we zelfs, stom genoeg, geprobeerd haar af te remmen.
OK, ze had op 4jarige leeftijd, als ik het allemaal moet geloven, een IQ van 148. Maar hoe meet je zoiets bij een 4jarige?
Zolang ze zich gelukkig voelen op school en thuis vind ik het allemaal prima. Zo'n plakkertje hoeft van mij niet.

Ik vind het wel jammer dat ik het programma gemist heb.

prompter

Berichten: 11376
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:06

Sorane schreef:
Hoogebegaafdheid is ten dele wel te sturen hoor. Een kind leert in de eerste 3 a 4 jaar van zijn leven meer dan in de rest van zijn leven. Op het moment dat je in de periode een kind een hoop gaat aanleren dan wordt zo'n kindje wel degelijk slimmer dan zijn leeftijdsgenootjes. Een stap vooruit die nooit meer in te lopen is. Er zijn ook medische bewijzen hiervan. Ik vind persoonlijk dat je een kind gewoon met zijn leeftijdsgenootjes naar school moet laten gaan, en niet aan zijn of haar intelligentie moet gaan prutsen om het beter te krijgen...


Door gericht bepaalde onderwijsprogramma's aan te bieden kun je het IQ van een kind zo'n 10-15 punten hoger krijgen, maar van 100 naar 115 is nog niet echt schokkend. Echte hoogbegaafdheid is aangeboren, je kunt geen genieën kweken, wel het IQ van elk kind optimaliseren, maar niet van 100 naar 150 .

prompter

Berichten: 11376
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:07

Marreke schreef:
OK, ze had op 4jarige leeftijd, als ik het allemaal moet geloven, een IQ van 148. Maar hoe meet je zoiets bij een 4jarige?
Zolang ze zich gelukkig voelen op school en thuis vind ik het allemaal prima. Zo'n plakkertje hoeft van mij niet.


Met 18 jaar kan dat 160 zijn geworden, maar ook 130. Het kan allemaal nog varieren. Voorlopig heb je in ieder geval een slim kindje .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:05

Gomir, het hangt er maar net vanaf welke test je hebt gedaan. Er zijn op het moment diverse tests in omloop die geen betrouwbare resultaten geven en dus gecorrigeerd moeten worden.
Je kunt eigenlijk niet per ongeluk te hoog scoren, dat komt bijna niet voor in de praktijk.
De standaardnormaalverdeling gaat uit van 3 standaardafwijkingen links en rechts van elk 15 punten, dat betekent dat dus een schaal van 55 tot 145, scores onder 55 en boven 145 zijn wel mogelijk uiteraard, maar hoe hoger de score hoe uitzonderlijker.