[CENTRAAL] Over Vissen & Sportvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zijn er hier ook vis-liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:19

Ja, ik ben vis liefhebber en pescotariër.
Dat wil zeggen: ik vind vissen leuke beesten en ik zal er NOOIT aan denken om zo'n dier voor de lol een haak door z'n lip te jagen, vechten om 'm boven te krijgen en naar lucht te laten snakken om 'm vervolgens half verzwakt en met 'n gat in z'n lip weer terug te zetten, zodat de volgende gek met een hengel er zijn sadistische pleziertje aan kan beleven.

Dat hobby/sportvissen nog steeds is toegestaan vind ik werkelijk absoluut niet meer van deze tijd, waar men juist probeert bewust om te gaan met dierwelzijn. Een vis is niet anders dan een hond/kat/paard/hagedis/vogelspin of welk ander dier dan ook. Een vis kan ook gewoon pijn voelen en vissen is een zeer dieronvriendelijke bezigheid.

Vissers zijn geen visliefhebbers, maar vishaters.
Een liefhebber zou nooit ontkennen dat het een erg onplezierige ervaring is voor zo'n dier, en zou het dier gewoon respecteren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:23

Femke schreef:
Ja, ik ben vis liefhebber en pescotariër.
Dat wil zeggen: ik vind vissen leuke beesten en ik zal er NOOIT aan denken om zo'n dier voor de lol een haak door z'n lip te jagen, vechten om 'm boven te krijgen en naar lucht te laten snakken om 'm vervolgens half verzwakt en met 'n gat in z'n lip weer terug te zetten, zodat de volgende gek met een hengel er zijn sadistische pleziertje aan kan beleven.

Dat hobby/sportvissen nog steeds is toegestaan vind ik werkelijk absoluut niet meer van deze tijd, waar men juist probeert bewust om te gaan met dierwelzijn. Een vis is niet anders dan een hond/kat/paard/hagedis/vogelspin of welk ander dier dan ook. Een vis kan ook gewoon pijn voelen en vissen is een zeer dieronvriendelijke bezigheid.

Vissers zijn geen visliefhebbers, maar vishaters.
Een liefhebber zou nooit ontkennen dat het een erg onplezierige ervaring is voor zo'n dier, en zou het dier gewoon respecteren.

Sorry maar dit slaat helemaal nergens op.
Dus wij zijn Vis haters? Je kan wel zien dat je geen verstand hebt van de sportvisserij.
Zo kan je dan ook zeggen,ruiters en amazone's zijn paarden haters,want je gaat niet bovenop een dier zitten.Je gaat een paard geen stuk ijzer in de mond doen.
Pure onzin wat je zegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:26

Ik vind vissen leuk in een aquarium :j

Herman den Blijker had het verschil in verschillende gevangen vissen heel mooi laten zien; de vis aan de haak had veel minder stress dan de vis in een net of fuik en bleef daardoor ook mooier (werd niet snel stijf).

Buurman vist op zalm, maar wel consumptie natuurlijk! :)

Zelf vind ik het niets aan, als je iets vangt doe het dan om op te eten. Anders vind ik het visje plagen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:30

gohya schreef:
Sorry maar dit slaat helemaal nergens op.
Dus wij zijn Vis haters? Je kan wel zien dat je geen verstand hebt van de sportvisserij.
Pure onzin wat je zegt.

Dus je wil hiermee zeggen dat vissen het leuk vinden dat ze een scherpe haak in hun bek krijgen, omhoog getrokken worden (voor de lol spartelen, omdat ze zoveel plezier hebben) en graag in een plek met een groot wezen op de foto gaan waar ze geen adem kunnen halen?

Prima, als je dat als liefhebberij ziet, go ahead, mooie fantasiewereld... :j
Misschien heb ik geen "verstand" van hoe je een visje vangt. Maar met mijn biologische opleiding als achtergrond weet ik WEL wat een vis doormaakt als hij gevangen wordt door zo'n "visliefhebber". En op grond daarvan baseer ik mijn uitspraken. Heeft niets met onzin te maken.
Een dier pijn doen en verstikken voor je eigen plezier is in mijn ogen géén liefhebberij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:34

Helemaal met Femke eens.
Je zou eens een haak bij een hond door z'n lip moeten halen, dan staat heel Nederland op zijn achterbenen.. Maar bij een vis is het normaal?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:37

Als de vis daarna opeet is het prima; dan heeft het zin, maar anders bezorg je het beestje onnodig stress.
Ik zie het al in mijn bak, als ik een vis moet vangen vinden ze echt niet leuk. Hele bak in de stress.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:04

Je kan een hond niet vergelijken met een vis.
Er is geen definitief bewijs dat vissen lijden als ze gevangen worden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:07

Die reactie van de vergelijking had ik al wel verwacht..
Dus een vis heeft geen gevoel?
Hij vindt het fijn om gevangen te worden? :))

Een beetje reeël denken en je snapt toch dat een vis een haak in zijn bek echt wel voelt.. Vervolgens wordt hij aan zijn lip opgetrokken, dikke stress en benauwdheid.. Fijn..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:09

Ik had al eerder gezegd dat ik wel denk dat een vis wél gevoel heeft,ook in zijn lip.
Maar het is 1 heel klein prikje wat die dan zou voelen.
Je trekt een vis niet op,je laat hem naar de kant zwemmen en schept hem op in een visnet.Je pakt hem ook met een natte doek vast en haalt voorzichtig het kleine haakje uit zijn lip.Je ziet niet eens een gaatje in zijn lip.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:14

Oke, dat gebeurd dan in sommige gevallen..
Maar wat ik hier in de buurt zie zijn vissen waarbij de lijn te laat opgetrokken is. Haakje is doorgeslikt, of zit in oog, of ergens anders...... Opscheppen met een netje? Gebeurd hier ook niet..

Maar dan nog, al doe je het nog zo rustig.. Is het nodig om een dier zoveel stress te bezorgen voor je lol? Is het nodig een dier pijn te bezorgen voor je lol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:16

Dieren hebben geen ziel en geen emoties... Vissen kunnen geen pijn voelen...
En heksen blijven drijven.

We zijn inmiddels een paar eeuwen verder met de wetenschap.

En ja er is wel degelijk al decennia lang bewijs dat vissen ook pijn waarnemen. Precies zoals andere dieren.

Het is een levend wezen. Net zoals jij en ik.
En terwijl jij die haak in z'n bek hebt gehangen en hard aan de lijn trekt om 'm uit zijn omgeving te trekken, spartelt de vis heftig tegen als verzet vanwege pijn en een algeheel gevoel van onbehagen.
Om vervolgens in een omgeving te komen waar hij naar adem moet snakken, omdat hij uit normale lucht geen zuurstof kan halen....

En jij komt aan met "er is geen definitief bewijs dat vissen lijden als ze gevangen worden"?
Dat is een behoorlijk voorbeeld van je kop in 't zand steken.

En dan nog... Het is volgens jou dus "misschien" niet zo dat ze lijden (terwijl het algemene kennis is dat alle dieren pijn kunnen ervaren... leert iedereen op de middelbare school hoor..). Dus is het dan maar "OK" om de gok er op te wagen en voor je eigen plezier het risico toch maar te lopen dat ieder visje dat jij vangt door een hel gaat...?
Ik snap die gedachte gang écht niet hoor.

Een klein prikje?
Je trekt de vis wel met z'n volle gewicht via die haak door het water hoor...

Een vis is niet te vergelijken met een hond, omdat een hond gilt, jankt en krijst als je 'm pijn doet. En vissen dat niet kunnen.
Dat is het énige wezenlijke verschil. Het blijven beide dieren, die beide pijn kunnen hebben.

Moet je 'ns kijken wat er gebeurd als iemand een hond via een haak aan z'n liep naar een plas water mee trekt, terwijl de hond heftig tegenspartelt... Dan de hond onder water duwen voor een aantal minuten... En daarna weer vrijlaten.
Nou, 'k kan je garanderen dat je dan de headlines van iedere krantkop in Nederland (en daarbuiten) haalt.

Toch doen miljoenen mensen dit iedere dag precies hetzelfde met vissen, en er is geen hond die ervan opkijkt of er op ingrijpt.
Ja, dat vind ik raar. Zeker als die groep mensen zichzelf "liefhebbers" van het dier noemen.

Om maar niet te spreken van al die haakjes die "verdwijnen" als de vis ontsnapt en op die manier in de keel van een vogel terecht komen. Met alle schade die daarop volgt.
Allemaal voor het "plezier" van de visser. Top... moet je trots op zijn! :j _/-\o_ +:)+

-O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:18

gohya schreef:
Je kan een hond niet vergelijken met een vis.
Er is geen definitief bewijs dat vissen lijden als ze gevangen worden.

Gohya, eerst zeg je tegen mij, er us geen bewijs dat kreeften geen pijn voelen, en nu zeg je, er is geen bewijs dat vissen wel pijn voelen :? Beetje krom, niet??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:20

Vissen doe je niet voor de lol,ik deed het als een vorm van ontspanning en voor de sport.
Je ziet idd. mensen die de vis aan de hengel omhoog trekken,rukken het haakje uit de vis zijn keel,want ze krijgen het anders niet los.Sommige houden de vis veel lang op het droge,enz.enz.
Tussen 'vissen vangen' en sportvissen zit een heel verschil.

@stef
Er staat dat er geen bewijs is dat vissen LIJDEN,niet dat ze pijn voelen.
Want ik denk dat ze idd. dat prikje wél voelen.En net als bij kreeften denk ik dat ze pijn voelen als ze het kokende water ingaan.Beide is niet echt bewezen,er blijven menings verschillen bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:32

"Lijden" is ook niet eenvoudig te bewijzen.
Omdat de mate van pijn en diens gevolgen niet in cijfers te meten is.

Zelfs bij mensen onderling kan pijnniveau enorm verschillen.

Dat betekend niet dat "lijden" niet bestaat.
Er is bewezen dat vissen pijn ervaren, er is bewezen dat vissen na het ervaren van pijn stress hebben en dat zij kunnen leren van een pijn ervaring.
Dat zijn "de" factoren waarmee wetenschappers officieel bepalen of een wezen langdurig "last" kan hebben van zowel pijn als stress, en dus kan lijden.

En ja, dat is bij vissen, en ook bij wormen, slakken, etc. wel degelijk het geval.

1. Wanneer de haak de bek van de vis perforeert doet dat pijn | Feit
2. Wanneer je de vis aan zijn hele lichaams gewicht via deze verse wond door het water trekt doet dat pijn | Feit
3. Wanneer de vis op het droge komt kan hij niet ademen, dat veroorzaakt stress | Feit.

Niet lijden?
Hou jezelf niet voor de gek joh...

Of je vissen nou "lol", "plezier", "ontspanning" of wat dan ook noemt.. Het komt op hetzelfde neer: het is een bezigheid die voor jou prettig is, ten koste van het dier. Dat is gewoon niet goed te praten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-12 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:37

Bewezen of niet,ik denk dat álles wat leeft/ademt gevoel en/of pijn voelt.
Soms 1 sec. een lichte pijn soms veel langer.Daarom zei ik ook dat er verschil is in 'vissen' vangen.
De vissen die in netten worden gevangen lijden veel meer,die worden op elkaar geperst en dan in een grote bak gesmeten,bovenop elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:40

Dus... omdat vissen die in netten worden gevangen meer pijn lijden dan wanneer jij er eentje vangt (die nog steeds stress/pijn lijdt), is het goed om te blijven vissen?

Ja, visserij is vreselijk. Dat is ook de reden dat ik geen vis eet. Geen gevangen vis en zéker geen gekweekte vis.

Maar het is toch geen excuus om te gaan/blijven vissen omdat het "minder erg" is dan vissen met netten?
Het is en blijft het opzettelijk veroorzaken van ernstig leed bij een dier, voor je eigen plezier/ontspanning/gewin.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:44

Dan zou je veel meer 'sporten' niet meer mogen doen.Er zijn sporten waarbij dieren lijden,pijn krijgen,heel veel stress krijgen.Dan moeten we al die sporten maar niet meer doen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:46

jahoor, heerlijk, lust bijna alles, vooral zalm en tonijn en rog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:48

Ik ben erg benieuwd op welke sporten je nu doelt...
Want voor zover ik kan bedenken zijn er alleen sporttypen met dieren die juist om de communicatie en harmonieuze samenwerking met het dier zijn.

Dat doe je ook "samen" met het dier.
Vissen is een sport waarbij je "tegen" het dier vecht.

Wat dat betreft is vissen net zoiets als stierenvechten: voor het algemeen vermaak een dier pijn doen, vaak tot de dood er op volgt.
Ook al zo vréselijk fout. :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:50

gohya schreef:
Vissen doe je niet voor de lol,ik deed het als een vorm van ontspanning en voor de sport.

Voor de lol dus. :P
Trouwens, met welk aas vissen jullie?
Vast ook weleens met een made..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:55

En wat is het verschil tussen een kreeft en een vis? Een kreeft is in minder dan een seconde dood en dat vind je zielig, maar een vis aan een haak niet :?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:58

Milletary,Steeplechase [hoe schrijf je dat?], op de renbaan,worden op het laatste stuk flink met de zweep geslagen,ze moeten nog harder gaan.Paarden die op wedstrijd moeten omdat hun baasje het wil,sommige paarden raken behoorlijk in de stress.Hele hoge hindernissen springen,gedwongen door de ruiter want die wil er met het paard overheen.Politie paarden krijgen soms ook rake klappen waar ze niet om vragen.
En zo kan je van alles en nog wat opnoemen,het is heel normaal dat deze sporten er zijn en ook dat een dier eronder kán lijden.Soms hebben ze pijn of stress,het hoort er allemaal bij.

Nee is viste nooit met een made,altijd met een pier.[ja die voelt ook een prik].

Een kreeft is idd. gauw dood,daarom zei ik ook dat de kreeft maar heel kort pijn voelt,maar hij voelt het wel degelijk.Een vis gaat niet dood als die gevangen is,mits je het allemaal goed doet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:00

Een pier.. Lekker dan, 2 dieren martelen.. De ene door zijn lijf doorboren en de ander door z'n lip.. Nee ik begrijp dat echt niet..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:09

fokfanaat schreef:
jahoor, heerlijk, lust bijna alles, vooral zalm en tonijn en rog.

:D hahaha jij bent op oorlog uit hahaha :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:52

Gohya, vang je ook vissen voor je diner? :)
Dat lijkt mij wel mooi, stukje zelf gevangen vis op bord!