welke schaatsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:48

Ik zou je kunstschaatsen aanraden, met name ook omdat je hier al aan gewend bent en naar mijn weten is het een behoorlijk verschil wat het ijzer betreft, tussen kunstschaatsen en ijshockey schaatsen.

Bij ijshockeyschaatsen loopt het ijzers idd rond af wat bij kunstschaatsen niet zo is, die lopen nog een stukje door achter. Of dit uitmaakt voor achterover vallen weet ik niet (heb altijd wedstrijden gereden op noren... Nu enkel voor de leuk op kunstschaatsen), maar het klinkt op zich wel logisch dat je met een rond, korter ijzer makkelijker achterover valt, maar dat is ook kwestie van goed op de plaatsing van je gewicht letten en wennen. Helaas zitten dat soort ongelukjes toch altijd in een klein hoekje.
Wat ik vooral het grootste verschil vind is dat een ijshockey schaats een dun ('enkel') ijzer heeft en een kunstschaats een wat breder (met een soort boogje erin) ijzer. Wat daar voor jouzelf nou voor verschil zou maken kan ik je ook niet vertellen. Ik dacht dat het met snelheid te maken had (ijshockeyschaats sneller?) en bij kunstschaatsen i.v.m. gewichtverdeling op de buitenkant van de schaats of de binnenkant en daarmee bochtjes, figuurtjes en noem maar op kunnen rijden.

Mocht iemand dit beter uit kunnen leggen of mocht dit niet kloppen, graag :')

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:56

LoveLita schreef:
Ik zou je kunstschaatsen aanraden, met name ook omdat je hier al aan gewend bent en naar mijn weten is het een behoorlijk verschil wat het ijzer betreft, tussen kunstschaatsen en ijshockey schaatsen.

Bij ijshockeyschaatsen loopt het ijzers idd rond af wat bij kunstschaatsen niet zo is, die lopen nog een stukje door achter. Of dit uitmaakt voor achterover vallen weet ik niet (heb altijd wedstrijden gereden op noren... Nu enkel voor de leuk op kunstschaatsen), maar het klinkt op zich wel logisch dat je met een rond, korter ijzer makkelijker achterover valt, maar dat is ook kwestie van goed op de plaatsing van je gewicht letten en wennen. Helaas zitten dat soort ongelukjes toch altijd in een klein hoekje.
Wat ik vooral het grootste verschil vind is dat een ijshockey schaats een dun ('enkel') ijzer heeft en een kunstschaats een wat breder (met een soort boogje erin) ijzer. Wat daar voor jouzelf nou voor verschil zou maken kan ik je ook niet vertellen. Ik dacht dat het met snelheid te maken had (ijshockeyschaats sneller?) en bij kunstschaatsen i.v.m. gewichtverdeling op de buitenkant van de schaats of de binnenkant en daarmee bochtjes, figuurtjes en noem maar op kunnen rijden.

Mocht iemand dit beter uit kunnen leggen of mocht dit niet kloppen, graag :')

dankjewel! ik vond het een heldere uitleg ;)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:16

Ik heb ook kunstschaatsen gekocht bij de schoenenwinkel. Moet ik deze dan nog laten slijpen? Of zijn ze klaar voor gebruik? :)

Ann_moi

Re: welke schaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:18

Ik heb ijzers die ik onder mn skates kan schroeven. Zijn heerlijke ijzers, soort ijshockey ijzers.
Ik vind met kunstschaatsen het nadeel dat je sneller op je snuffert dukelt wanneer je per ongeluk in het ijs blijft hangen. :')

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:15

Fijn dat het duidelijk was.. Dat verschil in dat dunnere en dikkere ijzer zou je in de winkel eens moeten bekijken, dan snap je beter wat ik bedoel denk ik. Is in woorden nogal lastig uitleggen :+

ROCHELLEx schreef:
Ik heb ook kunstschaatsen gekocht bij de schoenenwinkel. Moet ik deze dan nog laten slijpen? Of zijn ze klaar voor gebruik? :)

Soms wel, soms niet. Voel er even langs. Wanneer je 'haakjes' voelt, zul je ze nog even moeten laten slijpen. Een ijzer moet glad zijn.

ROCHELLEx

Re: welke schaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:16

@LoveLita: Ja ze zijn wel helemaal glad!